Destinaatiomatkaajat

perjantai 15. maaliskuuta 2024

Ajaminen on hauskaa - vaikka ihan vaan huvikseen.

Kun jostakin pitää paljon, sehän on mukavaa - ja vaikka kävisi työstä, niin siitä vaan nauttii. Ajaminen on juurikin tätä - jos siitä, tekniikasta, koneromantiikasta ja maiseman vaihtumisesta pitää.

On monenlaisia motiiveja ajamiseen. Toiset ajavat työkseen, vapaa-aikana ja jotkut muuten vaan. Hyöty ja asioiden yhdistäminen kuuluvat myös ajomotiiveihin. Destinaatiokuski kuuluu tähän ryhmään. Ikään kuin työ ja huvi sekoittuvat ajamisessa.

Destinaatiokuski ajokoulutuksen jälkeen itse ratissa - työ ja huvi yhdistäen



















"Olen pitänyt listaa ajamistani autoista, ja tuhannes ajamani auto tuli täyteen päivämäärällä 2.3.2021. Se oli juhlapäivä, johon olin kutsunut mukaan Helsingin Sanomien toimittajan ja kuvaajan. Tuhannes koeajo tulee täyteen vain ja ainoastaan kerran, joten sitä oli todellakin juhlistettava. Pullaa ja kahvia ei tarjoiltu, vaan keskityimme koeajamaan autoa, kuvaamiseen ja keskusteluun. Ajan keskimäärin noin sadalla autolla vuodessa, joten minun tahdillani auto numero 2000 on listalla vuonna 2031, jos jatkan autojen koeajoa samalla tahdilla." Mikon autoblogi: Mehuisimmat koeajot, osa 5 (mikkokilkki.blogspot.com)

Mikko Kilkki ja Hyundai Niro Electric
Tuulilasi-lehden kiteytys olemassaolonsa ydinasiasta - ajamisesta - on osuva.

"Tuulilasin testitiimi koeajaa yli 200 autoa joka vuosi. Kaikissa keleissä, kaikkina vuodenaikoina. Kiitämme ja tarvittaessa myös moitimme."

Lauri Larmelan sanoin lukumuuriartikkelissa:  BMW X5 – Herkkusuun valinta, jonka ratissa matka joutuu vaikka taivaalta sataisi puukkoja. Hinta on näin hienojen autojen kohdalla oikeastaan vain triviaali yksityiskohta. Koska viimeksi pääsit laulattamaan BMW:n suoraa kuutosta? Nyt olisi tarjolla harvinaista herkkua. Koeajo | BMW X5 – Kuinka tällaisia autoja on enää olemassa? | Tuulilasi (apu.fi) 


Autojen koeajot ovat mielenkiintoisia. Vaikka ei olisi läsnä tai koeajanutkaan kohdetta, niin parhaimmillaan voi melkein tuntea äänen tai tunnelman - jopa printin kautta.
Auto Bildin aikakauden päätösmatka New Yorkista Washingtoniin. Dodge Challenger Swinger - viimeinen mahdollisuus Hemi-V8-polttomoottoriin.
"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa."
(Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)

Hemin jäähyväismatka (Auto Bild Suomi 1/2024)
Vaikka ajaminen itsessään on kivaa, niin joskus on kiva katsella muiden ajolinjoja tai miten jokin auto on ajettavissa tai hallittavissa.

Destinaatiokuski muistaa, kun lapsena katseli Aholan Ekin kanssa routaheitoissa miten auton jousitukset käyttäytyvät. Itse jäin ajamisen koukkuun, Eki tekniikan...


Miten Jonne Halttunen tulee jyrkästi oikealle kääntyvään mutkaan takavetoisella kilpurilla?
Tämäkin jos mikä on ajamista. Enemmän simulaattoreilla ajetaan kilpaa. Eri asia onkin autokoulun ajosimulaattori - sillähän opetellaan ajamaan.

A niin kuin ajosimulaattori
Ns. kylmät tyypit antavat osviittaa ajoasennosta, auton hallintalaitteista, mutta eihän se korvaa ajon perstuntumaa - eikä liikettä, ääntä tai tunnetta.

Kylmät tyypit vs. ajon perstuntuma
Ammattikuljettajan oppi, kokemus ja kertoma on arvokasta ja mielenkiintoista.


Ajaminen on mukavaa silloin, kun ajaja jaksaa, ajo-olosuhteet tai ajovarusteet ovat kunnossa.

Näkyvyys on kaiken a ja o pimeällä ja sateella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...