Destinaatiomatkaajat

lauantai 4. marraskuuta 2023

Ajaja tykkää kun autolla ajetaan.

Autoilun kehittyminen on ollut aina nopeuteen ja tehokkuuteen perustuvaa. Kinttupoluista ja routaheitoista on päästy maan- ja moottoriteihin. Suurkaupungin ruuhkat ovat olleet esim. Amerikassa jo satavuotinen ilmiö.

"Hoppukoneet, muita liikennevälineitä nopeammat autot, vaativat parempia teitä, ja niitä ne saivat. 1920-luvun mittaan käsitys hyväkuntoisesta maantiestä muuttui suuresti." (Kyytejä autolle - automobiili kyytilaitoksen palveluksessa ennen vuotta 1914, Reijo Valta, Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys 2015)

Nykyään matkataan ja kuljetetaan yötä päivää nopeammin,
ja ohituskaistalla kiirehtiminen on kuin alitajunnassa










                            

                                                    Se, että autoilu on muuttunut massalajiksi ruuhkineen, nopeammaksi yhteyksineen ja jopa puuduttavan helpoksi ajamiseksi ajajan kannalta (avustimet, moottoritiet ja automatiikka), ei poista tosiasiaa ajamisen itsensä kiinnostavuudesta ajajan näkökulmasta. 

Ajaja hakee nautintoa. Ajaja tykkää edelleen kun autolla ajetaan. Nautiskellen ja fiilistellen.

Wheeler Dealersin ex-mekaanikko, Edd China on tunnettu rassaamisestaan ja teknisestä osaamisestaan. Mutta, hänkin on ajaja henkeen ja vereen. 

"There´s nothing like taking a spirited, open-air drive through the English countryside. It might not be the most dramatic scenery in the world, but I enjoy bowling along past grassy banks, ditches and hedgerows, enjoying the views of fields and woodland, rivers and streams." (Grease Junkie, Edd China, Virgin Books 2019)

Ajamisen ilon kyllä näkee
(Copyright Grease Junkie, Edd China)
Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Niinhän se luonnollisesti on, mutta myös tärkeä palanen on se mitä välillä tapahtuu.

"Kun lähtee road tripille, automatkalle tuntemattomaan tai ylipäätään valitsee tietyypin, niin tarvitseeko aina edes tietää minne menee? Road trip voi olla niin paljon, tietty valittu ja ajateltu reitti, se voi olla aikataulusidonnainen tai sitten ei mitään sovittua... Ehkä destinaatio on selvillä. Vapaus valita, nautinto ajaa ja käydä mukavissa kohteissa - siinä se juju onkin." (Destinaatiokuski, https://destinaatiokuski.blogspot.com)

Let´s go, mennään vaan! (Destinaatiokuski)

Jotkut asiat eivät tarvitse runsaita ja kuvailevia kaunopuheita. Tämän verran kuitenkin.

"From classics to supercars, restoration projects to road tests, Jay Leno's Garage is the place where Jay shares his passion for all things automotive." (www.youtube.com/user/JayLenosGarage)

"The fine thing is this, you know, shooting a video and see them going down the road." (Copyright: Jay Leno, Welcome to Jay leno´s Garage!) (www.youtube.com/watch?v=-pV8Ko0tIoM&t=30s)

Le destination (Ranskalainen Kyläkauppa, Vääksy) (Destinaatiokuski)
Milloin olet viimeksi ilman kiirettä ajanut road tripin kantateiden ja seututeiden halkomassa maisemassa? Tai lähtenyt vaan - ajamaan...

perjantai 3. marraskuuta 2023

Auto tykkää kun sillä ajetaan.

Klisee tai ei, niin autoilu on välttämättömyys. Auto on ihmistä varten. Työpaikkaan, työpaikkana tai arjen pyörittämiseen. Vapaa-ajan rientoihinkin se on kiva kulkumuoto. 

Auto voi olla muutakin, lähes perheenjäsen tai harrasterakas. Kun koneromantiikka pääsee kiilaamaan mielen ja ajatuksenvirran puolivälin krouviin, tietää olevansa rakastunut. Niin koneeseen ja laitteiseen itsessään, mutta myös ajamiseen. 

Ajamista varten itseliikkuva kulkupeli onkin tarkoitettu. Universaali rakkaus kipinöi - kohdeajamisen ja automatkailun liekin se sytyttää.

Autoilu pitää mielen virkeänä - se on osa cruisingin ihanuutta











"Auto on mielestäni hyötylaite. Autolla pitää ajaa, koska auto tykkää että sillä ajetaan." (Kummeli: Ympäristöruutu - Auto)

Huvi tai hyöty. Auto - sillä kulkee kaikki. Huvikseen ja harrastuksekseen ajeleminen on suuri nautinto. Auton ja ominaisuuksien mukaan voi valita tien - road trip on mahdollista tehdä ihan missä vain. 

Viehätyksensä on vanhalla tieverkolla - siellä on palanen vanhaa aikaa.

Milloin olet viimeksi ilman kiirettä ajanut road tripin kantateiden ja seututeiden halkomassa maisemassa?

"Nättinä kesäpäivänä, kun mä lähden tällä huvikseni aina ajelemaan jonnekin. Mä meen tonne vanhoille teille justiin, ja siellä kun tulee niitä pieniä huoltsikoita missä on kahvila ja siellä terassilla papparaisia, niin sen tietää kun sinne menen, että ´voi mahoton mistä sää oot tuommosen löytänyt. Tuommoisia oli ennen paljon´." (Auto ja persoona - Jope Ruonansuu, Teknavi 2012)

Jope Ruonansuu oli koneromantikko ja huvitaiteilija - sekä huviajelija

Autoilu on universaali harrastus. Lars Granbergin (Pontiac GTO, vm. 1967) ja Ulf Forsbergin (Chevrolet Impala, vm. 1960) esimerkit puoltavat tätä väitettä.

"Sedan dess har Lars avverkat en hel del bekymmersfria mil med sin fina GTO, till fikaträffar, cruisingkvällar och en och annan utställning." (The original muscle car, Håkan Johansson, Wheels Magazine 10-11/2023)

Pontiac GTO vm. 1967 (Wheels Magazine 10-11/2023)

Chevy Impala vm. 1960 (Wheels Magazine 10-11/2023)

"Jag blir glad av att köra den. Och jag gillar at ha stil på mina bilar, det sittr i från alla år dä jag körde långtradare." (Sexa och stolpe - ingen vanlig Impala, Robert Gustavsson, Wheels Magazine 10-11/2023)

"The Dark Horse is a car you quickly feel at base with, and one that enjoys being driven quickly." (Dark star, James Taylor, evo #314)

Ford Mustang Dark Horse, evo #314

Auto voi olla uusi tai vanha, käyttövoimaltaan mitä vaan. Fiilistä saa aikaan se, kun on oikea asenne ja mielentila. Olen koneromantikko, jos ei se vielä selvinnyt tähän mennessä.

"BYD Han on siitä mielenkiintoinen, että se on samalla maskuliininen, mutta samalla siinä on jotain feminiinistä." (Destinaatiokuski, https://destinaatiokuski.blogspot.com)

BYD Han ja Destinaatiokuski

Tarjoan autoiluun lisäarvoja.
Tsekkaa linkit ja kysy lisää.

Timo Nousiainen
+358 41 314 8109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi



sunnuntai 29. lokakuuta 2023

Matkaan laatulehdellä - evo.

Alalla kuin alalla on omat laatulehtensä (quality magazine). Automedioista korostuvat laatulehtinä sellaiset, joiden syvintä olemusta ovat autoilu (motoring) käyttö- ja kokemuskuvauksineen klassikoista ja harvinaisuuksista. Ja tietysti itse ajaminen. Joko tietyssä paikassa tai paikasta toiseen. Sitähän se destinaatioajaminen on ytimeltään.

