Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyy liikenneköyhyyden tunnusmerkit.
"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa.
Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990–2015.
Kun ei onnikka enää vie, ja auton käyttö on mahdotonta - silloin puhutaan liikenneköyhyydestä |
Näin on vielä hyvä, kun on auto ja jaksaa ajaa (Kari Rainer Pulkkinen 1973, Museovirasto) |
"Joka paikassa esimerkiksi joukkoliikenne ei tietenkään toimi yhtä hyvin. Välttämättä sitä ei ole ollenkaan. Liikennepalvelut ovat hyvin erilaisia erilaisilla alueilla, ja lisäksi maaseudulla välimatkat ovat pitkiä. Kaikkialla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia liikkumiseen." (VTT:n johtava tutkija Jenni Vestinen) Köyhyys liikenteessä | Liikenneköyhyys kasvava ongelma Suomessa | Tuulilasi
1980-luku oli vielä toimivien yhteyksien aikaa (Anja Halla 1986, Museovirasto) |
Liikenneköyhyys on kasvava ongelma Suomessa, Lauri Tarkiainen, Tuulilasi 12/2024 |
Liikenneköyhyys on kasvava ongelma Suomessa, Lauri Tarkiainen, Tuulilasi 12/2024 |
Miten päästä kylille, kun ajaminen ei enää onnistu? |
Alkujaan mopoautot (mm. kolmipyöräiset Amicat) tulivat auttamaan maaseudulla ns. pappatunturimiehiä (kuvassa nykymuotoinen katettu senioriskootteri vanhusväestölle) |
#liikenneköyhyys
Lisää aiheesta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti