Autoilu on aina muuttunut, tekniikka kehittynyt ja infra ympärillä nopeuttanut liikkumista. Eipä nykytilanteessa ole muuta erikoista kuin...mieletön kiire muuttaa olemassa olevaa näkökulmaa toiseksi. Viittaan sähköiseen ajamiseen liittyvää ehdottomuutta ja siirtymähoppua.
Hassua ajatella, että ollaan vallankumouksellisessa tilanteessa. Nyt pelataan isoilla panoksilla, kun koko käyttövoimamaailmaa myllerretään. Lisäksi autoilun kustannukset ovat pomppaamassa, mikäli ajatellaan hankintakustannuksia tai vikaherkkien komponenttien vaihtamista.
Hullua ajatella, että tästä seuraa eurooppalaisittain niin autoteollisuuden alasajon pelko kuin kuluttajien epätietoisuus tulevasta. Rahaa autoiluun menee aina vaan enemmän, jos ei ajeta "vanhalla kalustolla", joka onkin sadassa vuodessa saatu toimivaksi ratkaisuksi. Viittaan bensiini- ja dieselautoihin.
Hölmöä ajatella, että kiire vei kaasuautoilun alas, teki epäonnistuneen adblue-teknologian myötä dieselautoilusta helvettiä ja on perin vähän antanut siimaa kehittää vetyautoilua eteenpäin.
 |
Aiempien sukupolvien liikkuminen on ollut paljolti leppoisaa, hauskaa ja vapaata - niin kaluston kuin ajajan näkökulmasta |
Mihin on tultu? Tähän.
"BMW:n toimitusjohtaja haukkuu EU:n polttomoottorikiellon: Suuri virhe
BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse on liittynyt EU:n vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikiellon jyrkkiin arvostelijoihin."
(kauppalehti.fi 7.9.2025 19:00 I Päivitetty 8.9.2025 07:25)
"Autoalan johtajat puolustavat polttomoottoreita – Yksi toimitusjohtaja eroaa joukosta, ja vaatii niitä pannaan: ”Kiellon viivästyttäminen vaarantaa työpaikat” Monet autoalan pääjohtajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä EU:n kaavailemaan vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikieltoon. Yksi poikkeus kuitenkin on joukossa." (kauppalehti.fi 16.9.2025 11:30)
Poikkeavaa mielipidettä em artikkelissa edustaa pääasiassa Kiinassa valmistettavan, kiinalaisomisteisen Polestar-sähköautobrändin pääjohtaja Michael Lohscheller. Hän siis kannattaa polttomoottoriautojen myyntikieltoa 2035.
 |
Harrastetaan, miksipä ei - ovathan polttikset niin hauskoja |
Itse en ymmärrä sanktioita vielä valmistettavien polttomoottoriautojen suhteen. Näin tehdään päästöjen kautta valmistaminen taloudellisesti kannattamattomaksi. Miksi? Kysyntää olisi kyllä. Myöskin ns. polttomoottorikäyttöinen pikkuautoluokka, joka oli kehittynyt hyödylliseksi mm. kaupungeissa tuhottiin kokonaan. Kaivaten Poloja, Fiestoja ym. brändejä. Itse asiassa koko brändiajattelukin on näin ollen murroksessa. Käytössä olevilla pienillä polttis-autoilla ajetaan varmasti pitkään. Ne ovat käytännöllisiä monella tapaa.
Itse en ymmärrä eurooppalaista hinkua pelastaa muun maailman ilmakehää. Myöskin suomalainen autoilu on tyystin erilaista kuin Belgiassa. Vaihtoehtoiskustannus on aivan järjettömän suuri. Eurooppalaisen autoteollisuusalan alasajo "EU:n tukemana". Merkkejä kuolee tai myydään maailmalle. Onko sinun autobrändisi vielä elossa huomenna?
.jpg) |
Nykyaikainen muinaisjäänne - kenen etu? |
Itse en ymmärrä asian ehdottomuutta. Meitä on monia, jotka eivät halua ajaa muulla kuin polttomoottoritekniikalla tai pysty vaihtamaan sähköautoon tai ymmärrä tuoteorientoitunutta toimintaa markkinatalouden vallitessa. Pakko, mikä pakko? Kiire, mikä kiire? Teknologia edellä vai markkinatalouden ehdoilla?
 |
Mahdollisesti vielä liikenteessä, eikä myöskään mikään romuauto - ekologista ajattelua kertakäyttökulttuurin sijaan |
Itse en ymmärrä uusissa autoissa ajamisen holhoamista erilaisten avustimien muodossa. Voi, kun ajaja saisi päättää, että ottaako vaikka kaistavahdin päälle, mutta kun se on toisin päin. Pakkokeino, miksi?
Ajaminen - siis ajajan ja auton välinen dynamiikka surkastutetaan näin. Pelkkä ajatus, että ajaminen muuttuu mobility-ajatteluun (liikkuvuus) tulee poistamaan ajotaidon kuljettajalta. Autokouluopetus on jo kriisitilanteessa. Voiko minimiajattelulla osata itse asioita vai luotetaanko "vahteihin" ajon aikana?
"EU-vaatimusten mukaan kaikissa heinäkuun 2024 jälkeen ensirekisteröidyissä uusissa autoissa tulee olla esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, pysäköintitutka, törmäystietotallennin, älykäs ylinopeusvaroitin, kaista-avustin, kuljettajan vireyden ja tarkkaavaisuuden tunnistusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. https://www.skodamagazine.fi/miksi-ne-piippaavat/
Ja ajaminen sitten...
"Mikä on ajamisen syvin olemus? Nykyään ajatellaan käytännöllistä siirtymistä pisteiden a ja b välillä. Jos siis haluaa vain liikkua eikä muuta, sitähän nykytermi "mobillity" tarkoittaa. Entä jos haluaa nauttia perinteisestä ajamisesta - siis mutka- tai sorateistä, jarrun ja manuaalivaihteiden tai automaattivaihteiston nopeusalueiden käyttämisestä? Onko nautinto tällä tavoin jäämässä historiaan? Tuntuu siltä, että teknologian, avustimien ja akkukapasiteetin yhteinen tarina on korvannut autoilun ydinidean: vapauden ja nautinnon tunteen." https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/08/tuntuu-kun-vain-kayttovoimasta-puhutaan.html  |
Polttomoottorille voisi saada puhdasta jatkoaikaa esim. synteettisen polttoaineen kautta |
Etteivät tulevat sukupolvet vain ajattelisi, että panikoimme ja laitoimme toimivan teknologian hätähösselisti pois markkinoilta. Se mikä toimii, sitä ei tarvitse muuttaa...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti