Destinaatiomatkaajat

maanantai 14. heinäkuuta 2025

Kangasala on mukavaa seutua koneromantikolle.

Koneromantikolle Kangasalan vetovoima perustuu kahteen vahvaan museoon, Auton ja tien museo Mobiliaan - jonka yhteydessä on myös Rallimuseo sekä Vehoniemen Automuseoon.

"Automuseot, tapahtumat ja harrastajien kokoontumispaikat tekevät hevosvoimaisesta Kangasalasta autoista kiinnostuneen ykköskohteen."          (Matkailuopas 2025 Kangasala)

Destinaatiomatkailun historian suunnannäyttäjänä on Mobilian rooli korostunut auto- ja tieliikenteen valtakunnallisena vastuumuseona.

Vetonauloina on vuosittaiset teemat tai mielenkiintoiset ajoneuvot. Vuoden 2025 teemana on Mobiliassa "Miksi ihmeessä autoilemme?". Vehoniemen Automuseon tämän kesän päätähtenä on tähti Tabe Slioorin Chevrolet Corvette Sting Ray vm. 1964.

Käydessä museoissa voi törmätä esim. jonkin kerhon kokoontumiseen tai ainakin nähdä kävijöiden helmiä. Destinaatiokuski vieraili lauantaina 5.7.2025 Kangasalalla bensalenkkarien kesäisissä vaelluskohteissa.

Tabe Slioorin autokulttuurihistoriallinen kaunotar Vehoniemen Automuseossa

Volvo-kerhojen kesätapaaminen järjestettiin Mobiliassa lauantaina 5.7.2025. Paikalla oli mm. Liikkuvan poliisin ex-työkalu. Tämä Liikkuvan Poliisin uutena vuonna 1967 saatu Pyhimys-Volvo oli Niilo Tarvajärven järjestämän autokeräyksen ansiota.

Liikkuvan poliisin käytössä ollut Pyhimys.

Volvo Duett oli aikansa SUV, tila-auto ja minivan...

"Miksi ihmeessä me autoilemme? -näyttely käsittelee autoilun historiaa nykypäivään asti. Näyttelyssä selviää muun muassa miksi autoa pidettiin hevosta ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona ja ketkä olivat ensimmäisiä autoilijoita.  Näyttelyssä pohditaan autoilun herättämiä tunteita ja syitä autoiluun."
Miksi autoilemme? - Mobilia

Suomessa riittää selkeitä syitä autoiluun

Auto - lannaton vaihtoehto

"Suomalaiset ovat tunnetusti rallikansaa: meillä on enemmän rallin maailmanmestareita kuin missään muualla maailmassa ja runsaasti perinteikkäitä ja arvostettuja kilpailuja. Suomalainen rallikansa sai oman museonsa auto- ja tieliikennemuseo Mobilian yhteyteen Kangasalle 17.6.2016. Jo olemassa oleva Rally Hall of Fame siirtyi Rallimuseon osaksi."

Tietäjät tietää... - Rallimuseon yksi kotimaisista helmistä

"Vehoniemen automuseo on kiehtova matkakohde, joka tarjoaa unohtumattoman sukelluksen menneiden vuosikymmenten ajoneuvojen maailmaan."
(Matkailuopas 2025 Kangasala)

Aina löytyy koneromanttista juttuseuraa.

Tämänkin lavallisen neliveto-Mersun ympärille
syntyi meitä neljä koneromantikkoa keskustelemaan Vehoniemenharjulla

Nykyaika on läsnä myös.

"Sähköautoilu on jo yhä useamman suomalaisen tapa matkustaa." 

Ja sitten ne tiet. Nopeat tiet vs. hitaat tiet. Vehoniemenharjulta pääsee ajelemaan monia vanhoja tieosuuksia pitkin. Kesäpäivä Kangasalla on todellisuutta.

Destinaatiokuskin kesäfiilis syntyy ajamalla Vanhaa Pälkäneentietä

Lisää Tabe Slioorin Covette Sting Raysta (Mobilisti):

sunnuntai 13. heinäkuuta 2025

Sijaisautoilu - tilapäistä pakollisuuttani tänä vuonna - 2025.

Taas tilapäisellä kulkuneuvolla mentiin... Sijaisauto - mitä se tarkoittaakaan?

"Auto, joka annetaan tilapäisesti käyttöön, kun oma auto on huollossa tai vaurioitunut."                                                                                         Sijaisauto

Sijaisauton saa joko veloituksetta riippuen huollosta tai vakuutuksesta. Se voi olla myös maksullinenkin.

Destinaatiokuskin kohdalla on tänä vuonna kuukauden välein ollut käytössä sijaisautoja. Mistä syystä? 

"Dieselautojen ureajärjestelmä vähentää päästöjä, mutta käy autoilijoille kalliiksi. Järjestelmät hajoavat pakkasissa ja korjaus maksaa poskettomasti."
(Pohjoinen painajainen, Ismo Virta, Tekniikan Maailma 8/2025)

Ammattiautoilijoilla on sama syy matkan jatkumattomuuteen.

"Korjauksissa seisovat autot ovat poissa liikenteestä, aiheuttaen korjauskustannusten lisäksi muutakin taloudellista vahinkoa."
(EU:ssakin on vihdoin havahduttu AdBlue-järjestelmän ongelmiin, Rahtarit 3/2025)

Sijaisautoja voi olla laidasta laitaan, käytettyjä, kohtuu-uusia tai ihan pakasta vedettyjä. Myös yksityisestä käytöstä voi "sijaisautoa" lainata.

Yleensä Destinaatiokuski jaksaa analysoida ja esitellä jopa sijaisautojaan. Nissan Qashqain kohdalla oli ajamisen tarve neljän päivän aikana niin intensiivistä, joten muutamaa asiaa ehti kommentoida.

"Kolmisen tuhatta kilometriä ajettu Nissan oli aivan tuore tapaus. Pintakova jousitus nypytti ikävästi hämeenlinnalaisella nupukivikadulla, mutta maantiellä auto oli omassa elementissään. Kaarreajo oli miellyttävän sporttista. Aluksi kiihdytyksessä CVT-automaatilla tuntu kuin olisi bensa-hybridi tai sähköauto. No, katsotaanpa rekisteriotteesta. Eipä ollut hanskalokerossa. Taisi olla bensa-turbo vain... Harvoin jää näin puutteelliseksi autoon tutustuminen. Mukava ajaa, mutta esim. valikon kautta näyttöruudulta kaistavahdin poistaminen oli sen verran vaivalloista, että kerran vain jaksoin paneutua. Miksi valinnaiset asiat tehdään vaikeiksi? Varsinkin kun kaistavahti käytössä tempaisi oikein kunnolla. Sen soisi sellaisen ajajan saavan poistetuksi helposti - joka haluaa nauttia ajamisesta. Eikös vain? Onko auto tehty niille, jotka vain ajavat ilman sitä oikeaa ja aitoa ajamisen tuntumaa?"
(Destinaatiokuski)

Nykyajan kauppa-"Datsuni" - sijaisauto oli kaupparatsuni...



















"Relluttelinkin hetken. Kymmenisen vuotta vanha automaattivaihteinen Renault Captur oli ihan omiaan moottoritiellä. Yksityisomisteisella yksilöllä oli mittarissa vähän yli 120.000 kilometriä. Ehkä peruutettaessa tuntui  "ampuvan liiankin äkisti". Lieneekö vain tottumiskysymys, ei, sillä se jumiutuminen on tyyppivika... Pysäköitäessä taskuparkkiin kadun varteen oli myös hieman kankea, ja näkemät rajoittivat tehokasta sompailua. Muutenhan pikku-katumaasturi oli mainio peli." 
(Destinaatiokuski)

Captured picture - Ranault Captur

Kevääseen mahtui kaksi muutakin sijaisautoa. Näitä ehdin analysoida tarkemmin. Skoda taisi olla kaksi viikkoa käytössäni. Taisi Kiakin olla ainakin viikon.

"Skodan kevythybridi-tekniikka on ollut Octaviassa käytössä muutaman vuoden. Käytännön ajossa siis jarrutusenergiaa kerätään talteen, jotta autolla "voi rullata" jalkaa nostamalla kaasupolkimelta. Samalla sammuu moottori. 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkin-automaattivaihteiston yhteydessä kuulostaa siis helpolta. Polttoainetta säästyi, se on vissi."
(Destinaatiokuski) 

Skoda - melkein ruudussa Akaan Lidlin parkkiksella

"Manuaali on katoava vaihteistotyyppi. Kian tapauksessa vääntöä on mukavasti 2-vaihteella, jolloin ajaminen on hauskaa kiihdytyksessä. 3-vaihteella maantiellä ohituksessa 80 km:n vauhdissa auto näytti kyntensä. Tehopiikki oli mukavan oloinen ja auton persoonallinen "vajaapyttyinen" soundikin toi sporttisävyä hetkiseksi... 6-vaihde on vain polttoaietaloutta ja maan- tai moottoritien isoa marssivauhtia varten."
(Destinaatiokuski)

Manuaalilla vaihteeksi - kepittämisen iloa ajamisessa Kialla

Jos nyt jotain hauskaa löytää sijaisauton käytöstä, on se, että saa kokeilla erilaisia autoja. Itselle jäi jokaisesta hauska tuntuma, vaikka toisaalta jokin muu ei miellytä. Oman heponi korjauskustannukset...

Skoda: 

Kia:


maanantai 30. kesäkuuta 2025

Koneromantikkojen Klassiker-lehti lakkasi ilmestymästä, sporttiajamisen evo porskuttaa vielä.

Ajat muuttuvat. Perinteinen printtimedia on muutoksen virrassa. Kirjoitin kahdesta laatulehdestä lokakuussa 2023.  Ruotsalainen Klassiker ei ilmesty enää, englantilainen evo vielä jaksaa porskuttaa.

Klassiker löytyy jatkossa netistä Bilarna var bättre förr | Klassiker





































"Den sista tidningen är tryckt och levererad, men online lever klassiker.nu vidare ett tag till med uppdateringar."

"Det är slut nu. Oli hyvä ja laadukas mobiiliajoneuvomedia tämä Klassiker. Yksi hienoin piirre lehdessä olivat artikkelit, joissa ajettiin jokin kiinnostava destinaatioreitti jollakin klassikkoautolla. Kuin Destinaatiokuskin oppikirjaesimerkki!"
(Destinaatikuski)

Adjö! (kuva www.klassiker.nu/kronikor/gravande-journalistik)





















Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään. Huomaa, että itse vanhenee, kun 1990-luku on jo nostalgiaa...

evo 335 July 2025

Renault Clio 16V kiitää maisema- ja mutkatiellä (evo 335 July 2025)

Aiempi kirjoitukseni evosta ja Klassikerista:
https://destinaatiokuski.blogspot.com/2023/10/evo-ja-klassiker-kerronnallista.html

Näitä matkajuttuja jää kaipaamaan...
"Grönada" eli Ford Granada 2,6 Coupé 1977 (Klassiker 8/2023)

#printtimedia #automedia #koneromantiikka #sporttiajaminen

lauantai 28. kesäkuuta 2025

Destinaatiokuski - 140. blogitekstini.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi julkaisujeni idea.


Koneromanttinen kun olen - ja vielä ajaminen jaksaa innostaa, toteutan mielelläni reissuja Destinaatiokuskina.

Käyn paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Destinaatiokuski siis toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee sisältöä - itselleen tai eri osapuolten käyttöön. 

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.

Kesäkuussa 2025 mentiin pitkin poikin länttä, Suomessa. Ja somessa.

Destinaatiokuski was here - kesäkuu 2025





























Tehtaan varjossa, tarkemmin autotehtaan testiradan varjossa - kesäkuu 2025

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

Koeajossa olevalla matkakumppanilla käytiin eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. Yhden päivän reissulla mentiin Uuteenkaupunkiin.

www.visituusikaupunki.fi
Kaffepaussi työn lomassa - Cafe Zakun Ranta, Uusikaupunki

Mennessä Uuteenkaupunkiin otettiin Forssassa virtaa autoon ja työtiimiin
- sähköä ja lounasta

"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan." (Destinaatiokuski)

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.
                                            
Juotavaa oli tarjolla
kylliksi Laitilassa
kesäkuussa 2025
  Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
 












Mapa Turistico de Kustavi - kännykkä pikkusitikan näyttönä

"Ihastuin auton näppäryyteen kaupunkipyörityksessä, joten vähän piti jäädä sompailemaan kaupungissa... Auton kuulee sähköiseksi hiljaisissa nopeuksissa. Matka-ajossa ei pysty sanomaan moottorityypistä mitään. Rengas- ja muut äänet peittävät taustat. Voimalinjassa riittää ohituskiihtyvyyttä, mutta myöskin kaupunkiajon jouheus on käsin kosketeltavaa. Ajo on ryhdikästä ja auto ei kallistele. Tästä osin ei myöskään 2CV!"
(Destinaatiokuski)

Ennen ja nyt - 2CV ja ë-C3 Turuntiellä Hämeenlinnassa

Alueiden ja paikkakuntien toimijat ovat keskeinen osa yhteistyökumppanuusverkkoa, ja samalla sitovat kohteet sekä niihin liittyvät yhdisteet keskiöön. Suomi on täynnä mielenkiintoisia paikkoja ja kohteita. Taustalla on mielettömän huikeita tarinoita. Esimerkiksi käy Automuseo | Visit Uusikaupunki.

Saab on Saabi tai Saappi

Visit sinne sun tänne ja takaisin...


Lisätietoja, ideoita ja matkaseuraa tarjoaa: 
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi
041 314 8109
www.trafiikkimaikka.fi

#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip #koneromantiikka #ajoneuvoentusiasmi #brandomaatti

lauantai 21. kesäkuuta 2025

Ratkiriemukasta retkeilyä uudella sähköisellä pikkusitikalla (Citroën ë-C3) - päivä 4

Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen. Se soveltuu pienen kokonsa ansiosta retkeilyautoksikin.

Retkeilyautoksi ja piknikki-tarpeisiin soveltuva kulkupeli 











"Uudella C3:lla on mukava mennä ahtaisiin paikkoihin, kun se on niin mahtuva. Tampereen liikenteessä 3. reissupäivänä pystyi ryhmittymistilanteissa löytämään suoraan ajavien vierestä helposti aukon, ja näin ollen päästä joustavammin kääntymään. Auto mahtuu myös kivasti retkeilytarpeissa pieneen tilaan. Maavaraa on myös. Se missä rättisitikka voittaa retkeilyautona suvereenisti, on siinä irroitettavat istuimet. Näin syntyy lattiapintaa vaikka nukkumiseen. C3 tarjoaa takaistuimen taittamisen jälkeen vain välttävän tilan - istumiseen."   (Destinaatiokuski)

Jos oikein miettii nykyaikaa, teltta ja muu majoitus ovat tätä päivää. Siksipä auton idea onkin viedä kohteeseen ihmiset ja tavarat. Kahden hengen pitkään matkaan auto on passelimmillaan. Neljä henkeä joutuu vähän miettimään mitä tavaraa mukaansa ottaa, koska Limited-perusmallissa takapenkki kaatuu vain yhdessä osassa.

Huumoria tarvitaan - mahdollinen istuintila esim. energiajuoman nauttimiseen
 
Mahtuva (C3-esitemateriaali)

Sininen hetki Sinin kanssa...

Kuvaus- ja retkeilysessiotamme tuli seuraamaan utelias keski-ikäinen pariskunta, kysyen onko tämä se ihan uusi malli. Pariskunnan mies oli käynyt katselemassa sähköautoja, ja C3 oli yksi kiinnostava malli. Avattiin konepelti, ja koeistuminenkin suotiin autosta kiinnostuneelle herrasmiehelle.

Kiinnostuneen herrasmiehen silhuetti piirtyy Monte Carlon siniseen maalipintaan

Täyssähköisen pikkusitikan avoimet ovet

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

"Me and You" retkellä

#citroënëc3 #citroën #c3sini #destinaatiomatka

perjantai 20. kesäkuuta 2025

Arjen kauppa-ajossa uudella sähköisellä pikkusitikalla (Citroën ë-C3) - päivä 3

Arjen kauppa-ajo. Siinä pieni sähköauto on omiaan. Road trip tästäkin päivästä tuli kuitenkin. 

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

Koeajossa olevalla matkakumppanilla käydään eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. Nautitaanpa siis hetki arjen ajamisesta uudella sähköisellä C3:lla. Piti käymän Ylöjärvellä tutustumassa uuteen Eurospar-supermarketiin. Varsinainen lähikauppakäynti olikin sitten reissun jälkeen S-marketissa Harvialantiellä Hämeenlinnassa.

Pieni kaupunkiauto. Lyhyisiin matkoihin. Ja mielummin kotilatauksessa, jotta mahdollisimman joustava ajo onnistuu. Näin sanovat. Taas oli tarkoitus tehdä toisin - ajaa 100 km kohteeseen ja Tampereen läpi sightseeingista nauttien. Ja kaiken kukkaraksi tarkoitus oli ladata auto Ylöjärvellä, kun vajaalla akulla oltiin liikkeellä. 

Lähikauppa-ajo Hämeenlinna-Ylöjärvi-Hämeenlinna!










Sääksmäen sillan kautta Ylöjärveä kohti kuivassa kelissä menomatkalla

Moottoritiellä Ideaparkin jälkeen Ylöjärveä kohti kuivassa kelissä menomatkalla

"Pikkusitikka on aivan letkeä peli ajaa myös sateella. Moottoritiessä on Ideaparkin ja Kuljun välissä kulumauria, mutta aivan mainiosti auto kulki ja oli ohjattavissa moitteetta. Voimalinja ja sen vedon käyttö on sujuvaa jalalla."
(Destinaatiokuski)

Latauksen aikana kantatien alitus kävellen kohti Eurosparia

Akku ladattiin täyteen Kauppakeskus Elon puolella, ja latausajan hyödyntäminen oli käynti kävellen kantatie 65:n alta Tokmannin puolelle - Eurospariin. K-Lataus antoi meille sähköä ja uutta voimaa.

Kohteessa. Stop.

Sini was here - kuva piti käydä latauksen jälkeen nappaamassa

Takaisin lähdettiin Siivikkalan, Lielahden ja Tampereen kautta. Kulttuurikohteena oli käynti kurkistamassa Villa Urpoa -  aitaa vain ulkoa...

Reissueväät Eurosparista, nauttiminen latauspisteellä

Urpo Lahtisesta riitti juttuja co-pilotina toimineelle pojalleni...
City-Tampere = ruuhka
Hyvin Sini mahtui kompaktina Lielahdessa parkkiksella joukkoon
Kuskin vaihto Iittalassa - nuoremmalle polvelle

"Armeijaikäinen poikani löysi heti rytmin ajamiseen. Hän piti laillani auton tarjoamasta rekuperaatiosta. Se ja ohjaus tuntuivat hyviltä. Itse kokeilin nyt vasta etumatkustajan paikkaa. Jalkani löysivät lepotilaa. Kuljettajan penkin säädöt ovat mallinimeä mukaillen limited. Mutta hei - nyt nokka oli kohti S-market Harvialantietä, josta varsinaiset ostokset kotiin tuli suorittaa! 
(Destinaatiokuski)

Ja kassalla näin tuttuni, ja kerroin missiostani ajaa pikkusitikkkaa. Pihalla sain häneltä leveän hymyn ja käden heilautuksen, kun läksin 'Sinillä' liikenteeseen...

#citroënëc3 #citroën

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...