Destinaatiomatkaajat

torstai 19. kesäkuuta 2025

Pieni auto - suuri matka uudella sähköisellä pikkusitikalla (Citroën ë-C3) - päivä 2

Minne tänään? Sopiva rako päiväreissuun löytyi. Aikomus oli toteuttaa aivan perinteinen road trip. Vähän vain kohdesuunnittelua, mutta aikaraami oli yhden päivän kestoisena.

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

Koeajossa olevalla matkakumppanilla käydään eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. Nautitaanpa siis hetki arjen ajamisesta uudella sähköisellä C3:lla Hämeenlinnasta Forssan kautta Turkuun, josta lisälenkki Vakka-Suomeen.

Lähtökohta oli kokeilla lataamista ja leppoisaa matkantekoa, mutta myöskin tiivistä matka-aikaa, onhan n. 500 km päivässä aika paljon mille tahansa autolla. Lataamista tarvitaan toki. Käytettiin ABC-latausta Forssassa menomatkalla ja K-Latausta Laitilassa.

Sähköauton lataus | ABC-lataus | ABC-asemat

K-Lataus on koko maan kattava sähköautojen latausverkosto

Hämeenlinnasta lähdettiin tarkoituksella vajaalla akulla, niin että tarvitaan kaksi latausta päivän aikana. Tarkoitus oli hyödyntää latausajat syömällä ja käymällä matkakohteessa. Leppoisuushan kuuluu kesäiseen matkantekoon. Forssassa mennessä ladattiin jäljellä oleva kolmannes 95 % tasoon, ja takaisin tullessa Laitilassa viidenneksestä 95 % tasoon. Käytimme suurteholatausta.

Hyvin ehti ajoittaa lounasaika ja syödä sekä hoitaa puhelimella työasioita n. tunnin aikana Forssassa. Niin ikään Laitilassa hyödynnettiin tunnin aika käymällä Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla.

Letku kiinni Forssassa ja syömään -
sähköautoilussa hyve on leppoisuus ja latausajan hyötykäyttö










"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan." (Destinaatiokuski)

Hiljennä tok', tämä on Aurajok'.

Forssassa sattui liikenneopettaja-kollega tulemaan lomamatkallaan paikalle retkeilyauton ja asuntoauton yhdistelmällä. Totesi ruokatauostamme ehkä lakonisestikin, että "sitähän tuo sähköautoilu on...".

#c3sini #kehupelini

Saksalaisen motoristituristin kanssa peukuttelimme. Hänellä oli allaan sähköinen BMW CE 04, jolla lähti taipaleelle latauspaikalta. Niin, tuo kulkinehan oli moottoripyörä!

Jonkun verran latauspaikoilla olleet kanssasähköautoilijat kiinnittivät huomiota C3:en, kun näin pientä autoa harvemmin näkyy latauspaikoilla. Muutoinhan latauskentällä autossa istuvat ovat omissa oloissaan. Itse asiassa vähäistä oli kommunikaatio muutoin.

Turkuun sitten. Poikkesimme lähes sattumalta Auto Bassadone Turun koeajotapahtumaan Aurajoen rantaan Kahvila Paawon kupeeseen. Koeajettavana oli "Max"-veli - se paremmin varustelu versio. Vanhempi herrasmies oli siitä selvästi kiinnostunut.

Myynninedistämistä Aurajoen kupeessa...

Kaupunkiautona myytäneen, perheen kakkosautoksi tai arjen ajoihin, oli yhteinen toteamuksemme. Käy se matkaankin, sitähän tässä todistaman piti. Uuteenkaupunkiin sitten!

"Ihastuin auton näppäryyteen kaupunkipyörityksessä, joten vähän piti jäädä sompailemaan kaupungissa... Auton kuulee sähköiseksi hiljaisissa nopeuksissa. Matka-ajossa ei pysty sanomaan moottorityypistä mitään. Rengas- ja muut äänet peittävät taustat. Voimalinjassa riittää ohituskiihtyvyyttä, mutta myöskin kaupunkiajon jouheus on käsin kosketeltavaa. Ajo on ryhdikästä ja auto ei kallistele. Tästä osin ei myöskään 2CV!"
(Destinaatiokuski)

Ja sitten tosiaan Ukiin! 

"Voi kun kiva, pientä rattia tarvitsee vain vähän kääntää,
niin risteysajo sujuu mutkitta!"

Erillistä tietokonetta tai tablettia ei ole - älypuhelimella mennään

Buickissa samaa sävyä?

Uudessakaupungissa kohtasimme Buickin, jossa päävärinä on samankaltaista sinistä. Kuulimme Uudenkaupungin matkailutoimistossa käydessämme rättäreidenkin kokoontuvan toisinaan paikkakunnalla.

Uudessakaupungissa piti taas vähän sompailemani... On se niin mukava kaupungissa.


Wirvoitusta

Matka-ajossa riittää voimaa ohituskiihtyvyydessä hyvin. Auto on ajettavuudeltaan isomman tuntuinen. Sillä onnistuu pitkäkin ja tiivis matkareitti. Kaasupolkimen vaste jalassa pitkällä matkalla vähän tuntuu rasittavan, mutta oivallisesti auto menee kyllä maantieajossa. Ei synny bensalenkkarin ja sähkösaappaan vastakkainasettelua, kun leppoistaa mielen eikä kiiruhda aikataulujen puitteissa! Kuin vanhaan aikaan rättärillä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...