Kun maailma järkähtää, hätä keinot keksii. Myös liikenteessä. Tai ylipäänsä reitit ja tiet korostuvat, kun nopeasti pitää siirtää, kuljettaa, puolustaa tai motittaa. Siis sodassa tai sen kaltaisessa mullistuksessa. Teitä on käytetty iät ja ajat korostamaan mahtia tai liikkuvuutta. Jo muinaiset roomalaiset...
"Roomalainen tie (lat. viae, yksikössä via, ’tie’) oli Rooman valtakunnan kasvun keskeisiä tekijöitä. Niitä rakennettiin noin vuodesta 300 eaa. Tieverkosto mahdollisti armeijoiden, viranomaisten ja siviilien sekä tavaran nopean liikkumisen ympäri valtakuntaa. Roomalaisia teitä oli lukuisia erilaisia tyyppejä pienistä paikallisteistä suuriin ja leveisiin maanteihin, jotka rakennettiin yhdistämään kaupunkeja ja tukikohtia." Roomalainen tie – Wikipedia
kuva Pixabay Calzada romana, roomalainen tie |
"Aamulla 6. kesäkuuta kello 6:30 1944 koitti D-Dayksi kutsuttu hetki, jolloin liittoutuneiden maihinnousualukset rantautuivat Normandiaan monessa eri kohtaa. Yhdysvaltain, Ison-Britannian, Kanadan ja Vapaan Ranskan armeijat onnistuivat siirtämään jo ensimmäisen hyökkäyspäivän aikana noin 150 000 miestä erillisiin sillanpäihin." Normandian maihinnousu – Wikipedia
Atlantin valli, Normandian maihinnousu, Englannin kanaali |
Operation Overlord, Omaha Beach ja D-Day muodostuivat sotadestinaatiomatkan tunniteiksi - ja myöhemmin brändinimiksi. Normandian maihinnousu: hyökkäys Omaha Beachillä | Historianet.fi
Raatteen tien taistelut ovat suomalaisten käyttämän motittamisen paraatiesimerkki, jossa tieyhteys muuttuu hyvinkin merkittäväksi tekijäksi sotatilanteessa.
"Tärkeintä oli huoltoyhteyden katkaiseminen. Sen jälkeen vihollinen sidottiin pieniin taisteluihin ja pilkottiin palasiksi keveiden joukkojen hyökkäyksillä. Suomalaiset löivät vahvasti panssarein ja tykein varustetun 44. divisioonan lähes ilman omaa tykistöä. Neuvostojoukot luottivat omiin ajoneuvoihinsa, jotka loppujen lopuksi osoittautuivat kelvottomiksi kapeilla teillä lumipukuisia hiihtäjiä vastaan." Raatteen tien taistelu – Wikipedia
kuva Sotamuseo, tuntematon kuvaaja, Sotasaalista Raatteen tiellä |
"Lapin korpien läpi kulkeva mutkainen, mäkinen ja huonokuntoinen Jäämerentie toimi suomalaisten elämänlankana välirauhan aikana 1940–41. Tie lähti Rovaniemeltä ja päättyi 531 kilometriä myöhemmin Jäämeren rannalle, Petsamon Liinahamarin satamaan. Tätä reittiä kuorma-autot hoitivat Suomen ulkomaankauppaa yli vuoden ajan, kun Itämeren kauppareitti oli sodan vuoksi tukossa." Jäämerentie oli Suomen henkireikä välirauhan aikana | Elävä arkisto | yle.fi
Kuva Museovirasto, Tykkiä nostetaan laivasta Petsamon Liinahamarin satamassa maaliskuussa 1940 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti