Destinaatiomatkaajat

perjantai 5. heinäkuuta 2024

Suomi-ajo - liikenneoppia matkan varrella.

Suomi-ajon juuret ovat historialliset. Autourheilujärjestö sen kehitti. Suomi-ajo oli Suomen suurin liikennekilpailu ja liikenneturvallisuustempaus.

Suomi-ajosta juttua Klassikot 7/2010 -numerossa ja Suomen Autourheilijat -kirjassa (1989)











Vuonna 1968 ajettiin ensimmäinen Suomi-ajo. Tuolloin Suomessa elettiin autourheilun kulta-aikaa. Suomi-ajolle oli sosiaalinen tilaus, sillä kaikki eivät halunneet osallistua kilpa-ajoihin suljetuilla tieosuuksilla. Toteutettiin siis liikenteessä liikenneaiheinen ajoreitti - suorastaan road trip - ja destinaatiomatkailukulttuurin lähtölaukaus Suomessa.

Vuonna 1968 se alkoi, Suomi-ajo nimittäin (Suomen Autourheilijat -kirja 1989)














Ideasta toteutuksen (Klassikot 7/2010)

Hyödyn ja huvin yhdistäminen autoiluun, liikenteeseen ja matkailuun oli ennen näkemätöntä.

"Suomessa järjestettiin 1960- ja 70-luvuilla monenlaisia liikennekilpailuja, joissa oli tarkoituksena ajaa mahdollisimman tarkkaan voimassaolevien liikennesääntöjen mukaan. Kilpailuihin osallistuessa säännöt tuli taottua takaraivoon niin hyvin, että niitä oli helppo noudattaa aina muulloinkin liikenteessä. Suomi-ajojen lisäksi järjestettiin paikallisia liikennekilpailuja." (Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010)

Huomionarvoinen näkökulma oli se, että liikennesääntöjä tuli kerrattua ajokortin saamisen jälkeen.

"Kilpailu oli kuin autokoulun täydennyskurssi, siinä oppi paljon. Välillä tuntuu siltä, että nykypäivän autoilijat eivät halua noudattaa liikennesääntöjä. Ryhmittyminen, vilkun käyttö ja risteysajon säännöt ovat ihan hukassa monelta." (Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010 (Esko Joki-Anttila, Esa ja Pertti Metsä-Vähälä)

Vuonna 1970 Esko Joki-Anttilan Cortinan miehistöön kuuluivat 
Pertti Metsä-Vähälä ja Hannu Mäkelä (Klassikot 7/2010)

Suomen Urheiluautoilijoiden Liitto ry perustettiin vuonna 1963. Silloin Suomi-kuvaa rakensivat "Flying Finnit".  Aika oli siis kypsä luoda kansalle autoiluhuvia - ja hyötyä. Vuoden 1970 Suomi-ajo kokosi ennätysmäärän osanottajia eli 1084 autoa.

"Kilpailuun otti osaa 900 autoa ja se kesti 24 tuntia. Reitin pituus oli noin 1300 kilometriä."           

1971: "Neljännessä SUOMI-AJOSSA, jota arvostettiin liikenneturvallisuuden edistäjänä, oli mukana 917 autokuntaa, jotka kiertelivät Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa, Hämeessä ja Kymenlaaksossa. Radan valvojana toimi liikenneopettaja Olli Kuusisto." (Suomen Autourheilijat -kirja, Kustannustuote Oy, 1989)

"Risteyksissä tutkittiin, olivatko ajolinjat oikeita: rastimiehet tarkkailivat kierrettiinkö risteyksen keskipiste niin kuin liikennesääntöjen mukaan kuuluu tehdä."
(Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010 (Esa ja Metsä-Vähälä)

1972: "Viides vuosittainen Suomi-Ajo/Finn-Tour huhtikuussa sai osanottajikseen 899 autokuntaa ja lähtöpaikkoina toimivat: Helsinki, Turku, Pori, Tampere, Jyväskylä ja Lahti. Tämän liikenneajon pääpalkintona oli suomalainen auto." (Suomen Autourheilijat -kirja, Kustannustuote Oy, 1989)

Suomi-ajo oli aikansa somemarkkinointia. Autot ja ajajat kulkivat ristiin rastiin eri alueilla. Näkyvyyttä siis oli. Myös sponsorointi ja autotoimijoiden myynninedistäminen oli suuressa roolissa. Voisi sanoa, että Suomi-ajo tarjosi automarkkinointiin aikansa tehokasta tapahtuma- ja jalkautusmarkkinoinnin ulottuvuutta.

"North State, Colt ja Shell olivat Suomi-ajon sponsoreita ja näkyivät hyvin ajokilvissä sekä kylkiin liimatuissa numerotarroissa. 
(Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010)

"Fordilta saatiin bensarahaa, kun ajettiin ´72 mallin Cortinalla vuosina 1972 ja 1973." 
(Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010 (Esko Joki-Anttila)


Suomi-ajo-kilvessä on tuttu simpukka (Klassikot 7/2010)

Ajat muuttuivat. Keimola, joka oli yksi keskeinen tehtäväalue, suljettiin vuonna 1979. Viimeisten kahden-kolmen vuoden osalta ei ole oikein lähteitä. Oliko vuosi 1980? Mikä päätti Suomi-ajon? Olivatko öljykriisi ja suomalaisen autourheilun eheytyminen isoimmat syyt, että ajot loppuivat? Myös ajojen osallistujamäärät laskivat, vuonna 1976 oli enää 431 kilpailijaa mukana. Nykymittapuun mukaan tuo luku olisi aivan mahtava!

Päättyikö Suomi-ajo-kulttuuri tähän? Lopullisesti?

Aitoa destinaatiomatkailua road trip -tyyliin, sitä Suomi-ajo oli.

"Kun oli nuori ja intoa täynnä, ei 24 tunnin ajo tuntunut missään. Hienoin hetki oli usein aamunkoitteessa, kun aurinko alkoi nousta usvan takaa."
(Suomi-ajo muistetaan vielä, Lea Lahti, Klassikot 7/2010 (Esko Joki-Anttila)

(Suomen Autourheilijat -kirja 1989)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...