Destinaatiomatkaajat

lauantai 1. maaliskuuta 2025

Ajotaidon merkitys - turvallisesti destinaatioon.

Ajotaidolla on merkitystä liikenteessä. Ennen olivat autot haasteellisempia, ja ajamista joutui harjoittelemaan vaikeammissa tie- ja liikenneolosuhteissa kuin nyt. Nykyisin automäärät ovat isompia, ihmiset kiireisempiä ja kärsimättömämpiä, joten riskit ovat muuttaneet muotoaan.

Onko ajotaidolla edelleen merkitystä? On. Esimerkiksi nuorten kohdalla on merkitystä siksi, että nykyisin autokoulussa ja opetuslupa-ajossa mennään vähäisellä liukkaan kelin opetuksella - aidolla radalla ei enää juurikaan käydä. Simulaattori hoitaa. Nuorilla on syystäkin puutteelliset tiedot ja taidot. 

Autotekniikka antaa myös nykyisin "anteeksi" paljon. Teknologia tuudittaa hyvän olon (ja ajotaidon) tunteeseen. Autot ovat myös isompia, painavampia ja käyttövoimasta riippuen erilaisia ajoltaan. 

Moniko ajokorttia ajava - tai ylipäätänsä ajokortillinen - on esimerkiksi harjoitellut sähköautolla ajamista ja jarruttamista tai kitkan murtumista liukkaissa tai talvisissa harjoitteluolosuhteissa?

Sähköautot ovat tulevaisuutta - osittain jo nykyisyyttä. Ajamisessa on huomionarvoista tehokas kiihtyvyys ja huomattava määrä avustavaa teknologiaa.

"Taycan on sen lajin lajin superauto, että sillä pystyy kiihdyttämään nollasta sataan neljässä sekunnissa, joten se saa vatsan kääntymään ylösalaisin."      (Porsche Taycan 4S - Sähköllä Roomaan, Auto Bild Suomi 11/2021)

Porsche Taycan jarrutus- ja väistötehtävässä liukasradalla

















Hyundai Ioniq 5 N?

"Ehkä ajatus sitä vastaan on, että miksi sähkö, jos pitää matkia polttista? Toisaalta rahalla saa sähköauton, jolla voi toimivalla rekuperaatiolla ajaa joustavasti ihan vaan nostamalla kaasua (jolloin vauhti hidastuu) niin miellyttävästi mutkamaantietä, että oksat pois. Lähinnä bensalaenkkarin sähköunelmaa kuin nykytekniikalla voi toivoa."                                          Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Koeajokiertue on harvinaista herkkua - Hyundai.

Hyundain N-kirjain merkitsee suunnittelukeskuksen sijaintipaikkaa Etelä-Koreassa
ja Nürburgringia, jossa sijaitsee Euroopan tekniikkakeskus 




















Nykyään autoissa on ABS-jarrut. Moniko on kokeillut liukkaalla täysjarrutusta tai jarrutusta ja väistöä?

Oho, lopussa pyörähti tulosuuntaan...


















              Autoissa voi olla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin ja kaistavahti. Auto voi oikaista alkavaa luistoa luistonestojärjestelmällä. Luistonestojärjestelmääkin on syytä kokeilla liukkaalla. Talvi on oivallista, jos pääsee oikealle jäälle.

                                                                                  
Ei kaikkea tarvitse välttämättä oppia uudestaan. Ajo- ja kaasupoljintuntuma on erilainen riippuen käyttövoimasta, mutta tiesitkö tämän kevythybridistä, jossa on poltto- ja sähkömoottori? Onko automaatti-polttomoottoriautoon verrattuna ajamisessa yhtäläisyyksiä?

"Moottorijarrutuksessa sähkömoottorin ohjauksella voidaan lisäksi vielä pehmentää automaattivaihteiston alasvaihtamista, jolloin moottorijarrutuksesta saadaan tasaisempi."
(Kysymyksiä sähköautoista, Suomen Autoteknillinen Liitto 2020)

Autoilu on mukavaa, jos voi välillä suljetulla radalla kerrata ja päästellä "höyryjä".

Kun auto on itselle uusi, sen ominaisuuksia on syytä kokeilla - ja myös käyttäytymistä ilman luistonestoa...

Myös ammattilaiset kertaavat taitojaan - mieluusti joka vuosi

Ns. perheautossa voi olla myös neliveto. Sitäkin on syytä kokeilla maastossa. Sähköauton akkuja on syytä varoa!

Pikku-Jeep pärjää maastossa siinä missä isokin.

Kuin loppusanat tähän kirjoitukseen...

Moottori-lehti vei kaksi nuorta harjoittelemaan kuivalla asfalttiradalla.

"Kaahaamisen tarve ja näyttämisen halu jää pois, kun pääsee etsimään omat rajat sallitussa ja turvallisessa ympäristössä. Ajoharjoittelun merkitystä ei kannata aliarvioida. Molemmat mukana olleet nuoret ovat sitä mieltä, että etenkin ääritilanteiden harjoittelua autokoulussa voisi olla enemmän."
(Rajojen hakua radalla, Mikko Autio, Moottori 7/2021)

Kyllä vanhakin jaksaa liukastella ylläpitääkseen ajokykyään ja -taitoaan.


#ajotaito #ajokyky #ajoharjoittelu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...