Klisee tai ei, niin autoilu on välttämättömyys. Auto on ihmistä varten. Työpaikkaan, työpaikkana tai arjen pyörittämiseen. Vapaa-ajan rientoihinkin se on kiva kulkumuoto.
Auto voi olla muutakin, lähes perheenjäsen tai harrasterakas. Kun koneromantiikka pääsee kiilaamaan mielen ja ajatuksenvirran puolivälin krouviin, tietää olevansa rakastunut. Niin koneeseen ja laitteiseen itsessään, mutta myös ajamiseen.
Ajamista varten itseliikkuva kulkupeli onkin tarkoitettu. Universaali rakkaus kipinöi - kohdeajamisen ja automatkailun liekin se sytyttää.
Autoilu pitää mielen virkeänä - se on osa cruisingin ihanuutta |
"Auto on mielestäni hyötylaite. Autolla pitää ajaa, koska auto tykkää että sillä ajetaan." (Kummeli: Ympäristöruutu - Auto)
Huvi tai hyöty. Auto - sillä kulkee kaikki. Huvikseen ja harrastuksekseen ajeleminen on suuri nautinto. Auton ja ominaisuuksien mukaan voi valita tien - road trip on mahdollista tehdä ihan missä vain.
Viehätyksensä on vanhalla tieverkolla - siellä on palanen vanhaa aikaa.
Milloin olet viimeksi ilman kiirettä ajanut road tripin kantateiden ja seututeiden halkomassa maisemassa?
"Nättinä kesäpäivänä, kun mä lähden tällä huvikseni aina ajelemaan jonnekin. Mä meen tonne vanhoille teille justiin, ja siellä kun tulee niitä pieniä huoltsikoita missä on kahvila ja siellä terassilla papparaisia, niin sen tietää kun sinne menen, että ´voi mahoton mistä sää oot tuommosen löytänyt. Tuommoisia oli ennen paljon´." (Auto ja persoona - Jope Ruonansuu, Teknavi 2012)
Jope Ruonansuu oli koneromantikko ja huvitaiteilija - sekä huviajelija |
Pontiac GTO vm. 1967 (Wheels Magazine 10-11/2023) |
Chevy Impala vm. 1960 (Wheels Magazine 10-11/2023) |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti