Destinaatiomatkaajat

torstai 29. toukokuuta 2025

Skoda Octavia e-TEC - meneekö tällä kevythybridi-tekniikalla hyvin?

1980-luvun alussa tv-mainoksessa sanottiin, että "ota Skoda, et kadu, sillä Skodalla menee hyvin." Maailma muuttui, ja Skodasta tuli vaiheittain laadukasta valtavirtaa. VAG-konsernin autona taidetaan merkkiä tituleerata "Pirkka-Audiksikin" nykyään. 

Destinaatiokuski sai käyttöön muutamaksi päiväksi sijaisautoksi viime vuoden mallia olevan Skoda Octavia 1,0 e-TECin. Se on kevythybridi. Meneekö tällä tekniikalla hyvin?

Kevythybridi Skodan tapaan, mainostekstin kiteyttämänä kertoo ajamisen vaivattomuudesta. Onko ajaminen näin vaivatonta tosiaan? 

"Kevythybridimalli OCTAVIA e-TEC lataa akkunsa jarrutusenergian talteenotolla ja vähentää samalla polttoaineen kulutusta."                      Octavia e-TEC – kevythybriditekniikkaa

Kevythybridi Skoda Octavia Sunny Car Centerin aie-maisemassa

"Skodan kevythybridi-tekniikka on ollut Octaviassa käytössä muutaman vuoden. Käytännön ajossa siis jarrutusenergiaa kerätään talteen, jotta autolla "voi rullata" jalkaa nostamalla kaasupolkimelta. Samalla sammuu moottori. 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkin-automaattivaihteiston yhteydessä kuulostaa siis helpolta. Polttoainetta säästyi, se on vissi."
(Destinaatiokuski) 

Rullaati, rullaati

"Rullaus tuntui suurissa nopeuksissa helpolta, mutta varsinkin 50-60 km:n nopeuksissa tuntui auton pyrkimys kiihtyä tai ainakin pitää nopeus samana - ilman moottorijarrutuksen hidastavaa vaikutusta. Siten joutuu jarruttelemaan vauhtia ikään kuin turhaan. Toisaalta jarrutus kerää energiaa talteen. Ajofiiliksen kannalta vain tuntui hassulta, kun vauhti kiihtyy, ja jarrupoljinta joutuu painamaan voimakkaan tuntuisesti poljinvoiman ollessa omaan tottumukseen verrattuna selvästi suurempi.
Kaupunkinopeuksissa joutui joskus polkaisemaan kaasua hieman, jotta rullaus-moodi heräsi eloon."
(Destinaatiokuski)

Omiaan kauppakäynneillä, tilaa kyllä riittää

Mittariston selkeyttä tsekkiläisittäin

Konttorissa riittää tilaa pitkällekin kuljettajalle, ja ajoasennon saa kyllä sopivaksi ja mukavaksi

Octaviat ovat mallisukupolvesta riippumatta ajattoman tyylikkäitä "vaunuja"

"Autotoimittajat ovat ihastuneet Octaviaan ja niin Skodan omistajatkin. Tuttu Volkswagen-tekniikka, tarkoituksenmukainen muotoilu ja valtava tavaratila. Skoda on pitkälti onnistunut välttämään tekniikan sudenkuopat tuomalla jo testattuja komponentteja malleihinsa. Auton nykyinen maine on monen mielestä jopa parempi kuin emoyhtiön."

"Skodalla menee hyvin, kiteytti tosiaan vanha mainoslause. Hinta-laatu-suhde on varmasti nykyään enemmän kuin kohdallaan. Taitaa olla ihan "Pirkka Parhaat" -tasoa."
(Destinaatiokuski)

Ei hyvästi, vaan näkemiin - voisimme kyllä tavatakin vielä...

-------------------------------------------------------------------------------------------

FYI. Destinaatiokuskilla oli aikanaan Octavia II vm. 2005. Oli ihan liftback-perusmalli, mutta ostokriteeri olikin löytää käytännöllinen auto, johon mahtuisi kahdet taitettavat lastenvaunut. 
Mahtui - liftbackiin!

Octavia Destinaatiokuskin perhekäytössä, kuvattuna v. 2007

#destinaatiokuski #destinaatiomatka #destinaatiokuskikoejaa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...