Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 3. elokuuta 2025

Tuntuu kun vain käyttövoimasta puhutaan - ajaminen on tärkeää myös.

Nyt sähköistytään. Se alkaa tulla selväksi myös fossiilitossullekin. Kuitenkin tuntuu, että ollaan jotenkin jääty poteroihin meuhkaamaan puolesta tai vastaan sähköä ja fossiilisia. Tuntuu kun vain pelkästä käyttövoimasta puhutaan - ajaminen on tärkeää myös. Ja ne perinteiset ominaisuudet, kuten moottorin ja mekaniikan äänet. Mitä ne merkitsevätkään ajamisessa?

Jos oikein kärjistää, niin uusien autojen ajaminen on muuttunut (nautinnollista) ajamista rajoittavaksi. Ajajaa avustaa suuri määrä pakollisia järjestelmiä. Hyviä vai huonoja - kukin itse päättäköön. Käynnistämisen yhteydessä oletus esim. kaista-avustimen päällä olosta korpeaa autoilusta nauttivaa. Sehän on aina itse kytkettävä pois - eikä toisin päin. Holhousyhteiskunta-ajatus...

"Mukava ajaa, mutta esim. valikon kautta näyttöruudulta kaistavahdin poistaminen oli sen verran vaivalloista, että kerran vain jaksoin paneutua. Miksi valinnaiset asiat tehdään vaikeiksi? Varsinkin kun kaistavahti käytössä tempaisi oikein kunnolla. Sen soisi sellaisen ajajan saavan poistetuksi helposti - joka haluaa nauttia ajamisesta. Eikös vain? Onko auto tehty niille, jotka vain ajavat ilman sitä oikeaa ja aitoa ajamisen tuntumaa?" (Destinaatiokuski, Nissan Qasqhai)

Pieni sähköauto on ihan näppärä ajettava, ja ohituskiihtyvyyttäkin löytyy

Mikä on ajamisen syvin olemus? Nykyään ajatellaan käytännöllistä siirtymistä pisteiden a ja b välillä. Jos siis haluaa vain liikkua eikä muuta, sitähän nykytermi "mobillity" tarkoittaa. Entä jos haluaa nauttia perinteisestä ajamisesta - siis mutka- tai sorateistä, jarrun ja manuaalivaihteiden tai automaattivaihteiston nopeusalueiden käyttämisestä? Onko nautinto tällä tavoin jäämässä historiaan? Tuntuu siltä, että teknologian, avustimien ja akkukapasiteetin yhteinen tarina on korvannut autoilun ydinidean: vapauden ja nautinnon tunteen. 

Ajamisen nautinto ja ajotaidon ylläpito olivat ennen luonnollinen aisapari
- nyt ajajalta viedään monta keskeistä nautintoa mm. avustimien myötä

Kyllä sähköautokin voi olla ihan mukava ajettava - omalla tavallaan...

"Pidin auton ajettavuudesta. Sillä oli mukava tulla 9- ja 3-tien tiukkoja ramppeja Tampereella. Auto pysyy mukavasti tiellä, ohjaus ei tempaise autoa tiukastikaan kiihdytettäessä. Vetelyä ei esiinny. Voima puhuu kyllä, mutta kulkine on koko ajan ohjattavissa. Moitteet kohdistuvatkin ohjauksen keskittämisessä kulmikkaasti keskiasennossa. Tuntuu kuin ohjaus hakee hieman."
(Destinaatiokuski, BYD Seal)

Destinaatiokuski piti BYD Sealin ajettavuudesta - omalla tavallaan...



















Kulutuksen pienuus, kilowattitunnin hinta, latauslaitteen tyyppi ja rekuperaatio ovat tulleet keskusteluun, kun sähkö- ja ladattavat hybridiautot ovat tulleet markkinoille. Olihan se kulutus ja polttoaineen litrahinta puhututtavia asioita ennenkin, mutta nyt pitää ajamiseen, asioiden opiskeluun ja toteuttamiseen varata enemmän aikaa. Spontaani ajaminen on vaikeutumassa?

