Minkälaista oli automainonta 1980-luvulla? Mainonta on luonnollinen asia toisille. Toiset taas kaihtavat kaupallista viestintää. Autoiluun liittyvä mainonta on alkujaan ollut matkailuun, vauhtiin ja niiden yhdisteeseen liittyvää. Tarkoitus on ollut viestiä asiaa tukevasti ja myyntiä edistävästi - luoden assosiaatioita ja mielikuvia.
The 1980s may not have been the best decade for cars—not for starters, at least—but it was a great decade for car ads.
1980-luku toi takaisin vapauden ja vauhdin, joka oli vuoden 1973 öljykriisin jälkeen kateissa. Myös vuoden 1979 energiakriisi latisti mainontaa. Yksi 1980-luvun asioista oli turbo. Autoiluun liitettiin unelmia - ja teknologiaa, kuten neliveto.
John De Loreanin unelmana oli luoda nimeään kantava urheiluauto - DeLorean DMC-12. Vuodesta 1981 vuoteen 1982 automerkki eli - luoden kuitenkin unohtumattoman tulevaisuuden uskon autoteollisuuteen - ja varsinkin amerikkalaiseen. Paluu tulevaisuuteen -elokuvat loivat autolle kulttimaineen, vaikka merkkinä ei auto ollutkaan yleisön suosikki. Ajassa taaksepäin matkustaminen DeLoreanilla oli juuri se juttu, joka toi automerkin tunnetuksi, mutta siis aivan liian myöhään.
Unelmasta tuli pannukakku (DeLorean 1982) |
Jämsän Kaipolassa kuvattiin vuonna 1986 nostalginen Audin nelivetoa korostava mainos.
Audi quattro täytti 25 vuotta vuonna 2005, jolloin silloisella vuosimallilla mainos uusittiin.
Legendaarinen Audi quattro -mainos Kaipolasta (Audi 1986) |
Urheilullisuus oli korostuva asia. Turbo tai moottoriteknologia. Fiat ilmoitti olevansa petojen sukua. Mainontaa irvailtiin, se ei toiminut. Mainosfilmi lampaineen synnytti irvailuja, kuten "susi jo syntyessään".
Fiat ei onnistunut tuomaan uskottavasti esille sukulaisuuttaan petoihin (1985) |
Turbo! Se oli kova juttu. Saab oli Amerikassa "The Superswede".
Saab Ruotsista tai Suomesta - turbolla tai ilman 1980-luvun alussa |
Arkisen ajamisen unelmia mainostettiin myös. Pikku-dieselit olivat myös tulollaan. Halvat autot olivat myös mainonnassa esillä.
Daihatsu dieselöityi myös (1985) |
Hinta edellä mentiin meillä ns. itäautojen kohdalla. Zastava oli jugoslavialainen Fiat.
Halpojen hintojen ja vanhan tekniikan sukua 1980-luvun alusta |
Uutta luksusta lanseerattiin 1980-luvun lopussa. Japanilaiset automerkit ryhtyivät lanseeraamaan oman merkin yläpuolelle uusia merkkejä. Nissanilla oli Infiniti ja Toyotalla Lexus.
Luksus-Toyota eli Lexus (1989) |
1980-luku toi autoihin lisää muovia mm. puskureihin, ja markkinoilla oli jopa 1960-luvun konstruktioita - varsinkin itäautoissa, kuten Lada, Wartburg ja Skoda.
Takamoottorinen Skoda oli perheautoissa väistyvän moottorin sijoituksen viimeinen mohikaani Volkswagenin kuplan kanssa - Skoda aloitti takamoottorisen ajan vuonna 1964 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti