Destinaatiomatkaajat

lauantai 27. tammikuuta 2024

Tien päällä matkustamisessa ja automatkailussa voi nähdä sekä kokea mitä vaan.

Suomessa on matkattu vuosisatoja. Tiet ja kulkureitit ovat käsitteellisesti määritelty jo ammoin. Hevosajasta siirryttäessä autoaikaan, on muuttunut vain tietyypit ja ajoneuvojen kulkutaso - nopeus.

Kehitys alkoi Suomessa 1200-luvulla. 1500-luvulla kehittyi majatalo- ja kievarikulttuuri.

"Koska matkustaminen oli hidasta joutui kulkija yleensä turvautumaan kestikievareiden palveluihin lyhyehköilläkin matkoilla. Maantie olikin maantie vasta kun kyyti- ja majoituspalveluiden verkko oli järjestetty." (Tien päällä, Uudenmaan liiton julkaisuja, E 132 - 2014)

Sattuu ja tapahtuu, aina kun on liikkeellä - tien päällä. Tietarinat ovat tärkeitä jokaisella aikakaudella, ja jokaiselle tiematkaajalle. 

Gransin kievari (KAMU Espoon kaupunginmuseo)


















"Eversti Carlstedt reklamoi Gransista tammikuussa 1871: ”Kyytihevonen Gransin kestikievarista tultaessa laiska ja äksy, minkä vuoksi jouduin viipymään matkalla yli laillisen ajan peninkulmaa kohden”."

Tien päällä kokee ja näkee Suomessa yhtäältä kummastelun aiheita, joskin myös kaikenlaisia mieleen painuvia elämyksiä. Joskus tie vie nostalgiaan, kaipuuseen menneeseen aikaan.

"Kotimatkalla poikkeamme Ähtäriin etsimään Mini-Suomen jäänteitä. Tunnetun eläintarhan rinnalla toimi 1980-luvulla aktiviteettipuisto, jonka erityisenä vetonaulana oli Suomen kokeminen pienoiskoossa. Ajelemme vuokra-autolla metsäisiin umpikujiin ympäri sliipattua golfkenttää. Löydämme kokonaisen hylätyn lännenkylän, mutta sekään ei saa meitä innostumaan. Ei jälkeäkään Mini-Suomesta. Pelkkiä viihtymisen muistoja, muodottomia, haihtuvia oloja..."                                                              (Joutoretki, Jantso Jokelin & Touko Hujanen, Like Kustannus 2022)

Joskus Destinaatiokuski käveli vanhoissa maisemissa työmatkan yhteydessä Uudessakaupungissa. Vanha opinahjo oli kadonnut...uuden rakennuskompleksin tieltä.

Nuorentavalle aikakaudelle - mielen paluu iltalukion aikaan 1988-1989...















Aina muistot eivät ole hyviä. Tien päällä voi varautua vaikka mihin.

"Jyväkylä. Joutsa. Tuttu ja tasainen nelostie. Kuski on hereillä, mutta muu joukkue on vajonnut ruoanjälkeiseen uneliaisuuteen. Kunnes. Jotain rysähtää ja kolahtaa auton alla. Tölkkimies (hippipaku Tölkin vastuullinen kuljettaja) kiroaa kovaa, hidastaa rajusti ja liu'uttaa auton nopealla liikkeellä tiensivuun. Ehdin nähdä, miten irrallinen rengas rullaa ohitsemme ja kaartaa penkkaan."                        (Aikuinen nainen ratissa, Noora Jokinen, Atena Kustannus Oy 2020)

Tien päällä kohtaa valitettavasti silloin tällöin onnettomuustilanteita ja matkanteon päätepisteitä raatoineen.

Ruttuiset malmikasat Malmilla, Helsingissä

"Tien päällä on tärkeää tietää, missä käydä tankkaamassa auto ja vatsat, mitä kohteita ei kannata jättää instagrammaamatta matkan varrella ja missä on pakko pysähtyä matkamuisto-ostoksille."    Roadtripillä Suomessa: 40 x parhaat taukopaikat | Matkamessut 17.-19.1.2025 (messukeskus.com)

(Kuva Readme.fi)
Elämyksiä ja yllättäviä löytöjä, niitä teiden varsilla on yllin kyllin - varsinkin kesä-Suomessa. Jotkut ovat auki talvellakin. Destinaatiokuski suosittelee Kasvihuoneilmiötä myös. Viimeksi taisi mukaan tarttua neuvostoliittolaisen kuorma-auton pienoismalli, saksalainen armeija-t-paita ja munkkeja...  KASVIHUONEILMIÖ (kasvihuoneilmio.fi)

"Jos satut autoilemaan kohti Saloa Helsingin suunnasta, pysähdy tässä uniikissa “elämysten ihmemaassa”, kuten paikka itseään kuvailee. Krääsää shoppailtavaksi on joka lähtöön – aivan joka lähtöön. Kokonaisuus ja miljöö on itse koettava. Myös kahvila." (Kasvihuoneilmiö, Palomäentie 2, Nummi) (Matkaopas - päiväretket, roadtripit, Tripsteri; Siru Valkeala & Paula Kultanen Ribas, Readme.fi 2023)

Joskus vaan sitä lähtee tien päälle kelillä kun kelillä. Tärkeä huomio tien päällä on se, että jokaiselta reissulta jää muistoja ja kokemuksia, kun oikein oivaltaa.

Tässäkin valmiutta on kohotettu - lähteä jonnekin Relluttelemaan 

Jo muinaiset kuorma-autoilijat...

Magirus-Deutzin dieselin ilmajäähdytys on pysyvästi huipussaan

Joskus vaan ei onnistu millään. Destinaatiokuski ei ole ollut koskaan oikeana hetkenä paikalla Lahdessa, kun Hartwallin vierailukeskus olisi ollut avoinna. www.hartwall.fi/ota-yhteytta/hartwall-oy/vierailukeskus-panimomyymala/
Saahan sitä matkamuistokuvan kohteessa käymättäkin (kuvassa tehdaskompleksi)

torstai 25. tammikuuta 2024

Tienpäällinen hyvinvointi vahvistaa road tripin elämyksellisyyttä.

Hyvinvointi-sanan merkityksiä synonyymit.fi-sivuston mukaan ovat: etu, hyötymukavuusiloinenonnellisuusterveyskukoistus

Voiko road trip olla hyvinvointimatka? Sisältyykö automatkaan ihanuutta ja autuutta?

Aurinko, pakkaspäivä ja tie vie


Hyvinvointia, iloa ja onnellisuutta on tarkasteltava subjektiivisesti. Autoilu ei kaikille välttämättä ole "the thing".  Ne, jotka automatkasta nauttivat, saanevat osansa mukavuudesta ja kukoistuksesta. Ja voihan tauko tai kohde luoda puitteet aidolle hyvinvoinnille ja terveydelle.

Hiljan eli vuoden 2023 alussa St1-ketju kehitti käsitteen tiehyvinvointi, tuoden hiihtomahdollisuuden ajoreitin varrelle tietyille taukopaikoille.

"St1:n asemaverkostoon kuuluvilla Shell Siilinjärvi-, Shell Äänekoski Hirvaskangas- ja Shell Kempele Zeppelin -asemilla on tehty asemien yhteyteen hiihtoladut, joiden ylläpidosta vastaavat paikalliset hiihtoseurat. Ideana on tukea erityisesti autoilijoiden tiehyvinvointia tarjoamalla tielläliikkujille virkistäytymismahdollisuuksia auton tankkauksen ja kahvitauon ohella. St1:n Ladulle tieltä -tempauksessa ovat mukana Suomen Hiihtoliitto sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry."
Tiehyvinvointia St1:n tapaan (kuva St1)

Itse ajaminen voi olla rauhoittavaa, ja maisemat kauniita. Silmä ja sielu lepäävät, kuten sanonta kuuluu.

Onko sillä edes väliä missä ollaan,
kun suomalainen maisema sykähdyttää?
(Taitaa olla kyllä Pirkkalassa Rajamäen silta)

Tauko on koko kehon vapaa-aikaa, ja kuljettaja matkustajineen voi huilia. Toisaalta kuljettajankin täytyy hyvinvointinsa vuoksi tankata.

King Kebab Mäkelänkatu, Helsinki
(salaatti kuljettajan hyvinvoinnin lisääjänä)

Joskus voi ottaa aikaa itselle. Kun on aikaa, voi pysähtyä ja olla hetki vain rauhallisessa paikassa.

Moottoritien vierestä voi löytää keskiyöllä taukopaikan matkalla lentokentälle,
ja samalla voi auton siivota vaikka roskista

Historia kertoo, milloin Suomessa automatkailusta tuli varteenotettavaa hyvinvointimatkailua.

"1970- ja 1980-luvuilla matkailu uudistuin yhä näkyvämmin. Oli saatava entistä suurempia elämyksiä: kylpylöitä, laskettelurinteitä, ohjelmapalveluita, ylellisyyttä." 
(Joutoretki, Jantso Jokelin & Touko Hujanen, Like Kustannus 2022)

Suomi on helppo matkailumaa (kuva Like Kustannus)

sunnuntai 21. tammikuuta 2024

Road trip on aina mahdollista, kun ollaan matkalla - tien päällä.

Road trip voidaan suomentaa sanoilla; ajomatka tai ajoreissu. Ollaan siis käsitteellisesti tien päällä. Tärkeää on ymmärtää, että reitti on juuri se, mitä ikinä keksiikin käydä katsomassa tai huomioida alun ja lopun välillä. 

Mikä on aito ja oikea road trip? Pitääkö ajoreissuun varautua tai ennakoida sitä kauan etukäteen? Vastaukset lyhyesti: road trip syntyy aina kun lähdet tien päälle. Oma aikataulu tai kohteet tuovat siihen luovuutta tai joustoa. Ajoreissuun voi valmistautua hyvinkin, jos se on pitkä ja vaikkapa seikkailun kaltainen. Toisaalta vaikkapa naapurikuntaan suunnattu työmatka tai muu kulkeminen voi olla loistelias road trip.

Hyvänä esimerkkinä käy työmatka, jonka yhteydessä Destinaatiokuski ehti vihdoinkin katsomaan osaa yhdestä Valkeakosken nähtävyydestä - Graffitiseinistä. 
"Graffitiseinät tarjoavat laillisen alustan kirjoitusten ja maalausten tekemiseen." Graffitiseinät Valkeakoskella - Nuortenkoski
Graffitiseinä Valkeakoskella Salmentiellä











Road trip voidaan kirjallisesti kiteyttää monella tavalla. Kaunis kuvaus tai muisto elämää suuremmasta reitistä, jota kuljet. Tai ihan vaan luovuuden puuskassa näkee asian isossa kuvassa, kuten Kaarina Silmunen.       

Kaarina Silmunen: Löytöretkellä Baltian luonnossa, Iloinen Gorgo 2023

Työ- tai vapaa-ajan matka on hyvinkin oivallinen tapa hyödyntää kulku sekä välipysähdykset tai paikallaolo matka- ja viihtyvyyskohteiden parissa. Eri paikkakuntien matkailu- ja visit-sivustot antavat osviittaa menemisen ja tekemisen tueksi. Myös ihan suunnitteluapuakin. Ja hyvä onkin huomioida se, että monelle paikkakunnalle on helpompi matkata nykyään omin kulkuneuvoin.

Muutama esimerkki.

"Taidekaupunkiin on helppo päästä autolla! Mänttä-Vilppula sijaitsee Ylä-Pirkanmaalla Tampereen ja Jyväskylän puolessa välissä kantatie 58 varrella ja henkilöautolla matkaan kuluu molempiin suuntiin tunnin verran. Voit tehdä tarkemman matkasuunnitelman karttapalvelun avulla."                  

Taidekaupunki häämöttää vasemmalle käännyttäessä












Kohde tai kohtaaminen voi olla satunnaista. Hetkellinen pysähtyminen voi johtaa uniikkeihin löytöihin tai makuihin.

Satunnainen kohtaaminen Tervakoskella















Päätin nauttia ja majoittua mukavasti taannoin ennen seuraavan päivän työpalaveria Uudessakaupungissa.

Valitsin arkeen luksusta - sitähän ei ole koskaan liikaa. Lisäksi kustannustehokas hinta tuntui yrittäjän arjessa miellyttävältä. Autonkin sai aivan viereen! www.hotelliaittaranta.fi

Motellifiilistä - auto ihan liki huonetta














"Sympaattiset puutalokorttelit, mielenkiintoiset nähtävyydet, upeat meri- ja luontokohteet sekä muu monipuolinen palvelutarjonta luovat puitteet onnistuneelle vierailulle." Etusivu | Visit Uusikaupunki

Alinenkatu löytyi jo, mutta missä on Ylinenkatu?

Usein matkalla kohtaa erikoisia palveluita ja kohteita, alueellisia erikoisuuksia ja persoonallisia makuja. Kokemus ja elämys voivat sisältää ihan arkisia juttujakin.

Mäntän Rengaspisteen kahvipiste

sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Riihimäki - suuri pikkukaupunki ja SM-ralli destinaationa.

Talviralliin on kiva mennä, kun on lunta. Tänä vuonna on. Peltoaukean viima seisomisessa kurittaa jäseniä, kun pakkasen tuntu on selvästi yli 10 ellei peräti yli 15 pakkasastetta. Silti on kivaa. Miksi?

Kyllä se vaan on niin, että automatka keskelle metsää, kymmenien muiden autoilijoiden kanssa pysäköinnit tien varteen, jutut ja tarinat, rallieväät sekä aivan uutena asiana - kuski omasta takaa - tämä kaikki on rentoa olemista irti arjesta. Niistä syntyi ainutkertainen destinaatiomatka SM Auto Sorsa Riihimäki-ralliin 13.1.2024.

Toyota Starlet vasemmalle
kääntyvässä kaarteessa
Auto Sorsa Riihimäki-rallisssa 2024







































Se mikä henkilökohtaisesti teki destinaatiomatkasta ainutkertaisen, oli se, ettei tarvinnut itse olla kuljettajana. Ikäpoikkeuksella hankittu kortti vanhemmalle pojalle mahdollisti matkustamisen - kyytiläisenä. Muistui mieleen oma ensimmäinen ralli, johon ajelin ajokortin saatuani äidin Fiestalla - Jyväskylän Suurajot 1985. Näin se aikakin kulkee. Destinaatiot ja vuosikymmenet vain vaihtuvat...

Ikä tekee tehtävänsä - pojalle ikäpoikkeuksella ajokortti, itselle ikä tuo leppoisuutta matkustamiseen

Rallin SM-sarja käynnistyi lumisessa Etelä-Suomessa. Mukana oli myös juniorien RSJM-sarja. 

Rallitunnelma on ainutkertaista. Kansallisesti merkittävä yhdessäolon muoto, ihan selkeästi.

"Kauden ensimmäinen SM-ralli toi odotetusti kansan Riihimäen keskustan kaduille. Ralli on koko kansan juhla, jossa on ihan oma tunnelma, sanoi ralliharrastaja." Rallitunnelma täytyy kokea paikan päällä – Riihimäen keskusta täyttyi rallifaneista | Kotimaa | Yle   
                                              
"Vaikka ralli on itselleni elämäntapa niin voittoa lähden kotikilpailustani ajamaan." (isä Juha Koljonen) "Tavoitteeni on ajaa tällä kaudella Nuorten SM-sarjan puolella järkeviä sijoituksia nuottikokemusta, ja Riihimäellä ensisijaisesti maaliin. Olemme ajaneet Sannan kanssa nuottitreeniä ja kehittäneet nuottiamme, se on tärkeintä tässä lajissa. Odotan tulevaa rallia jo innolla." (poika Max Koljonen)

Kilpailun rallilehdestä poimittua. Kumpikin Koljonen ajoi hienosti maaliin - isä oli tosin viides luokassaan.

Osa rallifiiliksistä tulee maisemista

Osa rallifiiliksistä tulee liikenteellisistä asioista
- saapumisesta ja siirtymisestä erikoiskokeelle

Osa rallifiiliksistä tulee liikenteellisistä asioista
- erikoiskokeelta lähdöstä



Osa rallifiiliksistä tulee olosuhteista
- metsään mennään kelillä kuin kelillä
(hileinen limppari)

Voittajafiilis - välillä maalipaikalle lämmittelemään ja sitten taas pätkälle


Kokonaisfiilis tulee tietysti itse rallista - vaikka kellon ympäri

Hienoa, kun toimijat ovat kokonaisvaltaisesti mukana toteuttamassa tapahtumaa.

"Sloganimme, Riihimäki – suuri pikkukaupunki eli kokoaan suurempi, rimmaa hyvin kansallisen rallitapahtuman järjestämisessä Riihimäellä."
(Riihimäen kaupunginjohtaja, Jouni Eho, SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin suojelija kilpailun rallilehdessä)

#visitriihimäki #riihimäkiralli #riiua #autosorsa






perjantai 12. tammikuuta 2024

Destinaatiomatkailun pioneeri - Citroën.

Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2024. 

Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä.

"Kégresse-telasto on ajoneuvon telajärjestelmä, jolla ajoneuvo kykenee liikkumaan vaikeassa maastossa. Citroën sponsoroi retkikuntia, jotka käyttivät sen Kégresse-telastolla varustettuja autoja. Ensimmäinen huomattava matka kulki Saharan yli Timbuktuun vuodenvaihteessa 1922–23 3 viikossa (3200 km)." Kégresse-telasto – AutoWiki

Niilin lähteillä (Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)




















"Vuodet 1920-1930 olivat eksotiikan, tieteellisten löydösten ja koneellistumisen aikaa. Monet puolitelavaunut mahdollistivat nämä haastavat tehtävät 1900-luvun alussa."

"Much publicity was generated using Citroën Kégresse vehicles on a series of ambitious overland expeditions across Africa and Asia." 

Aikansa tosi-tv-seikkailu (Citroën)

"He olivat ihmisiä, jotka eräänä kauniina päivänä päättivät uskoa johonkin ideaan ja
puolustivat sitä loppuun saakka, usein kaikkia muita vastaan..."
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)

"The vehicle was used by the French, Polish and Belgian armies and a few captured by the Wehrmacht later." (Citroen-Kegresse P17 (1929) (truck-encyclopedia.com)

"The forerunner of modern off-road vehicles."
Citroën Kégresse - National Motor Museum

Suomessakin armeija käytti Kégressejä mm. tykin vetäjinä. Tiedossa ei ole yhtään säästynyttä yksilöä Suomessa.

Kuvalähde finna.fi, Oy Auto- Tractor Ab, Citroën "lumiauto", jossa ns. Kégresse-telaketjut
( Eric Sundström 1924, Helsingin kaupunginmuseo)

Loistava tarina, jossa avautuu André Citroënin ja Kégressen merkitys
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) 






















Hyviä taustamateriaaleja aiheesta:

Citroën PUOLITELAVAUNU TYPE P17 - Photos, détails et équipements - Citroën Origins (citroenorigins.fi)

kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf (amicale-citroen.de)

Armour force / Panssaroitu voima : Citroën - Kegresse (maximietteita.blogspot.com)

Citroën Kégresse puolitela-autot – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

Armeijan ajokokeet Kannaksella 1930 – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

















lauantai 6. tammikuuta 2024

Autonsiirto destinaatiomatkana.

Autolla luonnollisesti ajetaan pisteestä a pisteeseen b. On työmatkoja, kauppa- ja harrastusmatkoja eli käytännön sanelemia autolla hoidettavia askareita. Se, että jokin näistä matkoista voi olla hauska, spontaanikin sekä arjen harmautta poistava, on se suorastaan iloisuutta luova siirtyminen.

Destinaatiomatka on yleensä pitempi, spontaani tai suunniteltu reissu. On erilaisia työ- ja oheistehtäviä, joissa voi ajaa autolla. Siirtoajaminen on lisääntyvä ajamisen muoto, joka suoritetaan esimerkiksi autoliikkeen, maahantuojan tai vaihto-autoasiakkaan toimesta. Käytännössä aina erilaisella kalustolla.

Tässä siirtyy Octavia Herttoniemestä Itäkeskuksen
kautta ajoharjoitteluradalle



















  
Siirtojaminen on hyödyllinen asia ympäristön kannalta. Se on myös järkevää liikkumisen tarpeiden ja hyötyjen kannalta niin ajajalle kuin toimeksiantajalle.

"Biila optimoi koneoppimisen ja tekoälyn avulla autokaupan logistiikkakysynnän ja autojen siirtokapasiteetin tarjonnan ennennäkemättömän tehokkaasti. Alusta optimoi reitit ja ketjuttaa ajoja. Näin voidaan myös yhdistää liikkumisen tarpeita. Optimoimalla siirtoja säästetään turhia ajokilometrejä ja luontoa. Alustan ydinajatuksena on yhdistää kaksi liikkumisen tarvetta: ihmisten liikkumisen paikkakunnalta toiselle ja autokaupan tarpeen siirtää autoja. Nykyisin autojen siirrot tehdään pääasiassa rekkakuljetuksilla tai junilla."  Biila kiihdyttää kasvuaan Voland Partnersin 3,5 miljoonan euron pääomasijoituksella
Matka alkaa aina alusta - siirtoajajat lähdössä maahantuojalta tien päälle

Siirtoajaminen lisääntyy eri muodoissa.
"Yhdensuuntaiset pakettiautot säästävät erityisesti pidemmillä matkoilla aikaa ja polttoainekuluja, eikä sinun tarvitse tehdä erityisjärjestelyjä paluumatkalle." Yhdensuuntaisen pakettiauton vuokraus | 24Rent
Onko siirtoajaminen uusi juttu? Mistä se on lähtöisin? Pitkien etäisyyksien maasta eli Amerikasta on muu maailma ammentanut siirtokulttuuria. On Suomessakin aikoinaan tuotu esimerkiksi Hangon satama-alueelta diilereille autoja siirtoajamisen tavoin eli siirtokuljettajien ajamina. 1960-luvulla tämä oli normaalia tointa, mutta kehityshän kehittyy. Siirryttiin autonkuljetusautoihin. 
Maailman sivu on ollut pysäköinti- ja oheispalveluja pysäköinnissä. Amerikkalaiset elokuvat ovat täynnä pysäköintiavustajia. 
Valet parking is a parking service offered by some restaurants, stores, and other businesses. In contrast to "self-parking", where customers find a parking space on their own, customers' vehicles are parked for them by a person called a valet. Valet parking - Wikipedia
Tässä kohtaa ajajan kannalta näytti mukavalta,
saisi ajaa höyrylaivaan - vaan valet tuli ja hoiti sen...
(Destinaatiokuski vuonna 2003, Ludington, MI, S.S. Badger)

Siirtoajaminen on mukavaa, hauskaa ja täyttää hyvin ajatuksen destinaatiomatkailun perusideasta. Siirrytään kohteeseen, jopa lyhyellä aikataululla. Kun on kokenut kuljettaja, ja haluaa ajaa, niin mikäpä siinä.

"Kokeneet kuljettajamme noutavat auton ja ajavat sen haluamaasi osoitteeseen. Kuljettajamme ovat aina paikallisia ja ammattitaitoisia kuskeja." AJOX - Hoitaa autojen siirrot nopeasti ja luotettavasti 

Destinaatiokuski ahmi ja luki jo 1980-luvulta lähtien lähdeaineistoja, joissa oli from coast to coast -ajatuksia. Kerrottiin, että Amerikassa saattoi päästä siirtämään vaikkapa yksityishenkilön Rolls-Rolls rannikolta rannikolle.

Amerikka on siirtoajajan unelma

Siirtoajajan työmaa voi arkena olla ergonominen ja miellyttäväkin
Ajamisen ilo ei lopu, vaikka siirretäänkin Jeepiä takaisin komennukselta Sipoosta Helsinkiin

tiistai 26. joulukuuta 2023

Destinaatiomatkailua sarjakuvassa.

Sarjakuvamatkailua autolla. Matkatarinoita tai sivurooleja. Destinaatiomatkailu ja road tripin luonne tulevat huomioiduksi sarjakuvassakin.

Sarjakuva antaa mahdollisuuksia mielenkiintoisiin ja mielikuvituksellisiin tapahtumiin - myös autolla. Moni eurooppalainen (lue: belgialainen tai ranskalainen) sarjakuvapiirtäjä on tuonut lukuisia automerkkejä ja -malleja ruutuihin. 

Toiset piirtäjät tekevät tarkkaa jälkeä, toiset taas luovasti, mutta silti tunnistettavasti. On myös mielikuvituksellisia autoja, esimerkiksi Turbotraction tai Vaillante.

Franquinin piirtämissä Piko ja Fantasio -jaksoissa juuri tuo Turbotraction oli keskeinen osa tarinan kerrontaa, kuten myös Vaillante-tuotemerkki Jean Gratonilla Mic Vaillant -sarjakuvassa.

A Vaillante F1, designed by Michel Vaillant,
as drawn by Jean Graton

Itse asiassa on vaikeampi luetella sellaista eurooppalaista sarjakuvaa, jossa ei olisi autoa. Lyhyiden strippien jaksoissa on joskus koko tarina rakennettu auton ympärille.



Franquin: Turbotraction




Roban Vili & Bill -sarjakuvan nimessäkin on automalli - 2 CV ja kissa
























Aku Ankka amerikkalaisen sarjakuvan dynamona ajaa autolla, jonka rekisterinumeron 313. Mikä onkaan auton esikuva? Se taitaa olla American Bantam. 313 (auto) – Wikipedia 

Carl Barks: Flip Decision (1953) 












Auto esiintyy matkatarinoissa usein, sillähän mennään road movien (road cartoon) tapaan paikasta a paikkaan b.

Destinaatiomatkailu-sarjakuvaa Fournierin tapaan, Pikon ja Fantasion matkakumppanina on tässä Kuoleman lähettiläs -jaksossa Renault 5
Amerikassa autoseikkailusarjakuvat kehittyivät 1950-luvulla hot rod -kulttuurin ympärille.

Hot Rods and Racing Cars - toukokuu 1959

Siinä missä Bob de Moorin Barelli ajoi Alpine A310 -autolla, Tibetin Riku Oksa Porsche 911:llä.

Riku Oksa ja Porsche 911

Suomalaisessa sarjakuvassa luovimmin autoilee Pertti Jarla. Fingerporissa Heimo Vesalla on oma automerkkikin, Stalin 1200. Stalin 1200 Kombi (pienoismallit.net)


Oikeitakin malleja ja merkkejä näkyy Fingerporin stripeissä.


#sarjakuva

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...