Vaikka nauttisitkin kesästä, syksy ja talvi tulevat kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Moottoripyöräilijät poistavat "ruostetta ranteista" keväisin. Miksipäs ei autoilija tekisi talvea varten samoin - varautumalla kelien muutokseen. Ajotaitoa voi harjoitella, ja tulevaa talvea ennakoida - monissa paikoissa. Talvellakin voi harjoitella - silloinhan suljetuilla radoilla on luomu-talviolosuhteet.
Talven lähestyessä ajankohtaista - ajoharjoittelu |
Ajokorttien ollessa vaatimuksiltaan kaksivaiheisia, syntyi Suomeen liukasratoja, joilla nuori kuljettaja pääsi kokeilemaan miltä tuntui pidon menetys tai jarrutus liukkaalla. Ajokorttivaatimusten muututtua liukasradat ovat kokeneet inflaation - ja moni lopettanut.
Nykyisin autot muuttuvat sähköisiksi. Paino lisääntyy ja ajoa ei voi säädellä kuin ennen "kaasulla tai kierroksilla". Kannattaa kokeilla myös aina uuden auton hankinnan yhteydessä, miltä tuntuvat ääritilanteet. Ennen kuin liikenne yllättää...
Ennen kuin liukkaus yllättää liikenteessä - harjoittele! |
Ennen vanhaan autourheilu oli osa suomalaisten "ajoharjoittelumaisemaa". Suljetuilla radoilla tai rallierikoiskokeilla sai oppia - niin onnistumisia kuin oppia kantapäänkin kautta.
Skodan vauhdin rajoja hakemassa Hankirallissa 26.-28.2.1960 (kuvaaja UA Saarinen 1960, Museovirasto) |
Ajamaan oppii vain ajamalla. Niinpä auton käsittelyynkin oppii vain auton käsittelyllä eli sitä harjoittelemalla. Usein pienet jutut ovat suuria merkitykseltään, kun tosipaikka tai keli yllättävät.
Keilan kaato ei maksa mitään - liikenteessä osumat voivat olla kalliita |
Kun tien pinta on tällainen - mitä teet - jos pitäisi yhtäkkiä välttää törmäys? |
Destinaatiokuski on myös liikenneopettaja eli ajokoutsi. Autan kehittelemään luovia ajoharjoittelutoteutuksia ja ajomaisemia. Toteutan siis liukkauden varalle ajokoutsausta ja ajopalveluita.
Keliä et voi valita, mutta ajoharjoittelun voit.
#ajoharjoittelu #ajosparraus #ajoharjoittelu #trafiikkimaikka www.trafiikkimaikka.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti