Destinaatiomatkaajat

keskiviikko 26. maaliskuuta 2025

Vauhtikansalainen - Tapani Kansa.

Tapani Kansa oli automies - vauhti etunenässä. Vuodesta 1973 alkaen Kansalle alkoi kertyä ylinopeussakkoja, joista autoilunsa nousikin otsikoihin. Miksi juuri silloin?

"Silloin tulivat voimaan tiekohtaiset nopeusrajoitukset, joihin Tapanin kaasujalka ei oikein tottunut. Hänelle rajoitukset olivat kuin kiusantekoa, sillä hän rakasti vauhtia. Hän yksinkertaisesti nautti lujaa ajamisesta."
Ennen mentiin aikataulut ja kohteet edellä. Vuoden 1970 tienoilla alkoi vasta kunnon keskustelu yleisen nopeusrajoituksen saamiseksi maahan. Sitä ennen oli kuljettajan harkinnan varassa käyttämänsä tilannenopeus maanteillä. 

"Kaukaakin luokses kiitäisin
Jos entisen alkaa saan uudelleen
Viisaammin toinen toimii kai
Mä kuitenkin alkaisin uudelleen
Niin kuin virran tie"
(Tapani Kansa: Jos alkaa saan uudelleen, 1970)

Tapani Kansan ensimmäinen auto oli Volvo Amazon Sport
(www.apu.fi/videot/katso-rakkaimmat-autot-legendaarinen-volvo-amazon)

















"1971 liikenneministeri Veikko Saarto kertoi, että maahan suunnitellaan yleisiä nopeusrajoituksia.
Tällä toimella tiekuolemat olisivat vähentyneet heti kolmanneksella. Se on halpa, nopea ja tehokas turvatoimi. Mutta vielä piti odottaa muutama vuosi ja uhrimäärä. 1972 nopeusrajoituskomitea julkaisi mietintönsä, jonka mukaan ”koko tieverkkoa koskevat tieosakohtaiset tai yleiset nopeusrajoitukset tulevat tarpeellisiksi ja rajoitusten valvontaa olisi tehostettava”. Mietintö ei johtanut välittömiin toimiin. Ei, vaikka tieliikenteessä kuoli koko historian suurin määrä 1156 ihmistä. 1972 maaliskuussa asetettiin Parlamentaarinen komitea, joka asetti ensi töikseen liikenneturvajaoston."
Vapaa nopeus – historian pahin virhe - Suomenmaa.fi

"Tapani Kansa on vauhdista huolimatta kolaroinut vain kerran. Dramaattinen tilanne sattui vuonna 1974 Hauholla. Tie oli mustassa peilijäässä, ja Kansan uudessa autossa ei ollutkaan hänen oletuksistaan huolimatta takapyörien lukitussysteemiä. (Destinaatiokuskin huom. Tarkoitettaneen tasauspyörästön lukkoa?)

Auton perä lähti heittelehtimään, ja vastaan oli tulossa täysperävaunuinen Mallasjuoman kaljarekka. Tapani sai pidettyä autonsa onnekseen hallinnassa, mutta kun hän oli jo melkein onnistunut ohittamaan rekan, auto osui rekan viimeisen telin edestä ulkonevaan suojapalkin päähän, kirjassa kerrotaan.

Kansan mukaan tilanteessa oli hengenlähtö lähellä."

Elämäkertakirja: Tapani Kansa sai presidentti Martti Ahtisaarelta tiukan kommentin kaahailustaan - Ilta-Sanomat


Taiteessa ja musiikki-imagossa ei autoilu näytellyt osaa eikä arpaa
- se jäi kansalainen Kansan vapaa-ajan tai työmatkojen tekemisiin (Scandia-Musiikki Oy)

Keikkamatkoille meno ja paluu tuottivat isoja lööppejä.

"Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella. 1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”. Parlamentaarinen komitea asetti välittömästi nopeustyöryhmän. Kuukauden kuluttua työryhmä esitti ja komitea hyväksyi ja esitti ministeriölle, että moottoripyörän ajoneuvokohtainen rajoitus on 120 kilometriä tunnissa. Seitsemässä eteläisessä läänissä alettiin toteuttaa kolmen vuoden nopeusrajoituskokeilua. Vapaiden nopeuksien aikakausi näissä lääneissä oli ohi.

Tässä kohtaako jäi Tapani Kansalle levy päälle - eli kaipuu vapaisiin nopeuksiin? Ylinopeussakkojen aika alkoi -kestäen läpi aktiiviuransa. 

"Se aika entinen
Mä kaivaten nyt muistan sen
Kun olin nuori niin mä unelmiin ja satuun uskoin"
(Tapani Kansa: Nostalgia, 1976)

"1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa."
www.suomenmaa.fi/mielipide/vapaa-nopeus-historian-pahin-virhe/

Liikennekäyttäytyminen oli aikansa tosi-mediaa (Pentti Nissinen)

"Miksei laulajatähti keventänyt vimmaista ajotyyliään useista mittavista sakko- ja ehdollisista vankeusrangaistuksista huolimatta.
Tähän hänellä on tietysti selitys.
Kansa toteaa, ettei vaihtoehtoja yksinkertaisesti ollut. Tai tietysti vaihtoehtona olisi ollut ajaa rajoitusten mukaisesti, mutta silloin hän olisi myöhästynyt keikoiltaan. Eikä hän myöskään usko olleensa kaahaajana sieltä pahimmasta päästä. Kansa toteaa joutuneensa virkavallan silmätikuksi. Keikkapaikoilla häntä oltiin monesti ”kyttäämässä monen partion voimin”. Kaduttaako hurjastelu lainkaan? Kansa pudistaa epäröimättä päätään." 
www.apu.fi/artikkelit/tapani-kansa-takavuosien-kaahailuistaan-ja-jattisakoistaan-minulla-ei-ollut-vaihtoehtoa

"Ja näkyy olevan 180 tossa toi huippunopeus. Mulla oli kopeloitu sitä palotilaa, ja saatiin siihen muutama kymmenen hevosvoimaa lisää sillä konstilla. Se otti kolmosella jo ton mittarin pohjaan. Sillä oli hauskaa ohitella rekkoja ja oli turvallinen edetä kaikin puolin."

Vaikka suurimmat lööpit tulivat isoilla Opel-merkkisillä autoilla, onhan se ensimmäinen automalli aina R.A.K.A.S...

Tämän kaltaisen mustan ensiauto-Amazonin
sai sijaiskuski katolleen aikanaan Itä-Suomesta tultaessa
 (www.apu.fi/videot/volvo-amazon-pohjolan-oloihin-rakennettu)

Kun julkkis pääsee vitsien tai sanontojen aiheeksi, on se osa populaarikulttuuriamme.

"Mitä Tapani Kansa sanoi, kun oli taas ajanut ylinopeutta tutkaan ja poliisi kirjoitti sakkolappua?
– Valtatie kuuluu Kansalle".

"Aah, kesän lapsi kun oon
Aah, villi luonteeni on
Aah, kesän lapsi mä oon
Aah, poissa huoleni on"
(Tapani Kansa, Kesän lapsi, 1976)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...