Destinaatiomatkaajat

perjantai 23. helmikuuta 2024

Hääautolla yhdessä rakkauden destinaatioon.

Naimisiin kun mennään, alkumatka alkaa ajoneuvolla. Hevonen veti ennen vaunuja, autohan se nykyään on pääasiallinen avioparin juhta. Erilaiset koristeet ovat edelleen käytössä, ja perinteet vallitsevat edelleen. Hääparin yhteinen matka avioliiton satamaan tai paremminkin destinaatioon alkaa yleensä tyylillä.

"Hääauto on auto, jolla hääpari matkustaa ensimmäisen yhteisen matkansa, usein vihkimispaikalta juhlapaikalle tai kuvattavaksi. Useimmiten autot ovat limusiineja, museoautoja tai vintageautoja, ja niitä voidaan personoida hääparin toiveiden mukaiseksi." Hääauto – Wikipedia

Rolls-Royce täyttää vintagen ja edustusauton aukon aina (Pixabay)

















"Vaihtoehtoja puntaroidessa vaa’assa painavat käytännöllisyyden lisäksi myös tyyliseikat. Kuljetus on tärkeä osa häiden kokonaisuutta, ja kulkuneuvoa voi hyödyntää myös valokuvauksessa taustana. www.haat.fi/artikkeli/haaautoja-joka-lahtoon"

Hääauto ja tilanne voi olla käytännöllinen (Uudenkaupungin museo)

















Kuvan teksti: Morsiuspari seisoo auton edessä, auto talon edessä. Miehellä sotilasasu, naisella pitkä valkea morsiuspuku, huntu ja käsessä morsiuskimppu. Takana Chevrolet-merkkinen henkilöauto vuosimallia 1938, jonka takana on häkäpönttö. Taustalla maalaistalo, jonka kuistia on koristeltu havuköynnöksin. Kuvattu sota- tai pula-aikana.

"Tudor-aikakaudella Englannissa (1485-1603) häävieraat heittivät kenkiä hääparin vaunujen perään. Vaunuihin osumista pidettiin hyvän onnen merkkinä. Hääpariin osumisesta ei mainita. Metelillä on aina uskottu oleva pahaa karkottava vaikutus, joten purkeilla ja muilla kolistimilla on taattu hyvän onnen lisäksi pahojen henkien poissaolo." www.amoriini.com/l/haatavat/

Hääauto voi olla ajassa uusikin, kuten tämä Vauxhall Victor
(Pulkkinen, Kari Rainer, kuvaaja 1970, Museovirasto)






































Aina ei tarvita kesää ja aurinkoa, tyyli on tärkeintä.

Tämä Lincoln Continental käy limusiinista, loistoautosta ja vintagesta
(Pulkkinen, U. Juhani, valokuvaaja, n. 1992, Imatran museot)


























Eihän sitä aina tarvitse matkata maata pitkin. Kun ollaan paikassa, josta voi poikkeavasti kulkea, niin mikä ettei. 

"Jos häitä juhlitaan veden äärellä, hääpari voi liikkua paikasta toiseen vaikkapa taksiveneellä tai edustusristeilijällä." Hääautoja joka lähtöön (haat.fi)

Ajoneuvo voi olla suvun ns. kanta-auto, muisto nuoruudesta, lapsuudesta tai millä tahansa perusteella valittu. Vaikka väri voi ratkaista - pinkistä mustaan.

Voihan hääautoa ajaa itsekin, kun se on tarpeeksi mukava...tai nopea...

"Nyt tuoreimmassa päivityksessä japanilaiset ovat keskittyneet ennen kaikkea auton mukavuuden ja ylellisyyden parantamiseen." Koeajossa uusi Nissan GT-R – urheiluautojen outo lintu - Teknavi

Miksei vaikka Nissan GT-R, nopeasti kuherruskuukauden viettoon (315 km/h) (Pixabay)


























       
Morsmaikun voi vaikka ryöstää, vaikka onnikan kyytiin. Ainakin elokuvissa. (The Graduate 1967, lähde: imdb.com)


Lisää aiheesta:

tiistai 20. helmikuuta 2024

Joskus kohde on ihan silmin nähden lähellä - liikenne valokuvissa.

Ennen vanhaan automatkailu oli uutta ja ihmeellistä Suomessa. Kerronta ja kieliasu joukkotiedotusvälineissä sekä lehdistössä ajan henkeä mukailevasti oli perin ylevää. Sukualbumeihin otettiin kuvia, joissa auto (lue: automobiili) oli keskeisesti mukana.

Jossain määrin riitti kuvaus missä ollaan tai mitä kuvassa näkyy. Ajoneuvo ja ihmiset olivat usein maiseman ja destinaation ohella pääroolissa. Aikansa matkaselfieitä nämä olivat.

Pohjois-Karjalan museo - neljä naista seisomassa tien vieressä
aidan edessä, 
taustalla ehkä Laatokan rantaa?
Toinen oikealta on Greta Turkama, 
keskeisesti kuvassa oikealla
apteekkari Väinö Turkaman (Durchman) perheen auto,
Packard,
Viipurin läänin rekisterinumerolla V-2745















Kotimaanmatkailu alkoi autojen lisääntymisen johdosta kukoistaa 1950-luvulla. Maatilamajoituspaikkoja, huoltoasemia ja motelleja käytettiin vilkkaasti. Niitä myös dokumentoitiin. Usein auto oli keskeisesti kuvassa.

Erkki Voutilainen 1958 - Museovirasto - Punkaharjun lomakylä Punkaharjulla 
20.8.1958 ja auto (Glas Isar) myös kuvassa










Luonnollista oli, että myös liikenteen ja autoilun kuvaaminen kehittyi dokumentaarisen ja historiallisen taltioinnin suuntaan. Suomessa oli kuvaajia, joilla oli oma spesifi tulokulma. Nuo kuvat kertovat nyt menneestä ajasta, muistoista ja yhteiskunnan kehityssuunnista.

"Erkki Voutilainen kuvasi maaseudun muutosta. Hänen 1950-1960-lukujen tuotantonsa tallentaa suomalaista maataloutta perinteisen elämäntavan ja rakennemuutoksen kynnyksellä. Kuvat kertovat elämästä perheviljelmillä, ihmisistä työnsä ääressä maanviljelyn ja karjatalouden eri aloilla, maaseudun arjesta ja juhlasta, liikenteestä ja vähitellen kaupungistuvasta ja teollistuvasta elinympäristöstä." Maaseutu menneen ja tulevan välissä - Museovirasto

Voutilainen, Erkki, kuvaaja 1963, Museovirasto

Kuvassa on keuliva Petteri (Bedford). Erkki Voutilainen on taltioitunut arkisen, mutta erityisen näkökulman. "Sokerijuurikassadon korjuuta käsin märällä pellolla Ämpärpään tilalla Anjalankosken Ummeljoen kylässä 15.10.1963. Kuorma-auton lavalle lastattu sokerijuurikaskuorma on saanut kuorma-auton etuosan nousemaan ilmaan."

Räshid Nasretdin ikuisti uransa aikana urheilutapahtumia, päivittäistä elämää sekä suomalaisia- ja kansainvälisiä merkkihenkilöitä. Oheisessa kuvassa ulosajo Eläintarhan ajoissa Helsingissä 1950-luvulla. Räshid Nasretdin – Wikipedia

Katse Helsinkiin - Volker von Boninin valokuvia
(Helsingin kaupunginmuseo ja Kustannusosakeyhtiö Otava, 2023)

Tunnettuja Helsingin liikennettä ja katuelämää kuvanneita tekijöitä olivat Volker von Bonin sekä Simo ja Eeva Rista. Finna.fi-palvelusta löytyy helmiä ja ainutlaatuisia kuvia.

von Bonin, Volker, valokuvaaja 1966, Helsingin kaupunginmuseo
Joskus kuvauskohde saattoi olla hyvinkin läheinen. Valokuvaaja Volker von Boninin perheen vapunviettoa. Rouva Gisela von Bonin ja poika Eiran rannassa. Oikealla Renault Dauphine -henkilöauto.

von Bonin, Volker, valokuvaaja 1960, Helsingin kaupunginmuseo

Kuvateksti: Liikennettä Lauttasaaren sillalla. Taustalla oikealla Suomen Kaapelitehdas. Myös Julius Tallberg Oy:n varasto näkyy. Ajoneuvot kuvan etualalta taaksepäin lukien: Volvo Amazon, Skoda 440, Chevrolet vm. 1956.

Eeva ja Simo Rista dokumentoivat isojen rakennushankkeiden takia katoamassa olevia maisemia varsinkin Helsingin pohjoisilta, koillisilta ja itäisiltä alueilta.

Rista, Simo, valokuvaaja 1973, Helsingin kaupunginmuseo

Kuvateksti: Autonrämiä puutalon edessä sekä pihalla Viertolantiellä lähellä Päivöläntien risteystä Tapanilassa.

Rista, Eeva, valokuvaaja 1971, Helsingin kaupunginmuseo

Kuvateksti: Kluuvi, Mannerheimintie. Autoja ja jalankulkijoita ruuhka-aikaan Mannerheimintiellä. Etualalla Citroën ID20 ja Toyota Corona. Taustalla Eduskuntatalo. Näkymä Stockmannin tavaratalon suunnalta luoteeseen.

Lisää aiheesta:

Lehtikuva 70 vuotta: Kamerankäyttöä myytiin kansalle some-ajastakin tutuin argumentein jo yli sata vuotta sitten - STT

Finna.fi – Kulttuurin ja tieteen aarteet yhdestä osoitteesta | Finna.fi

Volker von Boninin retrospektiivinen valokuvanäyttely vie katseen eilisen Helsinkiin - Hakasalmen huvila







sunnuntai 11. helmikuuta 2024

Road trip onnistuu vaikka liftaamalla, mopolla tai polkupyörällä.

Mitä on destinaatiomatkailu? Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä. Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Yksin tai yhdessä, miten vain saa syntymään tunnelman ja matkafiiliksen.

Jingcheng Monkey matkataipaleella










      

                                                    Polkupyörä on oivallinen road trip -kulkuneuvo destinaatiomatkailuun. Road trip pyöräillen - lähteestä (hostellit.fi)

Tämän Kronanin tarina on itsessään jo sea trip -matkakertomus
- voitettu Radio Novan mediaristeilyllä Riianlahden edustalla ahtojäissä vuonna 2002


                                                                  
















Moottoriajoneuvolla pääsee etenemään vapaasti, kun on itse ohjaajana tai tiiviin ryhmän mukana.

Automatka on monipuolinen ja tehokas liikkumisväline

Ryhmämatkailussa on vain osanen matkan kulkua - varsinkin jos ei itse aja. Joukkoliikenne on tämänkaltaista.

Ryhmässä on oma tunnelmansa, varsinkin jos linja-autolla mennään. Ja ulkomailla - vapaamman moraalin liikenteessä.
"Tiukoissa mutkissa bussin sileät renkaat antavat periksi ja kaikki tuntevat miten auton perä liukuu parikymmentä senttiä sivuun, mutta onneksi pysähtyy siihen. Matkustajat ovat pelosta valkoisia.
--
Neljän tunnin jälkeen olemme ylittäneet vuoret ja laskeudumme Albanian tasaiselle maaperälle. Kuljettaja kiihdyttää yli sallittujen rajoitusten ja pysähtyy ensimmäisellä huoltoasemalla.
Kaikki menevät baariin ja tilaavat tuplapaukkuja, myös molemmat kuljettajista. Halaamme toisiamme ranskalaisen diplomaatin kanssa. Selviytymisen tunne yhdistää kaikkia matkustajia."
(Ville Hytönen & Ville-Juhani Sutinen, Ismailiitti ja lännenmies, Savukeidas 2015)

Liftaaminen on klassikko liikkumistapana. Kansainvälinen ja ulkomailla käyttökelpoinen tapa kustannusten säästäjänä, jossa varmasti tutustuu erilaisiin ihmisiin.

"Selkäkipu hävisi kuin taikaiskusta ja kiipesin ilahtuneena ylös rekan hyttiin. Hymyillen kättelin ratin takana olevan keski-ikäisen hieman vatsakkaan miehen ja esittelin itseni."
(Asfalttivolgaa etelään, Emma Vepsä, Atena Kustannus 2018)

Kirjan motto: "Paras tapa saada selville voitko luottaa ihmiseen on luottaa häneen (Ernest Hemingway) (Atena Kustannus Oy)

#ryhmämatka #automatka #roadtrip

lauantai 10. helmikuuta 2024

Destinaatiokuskin automatka päättyy destinaatioon.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehitetty. Mitäpä autolla tallissa tekisikään, liikkumaanhan on se luotu. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen.

Automatkailu alkoi heti, ja myöhemmin syntyi käsite road trip. Erottavatko nämä käsitteet matkatyypit toisistaan?  Moni haaveilee road tripistä, ja perinteisesti haaveeseen kuuluu auto tai moottoripyörä. Road tripin voi kuitenkin tehdä vaikka mopolla tai polkupyörällä. Tärkeintä on lähteminen.

Mitä on destinaatiomatkailu? Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä.

Mystery trip - meno kohteeseen, jossa vasta selvisi, että voi koeajaa Bemareita














    
Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, kun se kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain. 

Työhön liittyy myös matkoja. Niitä voi sinänsä hyödyntää elämyksellisiin poikkeamiin. Tai sitten käy vaikka näin; tarkoitus oli vain katsastaa erästä aluetta tapahtumakäyttöön. Mentiin vähän pitemmälle, yrittäjän kanssa päädyttiin Lantikalla laavulle, jossa puolestani kohtasin erään henkilön, jonka kanssa turistiin työasiaa... Ja syötiin paistettua makkaraa... Mikä työmatka? Elämyshän se oli...

Työmatkan yllätyksellisyys - off road

Tamperekin on hetkisen kaunis - ihan vaan ikäpoikkeuslupaopetuksen yhteydessä spontaani automatkahan tästäkin syntyi

Ja matkahan voi olla sellainen, että sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Joskus myös sattuma kuljettaa...

Nykyaikainen autoilu tarkoittaa rengasrikon yhteydessä sijaisautoa, jolla pääsee destinaatioon myös - näin tässäkin tapauksessa

Automatkailu oli yleinen ja merkittävä tapa reissata viimeistään 1950-luvulta lähtien. Varsinkin kotimaan matkailu oli suosittua. Niin meillä kuin muuallakin. Perhe tai kaveriporukka oli media itsessään. Mentiin, otettiin valokuvia ja ajettiin pitkät pätkät. Tarinoita kerrottiin, kuvia katseltiin, niitä muisteltiin ja niitä kuunneltiin. Kyllä nykyisinkin selfie-aikakaudella muistokuvia otetaan...

Nykyaikaisella nelivetoisella mukamas-maastoautolla mukamas-maastoajossa

Koneromanttinen kun olen - ja vielä ajaminen jaksaa innostaa, toteutan mielelläni reissuja Destinaatiokuskina.

Käyn paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi sisällön idea. Destinaatiokuski siis toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee sisältöä - itselleen tai eri osapuolten käyttöön. 

Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde (Kanta-Hämeen sydänmailla Iittalassa)

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä. Alueiden ja paikkakuntien toimijat ovat keskeinen osa yhteistyökumppanuusverkkoa, ja samalla sitovat kohteet sekä niihin liittyvät yhdisteet keskiöön.

"Kun on kerran lähtenyt tien päälle, sinnehän halajaa aina uudestaan" (Destinaatiokuski)

Lisätietoja, ideoita ja matkaseuraa tarjoaa: timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi, 041 314 8109

#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #destinaatiomatkailu #roadtrip #mysterydriving #mysterytrip #koneromantiikka #ajoneuvoentusiasmi #brandomaatti


lauantai 3. helmikuuta 2024

Oma laatuaika destinaatioon.

Viime vuonna MP-messujen blogi-päivityksen ajatus korostui yhteisestä laatuajasta. Tänä vuonna oma laatuaikani korostui, sillä sain olla kyydissä poikani ajaessa autoa. Ajokortti kun hänellä jo on. Matkalla Messukeskukseen kävimme kokeilemassa sporttista autoa hänelle - mahdollinen, muttei varma...

Kolmeen pekkaan sporttia kyydissä











Mikäpäs oli lauantaina 3.2.2024 ollessa, kun päivään mahtui kyytiläisen rooli. Messukeskuksen parkkitalo oli täynnä, joten sitä mentiin parkkiin Käpylän liikuntapuistoon. Ruuhkan tuntua.

Yhteinen laatuaika destinaatioon viime vuonna onnistui 3.2.2023.                

Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde: Yhteinen laatuaika destinaatioon.

Jokaiselle jotakin kuvasi tänä vuonnakin hyvin messujen sisältöä. Moottoripyörien lisäksi oli esillä sähköisiä ja erikoisia kulkupelejä. Sähköpolkupyörät olivat isossa roolissa, ehkä liiaksikin.

Petrol Circus -osastolla oli vanhoja ja rakenneltuja helmiä. Yksityiskohdat, patina ja mielikuvitus kohtasivat koko rahan edestä. Nuorten rakentajien ajopelit korostuivat määrällisesti, mutta myös laadullisesti. Osastolla oli tunnelma ja hyvä henki. 

Nuorta väriä - Betan uusi kuosi

Venytetty pikkumopo - Monkey "Lang"

Toisaalla rakenneltujen isojen pyörien laatu oli hyvä, mutta osastot olivat vajaita. Oli näyttelykortteja, mutta kohteet puuttuivat. Miksi? Nämä pistivät silmiin, kun eräässäkin pilttuussa oli paikka kolmelle, mutta oli vain yksi kohde. Kolme korttia...

Uusien pyörien vihreä väri metallinhohtoisena tai helmiäisvärillä oli muotia aivan selvästi. Myös enduroiden määrä oli laaja merkillä kuin merkillä. Yksi mielenkiintoisista oli Royal Endfield Himalayan -enskapyörä. 

Sähköisyys näkyi myös, mutta erityisesti se korostui sähköisissä polkupyörissä. Näillä oli koeajorata, johon oli panostettu. Lasten ja nuorten ilo näkyi, kun eri laitteita kokeilivat. Niin poikanikin.

Taustalla pojat painavat menemään, ja minulla on lippis-narikan rooli vain...

Yksi mieleenpainuvista peleistä oli vakuuttavan näköinen ja isokokoinen Can-Am Maverick R - yli 50.000 euron nelipyöräinen maastoajoon tarkoitettu vekotin. 

Maverick R on villipeto 240 hevosvoiman Rotax turbo 999 -moottorilla

Muutama asia jäi Destinaatiokuskin mieleen.

Reissun päällä - on tour

Fanticin osastolla oli hauskoja pelejä - Caballero ihastutti

Rakennettujen aatelia - Jawa uniikilla tyylillä

Lähteminen takaisin tyhjällä vatsalla oli estettävä. Taas HPK tarjosi avun. HPK? Jääkiekkoa eli Hämeen parasta kiekkoa? Ei, vaan Haagan parasta kebabia. Haagan Pizza & Kebab - Helsinki - Online tilaus | 10% BONUS | Vanha Pizza Service (haaganpizzakebab.fi)

HPK - Haagan parasta kebabia

On mukava julkaista annoskuva blogiin. Kuinkas kävikään? Nälkä oli ja hieman annoksesta katosi, mutta kuva saatiin. Kebab on aina tuoretta, jogurtin maku kivan makeaa, ja salaattiakin on (toim. huom. oli).

HPK ja Iskender kebab - hieman aloitetussa annoskuvassa

sunnuntai 28. tammikuuta 2024

Viimeinen kuulutus automatkalle - V8-moottorilla.

 

Chevrolet, Dodge ja Ford ovat perinteisiä amerikkalaisia autobrändejä. Ne tekevät perhe- ja hyötyautoja. Kohta ne eivät valmista enää amerikkalaiseen road trip -kulttuuriin kuuluvia matka- eli muskeliautoja. Historiassa on lukuisia muistoja virstanpylväistä, jotka nostivat ns. poniautoluokan (pony car) menestykseen. 

Ford Mustang on se klassikko, jota on kiittäminen kohta ehtyvästä 60-vuotisesta perinteestä. 1970-luvun öljykriisi kuoppasi hetkellisesti ajatuksen näistä äänekkäistä, tehokkaista ja nopeista V8-polttomoottorisista urheiluautoista. 

Nyt vain ollaan tultu viimeiselle virstanpylväälle. Nopeat viimeiset polttomoottori-Dodget ovat jo hupenemassa. Ford Mustang ja Chevrolet Camaro porskuttavat vielä - hetken.

Chevy Camaron kuudenteen mallisukupolveen päästiin
- sitten polttomoottori-muskeliautoilu jää historiaan (Chevrolet)


















Following the imminent demise of the (gas-powered, at least) Dodge Challenger and Charger, pony car aficionados will soon have one more reason to pour one out: Chevrolet has announced that 2024 will mark the final year for the iconic Camaro in its current form.

Destinaatiokuskin ensimmäinen muisto muskeliautosta on, kun pääsin kyytiin kesällä 1977 kymmenvuotiaana takapenkille kaverin isän - muistaakseni 1970-luvun alun (2. mallisukupolvi) - Camaroon. Leveän sivuikkunan ollessa auki, istuessani Matin isä-Eskon takana, koin Mäntän Kauppakadulla kiihdytyksessä henkeni salpautuvan. Ja siinä oli vain V6...Oliko turbo, siitä taidettiin puhuakin...?

Tunne tulee koneromantikolle väkisinkin pintaan, kun tällaisia aikakausia on päättymässä. Tai muuttumassa...sähköiseksi?

Last call. Yhdet vielä, ja sitten lasku. Ajat muuttuvat, tapahtuvat.
Termejä ja sanontoja on monia, yhteen asiaan. Vielä ehtisi, kun kohta on myöhäistä.
Auto Bildin aikakauden päätösmatka New Yorkista Washingtoniin. Dodge Challenger Swinger - viimeinen mahdollisuus Hemi-V8-polttomoottoriin.
"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa." (Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)
Ajaja menettää tulevaisuudessa historiansa tällaisten dinosaurusten kadotessa. Ikävähän jää, ääniä ja voimaa sekä asennetta...
Kaari Utrion mukaan (ja E. Hemingwayn romaanin nimi) Kenelle kellot soivat perustuu seuraavaan. Se on alunperin englantilaisen 1600-luvun kirjailijan John Donnen lause, jossa muistutetaan kuolevaisuudesta. Älä kysy, kenelle kellot soivat, sillä ne soivat sinulle.

Ajajan kellot soivat, kuuletko...?

Muisto vain jää (Auto Bild Suomi 1/2024)

Päivä kaunein sammuva on (Auto Bild Suomi 1/2024)


Mustang on entistäkin kovemmassa kiitolaukassa.

"The Dark Horse is a car you quickly feel at base with, and one that enjoys being driven quickly." (Dark star, James Taylor, evo #314)

Ajaminen radalla (evo #314 artikkelissa Charlotte "Roval", Pohjois-Carolina) ja maantiellä kuuluvat hyvään artikkeliin. Kovassa vauhdissa radalla ja nautinnollisella road tripillä maantiellä saa esiin vivahteita, joita auto tarjoaa ajajalleen. Taas kuva ja teksti kertovat...enemmän.

Ford Mustang Dark Horse laukkaa äänekkäästi (evo #314)




























Autovalmistajien sivuilta löytyvät nämä historialliset lauseet.

"Last Call will celebrate the end of an era with a few available appearance packages and some special models, inspired by some of the greatest releases over the years.” Welcome to Dodge Muscle | Updates, Social Media & More

2024 marks the last model year for the sixth-gen Camaro. To commemorate this milestone, Chevrolet is proud to introduce the Camaro Collector Edition. This once-in-a-generation package provides stand-out looks while paying tribute to the storied history of a legendary nameplate. 2024 Chevrolet Camaro Sports Car | Chevrolet Performance

"Whether you´re admiring its lines of living it up behind the wheel, the 2024 Mustang ® lineup is designed to raise your heart rate and keep it pounding." 2024 Ford Mustang® | Pricing, Photos, Specs & More | Ford.com

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...