"Matka-ajo vaatii oman lukunsa, koska se poikkeaa radikaalisti arkiajosta ja nurkkapyörityksestä. Matka-ajossa akku ei riitä koko reissuun ilman välitankkauksia, jolloin lataustaukopaikkojen suunnittelusta tulee tärkeää."
(Sähköautot, Joose Luukkanen, Alfamer 2020)

Tässä automaattivaihteisessa Pösössä oli myös ratissa lavat, joten ajamisen nautintoa maksimoidaan... 

1980-luvulla yleistyi neliveto. Jotkut tuudittautuivat sen kaikkivoipaisuuteen, ja luottivat auton tottelevan melkeinpä automaattisesti esim. kaarteissa. Fysiikan lait tulevat aina vastaan. Tuosta on opittu. Nyt on vallalla järjetön kiihtyvyys sähköautoilla. Miksi? Perheauton kiihtyvyys on kuin superautolla, siis miksi? Haasteita kuljettajille riittää, kuten nelivedolla aikoinaan.

Ajamista ja sen tuomaa entisaikain nautintoa rajoittaa sähköautoilussa jarrun aivan erilainen toimintatapa tai pienelle vaihtamisen mahdottomuus - moottorijarrutuksesta puhumattakaan. Nykyaikaan kuuluu rekuperaatio eli jarrutusenergian käyttöönotto. Polttomoottorin tarjoama nautinto ajamisessa on kyllä toisille tärkeimpiä kriteerejä. Liikkuminen vs. ajaminen.

"Ajaminen Nammi Boxilla on hauskaa sinänsä. Ajossa hieman rengasäänet kantautuvat eri tienpintojen ja vauhdin mukaan. Tuulinen sää heilahdutti autoa hieman. Muuten on kyllä astetta isomman auton ajamisen iloa. Rekuperaatiossa on hyvä ote, sillä on mukava hallita liike-energiaa pysähtymättäkin esimerkiksi liikennevaloihin - pystyen hyvin säätelemään ennakoimalla menoa." (Destinaatiokuski, Dongfeng Nammi Box)

Miten onkaan tuon sloganin sanoma - Drive Your Dreams - sähkölläkö?  

Jos sielusi ja aistisi kaipaavat ääniä sekä fysiikkasi ajamiseen itse osallistumista, vaihtoehdot kallistuvat fossiilisten puolelle. Suvereenisti.

"Vieläkö on villihevosia? Kiitos kysymästä. Onhan niitä. Kovasti on kanta vähenemään päin, mutta bensalenkkareita ja koneromantikkoja vielä riittää. Vanhat hyvät asiat eivät muuttamalla parane. Uusi Ford Mustang on juurikin tämänkaltainen - kuin vikuri villihevonen laukaten vastavirtaan. Tämä poni laukkaa vauhdilla vielä 60-vuotispäivänäänkin. Ja onhan Mustang myös maailman ostetuin urheiluauto, joten asiakkaat ovat sitä mieltä niin ikään. Vauhdikas tarina jatkukoon."
(Destinaatiokuski, Ford Mustang)

Ponille kyytiä - äänien kera

Mikä on ajamisen nautinnon tulevaisuus? Rekuperaatio mahdollistaa pelkällä kaasulla ajamisen sähköautolla. Uuden ajan mukavuuttako? Ihan erilaista ajamista kuin ennen...

"Kaasua painaessa auto kiihtyy, ja jalan kaasulta nostaessa auto jarruttaa sähkömoottorin avulla. Jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin autoa pysäyttäessä, mikäli yhtään osaa ennakoida eivätkä muut tielläliikkujat töpeksi. Kaikki eivät kuitenkaan yhdellä polkimella ajosta pidä, ja aluksi se vaatii totuttelua."
(Sähköautot, Joose Luukkanen, Alfamer 2020)

