Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 6. huhtikuuta 2025

Aina kiire destinaatioon on?

Ennen mentiin aikataulut ja kohteet edellä. Vuoden 1970 tienoilla alkoi vasta kunnon keskustelu yleisen nopeusrajoituksen saamiseksi maahan. Sitä ennen oli kuljettajan harkinnan varassa käyttämänsä tilannenopeus maanteillä. 

Ei ollut itsestään selvää ajoneuvojen kunto, varusteet ja turvallisuus. Silti mentiin aikataulut ja kohteet edellä. Matalalentoa oli autoilu tuolloin - sitä siivittivät jatkuvat riskit ja onnettomuusuhat.

"Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella. 1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”." www.suomenmaa.fi/mielipide/vapaa-nopeus-historian-pahin-virhe/

Mutta hei, nykyisin on nopeusrajoitukset... Silti vuonna 2025 nopeuteen perustuvia liikenneonnettomuuksia ja -vahinkoja tapahtuu 50 vuotta sitten asetettujen nopeusrajoitusten jälkeenkin. 

Lienee monia syitä: nuoruus vauhdissa, kokemattomuus, näyttämisen halu ja ajo-opetuksen vähyys sekä asenne. 

Vuonna 2025: Aina kiire jonnekin on?

Vuonna 1973 puhutti osittain mysteeriksi jäänyt onnettomuus (PM purje ja moottori 11/1973)


























Vuoden 2025 huhtikuussa puhuttavat teini-ikäisten onnettomuudet.

"Liikenteessä on nykyään merkittävästi enemmän 17-vuotiaita kuin vaikkapa kymmenen vuotta sitten. Tämän taustalla on vuonna 2018 voimaan tullut ajokorttilakiuudistus, joka helpotti merkittävästi ajokortin saamista poikkeusluvalla 17-vuotiaana."

"Poliisin alustavan käsityksen mukaan syynä onnettomuuteen olivat liian suuri tilannenopeus sekä ylinopeus. Alustavien tietojen mukaan auto, jonka kyydissä nuoret olivat, tuli kylki edellä vastaan tulleen henkilöauton eteen."

50 vuotta sitten: Vapautta ja kiirettä. Silloiset tiet ja kohteet - mentiin matalalehtoa. 

Maan tapa?

Nuorisoidolien imagoheijastukset?

"Kun on alla kunnon rautaa
Siin´ ei muiden itkut auta
On muita varten kaikki säännöt
Kyllä tiedän kurvit käännöt"
(Irwin Goodman: Yli vaan, Fazer 1966)
Yli vaan

Irwin ja Camaro (kuvalähde tuntematon, internet)

Tapani Kansa oli automies - vauhti etunenässä. Vuodesta 1973 alkaen Kansalle alkoi kertyä ylinopeussakkoja, joista autoilunsa nousikin otsikoihin. Miksi juuri silloin?

"Silloin tulivat voimaan tiekohtaiset nopeusrajoitukset, joihin Tapanin kaasujalka ei oikein tottunut. Hänelle rajoitukset olivat kuin kiusantekoa, sillä hän rakasti vauhtia. Hän yksinkertaisesti nautti lujaa ajamisesta."

"70-luvulla autot olivat hirveän huonoja. Joku syttyi palamaan, jarrut menivät, oli liukasta ja autoissa oli vain kesärenkaat. Ajettiin yötä vasten, kun ei ollut hotelleja  tai motelleja. 
Ja ruoaksi oli höyrymakkaraa." 
(Laulaja, Muska Babitzin, Voima 7/2022)

Simo Salminen survoo menemään Pohjantähteissä vuonna 1969 (Filmituotanto Spede Pasanen Oy)

"Panin kaasulle jalkaa
ja vedin ykkösen sisään.
Aloin kaasua lisään
ja tempaisin portista oikeelle.
Pyörät ne vaikutti soikeelle,
kun vedin kahdella vanteella
ja heittelin ranteella
sisälle nyt jo nelosta.
Joku kirkaisi pelosta,
kun mä hirveesti kiihdytin
ja itteäni viihdytin."

"Juhannuksena 1971 Kirka oli lähtenyt yhdessä Lasse Mårtensonin ja Esko Linnavallin kanssa keikkakiertueelle pienlentokoneella. Kesken matkan kone joutui ukkosmyrskyyn, ja sen moottori sammui. Lentokone onnistui kuitenkin tekemään pakkolaskun järveen. Konetta vastaan ehti joukko ilmavoimien sotilaita ja palokunta. Artistit selvisivät tilanteesta ja pääsivät jatkamaan matkaansa poliisikyydillä keikkapaikalle Punkalaitumelle, jonne he saapuivat kuitenkin reilusti myöhässä. Kirka on sanonut, että hän oli jo vuonna 1968 joutunut Dannyn sihteerin kanssa keikkamatkalla auto-onnettomuuteen, kun sihteerin kuljettama Datsun ajautui noin 150 kilometrin tuntinopeudessa katolleen peltoaukealle. He selvisivät kuitenkin vammoitta." Kirka – Wikipedia

Joskus sattuu se pahin mahdollinen. 

Matka katkeaa. Lopullisesti. Kuten valtatiellä 13. Enää ei ollut "aina kiire jonnekin". 

"Lauantai-ilta, 28. huhtikuuta 1973. Rantasaunasta Äänekosken Hietamalla nousee savu. Kiimasjärvestä Naarajärveeen laskeva Suojoki höyryää, sillä ilta on jäähtynyt. Räntääkin tihuuttaa. Rannalla ollaan jo miinuksen puolella. 300 metrin päässä alajuoksulla joen ylittää valtatie 13. Kylmä hohkaa vaneripintaiselle Suojoen sillalle, mutta Veikko Sandelin, 39, ei kanna siitä murhetta. Ravimies nauttii perheineen vapaaillasta kotitilallaan. 

Kello on muutamaa minuuttia vaille yhdeksän, ja ilta alkaa hämärtää. Veikko lopettelee saunomista ja lähtee nousemaan kolmen vähän yli kymmenvuotiaan poikansa kanssa saunapolkua ylös. Joenuoma kantaa ääniä tieltä päin maaseudun hiljaisuudessa. Yhtäkkiä kuuluu jotain, johon Veikko kiinnittää huomiota.  

"Ensin kuului pohinaa ja hetken päästä rysähti, Veikko muistelee nyt, 40 vuotta vanhempana. Pohina tuli kovaa vauhtia ajaneesta autosta. Ja se rysähdys. Sandelin ymmärtää heti, että Saarijärven suuntaan johtavan sillan tuntumassa on tapahtunut paha onnettomuus."  www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html

Sammy Babitzin ja kaksi muuta kuolivat tuossa onnettomuudessa. Se oli monen asian summa, mutta tuolloin mentiin kovaa - niin elämässä kuin liikenteessä. Kohtalon ivaa, mutta tuosta tragediasta (ja jasta) muistuttaa legendaardiseen maineeseen noussut Sammyn Syksyn Sävel -voittokappale.

"Daa daa daa-da daa-da
Kiitää alla autostrada
Aina kiire, kiire jonnekin on, on, on
Daa daa daa-da daa-da
Hiki pintaan täytyy saada
Pojat antaa mennä siitä vain näin! "
(Sammy Babitzin: Daa-da daa-da)

"Toinen voi ajaa vähäisellä ajokokemuksellaan taas nopeutta, joka ei miltään näytä, mutta kuitenkin kuljettaja ajaa suorituskykynsä ylärajoilla, eikä pysty äkkitilanteessa mitään tekemään onnettomuuden estämiseksi."
(Matti Jansson, Hurjastelua - vai onko?, PM purje ja moottori 11/1973)

Vauhdin Maailma 3/2025


www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html












"1976 päätettiin, että ajonopeus koko maassa on 80 kilometriä tunnissa ellei liikennemerkillä osoiteta suurempaa tai pienempää nopeutta. Maa sai demokraattisesti päätetyn nopeusrajoitusjärjestelmän 80-100-120 kilometriä tunnissa." 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...