Suomi on pitkä maa. Sodan jälkeen suomalaiset lähtivät kilvan liikkeelle. Ajoneuvoja oli saatavilla, tiet alkoivat kehittyä paremmiksi. Liikenne oli yleiselle kehitykselle välttämätöntä. Yhtä tärkeää oli liikennevalistus, liikenteestä kertominen ja ajamisen kehittyminen. Monipuolinen liikkumisen historia on tukenut mm. liikenneohjelmien kehittymistä Suomessa.
Myös yksilötasolla erilaiset kulkuneuvot jäivät kansan mieleen. Vahvoja kohdematkailijoita ovat olleet mm. Eino Poutiainen ja Hannu Karpo. Myöskin liikenteen ja liikkumisen dokumenteista on jäänyt muistijälkiä vuosikymmenten varrella.
Liikenneohjelmat olivat television katselun lisääntyessä suosittuja. Tunnettuja liikennetoimittajia olivat mm. Veikko Pajunen, Urpo Vihervaara ja myöhemmin Esko Riihelä.
Muistamme myös televisiosta legendaarisen parivaljakon, Enskan ja Hanskin (Ensio Itkonen ja Hannu Karpo). Nykyään Tampereella liikenteestä valistaa myös liikenneopetustaustainen hahmo, kuten esikuvansa - "Tampereen Enska" eli Arto Grönroos.
Nykyaikainen liikennevalistusohjelma on tosi-tv:n aikaudella shokeeraava ja dokumentaarinen kuvaus - yleensä vakavasta onnettomuudesta, joka on oikeasti tapahtunut. Myöskin mm. Tuulilasi-lehti julkaisi menneinä vuosikymmeninä tositarinoihin perustuvia "Kuukauden shokkeja".
Eino Poutiainen ja Solifer Export.
Kypäräpakkoa ei 1960- ja 1970-luvulla ollut, joten persoonallinen kansanedustaja Eino Poutiainen oli näky tuohisessa päähineessään mopoillessaan.
Hannu Karpo, erimerkkiset isot maasturit ja karvahattu ovat jääneet kansan mielen. Peugeotilla maata kiertävä maata kiertävä nuori YLEn toimittaja tunnettiin myös autourheilusta. Karpo halusi olla parempi kuin isänsä, joka
tiesi paljon kaikesta. Koska isällä ei ollut ajokorttia, päätti Hannu päätti alkaa siten toteuttaa autoilun ja liikenteen parissa urapolkuaan."Eino Poutiainen oli SMP:n kansanedustaja Pohjois-Karjalasta, Kiihtelysvaarasta. Kansanedustajankausi kesti kuitenkin vain kaksi vuotta 1970-71. Poutiainen ei koskaan ollut erityisen hyvissä väleissä puolueen puheenjohtajan Veikko Vennamon kanssa. Poutiainen syntyi 11.10.1917 Leppävirralla. Hän oli ammatiltaan pienviljelijä. Poutiaisen tausta auttoi häntä ymmärtämään ja ajamaan vähäosaisten asioita. Hänet muistetaan erityisesti pappa-mopolla tehdystä vaalityöstä."
(Seija Aunila, ohjelmateksti (YLE Areena), Ohjelman ”Eino Poutiainen, Vaiennut viulu”, toimittanut Hannu Karpo)
www.apu.fi/artikkelit/jytky-50-vuotta-suomen-maaseudun-puolue-
smp-yllatti-kaikki-vaaleissa-1970-mies-rokalevoiton-takana-
oli-eino-poutiainen-loytojarvelta
smp-yllatti-kaikki-vaaleissa-1970-mies-rokalevoiton-takana-
oli-eino-poutiainen-loytojarvelta
Poutiainen ja Solifer (www.apu.fi) |
Hannu Karpo:
Vauhdilla risteykseen - paareilla pois | Yle Areena
Silloisten liikennesääntöjen puitteissa tapahtumaa selostaa Veikko Pajunen. Stuntteina Holger ja Hans Laine.
Silloisten liikennesääntöjen puitteissa tapahtumaa selostaa Veikko Pajunen. Stuntteina Holger ja Hans Laine.
Helsingin ja sen lähialueiden rakennustöihin ajettiin soraa ja hiekkaa 1960-luvulla Tuusulasta Hyrylän seudun hiekkakuopilta. Betonista Tuusulantietä jyryyttävät sora-autot saivat kansan suussa lempi- tai haukkumanimen Hyrylän hävittäjät. Kovan metelin lisäksi kuorma-autoja katsottiin karsaasti hurjan vauhdin ja uhkarohkeitten ohitusten vuoksi tuolloin vielä kaksikaistaisella Tuusulantiellä. Kolareissa oli menetetty ihmishenkiäkin. Tuusulantietä ryskyttäviä sora-autoja haukuttiin Hyrylän hävittäjiksi | Elävä arkisto | yle.fi
Hyrylän hävittäjät vauhdissa (YLE) |
Esko Riihelä:
"Riihelän kaltaisia ei ennen häntä ollut. Liikenteen ääni kulminoitui Riihelään lähes 30 vuoden ajan."
(Yrjö Mäkikärki, emt. juttu)
Nykyään shokki- ja tositarinaan perustuvat efektit ovat käytössä liikenneohjelmissakin.
"Liikenteen nopean kasvun ja liikennekurin höltymisen johdosta voimme päivittäin lukea ja kuulla tieliikenteessä tapahtuneista traagisista onnettomuuksista. Pientenkin uutisotsikoiden taakse kätkeytyy kuitenkin valtavaa inhimillistä kärsimystä ja surua." ohjelmateksti Toistaiseksi tuntemattomasta syystä (YLE Areena)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti