Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 8. syyskuuta 2024

Viikonloppu ja koeajo klassisen GT-kaunottaren kanssa.

Sattuikin. Ja tapahtui. Rekisterikilvessä lukee Eva. Ja viikonloppu hänen kanssaan... Kelitkin olivat kohdillaan, ja vielä samanhenkisten lajitoverien kanssa FHRA Cruising Pre-Partyssä Malmin lentokentällä ja Drift SM -sarjan Pro-luokan päätösosakilpailussa Ahveniston Moottoriradan stadionilla.

Koneromanssihan siitä syntyi, uuden Ford Mustangin (5,0 V8 A10) koeajossa. Polttomoottoria rakastavia on paljon - vielä mahtuu 5-litrainen V8-moottori maailmaan. Kiitos alun perin Henry Fordille, olihan A-mallin V8 aikanaan kova juttu autoistumisen alkuvuosikymmeninä.

Mittarivalikosta nostalgisesti yövalaistu Fox Body ´87-´93 näkymä



















Vieläkö on villihevosia? Kiitos kysymästä. Onhan niitä. Kovasti on kanta vähenemään päin, mutta bensalenkkareita ja koneromantikkoja vielä riittää. Vanhat hyvät asiat eivät muuttamalla parane. Uusi Ford Mustang on juurikin tämänkaltainen - kuin vikuri villihevonen laukaten vastavirtaan. Tämä poni laukkaa vauhdilla vielä 60-vuotispäivänäänkin. Ja onhan Mustang myös maailman ostetuin urheiluauto, joten asiakkaat ovat sitä mieltä niin ikään. Vauhdikas tarina jatkukoon.

Uudesta mallistahan piti kirjoittaman. Automallilla on vain niin mielettömän merkityksellinen historia, että jos ihan vähän...

Ford Mustangin synty on kuin markkinoinnin oppikirjasta. Aika, paikka, tuote ja kohderyhmä saivat perfect matchin - kuin sadussa.

"But only one gets that honor, the Ford Mustang. Here’s why: The Mustang, which was introduced at the New York World’s Fair on April 17, 1964, blew our proverbial socks off and introduced an entirely new class of car. We loved the long hood and short deck silhouette." 

Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin -  korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä...

Ennen mentiin takavetoisilla autoilla lähikauppaan - miksei nykyisinkin?

Autossa on riittävän tehokas neljännen sukupolven 5,0-litrainen V8 Coyote -moottori, 446 hevosvoimaa ja 540 Nm vääntöä. Malliltaan auto on 7. sukupolven Mustang. Normaaliajossa tuntuu hauskalta se, kun automaattivaihteisto alkaa kiihdytyksessä takoa isompia nopeusalueita sisään ja äänien kanssa on tunne on kuin olisi jo suurempikin nopeus. Nopeusalueita on peräti kymmenen. Toisaalta kun mennään isolla nopeudella, vauhti ei tunnu missään. Maiseman vaihtumisnopeus vain kavaltaa vauhdin tunteen.

"Erottuvaa muotoilua. Ikonisen 5,0-litraisen V8-moottorin teho ja ääni. Moderni ohjaamo ja mukautettavat digitaalinäytöt.

Uuden Mustangin perän muoto on saanut vaikutteita superauto Ford GT:n viimeisimmistä malleista. Silmiinpistävä piirre on takalamppujen leveä väli ja muotoiltu perän kulma. Tunnistaa kyllä Mustangiksi...

Sattuikin viikonloppuun 6.-8.9.2024 poikkeukselliset kelit: ei syyskesä, vaan kesäsyys.

Kun Mustangin sai Malmin lentokentällä paikoilleen, alkoi heti kiinnostus

Tämä teksti viittasi 2024-mallivuoteen.

"Whether you´re admiring its lines of living it up behind the wheel, the 2024 Mustang ® lineup is designed to raise your heart rate and keep it pounding." 

Ensi vuoden mallista todetaan ytimekkäästi.

"Take on the world in an American icon."

Ahveniston moottorirata toi bensalenkkarit liki. Koneromantiikka on syvällistä, keskustelun muuttuessa konesosiaaliseksi kanssakäymiseksi.

Aito kiinnostus kohtaa aidon ikonin Ahveniston moottoriradan varikolla

GT tarkoittaa Mustangin tapauksessa vapauden tunnetta ja maistuvaa matkantekoa Grand tourer – AutoWikiGrand tourer – AutoWiki 

"Kuulun bensalenkkareiden heimoon, myönnettäköön" (Destinaatiokuski)
(päässä sähköteemaa, kiitos HAWE Finland Oy)

Malmilla oli sähköä, niin tunnelmassa kuin Mustang Mach-E Rallyn muodossa (Täyssähköinen Ford Mustang Mach-E Rally | Ford FI)

Aurikoinen autoiluviikonloppu. Ihan sama millä käyttövoimalla. Koneromanssi Evan kanssa päättyy, niin se vain on. Mutta toivo elää. Jos vielä kohdattaisiin...

Destinaatiokuskin rating: "Voiman tunne on jatkuvaa, kuin lentoonlähtöä odottaen. Rauhallisella, mutta päättäväisellä kiihdytyksellä 0-100 km/h pääsee johonkin kuuden sekunnin pintaan. Ilmoitettu kiihtyvyys on 4,9 sekuntia. Tämä on yksi piirre, joka saa pääsee johonkin sellaiseen tunnetilaan, jota ei enää ole. Ääni ja voima - niissä piilee alkukantaista voimaa. Muskelia. Kyllähän sähköautot kiihtyvät ja kulkevat, mutta ero on kuin yksilö(n vapaus) vastaan byrokratia(n muotti). Vapaudesta voi polttomoottori-ihminen edelleen nauttia, n. 111.000 euron hintaan. Onko se paljon, jos pääsee irti arjesta vauhdin hurmaan - kuin silloin joskus ennen. Paljonhan se on, jos miettii veroja, joita on enemmän kun auton hinta olisi ilman. Mutta silti...jos hieman nostalgiaa nykyhetkeen saa toivoa."

Eva - ei hyvästi vaan näkemiin

"Elämä kuin unikko" (Eva Myöhänen)

Ei vapaata vangita voi
Me kumpikin tiesimme sen
(Kai Hyttinen: Kurki)

#destinaatiokuskinrating #fordmustang #destinaatiomatkailu #roadtrip

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...