Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2024.
Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä.
"Kégresse-telasto on ajoneuvon telajärjestelmä, jolla ajoneuvo kykenee liikkumaan vaikeassa maastossa. Citroën sponsoroi retkikuntia, jotka käyttivät sen Kégresse-telastolla varustettuja autoja. Ensimmäinen huomattava matka kulki Saharan yli Timbuktuun vuodenvaihteessa 1922–23 3 viikossa (3200 km)." Kégresse-telasto – AutoWiki
|
Niilin lähteillä
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) |
"Vuodet 1920-1930 olivat eksotiikan, tieteellisten löydösten ja koneellistumisen aikaa. Monet puolitelavaunut mahdollistivat nämä haastavat tehtävät 1900-luvun alussa."
"Much publicity was generated using Citroën Kégresse vehicles on a series of ambitious overland expeditions across Africa and Asia."
|
Aikansa tosi-tv-seikkailu (Citroën) |
|
"He olivat ihmisiä, jotka eräänä kauniina päivänä päättivät uskoa johonkin ideaan ja puolustivat sitä loppuun saakka, usein kaikkia muita vastaan..." (Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) |
Suomessakin armeija käytti Kégressejä mm. tykin vetäjinä. Tiedossa ei ole yhtään säästynyttä yksilöä Suomessa.
|
Kuvalähde finna.fi, Oy Auto- Tractor Ab, Citroën "lumiauto", jossa ns. Kégresse-telaketjut ( Eric Sundström 1924, Helsingin kaupunginmuseo) |
|
Loistava tarina, jossa avautuu André Citroënin ja Kégressen merkitys (Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) |
Hyviä taustamateriaaleja aiheesta:
Citroën PUOLITELAVAUNU TYPE P17 - Photos, détails et équipements - Citroën Origins (citroenorigins.fi)
kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf (amicale-citroen.de)
Armour force / Panssaroitu voima : Citroën - Kegresse (maximietteita.blogspot.com)
Citroën Kégresse puolitela-autot – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)
Armeijan ajokokeet Kannaksella 1930 – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti