Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 23. lokakuuta 2022

Lomamatka autoiluun tutustuen - road trip?

Loman voi viettää autoilemalla. Ja osan matkasta voi liittää autoiluun. Lyhyen irtioton voi hyödyntää yksilöllisemmin autolla matkaten. Joko omalla tai vuokra-autolla. Ulkomaillakin. Myös voi tutustua ulkomailla sellaisiin autoihin ja malleihin, joita meillä ei (vielä) ole myynnissä. Koeajaakin voi niitä. Autoja ja vapaa-aikaa, siitä on aito road trip tehty. 


Road trip kun on sääntö, eikä poikkeus, Destinaatiokuskille. Ja kun matkaseurana on orientaatoltaan samankaltaista seuraa, niin mikäpäs siinä.

Lähialuematkalla Ruotsissa teemaksi hahmottui tutustua sähköautoiluun. Ja keskittyminen sellaisiin kiinalaisiin merkkeihin, joita ei Suomessa vielä ole. Move your way!


Yölaivalla Turusta Kapellskäriin. Kunnon(?) aamupala McDonald´s Norrtäljessa. Sitten Rimbon kautta Arlandaan. Kunnon moottorimatkailuun kuuluu bongata myös lentokoneita.



Mitäs sitten? Sähköautoilua ja autobrändejä tutkimaan Tukholman seudulle. Todellista käyttövoimamatkailua. Xpeng ja MG.



Tsekattiin pari meilläkin jo myynnissä olevaa länsimerkkiä, Tesla ja Ford.



Yöpymiset valittiin lokaatioiden mukaan. Tukholman läheisyydessä Kungens Kurvan historialliset ja autokaupan keskittymäsyyt, paluumatkalla Norrtäljessa logistiset syyt.



Paikallinen ICA Kvantum ja Scandic olivat paikanbrändiuskollisia


Norrtäljessa Camilla Berglingin bed&breakfast -yöpyminen oli arjen luksusta. Niitä paikkoja, joissa soisi käyvänsä toistekin. Hemma hos -tunnelmaa. Hem - Boutique Hotellet mitt i Norrtälje (berglings.se)

Eihän se matka ollut pelkkää autoilua. Tulihan Tukholmassa käveltyäkin. Ja kivaa oli havaita, että ihmisten, kauppojen, talojen ja nähtävyyksien päivittelyn lisäksi sukupolvelta toiselle siirtyy - kadunvarsibongailu.


Ei se ole Range Rover, eikä Volvo tai Amerikan Ford, vaan Rolls-Roycen SUV - Cullinan

Paluu Turkuun Kapellskärista Turkuun aamulaivalla. Aikainen herätys, mutta kahteen päivään länsinaapurissa mahtui vapaa-aikaa, shoppailua ja riittävästi koneromantiikkaakin.


Teksti Destinaatiokuski, kuvat Timo Nousiainen, Viljami Nousiainen ja Waltteri Nousiainen

#destinaatiomatkailu #automatkailu #lomamatkailu #käyttövoimamatkailu #destinaatiokuski #koneromantiikka




torstai 13. lokakuuta 2022

Destinaatiomatkailu on erilaista kelin vaihdellessa.

Kun kelit muuttuvat, on syytä huomioida muutama seikka. Talvihan se meitä kiusaa, kesä on helppoa destinaatiomatkailussa. Renkaat, pakkaskestävät jäähdytysneste ja tuulilasinpesuneste sekä näkyvyydestä huolehtiminen. Mitä vielä? Harja ja jääskrapa. Automatkailussa on varattava aikaa enemmän talvikelillä!

Renkaat kannattaa vaihtaa ennakkoon. Talvikelin yllättämät autoilijat, kun ovat sääntö - ei poikkeus.

Talvirenkaita saa eksoottiseenkin kalustoon nykyisin (Nokian ja Lamborghini Aventador).



Renkaiden kuntoa on syytä tarkkailla talven aikana. 

Destinaatiokuski oli vaihtanut kitkarenkaat ajoissa, ja tuulilasin pakkasneste oli kunnossa. Vaan 13.10.2022 aamu yllätti. Hämeenlinnassa oli yksi pakkasaste. Missä olisi jääskrapa? Se olisi joko tavarasäiliössä tai kesäteloilla varastossa.

Apu oli lähellä. Auton ovitaskussa oli pelastaja: SONAX Jäänsulattaja, nestemäinen jääkaavin.

Sumutus lasiin, ei sen kummempia odotteluja. Sisään ja pyyhkijäin pyyhkäisy. Ja toinenkin. Kirkastui heti. Nopeampaa kuin skrapaamalla. www.sonax.fi  

                                                                                                                                                                    

Lisäksi on tukku muita huomiotavia asioita, kuten tuulilasinpyyhkijöiden kunto, polttimot, riittävä määrä polttoainetta esim. polttonestekäyttöistä esilämmitystä varten. Ja vaatetuksen on syytä olla riittävää. Näkemä kuntoon ennen liikkeelle lähtöä. 





Talviajon niksejä kannattaa harjoitella etukäteen. Aivan hyvin myös talvella - suljetuilla ja tätä varten olevilla harjoitteluradoilla.

Trafiikkimaikan arkinen huomio Destinaatiokuskille. "Usein on talvella liukkaampaa päästä autoon ja pysäytettäessä sieltä pois kuin ajaminen tien päällä. Maltti on tietysti valttia kummassakin tapauksessa."


Teksti ja kuvat Trafiikkimaikka www.trafiikkimaikka.fi

#destinaatiomatkailu #automatkailu #talviautoilu #talviajo #trafiikkimaikka #destinaatiokuski

sunnuntai 9. lokakuuta 2022

Destinaatiomatkailun villeistä vuosista ja vapaista nopeuksista - Babitzinien kyydissä.

Ennen oli ennen, nyt on nyt - näinhän itsestään selvästi sanotaan. Aiemmin ei ollut itsestään selvää ajoneuvojen kunto, varusteet ja turvallisuus. Silti mentiin aikataulut ja kohteet edellä. Vuoden 1970 tienoilla alkoi vasta kunnon keskustelu yleisen nopeusrajoituksen saamiseksi maahan. Sitä ennen...mentiin vaikka millä tilannenopeudella. Matalalentoa eli historiallista destinaatiomatkailua.

"Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella. 1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”. www.suomenmaa.fi/mielipide/vapaa-nopeus-historian-pahin-virhe/

Kirka (Helge Heinonen 1968, Museovirasto)
Ainakin tuolloin musiikillista road trip -ajamista ja destinaatiomatkailua siivittivät jatkuvat riskit ja onnettomuusuhat.

"70-luvulla autot olivat hirveän huonoja. Joku syttyi palamaan, jarrut menivät, oli liukasta ja autoissa oli vain kesärenkaat. Ajettiin yötä vasten, kun ei ollut hotelleja  tai motelleja. 
Ja ruoaksi oli höyrymakkaraa." 
(Laulaja, Muska Babitzin, Voima 7/2022)

Muska (V. K. Hietanen 1978,
Museovirasto)

"Juhannuksena 1971 Kirka oli lähtenyt yhdessä Lasse Mårtensonin ja Esko Linnavallin kanssa keikkakiertueelle pienlentokoneella. Kesken matkan kone joutui ukkosmyrskyyn, ja sen moottori sammui. Lentokone onnistui kuitenkin tekemään pakkolaskun järveen. Konetta vastaan ehti joukko ilmavoimien sotilaita ja palokunta. Artistit selvisivät tilanteesta ja pääsivät jatkamaan matkaansa poliisikyydillä keikkapaikalle Punkalaitumelle, jonne he saapuivat kuitenkin reilusti myöhässä. Kirka on sanonut, että hän oli jo vuonna 1968 joutunut Dannyn sihteerin kanssa keikkamatkalla auto-onnettomuuteen, kun sihteerin kuljettama Datsun ajautui noin 150 kilometrin tuntinopeudessa katolleen peltoaukealle. He selvisivät kuitenkin vammoitta." Kirka – Wikipedia

Joskus sattuu se pahin mahdollinen. 

Matka katkeaa. Lopullisesti. Kuten valtatiellä 13. Enää ei ollut "aina kiire jonnekin". 

"Lauantai-ilta, 28. huhtikuuta 1973. Rantasaunasta Äänekosken Hietamalla nousee savu. Kiimasjärvestä Naarajärveeen laskeva Suojoki höyryää, sillä ilta on jäähtynyt. Räntääkin tihuuttaa. Rannalla ollaan jo miinuksen puolella. 300 metrin päässä alajuoksulla joen ylittää valtatie 13. Kylmä hohkaa vaneripintaiselle Suojoen sillalle, mutta Veikko Sandelin, 39, ei kanna siitä murhetta. Ravimies nauttii perheineen vapaaillasta kotitilallaan. 

Kello on muutamaa minuuttia vaille yhdeksän, ja ilta alkaa hämärtää. Veikko lopettelee saunomista ja lähtee nousemaan kolmen vähän yli kymmenvuotiaan poikansa kanssa saunapolkua ylös. Joenuoma kantaa ääniä tieltä päin maaseudun hiljaisuudessa. Yhtäkkiä kuuluu jotain, johon Veikko kiinnittää huomiota.  

"Ensin kuului pohinaa ja hetken päästä rysähti, Veikko muistelee nyt, 40 vuotta vanhempana. Pohina tuli kovaa vauhtia ajaneesta autosta. Ja se rysähdys. Sandelin ymmärtää heti, että Saarijärven suuntaan johtavan sillan tuntumassa on tapahtunut paha onnettomuus."  www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html

Sammy Babitzin ja kaksi muuta kuolivat tuossa onnettomuudessa. Se oli monen asian summa, mutta tuolloin mentiin kovaa - niin elämässä kuin liikenteessä. Kohtalon ivaa, mutta tuosta tragediasta (ja jasta) muistuttaa legendaardiseen maineeseen noussut Sammyn Syksyn Sävel -voittokaapple.

"Daa daa daa-da daa-da
Kiitää alla autostrada
Aina kiire, kiire jonnekin on, on, on
Daa daa daa-da daa-da
Hiki pintaan täytyy saada
Pojat antaa mennä siitä vain näin! "
(Sammy Babitzin: Daa-da daa-da)

Sammy Babitzin - Sammy (EMI Columbia)

"1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa." www.suomenmaa.fi/mielipide/vapaa-nopeus-historian-pahin-virhe/

#destinaatiokuski #ainakiirejonnekinon

tiistai 4. lokakuuta 2022

Kävin Uudessakaupungissa työmatkalla, mutta sekös vasta oli irtiotto arjesta. Ihan kuin destinaatiomatkailun oppikirjasta.

Työmatka on myös oivallinen tapa hyödyntää kulku sekä paikallaoloaika matka- ja viihtyvyyskohteiden parissa. Päätin nauttia ja majoittua mukavasti 3.10.2022 ennen seuraavan päivän työpalaveria Uudessakaupungissa.

Valitsin arkeen luksusta - sitähän ei ole koskaan liikaa. Lisäksi kustannustehokas hinta tuntuu yrittäjyydessä miellyttävältä.

Hotelli Aittaranta. www.hotelliaittaranta.fi

Autonkin saa aivan viereen!


                                                                                                                              

Huoneessa oli sauna, ja siellä oli tietenkin ajankohtaisesti nautittava sadonkorjuujuomaa - vakkasuomalaisittain! www.laitilan.com                       
                                                                                                                      
Iltakävely kaupungilla todisti autotehtaasta - pihanäkymänä mustakilpinen Saab 99. www.visituusikaupunki.fi                                                   

Mikä pitää tietotyö-toimistonomadin virkeänä? Aamupala, totta vie! 
     

Kokouspaikassakin auton saa aivan viereen! 
www.uusikaupunki.fi/tyo-ja-yrittaminen/co-working-ja-etatyotila-messi.  
                                             

Destinaatiokuski oli tyytyväinen. Käynee toistekin.



sunnuntai 18. syyskuuta 2022

Sitähän voi tehdä road tripin vaikka työmatkan yhteydessä.

Työmatka on myös oivallinen tapa hyödyntää kulku sekä paikallaoloaika matka- ja viihtyvyyskohteiden parissa. Eri paikkakuntien visit-sivustot antavat osviittaa menemisen ja tekemisen tueksi.                                                                                                                                             
Hallin raitilla
Juupajoen keitaalla




















Esimerkiksi www.visittaidekaupunki.fi näyttää monipuolisesti tarjontaa ja palveluja matkalaiselle. Usein työmatkalla kohtaa erikoisia palveluita ja kohteita, alueellisia erikoisuuksia ja persoonallisia makuja.                 


 Kirjaimellisesti Kolhon kirkolla

Kohtaaminen Tervakoskella  
   










tiistai 5. heinäkuuta 2022

Road trip onnistuu vaikka polkupyörällä.

Moni haaveilee road tripistä, ja perinteisesti haaveeseen kuuluu auto tai moottoripyörä. Road tripin voi kuitenkin tehdä vaikka mopolla tai polkupyörällä. Road trip pyöräillen - lähteestä (hostellit.fi)  Tärkeintä on lähteminen.

Fillarillakin pääsee road trip -fiilikseen
                         
 











Mitä on destinaatiomatkailu? Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä. Polkupyörä on oivallinen road trip -kulkuneuvo destinaatiomatkailuun.                                                                   
Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Yksin tai yhdessä, miten vain saa syntymään tunnelman ja matkafiiliksen.

Moottoriajoneuvolla pääsee etenemään vapaasti, kun on itse ohjaajana tai tiiviin ryhmän mukana.
Ryhmämatkailussa on vain osanen matkan kulkua - varsinkin jos ei itse aja. Joukkoliikenne on tämänkaltaista.

Ryhmässä on oma tunnelmansa, varsinkin jos linja-autolla mennään. Ja ulkomailla - vapaamman moraalin liikenteessä.
"Tiukoissa mutkissa bussin sileät renkaat antavat periksi ja kaikki tuntevat miten auton perä liukuu parikymmentä senttiä sivuun, mutta onneksi pysähtyy siihen. Matkustajat ovat pelosta valkoisia.
--
Neljän tunnin jälkeen olemme ylittäneet vuoret ja laskeudumme Albanian tasaiselle maaperälle. Kuljettaja kiihdyttää yli sallittujen rajoitusten ja pysähtyy ensimmäisellä huoltoasemalla.
Kaikki menevät baariin ja tilaavat tuplapaukkuja, myös molemmat kuljettajista. Halaamme toisiamme ranskalaisen diplomaatin kanssa. Selviytymisen tunne yhdistää kaikkia matkustajia."
(Ville Hytönen & Ville-Juhani Sutinen, Ismailiitti ja lännenmies, Savukeidas 2015)

Automatkan vapaus on sitä, että voi pitää vaikka kivennäisveden nauttimistauko siellä missä huvittaa

Mopo ja maaseutu - siinä on koneromantiikkaa jos missä

perjantai 1. heinäkuuta 2022

Mopoakin on käytetty Suomessa destinaatiomatkailuun.

Suomi on pitkä maa. Sodan jälkeen suomalaiset lähtivät kilvan liikkeelle. Ajoneuvoja oli saatavilla, tiet alkoivat kehittyä paremmiksi. Liikenne oli yleiselle kehitykselle välttämätöntä. Yhtä tärkeää oli liikennevalistus, liikenteestä kertominen ja ajamisen kehittyminen. Monipuolinen liikkumisen historia on tukenut mm. liikenneohjelmien kehittymistä Suomessa.

Myös yksilötasolla erilaiset kulkuneuvot jäivät kansan mieleen. Vahvoja kohdematkailijoita ovat olleet mm. Eino Poutiainen ja Hannu Karpo. Myöskin liikenteen ja liikkumisen dokumenteista on jäänyt muistijälkiä vuosikymmenten varrella.

Liikenneohjelmat olivat television katselun lisääntyessä suosittuja. Tunnettuja liikennetoimittajia olivat mm. Veikko Pajunen, Urpo Vihervaara ja myöhemmin Esko Riihelä.

Muistamme myös televisiosta legendaarisen parivaljakon, Enskan ja Hanskin (Ensio Itkonen ja Hannu Karpo). Nykyään Tampereella liikenteestä valistaa myös liikenneopetustaustainen hahmo, kuten esikuvansa - "Tampereen Enska" eli Arto Grönroos.

Nykyaikainen liikennevalistusohjelma on tosi-tv:n aikaudella shokeeraava ja dokumentaarinen kuvaus - yleensä vakavasta onnettomuudesta, joka on oikeasti tapahtunut. Myöskin mm. Tuulilasi-lehti julkaisi menneinä vuosikymmeninä tositarinoihin perustuvia "Kuukauden shokkeja".

Persoonat muistetaan liikenne- ja kulttuurihistoriasta. Olavi Virran amerikkalaiset autot ovat legendoja, Irwin Goodman muistetaan Chevrolet Camarostaan ja mieleen on jäänyt Jukka Kuoppamäki sekä vahvamoottorinen Ford Capri 1970-luvun alusta.

Kypäräpakkoa ei 1960- ja 1970-luvulla ollut, joten persoonallinen kansanedustaja Eino Poutiainen oli näky tuohisessa päähineessään mopoillessaan.

"Eino Poutiainen oli SMP:n kansanedustaja Pohjois-Karjalasta, Kiihtelysvaarasta. Kansanedustajankausi kesti kuitenkin vain kaksi vuotta 1970-71. Poutiainen ei koskaan ollut erityisen hyvissä väleissä puolueen puheenjohtajan Veikko Vennamon kanssa. Poutiainen syntyi 11.10.1917 Leppävirralla. Hän oli ammatiltaan pienviljelijä. Poutiaisen tausta auttoi häntä ymmärtämään ja ajamaan vähäosaisten asioita. Hänet muistetaan erityisesti pappa-mopolla tehdystä vaalityöstä." 
(Seija Aunila, ohjelmateksti (YLE Areena),  Ohjelman ”Eino Poutiainen, Vaiennut viulu”, toimittanut Hannu Karpo)

Eino Poutiainen ja Solifer Export 
www.apu.fi/artikkelit/jytky-50-vuotta-suomen-maaseudun-puolue-
smp-yllatti-kaikki-vaaleissa-1970-mies-rokalevoiton-takana-
oli-eino-poutiainen-loytojarvelta


Hannu Karpo ja Triumph Herald (Karpo, sorateiden kuningas - YLE Areena)
  
Hannu Karpo, erimerkkiset isot maasturit ja karvahattu ovat jääneet kansan mielen. Peugeotilla maata kiertävä maata kiertävä nuori YLEn toimittaja tunnettiin myös autourheilusta. Karpo halusi olla parempi kuin isänsä, joka tiesi paljon kaikesta. Koska isällä ei ollut ajokorttia, päätti Hannu päätti alkaa siten toteuttaa autoilun ja liikenteen parissa urapolkuaan.

Hannu Karpo: 

Vauhdilla risteykseen - paareilla pois | Yle Areena
Silloisten liikennesääntöjen puitteissa tapahtumaa selostaa Veikko Pajunen. Stuntteina Holger ja Hans Laine. 

Helsingin ja sen lähialueiden rakennustöihin ajettiin soraa ja hiekkaa 1960-luvulla Tuusulasta Hyrylän seudun hiekkakuopilta. Betonista Tuusulantietä jyryyttävät sora-autot saivat kansan suussa lempi- tai haukkumanimen Hyrylän hävittäjät. Kovan metelin lisäksi kuorma-autoja katsottiin karsaasti hurjan vauhdin ja uhkarohkeitten ohitusten vuoksi tuolloin vielä kaksikaistaisella Tuusulantiellä. Kolareissa oli menetetty ihmishenkiäkin. Tuusulantietä ryskyttäviä sora-autoja haukuttiin Hyrylän hävittäjiksi | Elävä arkisto | yle.fi

Hyrylän hävittäjät vauhdissa (YLE)

Esko Riihelä:
"Riihelän kaltaisia ei ennen häntä ollut. Liikenteen ääni kulminoitui Riihelään lähes 30 vuoden ajan."
(Yrjö Mäkikärki, emt. juttu)

Nykyään shokki- ja tositarinaan perustuvat efektit ovat käytössä liikenneohjelmissakin. 

"Liikenteen nopean kasvun ja liikennekurin höltymisen johdosta voimme päivittäin lukea ja kuulla tieliikenteessä tapahtuneista traagisista onnettomuuksista. Pientenkin uutisotsikoiden taakse kätkeytyy kuitenkin valtavaa inhimillistä kärsimystä ja surua." ohjelmateksti Toistaiseksi tuntemattomasta syystä (YLE Areena)


Toistaiseksi tuntemattomasta syystä (YLE)






Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...