Englantilainen evo on ajamisen (driving) laatulehti.  Voi kuvitella olevansa mukana itse artikkelissa, kuulevansa moottorin hyrinän ja tuntevansa auton liike-energian. Sen vaan tuntee nahoissaan. Kun auto, ajaja ja tie ovat yhtä. Hyvää tarinaa ja kuvausta seuraa mielellään.

Audi R8 V10 GT RWD ja Lamborghini Huracan Tecnica
Pohjois-Italiassa, Stelviosolassa (evo #314)
                                
Mikä tekee nautinnon ja tunteen kuin olisi mukana matkalla? Oivalliset kuvat, teemat ja tekstin luovuus sekä osuvat kuvaukset tekevät evosta (kirjoitetaan näin) persoonallisen, loisteliaan ja vauhdikkaan julkaisun. Numerotkin ilmoitetaan järjestysnumerolla (#314, lokakuun lehti). Ja sivut merkitään nollat/nolla edessä sataan saakka.

evo #314 (lokakuu 2023)

"Both are honed to their keenest edge by teams who wish to leave nothing to the table." (The long and winding road, Richard Meaden, evo #314)

evo #314

"It doesn´t take long to find our destination: Italy´s snaking, 2757-metre-high Stelvio Pass." (The long and winding road, Richard Meaden, evo #314)

evo #314

"We´ll miss them when they´re gone. But while they are here what better way to rejoice in what they represent than driving to the roof of Italy and let them scream one last time." (The long and winding road, Richard Meaden, evo #314)

Nopeus kuuluu nautinnon lisäksi olennaisesti evon ajamiin autoihin. Tarvitseeko sanoa enempää? Jälleen kerran kuva ja ajamisen sekä auton kuvaus kertovat - enemmän... 

evo #314

"The Dark Horse is a car you quickly feel at base with, and one that enjoys being driven quickly." (Dark star, James Taylor, evo #314)

Ajaminen radalla (tässä artikkelissa Charlotte "Roval", Pohjois-Carolina) ja maantiellä kuuluvat hyvään artikkeliin. Kovassa vauhdissa radalla ja nautinnollisella road tripillä maantiellä saa esiin vivahteita, joita auto tarjoaa ajajalleen. Taas kuva ja teksti kertovat...enemmän.

evo #314


Lopussa on hyvä kiteytys Mustangista, mutta artikkelissa on jäähyväissävytteinen tunnelma. Ollaan jossain menneen ja tulevan välimaastossa - sillä kilpailijoiden valmistus päättyy pikapuoliin.

"The Chevy Camaro and Dodge Challenger both end production imminently, making the Ford the last muscle car standing. It´s likely one of the very last manual V8 cars available to buy - but that´s not the only thing the new Mustang has going for it." (Dark star, James Taylor, evo #314)


#ajaminen #driving #roadtrip #tracktrip #evo #evomagazine


lauantai 28. lokakuuta 2023

Matkaan laatulehdellä - Octane.

Alalla kuin alalla on omat laatulehtensä (quality magazine). Automedioista korostuvat laatulehtinä sellaiset, joiden syvintä olemusta ovat autoilu (motoring) käyttö- ja kokemuskuvauksineen klassikoista ja harvinaisuuksista. Ja tietysti itse ajaminen. Joko tietyssä paikassa tai paikasta toiseen. Sitähän se destinaatioajaminen on ytimeltään.

Englantilainen Octane on laatulehti. Laatulehden tunnistaa myös alaan liittyvästä mainonnasta ja korkeatasoisesta tekijäjoukosta (esim. numerossa 244/October 2023 mielipidekirjoituksineen Jay Leno ja Derek Bell).

Mikä tekee nautinnon ja tunteen kuin olisi mukana matkalla? Oivalliset kuvat, teemat ja tekstin luovuus sekä osuvat kuvaukset.

"Valkyrie is a road car, though not as we know it - engineered by F1 genius Adrian Newey and drawing on nine decades of Aston Martin experience. Noise-cancelling headphones are de rigueur..."  (Harnessing the spirit of endurance, James Page, Octane October 2023)

Valkyrie on hyperauto (Octane October 2023)











"Even though we can´t see it, we can hear it - the unsilenced V12 howl of an Aston Martin DBR9 ringing out across the wide-open spaces of a disused airfield." (Harnessing the spirit of endurance, James Page, Octane October 2023)

Aston Martin DRB9 (Octane October 2023)

Autoilun laatumedia

Air-hungry nose includes ground effect; still recognisably a DB9
(Harnessing the spirit of endurance, James Page, Octane October 2023)

Matkakertomus ja destinaatiomatka erottavat jyvät akanoista myös autoilun laatulehtien kohdalla. Kun klassikko- (classic car) tai vuosikerta-autolla (vintage car) lähdetään matkaan, onhan se tapaus jo sinänsä. Octanen artikkelissa destinaatioon ajellaan ennen sotia tehdyllä kalustolla: kahdella vuoden 1933 Lagonda M45 -mallilla ja yhdellä vuoden 1925 Rolls-Royce Silver Ghostilla.

Mutta mikä tekee tästä kertomuksesta ainutlaatuisen? Reitti ja pituus ainakin - ja seikkailu (adventure).

"Three men in vintage cars, 13 countries, three months, 19.000km: there were bound to be a few mishaps along the way from Buenos Aires to New York..." (Lagonda way up, Richard Cunningham, Octane October 2023)

Stunning scenery as Lagonda chases Rolls-Royce en route to Tacna, Peru
(Lagonda way up, Richard Cunningham, Octane October 2023)
Välillä rempattiin kuin arkisen harrastamisen yhteydessä. Rollsin magneettoa fiksattiin, Lagondaan vaihdettiin kannen tiiviste ja uusia renkaita tarvittiin Lagondoihin.

Buenos Aires to New York Adventure
(Lagonda way up, Richard Cunningham, Octane October 2023)


"The bridge had collapsed and we were told it could be three weeks before the road reopened"
(Lagonda way up, Richard Cunningham, Octane October 2023)

(Lagonda way up, Richard Cunningham, Octane October 2023)


lauantai 14. lokakuuta 2023

BYD Han koeajossa Tampereen ympäristössä.

BYD Han on iso sedan, nelivetoinen sähköauto. Brändinimi BYD on vasta jalkautumassa Eurooppaan ja Suomeen. Jotenkin kiinalaisissa uutuuksissa on mielenkiintoa, ja niitä haluaa testata. Uutuus viehättää, jaa sekin että kiinalaisten autojen hinnoittelustrategia on aggressiivinen. Todellakin voi tarkastella hinta-laatusuhdetta eli perinteisesti sitä mitä rahalla saa.

Varsinaisesti kiinalaisia merkkejä on jo BYDin lisäksi meilläkin: Maxus, MG ja takavasemmalta yllättäen myyntiin tullut Voyah. Tuleeko muitakin myyntiin pian: esim. Xpeng?

Premium-profiili on kunnossa - BYD Han


Sulava silhuetti ja elegantti muotoilu pistävät silmään


























BYD on lyhenne sanoista Build Your Dreams, ja Han taas muistuttaa kultaisen ajan Kiinan imperiumin Han-dynastiasta.


Uutuus-Han oli sopivasti matkan varrella koeajettavissa Käyttöautossa. Auto oli sinnekin tullut hiljan. Koeajo eli Destinaatiokuskin termistössä destinaatioajo tehtiin Vuoreksen ja Tullintorin välimaastossa. Tampereella nääs. 


Ovessa lukee käyttöauto - sitäkin Han on, mutta etenkin se on matkamukava ja
kaupunkitilaankin mahtuva iso, lähes viisimetrinen sedan

Tilaahan autossa on sisällä, mutta kompromissina tavaratila,
joka on 30 litraa tiiviimpi kuin pienimmässä BYD Atto 3 -mallissa

Auto on varustettu kahdella sähkömoottorilla, joiden yhdistetty teho on 516 hevosvoimaa, joka mahdollistaa kiihtyvyyden 0-100 km/h 3,9 sekunnissa.


BYD Hanista löytää monien brändien muotoja
ja muotokieltä - Porschea, Kiaa, Peugeotia jne.

Jää nähtäväksi miten BYD-brändi ja Hanin imago kohtaavat markkinat - niin meillä kun muuallakin.
Auto on näyttävä ja taittuu kaupungin vilinässä ihan kohtuudella. Maantieajoon soveltuu erittäin hyvin rangen ollessa kohtuullinen (yhdistetty 521 km).

Katu-uskottavaa kaupunkiajoa

Takapenkki on monipuolinen säätöinen, mukavakin. Destinaatiokoeajon työryhmä piti kokemastaan.


Herroiksi takapenkillä,
ei autonkuljettajan tehtäväkään vastenmielinen ole.

BYD Han maksaa n. 72.000 €. Varmaankin miettii kerran ja toisenkin, mitä tuolla rahalla voi hankkia. Sähköauton tekniikan hyväksyminen onkin helpompi juttu. Jos on uuden ja trendikkään automallin etsinnässä, sitä kyllä Han tarjoaa. BYD-brändi on kyllä jo selkeästi olemassa. Imago, sitä on, jos markkinat hyväksyvät uutukaisen leikkikehään.

Pääseekö uutukainen imagollaan leikkikehään - tässä ollaan jo päiväkodin edustalla odottamassa

BYD Han on siitä mielenkiintoinen, että se on samalla maskuliininen, mutta samalla siinä on jotain feminiinistä. Onnea matkaan!

Lisää pohdintaa: https://www.facebook.com/destinaatiokuski/videos/1257587624925376


#destinaatioajo #koeajo #destinaatiokuski #bydhan #käyttöauto


sunnuntai 8. lokakuuta 2023

Henkinen destinaatio - miehelle.

Aina ei tarvitse lähteä kauas - tai tien päälle ollenkaan - päästäkseen `destinaatioon´. Mies tietää tämän. Näkökulma rajaa tarkoituksella naiset pois. Miehinen luovuusko on johtanut rakentamaan omaa tilaa esim. autotalliin tai kellariin?

Jokainen mies ansaitsee paikan, jossa voi olla rauhassa oma itsensä. Miesluolan hämärässä kukoistavat luovuus ja ystävyys. Miesluola eli man cave on Amerikasta rantautunut ilmiö, miehen oma harrastushuone. Usein se on autotalli, työhuone, kellari, verstas tai muu nurkkaus, joka on pyhitetty miehen omalle tekemiselle ja viihtymiselle. Miesluolissa viihdytään yksin tai ystävien kanssa. Mielikuva miesluolasta voi olla paikka, jonne mies eristäytyy. Se ei ole tarkoitus: miehen oma soppi on paikka, jossa voi rauhoittua ja keskittyä omiin ajatuksiin ja puuhiin.





Yhteishyvä 3/2023




















































Erilaisia tarinoita tämän oman tilan etsimiseksi ja löytämiseksi on ollut. Yksi hauskimmista on varmasti koiran ulkoilutus -termiä luovasti käyttänyt Newcastle Brown Ale -käyttäjäkunta.

While "Walking the Dog" may sound like a mundane task of suburban conformity, these "Dog Walkers" are actually using the phrase as an excuse to slip out and scamper to their favorite local pub to enjoy a pint of Newcastle Brown Ale.

Newcastle Brown Ale by oloff3 on DeviantArt















Yhteishyvä 3/2023
Yleensä klubilla (Kerma Car Club) on aina joku, kun sinne menee ruuvaamaan. 

