Tammikuussa 2024 oli hiljainen hetki. V-8-bensamoottorien aikakausi oli päättymässä. Nimenomaan tehokkaiden amerikkalaisten muskelimoottorien.
Chevrolet, Dodge ja Ford ovat perinteisiä amerikkalaisia autobrändejä. Ne tekevät perhe- ja hyötyautoja. Kohta ne eivät valmista enää amerikkalaiseen road trip -kulttuuriin kuuluvia matka- eli muskeliautoja. Historiassa on lukuisia muistoja virstanpylväistä, jotka nostivat ns. poniautoluokan (pony car) menestykseen. https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/01/viimeinen-kuulutus-automatkalle-v8.html
Missä nyt mennään?
Maailma on muuttunut. Osittain toivoa on. Hyötyautopuolella Amerikka on suuri taas. Hemi-V8-moottori on saatavilla RAM-hyötyautoihin!
 |
Hemi on palannut (www.ramtrucks.com) |
Sen sijaan Chryslerin ote on kirvonnut, vaikka tehdas täyttikin juuri 100 vuotta. Pacifica-minivan on vain reliikki, 300 C:n poistuminen vei pohjan uskottavilta ja isoilta sedaneilta. Historiaan uinuu...?
"Saksalaislähteiden arvioissa Chrysler on siis muuttunut Stellantiksen listalla siksi automerkiksi, jonka konserni todennäköisimmin lopettaa."
No, entäpä saman konsernin Dodge? Kolme mallia, joista ikoninen Charger ei enää kuulu "bensajengille". Durango sen sijaan kuuluu.
 |
www.dodge.com
|
True American Attitude, näin väittää mainosteksti Chargerista. Se on tehokas, mutta sähköinen. Muskeligenre on läsnä, mutta...
"Armed with a propulsion system delivering a blistering initial peak of 550 kilowatts of power, our all-electric powertrain takes performance to incredible new places. The 100.5- kilowatt-hour high-voltage lithium-ion based battery of our all-electric powertrain serves one purpose: performance."
 |
Voiko tulipalon sammuttaa väärin - entä valmistaa muskeliauton? |
Ford makes America great again! Mustang porskuttaa. Se on aito veekasi-peli. Urheiluauto nykyajassa - polttomoottorilla. Etumoottori ja takaveto...
 |
Destinaatiokuski yöjalassa "Evan" kanssa |
"Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin - korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä..." (Destinaatiokuski)
"Kenraali Moottori eli General Motors luottaa urheiluauto-genreen. Varsinainen muskeli- ja poniauto Camaro on hävinnyt markkinoilta. Corvette on vähintään todellinen superauto, V8-keskimoottori. Ensi vuonna esitellään todellinen hyperauto, Corvette ZR1X...
Näin nyt. Jotakin on jäljellä aidosta ja hienosta polttomoottorimaailmasta.
Näin oli oli tunnelma tammikuussa 2024. Suru oli käsinkosketeltava tunne.
"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa." (Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)
 |
Päivä kaunein sammuva on - Kukka kuolee korvaamaton - Kun päättyy tää
- Muisto vain jää - Kun sä lähdet tänään pois - Huomiseen en uskoa vois - Kun päättyy tää - Muisto vain jää (Muisto vain jää, 1968) |
 |
Chevy Camaron kuudenteen mallisukupolveen päästiin - sitten polttomoottori-muskeliautoilu jää historiaan (Chevrolet) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti