Taas mentiin. Oikein porukalla käymään erittäin ajankohtaisissa ja mielenkiintoisissa kohteissa. MOTT ry teki 3.-4.9.2025 opintomatkan Uuteenkaupunkiin Valmet Automotiven autotehtaalle sekä Saloon IONCOR Oy:n akkutehtaalle.
Kun kokonaisuus liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen, niin matkaan on aina kiva lähteä. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry
Itse olen työskennellyt vuosina 1988-1990 tehtaalla (silloinen Oy Saab-Valmet Ab) autonrakentajana. Siksipä itselleni oli suuri kunnia päästä kurkistamaan Mercedes-Benzin A-sarjan ja Mercedes-AMG GT 4-Door Coupén valmistusta! Näkisinkö jopa jonkun aikalaiseni?
 |
Aihio alkaa hahmottua A-sarjan Mersuksi |
Matkassa oli 14 innostunutta MOTTlaista, yhden jäsenen toimiessa bussin kuljettajana. Minä puolestani ajoin paikalle Mercedes-Benz GLC:n, jonka edellisen polven mallia valmistettiin Uudessakaupungissa.
Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.
 |
Mersujen tehdas nykyisin - Valmet Automotive |
 |
Jäsentemme monipuolisuus näkyy tässäkin - Jonne Luomala on itseoikeutetusti Helsinki Limo Oy:n kaluston ohjaksissa |
Tehdaskäynti alkoi vierailukeskuksessa tutustumisella näytteillä oleviin autoihin ja esityksillä. Autotehtaan puolesta infoa tarjosivat Mikael Mäki ja Jonna Stenberg. |
Juuret muistissa - vierailukeskuksessa on myös tilaa historialle - Oy Saab-Valmet Ab:n logo |
 |
Parasta A-ryhmää - hymynokka |
Autotehtaan tuotantoon tutustumista varten pukeuduttiin asianmukaisesti. Kyytipelinä toimi tuo ammoinen "apinajuna", jossa aikojen saatossa ovat istuneet mm. UKK ja Kaarle XVI Kustaa.Ja tapasinko aikalaisiani?
Apinajunan kuljettajana toimi Jouko - 1. tuotantolinjan työnohjaaja työvuosiltani! Mahtava hetki minulle.
 |
Man and the machine - Jouko! |
Miten tehdas ja sen tuotanto on muuttunut 35 vuodessa? Melkein kaikki, yrityksen nimeä ja valmistettavia merkkejä myöten ovat uusiutuneet. Ydinasia eli tuotanto on tehostanut ja muuttunut tarkemmaksi mm. hitsausrobottiteknologian sekä koripalojen liittämistekniikan suhteen. Myöskin autot ovat muuttuneet, ja siten tuotantokin. Esim. yksittäisiä kokoonpanon työvaiheita, kuten Saab-aikana etutukivarsien fyysisiä ruuvaamisia ei näy enää. Tunnistettavaa on autojen liikkuminen hihnalla pysähtyäkseen asennusvaiheeseen, ja asennustyökalujen fyysinen käyttö tietyissä työvaiheissa.
 |
A-Mersu odottaa seuraavaa työvaihetta |
Pääsimme tutustumaan myös innovaatiokeskukseen, jossa oli tunnelma kuin Pelle Pelottoman pajassa. Yhteisöllisyys huokui tällä puolella. Innovaatiokeskus tutkii tulevaisuutta. Kuinka saada uusia teknologioita mm. asennuslinjoilla käyttöön? Kuinka saada asennuksissa aina vaan tarkempaa koripalojen liittämistä aikaan? Virtuaalisuus oli kovasti esillä mm. tuotantolinjojen suunnittelussa ja ohjaamisessa. Samoin esim. hitsauskoulutus voidaan toteuttaa virtuaalisesti. Omaa tuotantoa ja suunnittelua edusti kokoonpanolinjojen väliseen liikkumiseen tarkoitettu Manually Operated Trolley (MOT).
 |
Innovaatiokeskuksessa edistyneen tuotantotekniikan päällikkö Timo Karhu tiimeineen |
Ajankohtaisuus ja tulevaisuus olivat käsillä käyntiviikollamme. Uutinen tehtaan uusista omistusjärjestelyistä ja tuotannon suuntaaminen puolustusteollisuuteen olivat kerrassaan kovan luokan uutispommi."Valmet Automotive uudistaa strategiaansa ja tarjoaa osaamistaan jatkossa autoteollisuuden lisäksi muun muassa puolustusteollisuuteen. Muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa Valmet Automotiven teollisen sopimusvalmistuksen erityisosaaminen on vahvasti hyödyksi koko Suomelle. Strategisen laajentumisen mahdollistavassa omistus- ja rahoitusjärjestelyssä Valmet Automotiven akkujärjestelmiin keskittynyt tytäryhtiö IONCOR Oy siirtyy valtion kokonaan omistaman akkuarvoketjua kehittävän Finnish Minerals Group Oy:n tytäryhtiöksi. Suomen valtiosta tulee Valmet Automotiven enemmistöomistaja ja Pontos jatkaa yhtiön vähemmistöomistajana."
www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotive-laajentaa-liiketoimintaansa-henkiloautojen-valmistuksen-ulkopuolelle-ioncor-myydaan-finnish-minerals-groupin-johtamalle-kotimaiselle-sijoittajaryhmalle/
Taas kerran Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry toteutti jäsenistölle hauskan ja hyödyllisen retken. Seuraavana päivänä Saloon IONCORin tehtaalle!
----
Itselläni on paljon muistoja Uudenkaupungin ajastani. Sallittaneen pari nostoa tässä.
Se. Saab. Suomesta.
Tehdasyhdyskunnan Saab-vuosien vaiheet Velipekka Ryttyläisen väitöskirjan mukaan:
1. Laajentumisen ja suurten muuttojen vaihe 1969-75
2. Pysähtymisvaihe 1976-82
3. Uuden kasvun vaihe, kypsyysvaihe 1983-88
4. Taantuman vaihe 1989-94
5. Elpynyt teollisuusyhdyskunta 1995-.
Väitöskirja: Autokaupunki. Sosiologinen tutkimus autotehtaan vaikutuksista Uuteenkaupunkiin. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja A-7:2000.*
”Itse sain kokea 1988-1990 välisen ajan tuotannossa. Aika oli kultainen muutoinkin. Töitä sai armeijan jälkeen helposti – vaikka tuolloin pohjoishämäläisestä paperikaupungista tulikin. Tehtaan kautta avautui näkemys tuotannon, myynnin ja markkinoinnin yhteismitallisuuteen brändin olemassaolon kannalta. Suomalainen Saab oli esimerkiksi halutumpi Englannissa kuin ruotsalainen. Sain lounastaa 1. työaseman ryhmässä ”uutena” työntekijänä keväällä 1988 toimitusjohtaja Juhani Linnoisen pöydässä. Hän halusi kuulla mitä ”tehtaassa tapahtuu”. Yhteishenki autotehtaalla oli tuolloin uuden kasvun vaiheessa hyvä – ellei erinomainen.”
(Timo Nousiainen)
”Me oltiin nuoria ja vähän kuin ensimmäistä kertaa maailmalla. Sitten kun oli myös vanhempaa porukkaa, niin meistä muodostui työasemilla vähän kuin perheitä.” (Terttu Sjöberg)*
”Olihan se maailma muutenkin siihen aikaan erilainen. Se alkuaika, vielä 80-lukukin, oli siellä tehtaalla paljon leppoisampaa. Sanotaan, että sitten 90-luvun alun lomautusten jälkeen se ilmapiiri muuttui täysin.” (Anne Kuusisto)*
*merkityt lainaukset ja lähde Suomalaisen Saabin jäljillä, Mika Koskinen, Alfamer 2023.
 |
Hauskasti 900 Cabin kuva on taitettu sivulle 96 (Saab 96 oli malli, jolla tuotanto alkoi autotehtaalla Uudessakaupungissa) (Oy Saab-Valmet Ab 20 vuotta 1968-1988, Oy Saab-Valmet Ab 1988) |
Sain viestinnästä autotehtaalta Teija Åhlmanilta matskuja, joiden avulla hehkutin suomalaista Saabia Ruotsissa... (Oli kappale Euro-Samarastakin!)
Uuden edessä on oltu usein Uudessakaupungissa. Kehityksien valot pimeyksien reunoilla...
----
Lisäinfoa innovaatiokeskuksen toiminnasta:
https://www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotiven-innovaatiokeskus-luo-ratkaisuja-tulevaisuuden-autotehtaaseen/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti