Destinaatiomatkaajat

lauantai 15. marraskuuta 2025

Then came Mörö.

Mörö. Antti Mörö. Mr. Mercedes. Mörön Antti. Antti...

Moni hänet tuntee, onhan tämä ollut lukuisissa taksi- ja autokauppa- sekä VIP-kuvoissa mukana vuosikymmeniä. 

Korjaan, Mercedes-Benz-kuvioissa...

Ilkka Partanen toimitti hiljan Mäntästä Mersulla maailmalle -kirjan, joka kertoo Antti Mörön uskomattomasta matkasta - elämäntyöstä yhden automerkin parissa. Mercedes-Benz-brändi kaupallisessa ja yhteistyömielessä on maahantuojan, Vehon, kautta henkilöitynyt häneen ihmissuhdeverkostonsa ja kenttätyökokemuksensa johdosta. 

Kirja paljastaa hänen filosofiansa, jossa jokainen asiakas on tärkeä riippumatta autojen määrästä. Toinen merkittävä seikka on se, että hän ei ole koskaan tuputtanut merkkiä, vaan jos toinen osapuoli on osoittanut kiinnostuksensa, on hän antanut kaiken tukensa ja tietopohjansa kaupan edistämiseen. 

Mäntästä Mersulla maailmalle - Antti Mörön uskomaton matka -kirja (kuva Helena Mörö)

Vähän taustaa Vehon Taksiralleihin, joissa myöhemmin Mörökin kunnostautui vetäjän ja viihdyttäjän roolissa. Neuvostoliittolainen Volga oli 1960-luvun alkupuolella johtava "pirssiautojen" merkki Suomessa. Tuonnin vapautuessa oli saatavilla enemmän länsimerkkejä. Veho tähtäsi ja onnistukin nousemaan ykkösmerkiksi taksiautoissa. Tämä tapahtui pari vuosikymmentä ennen Mörön tuloa Vehon palvelukseen kenttäpäälliköksi vuonna 1987. 

Suomalaiset taksiyrittäjät ajavat Mercedes-Benz-taksinsa Stuttgartin autotehtaalta Suomeen - Ensimmäiseen Vehon Taksiralli käynnistyi 19.5.1964 - Vuotta myöhemmin haettiin 60 autoa lisää
(Atte Matilainen 1964, Museovirasto) (Ei kirjan kuvitusta)

"Hän on ollut paitsi kymmenien Taksirallien vetäjä, mutta järjestänyt lisäksi todella paljon erilaisia suurasiakasmatkoja. Hän on isännöinyt myös muiden kuin Vehon Saksaan järjestämiä matkoja yksinkertaisesti siitä syystä, että hänen verkostonsa Saksassa ovat olleet poikkeuksellisen vahvat. 

Taksiralleissa Antti tunnettiin legendaarisena kurinpitäjänä. Kovin moni rallissa joskus mukana ollut tuskin myöhästyi sovituista ajoista toista kertaa."                (Mäntästä Mersulla maailmalle - Antti Mörön uskomaton matka, Ilkka Partanen, Smartisti Osuuskunta 2025)

Kirjan kuvitusta
(Mäntästä Mersulla maailmalle - Antti Mörön uskomaton matka, Ilkka Partanen,
Smartisti Osuuskunta 2025)

Ensimmäiseen Taksiralliinsa Antti osallistui asiakasroolissa vuonna 1972. Veholle tullessaan 1987 Mörö kävi Taksiralleissa vähintään 1-2 kertaa vuodessa. Tästä kenttäpäällikköajasta on syntynyt legenda. Volvo oli saavuttamassa "kuutosdieselillään" taksien markkinajohtajaa. 

"Antti Mörö tuli Vehoon ja myi (taksiyrittäjille) Pohjanmaan täyteen Mersuja."
(elävä legenda/tarina, mukaillut Timo Nousiainen)

Matkat jatkuivat - ja Antin mielestä "maailma tarvitsi lisää esikuvia." Suhdeverkosto ja PR vain jatkoivat vuosien saatossa kasvuaan.

Sitä aina reissussa sattuu ja tapahtuu. Tässä yksi kirjan stooreista. Juha Kankkusen ja Keke Rosbergin kanssa  Antti Mörö suunnittelivat ajokoulutusta Levillä. Illan päätteeksi he piipahtivat Hullussa Porossa. Nuori tyttö tuli ostamaan juomaa baaritiskille. Kankkunen oli lähtenyt jonkun kanssa tanssimaan, Mörö meni samaan aikaan käymään miesten huoneessa. Keke jäi tiskille, ja totesi Antille tämän tultua takaisin jonkun kuvanneen paikalla. Tilanteesta tuli Seiskan lööppi "Keken pettäessä vaimoaan Lapissa"...

                                                                 Kirjan kuvitusta emt teos


"Tässä ajassa on mukava lukea sellaista kirjaa, joka avaa "tavallisen ihmisen" mukaansa tempaavaa ainutkertaista ja yritteliästä tarinaa. Kirja kuljettaa mukanaan tehdaskaupungin muistoihin, joita olen kokenut mänttäläislähtöisenä itsekin. 
Aivan liikaa on markkinoilla entisten rikollisten ja pyrkyripoliitikkojen "pintaliitoteoksia". Tämä Antti Mörön tarina on hyvä kuvaus siitä, miten kovalla ja antaumuksellisella työllä, sisukkuudella sekä avoimella mielellä pääsee vaikka minne. Ei todellakaan mitään pyrkyryyttä, vaan ihmissuhteita luovaa ja jalkautuvaa myyntityötä..."
(Destinaatiokuski)

Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn Mersun? Ei kun uuden!

Kirjan jälkikirjoituksessa Ilkka Partanen toteaa  myyneen reilut 50.000 Mercedestä taksikäyttöön ja kaikki muut päälle, luku kasvaa n. 100.000 autoon.

---

Antti Mörö oppi tuntemaan monia tähtiä työnsä puolesta. Esimerkiksi Kirkaan hän tutustui Taksirallien viihdekuvioissa.

6.10.2025 oli mielenkiintoinen Helsingin Sanomien netti-juttu, jossa liikenneopettaja Arto Grönroos muistelee Kirkaa. Olivat vuonna 2005 ajoharjoittelemassa Mercedes-Benzeillä nyt jo 25 vuotta täyttävällä Harviala Icerange -peltojääradalla, jossa itsekin nykyisin koulutan autoilijoita. Mörökin mainittiin kuvatekstissä (joskin hän ei ole kuvassa, varmistettuani häneltä myös tämän).

"Kirka talviajokoulussa ystävänsä Antti Mörön kyydissä vuonna 2005. Takapenkillä Paula Nummela.
Kirka nähtiin ratin takana vuonna 2005 Hämeenlinnassa järjestetyssä talviajokoulussa. ”Kirka ajoi kuin vanha tekijä siellä. Hän veti niin kuin olisi ikänsä ajanut. Kirka oli ihan paras.”                                  
(Liikenneopettaja Arto Grönroos.)

---

Omia muisteluitani ja yhtymäkohtia Mörön Anttiin, kuten häntä olen oppinut kutsumaan. 

1. Kymmenvuotiaana v. 1977 vietin koko kesäloman päiväajan Matti Majaniemen "perheessä" Mäntän Rusinniemessä Tuppiniemenkadulla. Matin vanhempien tuttu oli Antti. Kerran hän tuli Mersulla pihaan ja näytti valokuvia Pohjois-Amerikan matkaltaan (Kanada, varmaankin). Oli se kova mies jo tuolloin...taisi Mersukin olla 300 D... Olikohan se myöhemmin rallistakin tuttu -  Kyösti Hämäläisen käskyttämä väriltään valkoinen (rek.nro HHR-777)?

2. Kirjassa mainitaan Antin olleen "hyvin kuuluisa" siinä mielessä, että kysymys ei ollut siitä miten hän pärjää koulussa, vaan miten koulu pärjää Antin kanssa. Joskus lukioajaltani (1980-luvun alku) muistan, kun oli koulullamme jokin vanhojen "starojen" muistelutilalaisuus. Oli kutsuttu vanhoja mänttäläisiä. Tiesin Mörön ja nuoruusajan mänttäläisen ystävänsä Klaus Thomassonin tulevan. Olin varta vasten takaovella näitä arvovieraita sisään päästämässä. Esittäydyin ja totesin meillä olevan yhteistä "äitini". Ykskantaan tuumaisivat, että toivottavasti ei äidilleni jäänyt opettaja-ajalta traumoja, kun se suomen kielen kielioppi ei tainnut oikein tarttua päähän..

3. Minut valittiin v. 1990 yhdeksi kolmesta vakinaisesta (puhelimella haastatelluita tekeväksi) tutkimushaastattelijaksi Taloustutkimus Oy:öön Susitielle, Helsingin Herttoniemeen. Kerran talon tutkijoilta tuli pöydälle Vehon tutkimus, jossa soiteltiin lähinnä Saksasta ohi Vehon tuotuja kevytveroisempien ammattikäyttöön tarkoitettujen Mersujen omistajia läpi. Yksi kysymys oli: "mitä mieltä asiakkaat ovat olleet autosta/kyydistä". Osan kohdalla oli haasteellista vastata tuohon... 

Minähän tiesin Mörön Antin olevan Veholla. Soitin suoraan hänelle, että yksi kysymys on hassu ja mahdoton vastata. Ohitin siis talon tutkijat, kun tiesin Antin olevan toiminnan mies, jos täytyy oikaista kysymys nopeasti. 

Ei haitannut suora kontakti toimeksiantajaan omaa haastattelijan uraani kohtaan... Päinvastoin. Kun olin kaiken lisäksi ajokortillinen ja enkä pelännyt pk-seudun liikennettä, sain toteuttaa kyselyitä, viedä ja hakea lomakkeita ympäri Espoota ja Sipoota myöten... 

Ai mikä oli se "hassu kysymys" asiakkaiden palautteesta eli mitä mieltä asiakkaat ovat olleet autosta/kyydistä? Farmari- eli T-mallin W124-sarjalaisista oli pääosa rekisteröity ruumisautoiksi...

4. Mistä tulee otsikko tähän blogiin? Olin Klaus Bremerin B Yhtiöt Oy:ssä myyntipuolella keväällä 2008, ja pääsin mukaan Arctic Testiin Pudasjärvelle. Pakettiautotestiä tehtiin. 

Kuin aikanaan tv-sarjassa "Then Came Bronson", jostakin hän tuli ja johonkin hän lähti.

Majapaikan parkkiin lipui R-sarjalainen. Se oli kallis ja harvinainen "Amerikan Mersu". Huomasi heti, että nyt on hieno. Kuljettaja oli Mörön Antti, joka antoi kokeilla ilmajousitettua autoa. Ajoin samaa kumpuilevaa tietä, jossa tehtiin pakujen kuvauksia. Kokemus on totisesti jäänyt mieleen.

---

Then came Mörö. Jostakin hän tuli ja johonkin hän lähti. Taas...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...