Destinaatiomatkaajat

lauantai 6. huhtikuuta 2024

Koeajo ja siirtoajo osana destinaatiokokemusta.

Koeajo. Termi on monipuolinen, liittyen teknisen laitteen tai ajoneuvon kokeilemiseen esim. ennen ostopäätöstä. Tai kokeilua ihan muuten vaan.

Koe, testi määrittelee synonyymit.fi koeajon lisäksi. Määritelläänpä lisää. Julkisuudessa ja mediassa käytetään koeajo-terminologiaa monella tavalla. Auto- ja liikennemediassa tulee mukaan eri käsitteitä, sen mukaan millainen on ajo, sen pituus tai ajoneuvon markkinointivaihe.

"Teemme koeajoista kahta erilasta juttutyyppiä: maistiainen ja koeajo. Näistä nopeatempoisempi juttutyyppi on maistiainen. Siinä kerromme automallista mahdollisimman paljon tietoa ja mukana on myös tiiviimpi kuvaus auton ajo-ominaisuuksista. Maistiainen on nopeampi juttutyyppi toteuttaa, jolloin saamme välitettyä autosta tietoa lukijoillemme mahdollisimman nopeasti."

"Autot-osiosta löydät koeajot, autotestit, vertailut, rengastestimme sekä ajankohtaiset autouutiset."

Arjessa auton hankinta-aie tai matkailu mahdollistavat erilaisten ajoneuvojen testaamisen tai käyttöominaisuuksien selvittämisen. 
Joskus sattuu eteen mielenkiintoisia tai kuvauksellisia yhdisteitä.

Destinaatiokuskin koeajossa Ford Mustang Henry Fordin kadulla (www.henryfordintalo.fi)
























Joskus matkailu avartaa enemmän kuin oli suunnitelmissa - Ruotsissa Destinaatiokuski kokeili Xpengiä

Tietokilpailun (ajokortittomalle) voittajalle viikonlopuksi avoauton siirtoajo























Testiajo tai vertailu on yleensä ammattimediassa koeajoa pitempikestoinen rupeama, jossa käydään ominaisuuksia läpi hyvinkin tarkasti. 

Siirtoajo on tavallisesti tarpeeseen suunnattu ajoneuvon siirtäminen. Tämä tapahtuu usein ennalta määrätyn ajon, ajoreitin tai aikataulun mukaan. Se, mitä siitä saa irti destinaatiomatkailun mielessä, riippuu aivan edellä mainituista rajoitteista - tai mahdollisuuksista. 

Emmin Auto-Opiston Volvo siirtoajossa Sääksmäen sillan kupeessa www.nepunaisetkouluautot.com

Autojen siirto on kaupallistunut. Autoliikkeet ja yritykset ovat palvelujen lisääntyessä lisänneet tarvetta. 

"Meiltä saat siirroille aina luotettavat ja kokeneet kuljettajat. Palvelumme on turvallinen, luotettava ja nopea. Hoidamme myös kaupunkien sisäiset siirrot viikon jokaisena päivänä." 

Sosiaalinen media on lisännyt autojen koeajoja huomattavasti. On syntynyt eri kohderyhmiin vetoavia somettajia ja bloggaajia. Myöskin automaahantuojat ja liikkeet tekevät esim. vaikuttajien kanssa yhteistyötä. Puhutaan ehkä autokokeilusta - ja esittelystä. 

Toiset ovat uskottavampia (ajajia) kuin toiset...  

Krisse Aalto: uskottava. www.youtube.com/watch?v=iRb-ck4S5MQ

Myös erilaiset autonesittely- ja autonhankintapalvelut ovat lisääntyneet.

Audi palautui koeajon jälkeen liikkeeseen - kytkinremontti tulossa selvästi Kuka autoasi oikein ajaa? - Trafiikkimaikka

Matkailullinen ulottuvuus on koeajossa mahdollista toteuttaa. Yleensä reittiin on mahdollista liittää yhtä ja toista etukäteissuunnittelulla. 

