Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 16. marraskuuta 2025

Ajamisen ja liikennekulttuurin tärkeydestä.

Ajassamme on paineita kehittää liikennettä monipuolisesti; teiden kuntoa, kulun jouheutta, turvallisuutta ja ajokulttuuria.
Liikenneturvallisuus on iso kysymysmerkki. Siksi, että ajotavat sekä ajokulttuurit ovat hyvinkin värikästä toimintaa – ihan joka paikassa ja päivittäin. Ajokoulutuksen nopea läpäiseminen ajokorttia ajettaessa tärkeämpi asia kuin turvallinen ajaminen. Jos nyt ainakin osalla on näin...

Liikenteessä pitäisi saavuttaa nolla tieliikennekuolemaa... Miten?
"Liikenneturvallisuus on meillä kehittynyt vuosikymmenien aikana erinomaisesti. mutta olemme vielä kaukana tavoitteesta. Tieliikennekuolemien määrät ovat puolittuneet viimeisen 20 vuoden aikana ja kuolemien määrä on ollut jo kolmena vuotena peräkkäin alle 200.
Yksikin kuolema on silti liikaa. Karu fakta on, että liikenneturvallisuuden parantaminen on hidastunut 2010-luvun jälkipuolella ja olemme edelleen selvästi jäljessä esimerkiksi Norjasta ja Ruotsista.
On selvää, että nollavisiota ei saavuteta, ellei monia asioita tehdä nykyistä vaikuttavammin ja enemmän faktoihin perustuen. Kun politiikka tulee mukaan kuvioihin, oli sitten kyse taloudesta tai turvallisuudesta, tulee liikaa hairahduksia faktojen polulta. Nollavision saavuttaminen riippuu meistä, kyvystämme hyödyntää tietoa ja kyvystämme tehdä yhteistyötä."                   (liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne)                                                   Nollan liikennekuoleman tavoite saavutetaan tiedolla - Liikenne- ja viestintäministeriö

Opetuslupa on tuonut opetukseen paljon luovaa toimintaa



















Mitä nollavisio rajaa pois? Rajaako käytännössä mitään? Aina on vaara joutua onnettomuuksiin...

Jos, ikäkuljettajien kasvavasta määrästäkin johtuen, oletettavasti lisääntyvät sairauskohtaukset ajon aikana tai itsemurhakandidaattien riskit otetaan pois, mitä jää?
Ei olla tämän jälkeen vielä nollassa. Pitäisi saada ajotaito, ajotapa ja ajokulttuuri yhtenäisemmäksi eli turvallisemmaksi - ja paljon.
Nolla tai jotain muuta.

Liikenne on nykyisin hyvin värikästä monella tavalla

Aikoinaan ajateltiin näinkin.

"Liikennepsykologian kannalta on olennaista, miten ihmisten väliset erot vaikuttavat liikennekäyttäytymiseen ja nimenomaan liikenneturvallisuuteen.
Ajokortin yleistyessä sen saamisesta on tullut lähes kansalaisvelvollisuus, johon ei haluta suuria rajoituksia. Jalankulkijana, polkupyöräilijänä tai mopoilijana joutuvat kaikki liikenteen piiriin.
Liikennettä ei voida siten rajoittaa joihinkin ihmisryhmiin, vaan koko inhimillisten hajontojen laajuus on mukana."
(Liikennepsykologia, Sauli Häkkinen – Juha Luoma, Otatieto 1990)

Vaikka on ajaminen vaikeutunut, niin liikennepeliin on päästävä pelaamaan...




























"Nämä hajontojen laajentamiset ovat juuri se syy, miksi nolla on kaukana. Se on silti tavoiteltava numero. Visio on unelma. Se on myös päämäärä. Tuo väli unelmasta päämäärän on kurottava umpeen. Se on, kuten sanottua, hyvinkin hajanaiseksi ja värikkääksi muodostunut välitila."
Ajokoutsi ja Destinaatiokuski Timo Nousiainen)

Onko ajaminen talvella helpottunut vai vaikeutunut?

"Liikenne on yhteisöllistä tekemistä. Tai ainakin niin pitäisi olla. Mistä johtuu, että on siirrytty enemmänkin yksilölliseen ja itsekkääseen tekemiseen?"



Pitää muistaa itsekin ajaa, vaikka dataa holhousta pukkaa - kiitos kaikenlaisten ajoavustimien











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...