"Ajossa auto tekee heti selväksi sen, että kunnon kuppi-istuimet ja ratti nappuloineen ovat käytännön eivätkä vain näön vuoksi. Kuulon vuoksi autoon saa äänimaailman, jolla sähkö-loudless muuttuu bensa-loudnessiksi. Ja on muuten soundit ja kokemus aidon tuntuista, paukkeineen ja tehon ja väännön tuntuineen. Kuuluu muuten uloskin, kuulemma. Ajossa voi harjoittaa, kuin ennen vanhaan, vasemman jalan jarrutustekniikkaa. Tätä pitäisi kokeilla talvella ajoharjoitteluradalla." 
(Destinaatiokuski, Hyundai Ioniq 5 N)

Ioniq 5 N jäljittelee ajamiseltaan ja ääniltään polttista

Sähköautoihin on tullut vetotapana mm. takaveto. Myös neliveto. On muistettava massan ja kiihtyvyyden sekä hidastamisen lainalaisuudet.

"Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta."
(Ajoneuvovakuuttamisen vastaava johtaja Kristian Hiljander, Pohjola Vakuutus)

"I build my cars to go, not to stop."

(Ettore Bugatti)


                            (Bugatti Chiron Lontoossa kesällä 2025, 
                              video Vilzu/Destinaatiokuski)



lauantai 2. elokuuta 2025

Onko muskeliautoilu enää voimissaan Amerikassa?

Tammikuussa 2024 oli hiljainen hetki. V-8-bensamoottorien aikakausi oli päättymässä. Nimenomaan tehokkaiden amerikkalaisten muskelimoottorien. 

Chevrolet, Dodge ja Ford ovat perinteisiä amerikkalaisia autobrändejä. Ne tekevät perhe- ja hyötyautoja. Kohta ne eivät valmista enää amerikkalaiseen road trip -kulttuuriin kuuluvia matka- eli muskeliautoja. Historiassa on lukuisia muistoja virstanpylväistä, jotka nostivat ns. poniautoluokan (pony car) menestykseen.                                            https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/01/viimeinen-kuulutus-automatkalle-v8.html

Missä nyt mennään?

Maailma on muuttunut. Osittain toivoa on. Hyötyautopuolella Amerikka on suuri taas. Hemi-V8-moottori on saatavilla RAM-hyötyautoihin!

Hemi on palannut (www.ramtrucks.com)

Sen sijaan Chryslerin ote on kirvonnut, vaikka tehdas täyttikin juuri 100 vuotta. Pacifica-minivan on vain reliikki, 300 C:n poistuminen vei pohjan uskottavilta ja isoilta sedaneilta. Historiaan uinuu...?

"Saksalaislähteiden arvioissa Chrysler on siis muuttunut Stellantiksen listalla siksi automerkiksi, jonka konserni todennäköisimmin lopettaa."

No, entäpä saman konsernin Dodge? Kolme mallia, joista ikoninen Charger ei enää kuulu "bensajengille". Durango sen sijaan kuuluu.

www.dodge.com

"The 2025 Dodge Durango doesn’t just offer Best-in-Class V8 power - it also offers unrivaled capability like a Best-in-Class available towing capacity" (2025 Dodge Durango | A Powerful 3-Row SUV, 7-Seater SUV

True American Attitude, näin väittää mainosteksti Chargerista. Se on tehokas, mutta sähköinen. Muskeligenre on läsnä, mutta...

"Armed with a propulsion system delivering a blistering initial peak of 550 kilowatts of power, our all-electric powertrain takes performance to incredible new places. The 100.5- kilowatt-hour high-voltage lithium-ion based battery of our all-electric powertrain serves one purpose: performance."

Voiko tulipalon sammuttaa väärin - entä valmistaa muskeliauton?

Ford makes America great again! Mustang porskuttaa. Se on aito veekasi-peli. Urheiluauto nykyajassa - polttomoottorilla. Etumoottori ja takaveto...

2025 Ford Mustang® | Pricing, Photos, Specs & More | Ford.com

Destinaatiokuski yöjalassa "Evan" kanssa

"Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin -  korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä..." (Destinaatiokuski)

"Kenraali Moottori eli General Motors luottaa urheiluauto-genreen. Varsinainen muskeli- ja poniauto Camaro on hävinnyt markkinoilta. Corvette on vähintään todellinen superauto, V8-keskimoottori. Ensi vuonna esitellään todellinen hyperauto, Corvette ZR1X...

Näin nyt. Jotakin on jäljellä aidosta ja hienosta polttomoottorimaailmasta.

Näin oli oli tunnelma tammikuussa 2024. Suru oli käsinkosketeltava tunne.

"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa." (Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)

Päivä kaunein sammuva on - Kukka kuolee korvaamaton - Kun päättyy tää
- Muisto vain jää - Kun sä lähdet tänään pois 
Huomiseen en uskoa vois Kun päättyy tää - Muisto vain jää (Muisto vain jää, 1968)


Chevy Camaron kuudenteen mallisukupolveen päästiin - sitten polttomoottori-muskeliautoilu jää historiaan (Chevrolet)

sunnuntai 27. heinäkuuta 2025

Ajettuja ajoja (Driven) ja tiematkoja (RoadTrip) eteläafrikkalaisittain.

Etelä-Afrikasta tulee mielenkiintoisia e-lehtiä. Ydinsanoma on ajaminen, matkailu ja reissaaminen road trip -hengessä. RoadTrip reissaa tien päällä - kuinkas muuten? Driven on luksusmedia, joskin se sisältää esittelyjä uusista autoista laajalti. Kiinalaisetkin merkit ovat edustettuina vahvasti.

Kummassakin saman kustantajan mediassa on juttujen aiheeseen, sisältöön ja kuvajournalistisuuteen panostettu isosti. Kuvat ja graafinen ilme ovat lehtien suola. Ne saavat tunnetasolla fiilisreaktiot - jospa olisin saanut olla mukana...

Kylmää tai kuumaa, silti aina mennään. Tosissaan.

"Throw into the mix the world´s largest desert, the Sahara, with temperatures that reach well into the 50s, this was a real test for man and machine."
(Afrika Odyssey, Paul van Gass/Supplied, RoadTrip Feb/Mar 2025)

Adventure Trip oli pitkä kuin nälkävuosi... (RoadTrip Feb/Mar 2025)

Driven-lehden Leisure Drive -juttu kertoo autosta ja kohteesta.
Kuin Destinaatiokuskin tekemisen ydinidea.

Mielenkiintoa lisäävät kohteiden historia ja tarinat (Suzuki Fronx in Frontier Country, December 2023)

Heritage - matkaan matkailuautolla (Driven, August 2024)

Luovaa ja käytännön testaamista (Driven, Sebtember 2024)

(Driven, September 2024)

"Make the journey your destination" ((Driven, May 2024)

Local Trip - yöaikaan Defuilla (Driven, May 2024)

Kylmää! (RoadTrip Feb / Mar 2024)

Minillä Islannissa (RoadTrip Feb / Mar 2024)

RoadTrip Feb / Mar 2024

Ajaminen on ajasta ja paikasta riippumatta hauskaa - oli ajopeli millainen tahansa. Driven juhli pyöreitä vuonna 2024 - tien päällä tietysti. Happy 10th Anniversary Driven!

(Driven, April 2024)

Bentley Flying Spur Odyssean: South African Route 62 (Driven, April 2024)

Toyota RAV4 PHE: Barcelona-Bordeaux (Driven, April 2024)

Hienoa on medioiden kansainvälisyys artikkeleissa. Myös erilaiset tapahtumat ovat mukavasti esillä.

Kallista lystiä - Ferrari F50:t Toscanassa ja Emilia-Romagnassa (RoadTrip Jun / Jul 2025)

Luksus tulee jatkossa Kiinastakin - Haval (Driven, July 2025)

Driven – Free Magazines

RoadTrip – Free Magazines

#destinationtrip #leisuretrip #localtrip #testtrip #driventrip #roadtrip

tiistai 22. heinäkuuta 2025

Printti ja e-lehdet autoilun puolesta - evo, Driven ja RoadTrip.

Mistä tietää koneromantiikan saaneen otteen itsestä? Entä bensalenkkari liikkeelle lähtemisen kutsun? Tai sähkösaapas potkaisun tien päälle?

Itselleni se on selvinnyt, kun seuraa perinteistä printtiä - englantilaista evoa ja kahta eteläafrikkalaista e-lehteä - Driveniä ja RoadTripiä. Voi kuvitella olevansa mukana itse artikkelissa, kuulevansa polttomoottorin hyrinän, sähkömoottorin surinan ja tuntevansa auton liike-energian. 

Sen vaan tuntee nahoissaan. Kun auto, ajaja ja tie ovat yhtä. Hyvää tarinaa ja kuvausta seuraa mielellään. Olipa printti tai e-lehti kyseessä.

Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään. Huomaa, että itse vanhenee, kun 1990-luku on jo nostalgiaa...

1990-luku on jo nostalgiaa! (evo 335, July 2025)
















Kuvat ja graafinen ilme ovat lehtien suola. Ne saavat tunnetasolla fiilisreaktiot - jospa olisin saanut olla mukana...

Renault Clio 16V kiitää maisema- ja mutkatiellä (evo 335, July 2025)

Issue cover (evo 335, July 2025)

Aston Martin Valkyrie (evo 335, July 2025)

Ariel Atom (evo 335, July 2025)

Etelä-Afrikasta tulee mielenkiintoisia e-lehtiä. Ydinsanoma on ajaminen, matkailu ja reissaaminen road trip -hengessä. Driven on luksusmedia, joskin se sisältää esittelyjä uusista autoista laajalti. Kiinalaiset merkit ovat edustettuina roimasti! Heinäkuun lehdessä ainakin nämä: GWM, Haval, Jaecoo ja Omoda.

Driven July 2025

Driven-lehden Leisure Drive -juttu kertoo autosta ja kohteesta. Kuin Destinaatiokuskin tekemisen ydinidea.

Välimatkat ovat pitkiä, jolloin saadaan Etelä-Afrikassa kunnon road trip
- Mazdalla 2500 km (Driven July 2025)




 (Driven July 2025)

Syvempää autoilua ja matkantekoa tarjoaa saman kustantajan RoadTrip. Kuin olisi itse mukana... Käyttövoimat ovat monipuolisia. Ja kuvakerronta on mainiota
Diesel-GWM...

...reissun päällä (RoadTrip Jun/Jul 2025)
                                                     
RoadTrip julkaisee aina jonkin eksklusiivisen reissun tai kokoontumisen. Ferrari F50:t koolla!
Ferrari F50 30 vuotta!
(RoadTrip Jun/Jul 2025)














Kallista lystiä (Ferrari F50) (RoadTrip Jun/Jul 2025)

Lisää aiheesta:

evo | Supercar and performance car reviews and news

Driven – Free Magazines

RoadTrip – Free Magazines





lauantai 19. heinäkuuta 2025

Liikenneruletti ajonautinnon tiellä.

Liikenteessä Suomessa on vallalla "hullut päivät", joten korostuu aika lailla villi meno. Syitä on monia. Viimeisen viiden vuoden aikana meno on tullut haasteelliseksi sillekin, joka ihan vaan nauttii liikenteessä olemisesta ja ajamisesta. Stressinsietokykyä ja hermojen hallintaa tarvitaan enemmän...

Mitä siis on tapahtunut?

Ensinnäkin dokumentaatiovälineet ovat lisääntyneet niin, että kuva- ja videomateriaalia esim. törkeistä ohituksista julkaistaan harva se päivä. Media osallistuu tähän "lukijoiden videoiden" kautta. Joskus poliisikin pääsee sanomaan sanansa - mitä tuosta seuraisi jos...

Hurja ohitus kolmostiellä - Ilta-Sanomat

Liikenne on yhteisöllistä tekemistä. Tai ainakin niin pitäisi olla. Mistä johtuu, että on siirrytty enemmänkin yksilölliseen ja itsekkääseen tekemiseen?

Hitaasti eteneviä on nykyisin enenevässä määrin teillämme

Valvonta on vähentynyt. Se johtaa lepsuuteen sääntöjen noudattamisen suhteen. Nykyisin on myös paikkakuntia, joissa ei ole poliisia päivystämässä - ainakaan koko viikkoa. 

Tunnetko liikennesäännöt - osaatko perusasiat, kuten ryhmittymissäännöt?

Destinaatiokuski on ajanut ajokortin vuonna 1985. Liikennesäännöt ja lait ovat muuttuneet paljonkin. Monia nykyisin yleisiä asioita ei ollut tuolloin. Luettelo asioista, joita pitää jostain vaan ottaa opiksi, olisi pitkä, mutta nostona vain muutama asia.

1. Taajama ja alueelliset nopeusrajoitukset!

2. Mopoautot, skuutit, sähköavusteiset pyörät, ruokarobotit...

3. Suojatiesäännöt esim. polkupyöräilijälle ja väistämiseen liittyvät asiat

4. Kiertoliittymät, stop ja pysäytysviiva...

Liikenteessä jatko-opiskelu on vapaaehtoista. Pitäisikö olla pakollista, autokoulun kertausharjoitus?

Milloin on aika luopua ajokortista - ikä vai ajokyky ratkaisevana tekijänä?

Tuntuu kuin byrokratia olisi laatinut sääntöjä - unohtaen ihmisten vapaaehtoisen oppimisen ja rajallisen ymmärtämisen. Ovatko "jokaiselle jotakin" ja päälle poikkeukset sekä syventävät muutokset vieneet liikennesäännöt liian vaikeiksi omaksua? Ihminen on saattanut vuosikymmeniä ajaa toisin (siis aikansa tavalla oikein).

"Erityisesti risteyksiä koskevien sääntöjen tulee olla jokaisen tiellä liikkujan hallussa."
(Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti)


Liukasta ajoa pitää harjoitella - säännöllisesti

Riittääkö simulaattorilla ajettu liukasajo tosielämässä?

Riittävätkö enää yhteiset pelisäännöt? Ajokulttuuri on monimuotoistunut, on liian monta "kansallista tapaa" ajaa liikenteessä. 

Ajotuntien määrä ja se mitä ehditään opettaa autokoulussa, on aivan liian vähäistä. Enää ei niinkään opeteta ajotaitoa tai syvällistä liikenteen ymmärtämistä, vaan kykyä selvitä ajokokeesta. Toisin sanoen valmennetaan ajotutkintoa varten. Jos vain alle 10 tuntia voi ajaa liikenteessä, ja kun simulaattorilla voi kuitata loput, niin aika seppä pitää olla omaksumaan sellaisen ajotaidon, jolla pärjää heti edes joten kuten sujuvasti. 

"Liikenteestä tiedottaminen ja valistaminen on päässyt vähenemään merkittävästi. Sekin, mitä tehdään, on hyvin hajanaista ja perustuu valtaosin sähköiseen tiedonvälitykseen.
Valistustyön ja liikennesääntöjen opetuksen lisäämiseen on suoranainen pakko. Tämä tarkoittaisi lasten vanhemmille suunnattua tiedotusta kotikasvatuksen lisäämiseksi.
Samalla koulun roolia liikennekasvattajana tullaan tehostamaan."
(Viimeiset kilometrit, Olavi Lempinen, Martti Merilinna, Bazar Kustannus, 2024)

Nuoret! Jotain tarttis tehdä. Ikäpoikkeus ja opetuslupaopetus vievät nuoria moninaisiin liikennesääntöjen tulkintoihin - opetuslupaopettajasta riippuen. Ja ennen kaikkea vakaviin onnettomuuksiin.

Ei näin!
”Nuori mies oli saanut ajokortin kaksi viikkoa aiemmin. Nyt hän pääsi nauttimaan vauhdin hurmasta. Vieressä istuva vaaleahiuksinen, lähes samanikäinen nainen ei ollut varma, nauttiko hän kuljettajan tavasta kiihdytellä ja testata takavetoisen auton perän käyttäytymistä liukkaalla ja jäisellä tiellä.”
--
”Kaiken lisäksi auto oli ostettu pienellä ylläpitobudjetilla. Siksi Mersussa oli melko huonokuntoiset talvirenkaat, joissa oli urasyvyyttä juuri ja juuri katsastussääntöjen mukaan. Jäljellä olevien nastojen määrä ei olisi läpäissyt katsastusvaatimuksia. Kuljettaja painoi kaasua ja käänsi hieman rattia. Hän nautti siitä jännityksen tunteesta, jonka auton sivuluisuun joutuminen tuotti.”
--
”Kuskin ilo muuttui kuitenkin kauhuksi, kun hän tajusi, ettei auton kulkusuunta muuttunutkaan haluttuun tapaan. Kokematon kuski, isotehoinen moottori ja ajokeliin soveltumattomat sakkorenkaat olivat hengenvaarallinen yhdistelmä. Nuori mies ei saanut heittelehtimistä loppumaan. Törmäysnopeus on ollut Mersulla viitisenkymmentä kilsaa tunnissa, Peugeotilla neljäkymmentä.”
--
”Näkymä oli sykähdyttävä. Kumarruin turvavöissä silmät kiinni istuvaa kuljettajaa kohti. Hänen poskiluunsa olivat turvonneet, mustelmilla ja ruhjeilla. Hänellä oli takuuvarmasti aivovamma. Kypärälamppuni valokeila kohdistui vaaleahiuksiseen nuoreen naiseen, jonka hiukset olivat poninhännällä. Kasvot olivat lakananvalkoiset. En nähnyt mitään hengitysliikkeitä. Laitoin kämmeneni potilaan suun eteen. Ei ilmavirtausta. Sitten katsoin potilaan niskaa, joka näytti olevan kummallisessa asennossa. Painelin kaularankaa ja tunsin nitriilikäsineiden verhoamilla sormillani ikävän tuntuisia rutinoita. Niskan luut antoivat periksi. Hän oli kuollut välittömästi törmäyksessä.”
(Paul Eskelinen, Ensihoitajan silmin, Tammi 2025)

Vaan näin - harjoittelua suljetulla jää- tai moottoriradalla!

video Trafiikkimaikka.

Käyttäytyminen ja käytäntö muovautuvat uusien laitteiden kautta. Nuorille on tullut nyt tiukentavia sääntöjä skuutilla ajoon. Ymmärretäänkö erot laitekohtaisesti? Ovatko vanhemmatkaan kartalla?

Säännöt ovat nykyisin näin tarkat. Tietävätkö lapset?
"Voiko alle 15-vuotias ajaa sähköpotkulautaa, jonka maksiminopeus on 15 km/h? Jos sähköpotkulaudan rakenteellinen nopeus tehtaalta lähtiessään on max. 15 km/h ja teho enintään 1 kW, niin alle 15-vuotias saa ajaa sillä. Silloin se luetaan jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi liikkumisvälineeksi.
Vaikka esimerkiksi 25 km/h kulkevan laitteen rajoittaa kulkemaan alle 15 km/h, se ei muuta ajoneuvoluokkaa. Laitteen rakenteellisen nopeuden on oltava tehtaalta lähtiessään max. 15 km/h.
Ajoneuvoluokka määrää ikärajan. Ajoneuvoluokkaa ”sähköpotkulauta” ei ole olemassa, vaan se voi olla kevyt sähköajoneuvo (max.1 kW ja max. 25 km/h) tai jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline (max. 1 kW ja max. 15 km/h)."
Valistusta skuuttien pysäköintiin tarvitaan

Huolestuttavaa on se, että esim. vilkun käyttämättömyys ja laiteräpläys ovat lisääntyneet niillä kuljettajilla, jotka ovat olleet "aikuisia" jo pitkään. Vilkun käyttö oli kansalaistaito, josta on liu´uttu pois hurjaa vauhtia. Miksi?

Usein kuuleekin, että nuoret ja vanhukset ovat liikenteessä piikki lihassa. Joskus olisi hyvä pohtia omaa tekemistä - meneekö kaikki itsellä by the book?

Älä valita, vaan välitä!

Onneksi voi vielä nauttiakin ajamisesta - vaikkapa suljetuilla alueilla tai sellaisilla syrjäisillä teillä - josta (toivottavasti) puuttuvat cityhärpäkkeet ja ruokarobotit...

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...