Autoliiton kyselytutkimuksen mukaan kotimaan matkailukohteiden ei myöskään koeta olevan helposti saavutettavissa ilman autoa. Myös ulkomaille lähdetään usein autolla tai auto vuokrataan kohteessa.
Autoliiton teettämän barometrin mukaan 76 prosenttia suomalaisista käyttää vapaa-ajan matkoihinsa pääsääntöisesti omaa autoa. Tämän lisäksi seitsemän prosenttia yhdistää näillä matkoilla oman auton ja joukkoliikenteen käyttöä ja kolme prosenttia kulkee kimppakyydillä tai yhteiskäyttöautolla.

"Henkilöauton käyttöön on varmasti monia syitä. Se on usein nopein ja aina joustavin tapa matkustaa, eikä sille välttämättä ole edes todellista vaihtoehtoa. Voi sanoa, että henkilöautoilu yhdistää suomalaisia, olivatpa he sitten maalta tai kaupungista." (Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen)

Linna Cruisingiin menossa Vehoniemenharjulla












Tarvitseeko ajon olla pitkä, jotta siitä saa sisältymään edellä mainittuja elementtejä?  Tarvitseeko muuta kuin vähän vaan siirtää...? Ei tarvitse. Kaikki lasketaan!

keskiviikko 3. huhtikuuta 2024

Cruising on osa autoilun ihanuutta ja nautintoa.

Cruising elää vahvasti, ovathan auto- ja moottoriaiheiset tapaamiset kaikkinensa ihmiselle hyvästä.

"Cruisingiltaan kiteytyy monesti ihan omanlaistaan sähköä. Auto on pesty ja puunattu, matkaseuralaiset poimittu kyytiin ja poikettu huoltoasemalle täyttämään tankki, kenties eväskassikin.
"Cruisin´ Extra 2020, Viipalemediat Oy)

"Cruising is a social activity that primarily consists of driving a car. Cruising can be an expression of the freedom of possessing a driver´s license. Cruising is distinguished from regular driving by the social and recreational nature of the activity, which is characterized by an impulsively random, often aimless course." Cruising (driving) - Wikipedia


Tunkua Malmin tapaan



















Sosiaalinen aspekti harrastamisen lisäksi, tutustuminen uusiin ihmisiin ja itse ajoneuvosta nauttiminen on se juttu. Autotapaamisten renessanssiajat ovat alkaneet korona-ajan jälkeen.


Cruising ja kokoontumisajot eivät ole amerikkalaisten autojen etuoikeus



















Näinä aikoina on pääkaupunkiseudulla haastetta löytää kunnon paikkoja cruisingiin. Ruotsissa ilmiö on laajenmassa - tämänkin lajin naapuri vie 6-0.

Ruotsissa Solvallan raviradalla: Haastetta on järjestää autotapaaminen pääkaupunkiseudulle (Tukholma). Se ei ole pikkujuttu löytää paikka, jonne kaikki mahtuvat lähialueelta ja kauempaakin.

"Så det blev en välbesökt tillställning med solsken som blänkte i lack och krom på alla de 1100 bilar som fyllde arenan." (Wheels 11/2022)


Ahveniston moottoriradan kesäkaudella maanantaisin riittää juttua ja nähtävää
 - tässä koneromantikot Leo Belikin Studebaker Avantin ympärillä

Onko suunta aina oltava selvillä, kun lähtee cruisaamaan tai road tripille? Kunnon road trip sisältää aina jotain sellaista, mitä ei alun perin ajateltukaan kokea tai nähdä.

Destinaatiokuski yhytti joskus mielenkiintoisen autoilutapahtuman Scandic Rosendahlin alueella

"A popular route (or "strip") is often the focus of cruising." Cruising (driving) - Wikipedia


Matkalla. Tien päällä. Sitäkin matkailu on cruisingin näkökulmasta.

"Olemme yllättävän vähässä ajassa kasvaneet siihen, että auton ulkopuolinen maailma ruokkii uteliaisuuttamme ja saa meidät haluamaan lisää. Me olemme tottuneet siihen, ettemme tiedä, mitä eteemme aukeaa seuraavan mutkan takaa."
(Aino Huilaja, Pakumatkalla, Otava 2021)


Cruisailun ihanuutta Pyynikillä




sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Nimi on enne - vuorenkokoinen GMC Sierra koeajossa.

Joskus auton nimi sopii hyvin ajoneuvon ominaisuuden tai muun yhdisteen kanssa. GMC Sierra on iso auto - vuorenkokoinen suorastaan. Ja nelivedollakin varmaan vuorelle pääsisi.

GM on brändännyt jo ammoin hyötyautonsa nimellä GMC. Suomessa niinkään merkki ei ole ollut esillä. Nyttemmin, kun autoja tuodaan paljon eri tarkoituksiin, hyötyautorintamalle ja suoratuontina, se alkaa olla tunnetumpi.

"GMC currently makes SUVspickup trucks, vans, and light-duty trucks."
GMC (automobile) - Wikipedia

Work Cars Oy:n Tuusulan toimipisteeltä oli siirtoajossa American Car Show´hun uusi 2024 vuosimallin GMC Sierra Elevation 3.0 Duramax -malli. Moottori on hiljainen, kuten suunnittelun lähtökohta on ollutkin.

"The Duramax engineers had a blank slate from which to develop the new 3.0-liter inline-six. So they added advanced technology including a stop/start feature to boost fuel economy, performance, and efficiency. Another focus was minimizing noise and vibration."

GMC Sierra on rekisteröity Suomessa verotussyistä kuorma-autoksi. Saman auton kävi Jyväskylässä koeajamassa myös autobloggaaja Mikko Kilkki. 

Mikon huomioita:
"Nyt ajoon lähtenyt GMC Sierra 1500 on kolmelitraisella dieselkoneella. Vetotapa on neliveto, ja vaihteisto automaatti. Ohjaamossa istuimet löytyy viidelle. Ulkoisesti auto on melkoinen ilmestys. "

Auto on tosiaan melkoinen ilmestys. Se on korkea ja leveä. Jyhkeä keula ja perä tekevät tosiaan vaikutelman kuorma-autosta.

Destinaatiokuski peittyy vuoren taa.



















Ajossa auto on pääpiirteittäin rauhallinen menijä. Tietystikin rajoitin tulee vastaan, kuorma-auto kun on - vaikka tehoa olisikin riittävästi. Ajotuntuma oli kuin perinteisen saksalaisen ison suoran 6-sylinterisen ja turboahdetun moottorilla varustetun auton. Kun kiihdyttää, teho tulee rouhean äänen lisääntyessä tasaisesti. Vähän niin kuin, että kuljettaja tekisi osan "työstä". 

Ohjaus hakee hieman, siitä tuntee auton amerikkalaiseksi. Ohjus on kevyt. Ja ohjauspyörän sormituntuma ohuehkolla ratilla voisi olla hieman tehokkaampi. Auto on toimiva kokonaisuus kuitenkin. Rajoitinta vastaan ajamisessa joutui jalalla tekemään töitä, joten pitkällä matkalla voi tossu puutuakin.

Vuorenvarmaa etenemistä kohteeseen

Ruutuun pysäköinti on suhteellista. Leveyttä tarvitaan - ja apusilmiä


Talviliikenteessä Tampereella tämän vuoden helmikuussa Destinaatiokuski bongasi vanhan "Gemssun". 

Urhea talviliikkuja 1960-luvun alkupuolelta - jälkituontiauto tämäkin?

GMC tunnettiin meillä sodan jälkeen tuonti-hyötyautona myös. 

Onko GMC Sierra ihan tavallinen hyötyauto? Ei. Se on samalla premium-tason kulkine, jolla on iso kuljetuskapasiteetti - ja laadukas, tilava ohjaamo ja matkustamo.

Work Carsin suulla: 
"Tässä on jenkkiauton tunnelmaa, näyttävyyttä sekä varustetta!
Auton ulkokuori on näyttävän mustan yksityiskohtia myöten. 
Tällä on huomio takuuvarmasti taattu eikä jätä varmastikaan kylmäksi!
Kattoikkuna
Kaistavahti
Pysäköintitutkat
Start-Stop
Sähköinen takaluukun aukaisin
Törmäysvaroitin
Penkinlämmittimissä mahdollista lämmittää vain selkänojaa
Ohjauspyöränlämmitin
Automaattiset pitkät
Vetotavan valitsin
Ajotavan valitsin
Trailer-Mode
Takalasi on aukeava
Kamera myös lavalle
Langaton lataus
Spray-On Bedliner lavalla
Takana kävelijän varoitin
Tyylikkään mustalla värillä varustettuna, joka sopii erittäinkin hienosti auton luonteeseen. Keulalla valaisee kirkkaat LED-valot jotka luovat hienon silauksen tyyliin, oli parkkivalot taikka ajovalot päällä, ei väliä kun kaikki on LEDiä. Alla pyörii alkuperäiset alumiinivanteet joka luo viimeisen silauksen ulkonäköön. Kyseessähän on kevytkuorma-auto joten auto sopii vallan loistavasti yrityksen taseeseen, kun nimettyä kuljettajaa ei tarvitse kevyt kuorma-autoissa olla. Käyttökustannukset myös vain 80€/vuosi ja auto on autoverovapaa eli saat 100% vähennettyä ALV! Tämän kaiken kruunaa 3.0-litrainen Duramax-moottori, jonka ansiosta keskikulutus on hyvinkin inhimillinen ja lompakkoystävällinen!
Äänentoistosta huolehtii Bosen Premium Sound System eli humppa soi tarvittaessa hyvinkin laadukkaasti! Autosta löytyy kosketusnäytöllinen soitin johon peilaantuu 360-asteinen kamera sekä myöskin mahdollista integroida älypuhelin langattomasti, löytyy siis Apple CarPlay sekä Android Auto! Kamerasta on myös mahdollista valikoida yksilöidysti jokin auton kameroista. Erittäin käytännöllinen varuste ahtaissa paikoissa sekä maastossa!
Sisustassa on ylellinen tunnelma. Auto on jo -24 vuodelle suunnattu jonka takia auton sisusta on kokenut kasvojen kohoituksen. Vaihdekeppikkin löytänyt nykyaikaisesti auton keskikonsoliin.
Matkustamista sekä mukavuutta varten löytyy tästä yksilöstä vielä seuraavat lisävarusteet:
Adaptiivinen vakionopeudensäädin."

Hankkiako hyötyauto taseeseen?



















perjantai 29. maaliskuuta 2024

Tyrannosaurus ajassamme - tien päällä.

Hieman alkuun historiaa. 

"Koska T. rex oli suurin petodinosaurus, jos tarkastellaan painoa, T. rex oli myös kaikkien aikojen suurin maapeto. Yhdessäkään muussa eläinryhmässä ei ole kehittynyt maalla elävää petoa, joka olisi lähelläkään T. rexin kokoa."

Ja sitten nykyisyyttä.

"After the unveiling of the concept at the 2016 Texas State Fair, multiple online media published positive reactions: For now, all we can do is dream about owning one of these beasts as it is still just a concept vehicle. 

Ram should use this golden opportunity to put an insane, over-powered off-roading truck into production, because it will surely sell quickly, is relatively easy to build, and would be in a segment that only has one other competitor . . . It's time for Ram to build the TRX. Back in the day, 

Dodge put a Viper engine in a Ram pickup truck . . . since those glory days, there hasn’t been a true high performance truck from the car company with horns. That needs to change, and now is the time. 

Ram 1500 TRX is equipped with a supercharged 6.2-liter (380 cu in) Chrysler Hellcat Hemi, which produces 702 horsepower (523 kW) and 650 pound force-feet (881 N⋅m) of torque. Ram 1500 TRX - Wikipedia

Destinaatiokuskilla oli siirtoajossa kevytkuorma-auto, jossa tyrannosauruksen kaltaisen olemuksen aisti hyvinkin osuvasti. 
Vuosímallin 2024 Ram TRX Lunar Special Edition ei ole pieni eikä vaatimaton ajoneuvo oikeastaan millään muotoa. Auto oli menossa Work Carsin osastolle American Car Show´hun.
Mikä on itse asiassa kevytkuorma-auto? Kolme pointtia ohessa.
Suomessa kevytkuorma-autoiksi rekisteröidään kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnia ja enintään 7,5 tonnia painavat ajoneuvot. 
Kevytkuorma-autojen etuna verrattuna vastaaviin pickup-pakettiautoihin on kevyempi verotus. 
Yritysten näkökulmasta tärkeä asia on myös se, että kevytkuorma-autosta saa täysimääräisen alv-vähennysoikeuden koko kauppasummasta.    www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1c1559dc-62fe-4ead-99e7-2044ff725d53
Koeajoyksilö oli ajamaton, hintapyyntö 174 900 €, (ALV väh.kelp.). 
Tähän autoon kyllä mahtuu perhekin, onhan siinä tuplahytti ja tilaa ohjaamossa                                 yllin kyllin. 
Auto kiihtyy vaivattomasti ja nopeasti, painaen 2880 kg. 6,2-litrainen bensa-V8 hoitaa sen homman vaivattomasti. 
Auto on järkäle, kun akselivälikin 3686 mm.
Hyötyautokin voi olla dollarihymy



























Onko autossa mitään järkeä? On ja ei. Auto edustaa kuin muskeliautot aikanaan, rajoittamatonta vapautta ja liikkumisen nautintoa parhaimmillaan. Se on mahtava osoitus nykyajassa, että autoilusta voi nauttia. Jos vaan hyväksyy kulutuksen. 

Iso on TRX - ja korkea

Kuorma-auton kyseessä ollen, rajoittuu nopeus 80 km/h. Rajoitinta vasten ajamisessa oli hyvä tunto, mutta hassu ajatus on se, että TRX kiihtyy kuin ohjus, mutta vasten rajoitinta nopeus hyytyy. Vaikea on ajatella, kun olisi potentiaalia ja vääntöä, muttei oikein Tuusulanväylällä pääse liikennevirrassa välttämättä ohi. Käynti Ruskasannan kautta pienemmällä tiellä ajo tuntui paljon leppoisammalta. Ja remmiahtimen ja moottorin äänetkin pääsivät osaksi nautinnollista siirtoajokokemusta.

Dodgella oli urheiluauto nimeltään Viper (kyy), mutta
tämä esihistoriasta lainattu nimi on osuva myös

Bilsteinin iskunvaimennus ja TRX:n jousitus tuovat sitikkamaista pehmeyttä ajoon
hyvin keskittävän ohjauksen kanssa

Destinaatiokuskin ajatus tässä kohtaa, kun Messukeskus jo taustalla häämöttää, on että elä hetkessä

Work Cars Oy oli mukana 29.-31.3.2024 järjestettävässä 45. American Car Show´ssa. Näyttelytapahtuma on suunnattu kaikille, jotka arvostavat harrasteajoneuvojen ja moottoriurheilun monimuotoisuutta, laatua ja elämyksellisyyttä. 

www.americancarshow.fi 

Uudet ja käytetyt hyötyajoneuvot ja työautot - Work Cars Oy





perjantai 22. maaliskuuta 2024

Audi S3 koeajossa - perheauto GTI-valmiudessa.

Perheauto on tavallinen kulkupeli. Niinhän sitä kuvittelisi. Tässä koeajossa ei tarvitse kuvitella, kun survoo hieman raskaammin kaasujalkaa kohti lattiaa, Audi S3 parkaisee menemään. Kuvaannollisesti. Destinaatiokuski suoritti koeajon eli destinaatioajon. Suorituspaikkana oli Tuusulan kupessa Vantaan Korso ja Keravan suunta. Autona oli MPS Motorsin Audi S3.

MPS Motors on Jyväskylässä vuonna 2011 perustettu autoliike, joka myy massasta poikkeavia autoja. Nyt myös Tuusulassa.

Audi S3 MPS Motorsin haarakonttorin edessä (Haarakaari 48, Tuusula)










           

                                                   Audi S3 on tykki perheauton kuosissa.

Viisiovisessa perheautossa on 310 hevosvoimaa






















Koeajopäivä ei edustanut kesäistä keliä eikä reitille mahtunut mutkaisia maanteitä tai edes sellaista kellonlyömää, että olisi voinut nautiskella auton äänistä (lue: murinasta ja paukuttelusta). Oltiin puoli viiden ruuhkassa välillä Korso-Puistola-Kerava. Täten kokeiltiin auton sopivuutta kauppakassiksi Ikean parkkipaikalla ja hieman voimapotentiaalia Lahdenväylällä Keravalle päin.

Leikkikalu ja huonekaluja...

Mikäs tällä autolla on ajellessa ihan normaalisti, kun se käyttäytyy kuin mikä tahansa perheauto. Se toimii juuri niin kuin parkkipaikalla tuleekin; kääntyy ja menee helposti. Viisiovisuus on perheelliselle marketplussaa.

Helppoa pyörittelyä parkkihallissa

Kun mutkatietä ei reitille mahtunut, niin lainataanpa auton vuosimalliin 2021 liittyen mediasta kommentteja.

"On tight, curvy roads, the S3 shines."

"Without a speed governor, we suspect it would easily sail past 155 mph."


Uskotaan, uskotaan...


Millä perustelisi itselleen tämän Audin hankkimista? No vaikkapa kätevällä vertailulla johonkin toisenlaiseen kulkupeliin. Valitaan vertailuun Nettiauto.fi:stä vuoden 2021 Dacia Duster Prestige 150-hevosvoimaisella bensakoneella. Ajokilometrejä 24.000 eli kohtuullisesti kummallakin (Audi 32.000). 

Hintapyyntöön suhteutettuna Audin yksi hevosvoima maksaa vain n. 11 € enemmän kappaleelta kuin Dusterin. Siinä se... 

Hyvistä perusteluista huolimatta tämä timmi kampe jäi odottamaan sitä oikeaa...ostajaa.

Pikaromanssi koneromantiikan saralla kyllä syntyi...mutta joku toinen on se oikea...ostaja

MPS Motors oli mukana 29.-31.3.2024 järjestettävässä 45. American Car Show´ssa. Näyttelytapahtuma on suunnattu kaikille, jotka arvostavat harrasteajoneuvojen ja moottoriurheilun monimuotoisuutta, laatua ja elämyksellisyyttä. 

www.americancarshow.fi 

MPS Motors Oy

Huracán Performante ja Sierra Cosworth ovat näytillä myös MPS Motorsin osastolla American Car Show´ssa











torstai 21. maaliskuuta 2024

Nissan Fuga koeajossa Vantaalla.

JDM? 
Nissan Fuga 370GT? 
Näihin kysymyksiin sai vastauksen, kun tuli suoritettua koeajo eli Destinaatiokuskin termistössä destinaatioajo. Suorituspaikkana oli Vantaa ja autona JDM Outletin Fuga. 
JDM Outlet on japanilaisten tuontiautojen erikoisliike, tarjoten hieman erikoisempia tai parempia kulkupelejä kuin normaalit eurooppalaiset käyttö- tai harrasteautot ovat. 
JDM Outlet maahantuo Japanista Suomeen pääasiassa henkilöautoja: sedan-, farmari- ja tila-autoja. Autot sopivat arkiautoilijoille eli valtaosa ajoneuvoista on ihan tavalliseen käyttöautoiluun sopivia.

Fuga ja Rusa (Ruskeasannan Shell on suosittu autoharrastajien kokoontumispaikka)











JDM-autot ovat "väärältä" puolelta (lue: oikealta) ajettavia autoja. 

Siis mitä? 

Japanilaisia kotimaan markkinoille alun perin myytyjä.

It stands for "Japanese Domestic Market" and refers to cars that were made by Japanese companies, obeying the country's regulations. Simple enough. 

Ratti oikealla, vilkku myös ratin oikealla puolella

Ajamiseen tottuu hyvinkin nopeasti, yleensä muutamissa minuuteissa. Käytännössä kuljettaja ajaa vain puoli metriä sivummalta. 

3.7 litran V6-moottori tarjoaa 333-hevosvoimaa
7-vaihteisen automaattivaihteiston kautta takapyörille

Nissan Fuga esiteltiin ensikerran vuonna 2003 Tokion autonäyttelyssä ja tuli myyntiin loppuvuodesta 2004. Fuga paikkasi Nissanin Cedric- ja Gloria-mallit. Kun vuonna 2010 Nissanin Cima- ja President-mallin tuotanto päättyi, tuli Fugasta Nissanin lippulaiva! Näin nimensä veroisesti Fuga edustaa useaa Nissanin itsenäistä mallia. www.jdmoutlet.fi/tuote/nissan-fuga-370-gt-alk-395-kk-ilma-alusta-330hv-21-kr-nze-tzy-477

Koeajettu auto oli vuoden 2013 malli, jossa oli kauko-ohjattu ilmajousitus. Ajossa tuntui ison auton tuntu, jonka miellyttävä ja mukava kyyti oli juhlavan tuntuista. Edustuksellinen pelihän tämä olikin. Tarvittaessa löytyi tehoakin, joka ei tuntunut kaasupolkimen kautta mitenkään räjähtävältä - vaan nautittavalta. Kuin ennen vanhaan eli niin, että tuntui kuin äänet ja voima lisääntyivät tasaisesti. Käyntiääneet...nehän v-moottori tarjosi ihanasti.

Maskissa on Infinitin tunnus - Fugaa on myyty mm. Yhdysvalloissa Infinitinä

Huomioita: tuulilasin pyyhkimet pyrkivät menemään päälle, kun tulee harottua ratin vasenta viikseä.
Vilkkuhan on ratin oikealla puolella olevassa viiksessä. Ajaminen "väärältä puolelta" vaatii hieman tottumista arvioimaan auton vaatimaa tilaa oikeassa reunassa. Etupenkkiläinen on tyhjän päällä, kun ei voi "ottaa tukea ohjauspyörästä", jota ei siinä ole...

Ulkopuolelle on laitettu etulippaa sekä helmaa. Alla on 21 tuumaiset Kränze vanteet. Auto on muutenkin todella upeassa kunnossa. Ehdottomasti nähtävä tämä paikan päällä! 

Paikan päällä. Myös täällä. JDM Outlet oli osastollaan mukana 29.-31.3.2024 järjestettävässä 45. American Car Show´ssa. Näyttelytapahtuma on suunnattu kaikille, jotka arvostavat harrasteajoneuvojen ja moottoriurheilun monimuotoisuutta, laatua ja elämyksellisyyttä. 

www.americancarshow.fi 

www.jdmoutlet.fi

Lumenvalkoinen erottuu edukseen - vaikka ankeassa ja harmaassa säässä

perjantai 15. maaliskuuta 2024

Ajaminen on hauskaa - vaikka ihan vaan huvikseen.

Kun jostakin pitää paljon, sehän on mukavaa - ja vaikka kävisi työstä, niin siitä vaan nauttii. Ajaminen on juurikin tätä - jos siitä, tekniikasta, koneromantiikasta ja maiseman vaihtumisesta pitää.

On monenlaisia motiiveja ajamiseen. Toiset ajavat työkseen, vapaa-aikana ja jotkut muuten vaan. Hyöty ja asioiden yhdistäminen kuuluvat myös ajomotiiveihin. Destinaatiokuski kuuluu tähän ryhmään. Ikään kuin työ ja huvi sekoittuvat ajamisessa.

Destinaatiokuski ajokoulutuksen jälkeen itse ratissa - työ ja huvi yhdistäen



















"Olen pitänyt listaa ajamistani autoista, ja tuhannes ajamani auto tuli täyteen päivämäärällä 2.3.2021. Se oli juhlapäivä, johon olin kutsunut mukaan Helsingin Sanomien toimittajan ja kuvaajan. Tuhannes koeajo tulee täyteen vain ja ainoastaan kerran, joten sitä oli todellakin juhlistettava. Pullaa ja kahvia ei tarjoiltu, vaan keskityimme koeajamaan autoa, kuvaamiseen ja keskusteluun. Ajan keskimäärin noin sadalla autolla vuodessa, joten minun tahdillani auto numero 2000 on listalla vuonna 2031, jos jatkan autojen koeajoa samalla tahdilla." Mikon autoblogi: Mehuisimmat koeajot, osa 5 (mikkokilkki.blogspot.com)

Mikko Kilkki ja Hyundai Niro Electric
Tuulilasi-lehden kiteytys olemassaolonsa ydinasiasta - ajamisesta - on osuva.

"Tuulilasin testitiimi koeajaa yli 200 autoa joka vuosi. Kaikissa keleissä, kaikkina vuodenaikoina. Kiitämme ja tarvittaessa myös moitimme."

Lauri Larmelan sanoin lukumuuriartikkelissa:  BMW X5 – Herkkusuun valinta, jonka ratissa matka joutuu vaikka taivaalta sataisi puukkoja. Hinta on näin hienojen autojen kohdalla oikeastaan vain triviaali yksityiskohta. Koska viimeksi pääsit laulattamaan BMW:n suoraa kuutosta? Nyt olisi tarjolla harvinaista herkkua. Koeajo | BMW X5 – Kuinka tällaisia autoja on enää olemassa? | Tuulilasi (apu.fi) 


Autojen koeajot ovat mielenkiintoisia. Vaikka ei olisi läsnä tai koeajanutkaan kohdetta, niin parhaimmillaan voi melkein tuntea äänen tai tunnelman - jopa printin kautta.
Auto Bildin aikakauden päätösmatka New Yorkista Washingtoniin. Dodge Challenger Swinger - viimeinen mahdollisuus Hemi-V8-polttomoottoriin.
"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa."
(Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)

Hemin jäähyväismatka (Auto Bild Suomi 1/2024)
Vaikka ajaminen itsessään on kivaa, niin joskus on kiva katsella muiden ajolinjoja tai miten jokin auto on ajettavissa tai hallittavissa.

Destinaatiokuski muistaa, kun lapsena katseli Aholan Ekin kanssa routaheitoissa miten auton jousitukset käyttäytyvät. Itse jäin ajamisen koukkuun, Eki tekniikan...


Miten Jonne Halttunen tulee jyrkästi oikealle kääntyvään mutkaan takavetoisella kilpurilla?
Tämäkin jos mikä on ajamista. Enemmän simulaattoreilla ajetaan kilpaa. Eri asia onkin autokoulun ajosimulaattori - sillähän opetellaan ajamaan.

A niin kuin ajosimulaattori
Ns. kylmät tyypit antavat osviittaa ajoasennosta, auton hallintalaitteista, mutta eihän se korvaa ajon perstuntumaa - eikä liikettä, ääntä tai tunnetta.

Kylmät tyypit vs. ajon perstuntuma
Ammattikuljettajan oppi, kokemus ja kertoma on arvokasta ja mielenkiintoista.


Ajaminen on mukavaa silloin, kun ajaja jaksaa, ajo-olosuhteet tai ajovarusteet ovat kunnossa.

Näkyvyys on kaiken a ja o pimeällä ja sateella

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...