Liikkumisen este: autoriippuvuus. Todellisuus iskee kuin miljoona volttia niihin Suomen kolkkiin, joissa palvelut, kuljetukset ja yleinen liikkuminen ovat heikentyneet. Käytännön esimerkki: takseilla ei ole päivystysvelvollisuutta - niinpä haja-asutusalueella autottomuus tai kykenemättömyys ajamiseen ovat käytännön elämän haittatekijöitä.
"Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyvät liikenneköyhyyden tunnusmerkit." https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/12/liikennekoyhyys-ajamisen-ja-liikkumisen.html
![]() |
Vaikka olisikin auto, se ei aina ole käytettävissä - syystä tai toisesta |
"Työssäkäyntialueet ovat laajentuneet autoliikenteen ja kaupunkirakentamisen tyylin vuoksi. Työn, asumisen ja asioimisen välimatkat ovat pidentyneet." (Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)
![]() |
Onko jo aikoinaan valmistettu polttisauto kokonaistaloudellisempi vaihtoehto kuin uusi sähköauto? |
"Suurempi vaikutus olisi sillä, jos liikenne vähenisi. Uskon, että tulevaisuudessa autoissa käytetään monenlaisia uusiutuvia energiamuotoja: kaasua, etanolia ja vetyä." www.helsinki.fi/fi/uutiset/kestavyysmurros/sahkoautojen-maara-rajahti-joka-kolmas-suomessa-vuonna-2023-ensirekisteroity-henkiloauto-liikkuu-sahkolla
Miten polttoaineiden jakeluverkko toimii jatkossa? Jakeluasemia vähennetään tai ainakin palveluita karsitaan jo. Vedyn jakelu on täysin lapsenkengissä - ja autovalikoima on myös... Lataamisen lisääntymisen mahdollistaminen on myös avainkysymys sähköautoilussa.
![]() |
Sähköinen Mustang (Mach-E)? |
![]() |
Polttomoottori-Mustang? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti