Destinaatiomatkaajat

lauantai 28. syyskuuta 2024

Destinaationa tie itsessään.

Tiet vievät. Niitä on maailma täynnä.

On isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Legendaarisia ja ihan tavallisia.
Väylää pitkin pääsee perille, ellei jää matkalle tai muuta suunnitelmaa.

Tai jos tie itsessään on destinaatio...

Letka-ajon nautinnollisuutta tien viedessä mennessään



















"Mitä on destinaatiomatkailu? Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä."

Yksin tai yhdessä voi lähteä tien päälle. Menossa voidaan olla siis aikataululla tai aikataulutta johonkin kohteeseen tai "matkalle muuten vaan". Entä jos varsinainen matkakohde on tie itsessään - ja ajamisen muodostama kokemus sellaisenaan?

Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt. Toisaalta maailma on muuttunut - esimerkiksi klassisen Petsamon tai Neuvostoliiton matkailu on historiaa. Mahdotonta kokea enää...

Lapin reissu autolla. Nykyisin, kun vähän kun varautuu, niin sehän on helpohkoa. Sähköautollakin.
Ennen oli ennen. Petsamon matka ei ollut pala kakkua pelkästään mittasuhteiden valossa. Eikä ajassa; 1930-luvulla tai välirauhan aikana.
Kuvateksti ja ingressi Peerlessillä Petsamoon Mobilisti Seniorin kuvatekstistä:
"Jäämeren rannikko tuli maanteitse muun Suomen yhteyteen, kun 517 kilometrin mittainen tie Rovaniemeltä Petsamoon valmistui syksyllä 1929. Ajomatka Petsamonvuonolle vaati kestävyyttä sekä autoilta että turisteilta, mutta matkasuoritus oli vaivan arvoinen."
"Kilometripylväs näyttää, että Rovaniemelle on matkaa 415 km."
Peerlessillä Petsamoon, Vesa Pynnöniemi, Mobilisti Senior 3/2024

Lähteä nyt Jaltalla pitkälle road tripille. Se on kysynyt kanttia - Neuvostoaikana ja vielä omatoimimatkana.
Näin tapahtui talvella 1966. Lainaukset ao. artikkelista.
"Ukraina ja sen mukana Krimillä sijaitseva Jalta oli pitkään osa Neuvostoliittoa. Epäluuloisen suurvallan alueella eivät ulkomaalaiset autoilleet, tai ainakaan helpolla ei lupia omatoimimatkailuun saanut. "
"Jaltojen pitämä 70 kilometrin matkanopeus herätti suurta huomiota. Eräskin hitaasti ajaneen kuorma-auton kuljettaja avasi vauhdissa oven, piti jalkaa kaasulla, nousi ulos astinlaudalle ja teki ristinmerkin nähdessään autojemme lähestyvän."
"Lumi on muuttunut rännäksi, huuhtelulaite tukkeutui ja ja pyyhkimet repeilivät. Turha turismi ja tutkimusvietti tuupertui taisteluun yhä voimistuvaa väsymystä vastaan."
Jaltalla Jaltalle, Janne Halmkrona, Mobilisti Senior 2/2024

No mitä voi nykyään kokea?

 "Ajamaan tänne on tultu.
Syheröiset vuoristotiet ovat urheiluauton luonnollisinta elinympäristöä"
Niko Rouhiainen, Vauhdin hurmaa Alpeilla, Kauppalehti Optio 7/2024

Automedia testaa ja koeajaa autoja eksoottisissa tai legendaarisissa paikoissa.

Moottori-lehdessä 12/2018 on Mazdan koeajossa myös fiilistelyä tiestä ja itse ajosta. Aina se kohde ei ole siis tärkein asia. Tiekin riittää. Matka - ei päämäärä. Tässä maailman tasolla uniikki tiekuvaus.
"Kun Mazda lopulta laskeutuu alas vuorilta ja matkaa tavanomaiseksi maaseututieksi muuttunutta 7C:tä kohti Vidraru-järveä ja sen päättävää patoa, on mielessä vain yksi ajatus: U-käännös, ja takaisin vuorille."
(Pieni pako arjesta, Lauri Ahtiainen, (Mazda MX-5), Moottori 12/2018)

Transfăgărăşan, kuva The Romania Journal

#tievie #destinaatiomatkailu #roadtrip


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...