Destinaatiomatkaajat

perjantai 12. tammikuuta 2024

Destinaatiomatkailun pioneeri - Citroën.

Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2024. 

Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä.

"Kégresse-telasto on ajoneuvon telajärjestelmä, jolla ajoneuvo kykenee liikkumaan vaikeassa maastossa. Citroën sponsoroi retkikuntia, jotka käyttivät sen Kégresse-telastolla varustettuja autoja. Ensimmäinen huomattava matka kulki Saharan yli Timbuktuun vuodenvaihteessa 1922–23 3 viikossa (3200 km)." Kégresse-telasto – AutoWiki

Niilin lähteillä (Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)




















"Vuodet 1920-1930 olivat eksotiikan, tieteellisten löydösten ja koneellistumisen aikaa. Monet puolitelavaunut mahdollistivat nämä haastavat tehtävät 1900-luvun alussa."

"Much publicity was generated using Citroën Kégresse vehicles on a series of ambitious overland expeditions across Africa and Asia." 

Aikansa tosi-tv-seikkailu (Citroën)

"He olivat ihmisiä, jotka eräänä kauniina päivänä päättivät uskoa johonkin ideaan ja
puolustivat sitä loppuun saakka, usein kaikkia muita vastaan..."
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)

"The vehicle was used by the French, Polish and Belgian armies and a few captured by the Wehrmacht later." (Citroen-Kegresse P17 (1929) (truck-encyclopedia.com)

"The forerunner of modern off-road vehicles."
Citroën Kégresse - National Motor Museum

Suomessakin armeija käytti Kégressejä mm. tykin vetäjinä. Tiedossa ei ole yhtään säästynyttä yksilöä Suomessa.

Kuvalähde finna.fi, Oy Auto- Tractor Ab, Citroën "lumiauto", jossa ns. Kégresse-telaketjut
( Eric Sundström 1924, Helsingin kaupunginmuseo)

Loistava tarina, jossa avautuu André Citroënin ja Kégressen merkitys
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) 






















Hyviä taustamateriaaleja aiheesta:

Citroën PUOLITELAVAUNU TYPE P17 - Photos, détails et équipements - Citroën Origins (citroenorigins.fi)

kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf (amicale-citroen.de)

Armour force / Panssaroitu voima : Citroën - Kegresse (maximietteita.blogspot.com)

Citroën Kégresse puolitela-autot – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

Armeijan ajokokeet Kannaksella 1930 – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...