Destinaatiomatkaajat

torstai 16. lokakuuta 2025

Autoriippuvuus liikkumisen esteenä?

Liikkumisen este: autoriippuvuus. Todellisuus iskee kuin miljoona volttia niihin Suomen kolkkiin, joissa palvelut, kuljetukset ja yleinen liikkuminen ovat heikentyneet. Käytännön esimerkki: takseilla ei ole päivystysvelvollisuutta - niinpä haja-asutusalueella autottomuus tai kykenemättömyys ajamiseen ovat käytännön elämän haittatekijöitä.

"Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyvät liikenneköyhyyden tunnusmerkit."               https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/12/liikennekoyhyys-ajamisen-ja-liikkumisen.html

Vaikka olisikin auto, se ei aina ole käytettävissä - syystä tai toisesta

"Työssäkäyntialueet ovat laajentuneet autoliikenteen ja kaupunkirakentamisen tyylin vuoksi. Työn, asumisen ja asioimisen välimatkat ovat pidentyneet."   (Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)

Mitä liikenneköyhyys ihan oikeasti tarkoittaa? Eri alueilla voi olla huimia eroja siinä, miksi mielletään kohtuullisuus liikkumisessa. Kaupunkien liepeillä voi olla samat ongelmat kuin syrjäseuduillakin.

"Yhdyskuntarakenteen hajautumisen ongelmana pidetään pidetään paitsi liikenteen kasvua ja kulkemiseen käytetyn ajan lisääntymistä, myös sitä, että on entistä vaikeampi vähentää liikenteen saasteita ja muita haittoja sekä hillitä ilmastonmuutosta."
(Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)

Tähänkin noutoon tarvitaan autoa

"Liikennettä on tutkittu vähän yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä. Ylipäänsä talouden ja tekniikan aiheet ovat olleet yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä vähemmän esillä kuin esimerkiksi yhteiskuntasuunnittelun ja päätöksenteon kannalta voisi toivoa. Melkein yhtä vähälle huomiolle ovat jääneet liikennetekniikan alaan kuuluvat kysymykset liikennesuunnittelusta."
(Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)

Onko jo aikoinaan valmistettu polttisauto kokonaistaloudellisempi vaihtoehto kuin uusi sähköauto?

"Kulkeepa auto sähköllä tai bensalla, sen renkaista irtoaa pienhiukkasia ja ajaminen kuluttaa teitä. Sähköautoon siirtyminen vähentää paikallisia ilmansaasteita, mutta auton valmistus kuitenkin syö luonnonvaroja."    www.helsinki.fi/fi/uutiset/kestavyysmurros/sahkoautojen-maara-rajahti-joka-kolmas-suomessa-vuonna-2023-ensirekisteroity-henkiloauto-liikkuu-sahkolla

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Petteri Repo pitää epätodennäköisenä, että valtaosa suomalaisista ajaisi parin vuosikymmenen päästä nykyisen kaltaisilla akkusähköautoilla.

"Suurempi vaikutus olisi sillä, jos liikenne vähenisi. Uskon, että tulevaisuudessa autoissa käytetään monenlaisia uusiutuvia energiamuotoja: kaasua, etanolia ja vetyä."                                                           www.helsinki.fi/fi/uutiset/kestavyysmurros/sahkoautojen-maara-rajahti-joka-kolmas-suomessa-vuonna-2023-ensirekisteroity-henkiloauto-liikkuu-sahkolla

Miten polttoaineiden jakeluverkko toimii jatkossa? Jakeluasemia vähennetään tai ainakin palveluita karsitaan jo. Vedyn jakelu on täysin lapsenkengissä - ja autovalikoima on myös... Lataamisen lisääntymisen mahdollistaminen on myös avainkysymys sähköautoilussa.

Sähköinen Mustang (Mach-E)?

Polttomoottori-Mustang?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...