Destinaatiomatkaajat

maanantai 27. toukokuuta 2024

Destinaatiokuskin vapaapäivä.

Vapaapäivä. Aina ei jaksa tai viitsi lähteä ajamaan. Tai edes kaverin kyydillä. Jos kuitenkin lähtisi raiteille, vesille ja bussin kyytiin. Vapaapäivä tarkoittaa Destinaatiokuskilla destinaatiomatkaa - muiden kyydissä. 

Maanantaipäivä, hellettä ilmassa ja ohjelmaa pk-seudulle. Sillä reseptillä matkaan - ensin junalla Hämeenlinnasta Helsinkiin. 

"Junailijan pilli ilmaa jo viilsi"

Helsingin keskustassa ehti kerrankin syömään ja Akateemiseen. Aikataulutta...paitsi vesibussille kello kahdeksi iltapäivällä pitää ehtiä.

Ideakirjallisuutta Akateemisessa Kirjakaupassa matka-ajatukset mielessä





























Ruokailualueeksi valikoitui Kluuvi. Ja siellä Wok and Noodle. 

"Wok and Noodle on Suomessa aivan uudenlainen aasialaisia makuja tarjoava ravintolakonsepti. Konseptin on tuonut Suomeen siskokset, joilla on yli 20 vuoden kokemus ravintoloitsijoina Helsingissä. Ruokalistalta löydät kattavan valikoiman nuudeliannoksia ja wokkeja, joissa pääset maistamaan aitoja aasialaisia makuja."

Lounas oli isohko. Makoisaa kanaa, porkkanaa ja kananmuna! Oivasti annoksen kanssa salaatissa maistui majoneesin lilluttamat kierremakaronit ja omenaviipaleet. Lounas tarjoillaan valmiina, salaatin saa itse valita.

Lounas hintaan 13,50 € - teriyakikanaa ja salaattia
















Sitten matkaan kävellen satamaan. Eihän sitä ihan ilman koneromantiikkaa voi päivää olla.

Kasarmikadulla aurinkokylpyä otti BMW Z4 - kuvatahan se piti

Päivässä oli sen verran aikataulua, että piti lähtemän vesibussilla Espooseen. Ja bussilla Original Sokos Hotel Tapiola Gardeniin. Ja sieltä jatkui matka niin ikään bussilla Wohls Gårdiin Kirkkonummelle. 

Keisarinluodon laiturin emäntäkaksikko
- Riikka ja Paula, Visit Espoo

"FRS Finland tuottaa reittiliikenne- ja tilausristeilypalveluita pääkaupunkiseudulla kymmenen hengen VIP-risteilyistä aina yli 200 henkilön juhliin ja henkilökuljetuksiin saakka – ympäri vuoden."
FRS Finland – Tilausristeily | Lounasristeily | Illallisristeily | Kokousristeily | Kauppatori | Helsinki (frs-finland.fi)

"Hauella" mentiin Otaniemeen

Kaivari jäi taakse, kun matkaa tehtiin Caterpillarin dieselin säestyksellä

Hissitaustaa Espoossa

"Original Sokos Hotel Tapiola Garden on espoolainen kohtaamispaikka vehreässä Tapiolan puutarhakaupungissa, hyvien kulkuyhteyksien, palveluiden sekä kulttuurin äärellä."

Koneromantiikkaa taas muiden kyydissä, korkealtahan näkee paremmin

Volsintie (11255) houkuttaa ajamaan

"Wohls Gårdin tarina alkoi 400 vuotta sitten, kun alue, jolla kartano sijaitsee läänitettiin riikalaiselle Ludvig Hintelmannille vuonna 1624. Tämän jälkeen historiaan mahtuu monia käänteitä ja jännittäviä vaiheita."

Yksityiskohta Wohls Gårdin monista neukkareista

"Helsingin Olympialaisten aikaan 1952 tarvittiin suuret määrät linja-autoja kisavieraita kuljettamaan. Tämä avasi myös Nils Åbergille mahdollisuuden laajentaa toimintaansa taksiliikenteestä linja-autoihin. Åbergin Linja on ensimmäisenä bussiyhtiönä saanut käyttöönsä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –merkin."

Ystävällisten kuskien espoolainen perheyritys - Åbergin Linja Oy

Visiitille Espooseen? Ja sen lähialueelle? Kyllä vain. Kun näkökulmaa laventaa, voi reittejä ja kohteita miksata kivasti. Vesibussilla pääsee elämyksen makuun. Espoossa voi yöpyä ja kokoustaa monipuolisesti esim. Tapiola Gardenissa. Kokousmahdollisuudet ovat monipuoliset. Ja Espooseen pääsee melkein millä kulkuneuvolla tahansa. 