"Joskus saattaa olla, että ruuvaaminen jää ja bamlataan vaan. Se on terapiaa."
(Hokke Långstedt, Yhteishyvä 3/2023)

www.etsy.com/de-en/listing/1489754293/custom-garage-neon-sign-garage-neon-sign?D_Fp83EvkNEcTzjmmilWTTOKUFlwu9ciVmMrVbBG-0LVc6SwhNbsrhZlAaAjdBEALw_wcB

Miesluolien uustuotanto-rekvisiitta on iso bisnes. Silti vanha tavara, mainoskyltit ja muu historiallinen esineistö on korkeassa arvossa. Huomionarvoista on se, että luola voi olla mitä ja missä vaan ja siellä voi tehdä muutakin kuin roplata vanhoja ajoneuvoja. 


”Miesluolalle ei ole olemassa sen tarkempaa määritelmää. Se on paikka tai tila, jossa voi rauhoittua. 
Nimestään huolimatta miesluola ei ole vain miesten juttu." (Jere Malinen)

Kaikilla pitäisi olla sellainen. Erätoimittajan työssä Jere Malinen on päässyt tutustumaan satoihin miesluoliin, joiden koko on vaihdellut kokonaisista taloista aina komeron perälle rakennettuihin perhonsidontanurkkauksiin. Mikä ihme on miesluola, ja miksi jokaisella pitäisi olla sellainen? Miesluolien asiantuntija paljastaa - Seura.fi

Miesluola – man cave – on miehen omalle tekemiselle ja viihtymiselle pyhitetty paikka, jonne naisilla ei lähtökohtaisesti ole asiaa. Tänne miehet pakenevat – kurkista viiden tavallisen suomalaisen miehen miesluolaan | Yle Uutiset

Tasa-arvon aikakaudella sopiihan tämä luolaelämä myös naisille.

Tilalla (Pussy Club) hengaillaan yhdessä ja erikseen tekemisen, bileiden tai jatkojen merkeissä. (Yhteishyvä 3/2023)

Yhteishyvä 3/2023

torstai 5. lokakuuta 2023

Automatkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Niinhän se luonnollisesti on, mutta myös tärkeä palanen on se mitä välillä tapahtuu. Autolla voi harrastaa myös kokoontumisia, ajamisen lisäksi.

De Tomaso Pantera Ahveniston moottoriradalla
harrasteautojen kokoontumisessa

Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Tärkeä elementti on juurikin tuon spontaanius. Voi mennä johonkin mikä löytyy matkan edetessä. Aina ei tarvitse olla edes kartalla. Riittää kun tietää suurin piirtein missä on. 

"Määränpää ei ole milloinkaan paikka, vaan uusi tapa nähdä asioita.”
(Henry Miller)

"Aina ei voi tietää, muistaa tai olla kartalla minne ollaan menossa. Road trip siitä vähintäänkin syntyy."
(Destinaatiokuski)



Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi sisällön idea.
Destinaatiokuski toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee siitä sisältöä osapuolten käyttöön.
Kiteyttäen esitellään ja nostetaan esiin mielenkiintoista sisältöä.

Destinaatiokuski – kohteena matkakohde.

#destinaatiokuski #destinaatio #destinaatiomatka #tievie

Bavaria Airportista löytyi yllätykseksi BMW XM

Automatka voi olla autonäyttelykäynti, kuten tässä American Car Show 2023
Autoilukohde voi olla mysteeri. Sitä on mysteeriajaminen.
Oletko kyllästynyt valmiisiin matkakokemuksiin, joissa on toiston klangi?
Mysteeriajaminen on toista maata.
Mitä kaikkea autoiluun, ajamiseen tai niiden ympärillä olevaan tekemiseen voi liittyä?
Verkostoni kautta voidaan toteuttaa mysteeriajamista ja asiakastapahtumia tai valmiita autoilukokemuksia, jotka ovat räätälöity.
Mysteeriajaminen on aina uniikki kombinaatio, jossa salaisuuden verho paljastuu matkan aikana.
Ota yhteyttä:
Mysteeriajaminen:
Timo Nousiainen 041 3148109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi

www.knesa.fi/brandomaatti
www.knesa.fi/destinaatiokuski

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...