Ja Wohls Gård? Sehän on mutkateiden varrella. Luonnonkauneus ja monipuolisuus - sitä riittää.
Åbergin bussilla tasaisesti ja nätisti mentiin. Ja Helsinkiin takaisin...

Vielä piti matkustaman Hämeenlinnaan - junalla. Mikä neuvoksi, kun raiteilla mennään aina samoin, eipä poiketa! Korkeintaan odotellaan vastaantulevaa. No neuvoksi on tietysti paikallisjuna - tunne on hieman sama kuin mutkateillä - ei etene nopeasti!

Kyllähän päivään saa koneromantiikkaa, vaikkei itse ole kuin kyydissä vaan...

R-junan tenhoa 87 minuutin verran...

Paluumatkan "maustekahvi" - kerroshampurilainen on kuvan ulkopuolella...


perjantai 24. toukokuuta 2024

Vauhtia ja glitteriä.

Luulisi, että viidessäkymmenessä vuodessa voisi tulla muutoksia yhteen - jos toiseenkin asiaan. Harrastetaanko autoja ja autoiluun liittyviä asioita samalla intensiteetillä? Entäpä, onko vauhdin merkitys muuttunut ihmisten tarpeissa tai mielissä?

Lähtökohdaksi voisi ottaa hyvinkin tieteellisen tavan tutkailla asiaa, mutta mitäpä sitä. Vertaillaan viidenkymmenen vuoden välillä kahta näyttelyä; Vauhti 74 - ja American Car Show 2024 -tapahtumia.
FHRA ry oli yksi osallistujista vuoden 1974 -spektaakkelinäyttelyyn.

American Car Show 2024 - lyhyt auton siirtokin tuo hymyn kareen Destinaatiokuskille



















Ruotsalainen moottoriurheilun monitoimimies Picko Troberg lähti järjestämään näyttelyä rima korkealla.

Pickolla oli takataskussaan kova kattaus legendoja,
myös Timo Mäkinen ja Pauli Toivonen (Vauhdin Maailma 5/1974)
Sattumalta tänä vuonna eräästä autotallista löydetty vauhti 74 -mainostarra







"Toukokuun merkittävin tapahtuma moottoriurheiluharrastajien piirissä oli eittämättä Vauhti 74 -näyttely. Helsingin jäähalli keräsi taas melkoisen määrän energiakriisin hampaista pääsemässä olevan harrastuksen kannattajia."(Pääkirjoitus, Rämäkkä kesän alku, Vauhdin Maailma 6/1974)

"Sain autoharrastamiseen kosketuksen jo lähes 50 vuotta siiten Vauhti ’74 -näyttelyssä, jossa Amerikasta tuotetut hot rodit jäivät pysyvästi mieleen."
(Päätoimittaja Jarmo Markkanen, GTi-Magazine 2/2020) 

Vauhti 74 -näyttelyssä oli 32 näytteilleasettajaa, eksoottisin ehkä Akateeminen Kirjallisuuspalvelu, joka markkinoi Kustannus Oy Tammen erikoiskirjallisuutta.

Olivat ne aikoja, kun maahantuojien osastoilta sai ralliviritteisiä pelejä. Varmaan aikoinaan painoaikataulut tekivät sen, että nimet menivät sinne päin - (Sumbeam), oikein Sunbeam... 
Viittasiko "Tiger" omistamansa autoliikkeen toimitusjohtajanakin toimineeseen Pauli "Tiikeri" Toivoseen?

Vauhdin Maailma 5/1974 -lehdessä koko sivun mainoksessa viitateen
Drag racingissa käytettyyn termiin "dragster"

Tai entäpä Lada tai Mosse suoraan rallin pikataipaleelle?

Lada lentää Vauhdin Maailma 5/1974 -näyttelynumerossa

Näin oli meno 50 vuotta sitten. Nyt mennään isoa kovaa FHRA:n American Car Show´n merkeissä. Nimestään huolimatta näyttely on paljon, paljon muutakin. Tapahtuma on iso, joten Helsingin Messukeskus tarjoaa tilavat puitteet - tänä vuonna kaikki hallit olivat käytössä.

"American Car Show -tapahtuman kävijämäärissä nähtiin nopea kasvu vuoden 1978 ensimmäisen tapahtuman jälkeen. Keskimääräinen kävijämääräarvio vuoteen 2020 mennessä asettui noin 30 000 kävijään." www.fhra.fi/american-car-show-on-suomen-suurin-ja-monipuolisin-harraste-ja-erikoisajoneuvotapahtuma/

"Kävijämäärän selkeä kasvu viimevuotiseen verrattuna on tietysti näyttelyjärjestelyistä vastaavalle FHRA:lle iloinen asia ja kertoo ihmisten kasvavasta kiinnostuksesta näyttelyä kohtaan. Viikonlopun perusteella vaikuttaa siltä, että uskollisten, vuodesta toiseen näyttelyssä kävijöiden määrä on säilynyt vakaana, mutta nuorten ja lapsiperheiden määrä on nousussa."

American Car Show on haluttu yhteistyökumppanuusbrändi
- Autodude on mukana myös pesukumppanina

Hyper, luksus, super, sportti ja klassiko
- kaikki mahtuvat mukaan Helsingin Messukeskukseen

Not sound of silence...

Viidenkymmenen vuoden opetus: koneromantiikka ja vauhti kiinnostavat aina vaan maailman tilanteista huolimatta. Junnu Vainio painotti laulussaan, että elämää ja erotiikkaa pitää olla.
Kyllä pitää olla myös koneromantiikkaa ja vauhtiakin...


                                                                                                    
Ei ole maarajoituksia merkeissä - japanilaisetkin ovat tervetulleita
Helsingin Messukeskukseen

American Car Show 2024 oli niin yleisöpalautteen kuin yleisömääränkin perusteella hyvin onnistunut näyttelytapahtuma. Pääkaupunkiseudulla pääsiäisviikonlopun mittavimman yleisötapahtuman kävijämäärä oli nyt viikonloppuna noin 44 000 henkeä. Viimevuotiseen kävijämäärään verrattuna kasvua oli noin 10 prosenttia.
Tänä vuonna Helsingin Messukeskuksessa nostettiin esiin erillisinä osastoina Motorsport, joka on aidosti koko suomalaisen moottoriurheilun kokoava näyttelyosio sekä tietysti nousevan tähtilajin osio - Drift World.


Aikansa superstara - autourheilu oli kovaa valuuttaa 50 vuotta sitten

lauantai 18. toukokuuta 2024

Tiettömällä tiellä.

Tie vie, sehän tiedetään sanontana ja käytännössäkin. Tie vie siis jonnekin. Alkaen jostakin. Tie vie perille. Tai että kaikki tiet vievät Roomaan, sekin tiedettiin ammoisina aikoina. 

Kun tie päättyy, siinäkö se destinaatio sitten onkin? Ei välttämättä. Voihan sitä olla tiettömättömällä tielläkin. Mikä se on?

Maassa ei erotu selkeää tietä, vaan auto on karussa,
ruohikkoisessa maastossa kuvatekstin mukaan
(Urpo Häyrinen 1962, 
Lusto - Suomen Metsämuseo) 

Käytännössä kaikki tiet ovat rakennettu ja puhkaistu koskemattomaan maastoon. Tietön tie tarkoittaakin nykyisin koskematonta, ehkäpä erämaata tai sellaista aluetta, jossa on vaatimaton tieura tai polku.

Tietön tie on muuttunut Lapissa uudeksi tieksi - toisin sanoen tiettömän
tien osuus on jatkossa jossain kauempana... (kuvalähde ei tiedossa(ni))

Mitä tekemistä autoilulla on tiettömällä tiellä? Syitä ja tarkoituksia on monia. Ainakin ajaminen ja liikkuminen on haasteellisempaa useimmiten. Yhtä kaikki jonkin sortin automatkailusta, harrastamisesta - tai velvollisuudesta on kyse.

Velvollisuus - autotie on noussut pystyyn edessä, taaksepäin ei voi ajaa kuvatekstin mukaan
(A. Pietinen 1941, Sotamuseo)

Autolla voi harrastaa tai sen ominaisuuksia testata maastossa.

Maastoauto ajaa hiekkakuopan rinnettä alas kuvatekstin mukaan (Esko Aaltonen, Forssan museo)

Ajoharjoittelua varten ja ajotaidon ylläpitoon on maasto oivallista maaperää. Myös rakennetussa infrassa sen yhteydessä voi kokea "tiettömiä olosuhteita".

Nelivedon mahdollistamaa kiipeämistä

Rakennetun infran läheisyydessä voi olla "tietöntä tietä",
jolloin on mahdollista jumiutua esim. talvella hankeen

Ajoharjoittelua tieuralla pöpelikössä - kyllä, se on Volkswagen Amarok...















Harrastaminen korvessa tai taipaleella, jossa ei juurikaan ole tien tapaista - sehän on off road -ajamista. Sitäpä voi nelivetoisella kulkupelillä toteuttaa osana destinaatiomatkailun ja (off) road tripin ydintä noudattaen. Mennä vaan pois tieltä ja katsoa mitä vastaan tulee.

Pois Tieltä! -maastorataan tutustumisen yhteydessä tuli törmättyä makkaralaavuun ja työtuttuun, 
ja tietenkin tuli turistua työasioitakin... 

Suo, kuokka ja pellon kääntäminen. Talon rakentaminen uudelle paikalle ja peltojen muokkaaminen omaan käyttöön on ollut Suomessa tuhansia vuosia kestänyt traditio. 

Tienpito oli jo keskiajalla määrätty maanomistajille. Vasta 1800-luvun lopussa valtio alkoi ottaa vastuuta tienpidosta. 1800-luvun puoliväliin mennessä havahduttiin siihen, että myös maaväylistä täytyy huolehtia. 

Tien rakennus käynnissä lapiopelillä (Lusto - Suomen Metsämuseo)

Tietä käytetään monissa sanonnoissa vertauskuvissa, kuten olla kaidalla tiellä, olla tien päässä tai olla saavutettavissa. Tietön-sanan synonyymi on koskematon. Tiettömällä tiellä -sanaparia on käytetty oivallisesti kuvaamaan miehistä ryyppyputkea Vexi Salmen sanoin.

"Olen viikon ollut tiettömällä tiellä."
(Irwin Goodman: Rentun ruusu)

#tiettömällätiellä #offroad

lauantai 11. toukokuuta 2024

Fiat Punto - ajajan auto.

Fiat Punto 1,2-litraisella moottorilla. Ajajan auto? Kyllä.

Fiat V1200 -sarjassa voi nautiskella moottoriradalla ajamisesta - Fiat Puntoilla.

Lähtökiihdytys täysillä  - sen mitä 1200-kuutioinen vakiomoottori tarjoaa


















Fiat V1200 -sarja sai ideansa tasaväkisten autojen kanssa kilpailemisesta - rata-ajossa jossa ratkaisevat kuskin ajotaidot eikä niinkään auton ominaisuudet ja paino. Sarjalla on haettu todella halpoja rakentelukustannuksia ja halpoja käyttökustannuksia pitkin ajokautta. Sarjassa on pyritty huomioimaan huolto-osien helppo saatavuus ja ennen kaikkea niiden hankintahinta. Fiat V1200

11.5.2024 Fiat V1200 -sarja kokoontui Ahveniston moottoriradalle Hämeenlinnaan  - ajamaan kilpaa ja nauttimaan ajamisesta.

Sarjassa ajetaan vain Fiat 1.2i 16v -autoilla, joihin ei saa tehdä mitään muutoksia muuta kuin pakolliset muutokset turvallisuuden parantamiseksi. Mallisarjaa 1998-2008 välillä suositellaan, ja erityisesti vuoden 2001 mallia. 

"Sääntöjen tarkoitus on yhdenvertaista kaikki ajoneuvot, jotta ne ovat keskenään tasaväkiset keskenään
tekniikaltaan ja painoltaan. Näillä säännöillä myös rajoitetaan ajoneuvojen yli rakentaminen, jotta sarja olisi mahdollisimman kustannustehokas kaikille osanottajille."

Vakioauto, mutta kunnon kilpurihan tuodaan kyydissä radalle

Ajamiseen liittyvää infoa - onhan "Appara" haasteellinen rata

Lähtöviivalla tunnelma nousee
Parasta sarjassa on rento tunnelma. Kilpailuviettiä voi fiilistellä harrastamisen tasolla. Kuitenkin kypärä päässä mennään tosissaan. Fiat Punto on siten perustellusti ajajan auto radalla. 

Sarjassa on tilaa uusille harrastajille. Nyt on sarjassa kymmenisen autoa ja ajajaa. Ja mikä parasta, edullisesti pääsee mukaan. Kustannuksiltaan n. 3500-4000 € maksaa toimiva kilpuri-Punto.

Destinaatiokuski otti kylmät tyypit...

Jälkikasvu otti lämpimät tyypit...käyden radalla

Hitsi, kun nälkä kasvoi. Tästä saisi kivan harrastuksen, jossa ajamisen fiilis ja auton tekniikkaan tutustuminen mahdollistuisi mukavalla tavalla.

Ja muuten - jälkikasvu toi auton varikolle ehjänä. 

Oli kuulemma hauskaa puuhaa

Kiitoksia sarjan ydinhenkilöille lajiin tutustumisesta ja auton lainasta Veli-Matti ja Jim Jalonen.

Ahveniston moottoriradalla on mukava olla - rataprofiili ja tunnelma on - kuin silloin ennen...
Joskus tulee myös vaativalla radalla marssimurtumiakin.

Hinauspalvelu auttaa sarjassa - omasta takaa












sunnuntai 5. toukokuuta 2024

Ajajan auto.

Ajajan auto? Eikös kaikilla autoilla voi ja pysty etenemään pisteestä a pisteeseen b - ajamalla?
Kyllä.
Mutta toiset vaan ovat ajajan autoja. Sillä perusteella, että niillä ajaja nauttii ajamisesta, auton dynamiikka ja ajomukavuus tukenaan. Ajamisen hauskuus tulee myös siitä, kun auton tekniset ominaisuudet tukevat ajajan ajosuoritusta.
Siitä se ajajan auto -käsite syntyy. Eikä tarvitse olla mikään hyperauto, fiilis ja tie kun vievät - se riittää.

Mitkä ominaisuudet ja fiilikset tekevät ajajan auton?

"Polestarin alustakehityksestä vastaava johtaja Joakim Rydholm on kertonut Iltalehdelle takavetoisuuden osaltaan mahdollistaneen hieman pehmeämmän alustavirityksen ajettavuudesta tinkimättä. Lopputulos on mainio. Edeltäjää vaivannut liiallinen jäykkyys on poistunut eikä kuljettajan pää enää pompota ajaessa. Eikä pidä ymmärtää väärin, auto on edelleen jämäkähkö. Se sopii ehdottomasti enemmän sporttista kuin pehmeän mukavaa autoa kaipaavalle. Jäykän alustan voi kuitenkin toteuttaa tällä tavoin hyvin eikä esimerkiksi Teslan tapaan epämukavana kivirekenä, joka ei pysy edes tiessä kiinni." www.iltalehti.fi/autotestit/a/295d1462-fcd4-402e-b3c2-02a9fe49cd4f

Ajajan auto voi olla käyttövoimaltaan vaikka sähköinen, kuten Polestar 2



















Työmatka-ajossakin saa nauttia, kun sopivaa tietä on edessä. Pinta kuin pinta, kyllä aina iloa riittää.

Työn tunteen lieventäjä, ajajan auto ja tie 3231 Kuhmalahdelta Iharin suuntaan

Nykyisin tällainen polttomoottori-nautiskelu alkaa olla eilispäivän muistoja - tässä fiilistelyä V-8-moottorisen Rover Vitessen tapaan.
"The Rover Vitesse is, overall, a fine multi-purpose machine and a driver´s car in every sense. Torquey, and ultimately very powerful with no economy penalties as such, the car´s able roadholding and tremendous stopping power will endear it to the enthustiast as much as its racy looks while its luggage capacity...make it double as a capacious family car or businessman´s workhorse."
(Rover´s executive jet, Marcus Pye, Austin Rover in Motor Sport (supplement), Autosport 14.7.1983)

Driver´s car - Rover Vitesse (Autosport 14.7.1983)

Käytössä mukava. Se on tietysti ominaisuus, jota ajamisessa arjen tasolla pitää olla.

"Volvoon sopii periaate: auto liikkuu kaasupoljinta painettaessa, pysähtyy kun polkaistaan jarrua ja ohjaaminen hoidetaan rattia kääntämällä. Mitään äkillisiä polkaisuja tai käsijarrutemppuja ei hevin tarvitse. Sekös miellyttää tavallista ihmistä." (Järkijärkäle, Juha Tolvanen, Tuulilasi 11/1976)

"Rauhallinen lienee paras sana määrittelemään Volvo 242 L:n käytöstä,
asfaltilla auto painelee eteenpäin kuin juna" (Tuulilasi 11/1976)

Toisiin automerkkeihin yhdistetään ajajan auto -ominaisuutena ja brändin ydinarvona.

"Tuntuma tiehen on tavallisissa ajonopeuksissa paikoin niin tarkka, että tietyissä tilanteissa sitä voi luonnehtia jopa hieman hermostuneeksi. Toisaalta, tätä Alfalta varmasti odotetaankin: Stelvio on ajajan auto." Stelvio on kurvien kuningatar ja ajajan auto - Autot - Ilta-Sanomat (is.fi)

Alfa Romeo Stelviolla on tie-esikuva.

"It doesn´t take long to find our destination: Italy´s snaking, 2757-metre-high Stelvio Pass." (The long and winding road, Richard Meaden, evo #314)

Audi R8  - ajajan auto Stelvio Passissa,
"Audi is clearly influenced by motorsport" (evo #314)

Sporttinen auto on ajajan auto. Mitä urheilullisempi malli on kyseessä, se on rakennettu nautintoa varten. Ja tietysti tie, joka vie. Vie ja vie...

Harrasteautoa voi käyttää myös moottoriradalla, tunteakseen suorituskyvyn ja ajo-ominaisuudet
- sekä nautinnon...

tiistai 30. huhtikuuta 2024

Vappuajelu kuuluu vappuun.

Vappuajelu kuuluu vappuun. Ajelukulttuuri on kehittynyt sadan vuoden aikana hevosvetoisista kulkupeleistä motorisoituihin. Aikoinaan oli harvinaista ryhmissä ajelu - autolla. Mentiin paikasta a paikkaan b, joko reittiä pitkin tai suoraan kohteeseen. Merkkejä tästä on sadan vuoden takaa. 

Työväki marssi, joten kyytikulttuuri syntyi kaupunkeihin ylioppilaiden parissa, Helsinki etunenässä. Vossikka- eli vuokrahevosrattaiden kyyti oli vuosisadan alussa pääsääntöinen kulkuneuvo, jolla ylioppilaat kulkivat vappuna. 

Ne, joilla oli sata vuotta sitten auto,
mentiin poka päällä - vappurekvisiitta mukana (is.fi, linkki alla)













Vappua on juhlittu perinteisin menoin Helsingissä jo 1800-luvulla – katso upeat kuvat vuosien takaa - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Vappukulkueet saattoivat olla aikoinaan hassun hauskoja, kuten teekkareilla vuonna 1951.

Aikamatka vapun juhlintaan | Yle Areena

Epätavallisilla liikennevälineillä kaupungissa ajaminenkin on kuulunut suomalaiseen vappuun. Nyttemmin vanhoilla ajoneuvoilla ajaminen on iskostunut selkeäksi perinteeksi. Toisilla paikkakunnilla ovat paraatit lisääntyneet. Myös erityiset kokontumiset tai reittiajot ovat yleistyneet.

Vuonna 2023 Vaasassa yhdistettiin automuseon kauden avaaminen ja paraati hienosti.

Keurusselän ympäri ajetaan 11. kerran 1.5.2024, kohteena Mäntässä Myllyranta.

Myllyrannassa Mäntässä nähdään vapunpäivänä 1.5. monenlaista kulkupeliä,
kun Keurusselän ympäriajo järjestetään 11. kerran.
 (Ilkka Partanen/Arkisto, Suur-Keuruu)

"Nuorille oma ajo-osasto – Keurusselän ympäriajo kokoaa autoilijoita järven kahta puolen."

(suurkeuruu.fi, 27.4.2024)

Ennen vanhaan, kun autojen vakuutukset olivat sidottuja kalenterikuukauden pituiseksi mimissään, vappu oli varsinkin harrasteautoilussa käynnistäjä. 

"Taas lähestyy aika jolloin harrasteautoja kaivellaan esiin latojen kätköistä."

Riihimäen vappuajelua - somisteet kuuluvat genreen
(RHRA – Jenkkiautoharrastajien www-sivut)













Vanhat autot kuuluvat luonnollisena osana vappuun. 

Vanha Skoda sopisi paremmin paraatiin... (Riksuset - 63.Vappuajelu)

Yksi hauska ja iloisuutta vahvistava tekemisen muoto on ihan vaan huviajelu vappuna. Siis ihan vaan lähteä open road ja bonuksena joillakin  open roof.

Katto avoinna - siitä alkaa ajokausi

Ja jos ei vappuna ehdi ajelemaan, Lahdessa on vapun jälkeisenä viikonloppuna Classic Motor Show. Sinne voi lunkisti ajella - ja laventaa vappuajelun käsitettä.


Lahdessa parkkipaikallakin on tunnelmaa.














Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...