Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Nimi on enne - vuorenkokoinen GMC Sierra koeajossa.

Joskus auton nimi sopii hyvin ajoneuvon ominaisuuden tai muun yhdisteen kanssa. GMC Sierra on iso auto - vuorenkokoinen suorastaan. Ja nelivedollakin varmaan vuorelle pääsisi.

GM on brändännyt jo ammoin hyötyautonsa nimellä GMC. Suomessa niinkään merkki ei ole ollut esillä. Nyttemmin, kun autoja tuodaan paljon eri tarkoituksiin, hyötyautorintamalle ja suoratuontina, se alkaa olla tunnetumpi.

"GMC currently makes SUVspickup trucks, vans, and light-duty trucks."
GMC (automobile) - Wikipedia

Work Cars Oy:n Tuusulan toimipisteeltä oli siirtoajossa American Car Show´hun uusi 2024 vuosimallin GMC Sierra Elevation 3.0 Duramax -malli. Moottori on hiljainen, kuten suunnittelun lähtökohta on ollutkin.

"The Duramax engineers had a blank slate from which to develop the new 3.0-liter inline-six. So they added advanced technology including a stop/start feature to boost fuel economy, performance, and efficiency. Another focus was minimizing noise and vibration."

GMC Sierra on rekisteröity Suomessa verotussyistä kuorma-autoksi. Saman auton kävi Jyväskylässä koeajamassa myös autobloggaaja Mikko Kilkki. 

Mikon huomioita:
"Nyt ajoon lähtenyt GMC Sierra 1500 on kolmelitraisella dieselkoneella. Vetotapa on neliveto, ja vaihteisto automaatti. Ohjaamossa istuimet löytyy viidelle. Ulkoisesti auto on melkoinen ilmestys. "

Auto on tosiaan melkoinen ilmestys. Se on korkea ja leveä. Jyhkeä keula ja perä tekevät tosiaan vaikutelman kuorma-autosta.

Destinaatiokuski peittyy vuoren taa.



















Ajossa auto on pääpiirteittäin rauhallinen menijä. Tietystikin rajoitin tulee vastaan, kuorma-auto kun on - vaikka tehoa olisikin riittävästi. Ajotuntuma oli kuin perinteisen saksalaisen ison suoran 6-sylinterisen ja turboahdetun moottorilla varustetun auton. Kun kiihdyttää, teho tulee rouhean äänen lisääntyessä tasaisesti. Vähän niin kuin, että kuljettaja tekisi osan "työstä". 

Ohjaus hakee hieman, siitä tuntee auton amerikkalaiseksi. Ohjus on kevyt. Ja ohjauspyörän sormituntuma ohuehkolla ratilla voisi olla hieman tehokkaampi. Auto on toimiva kokonaisuus kuitenkin. Rajoitinta vastaan ajamisessa joutui jalalla tekemään töitä, joten pitkällä matkalla voi tossu puutuakin.

Vuorenvarmaa etenemistä kohteeseen

Ruutuun pysäköinti on suhteellista. Leveyttä tarvitaan - ja apusilmiä


Talviliikenteessä Tampereella tämän vuoden helmikuussa Destinaatiokuski bongasi vanhan "Gemssun". 

Urhea talviliikkuja 1960-luvun alkupuolelta - jälkituontiauto tämäkin?

GMC tunnettiin meillä sodan jälkeen tuonti-hyötyautona myös. 

Onko GMC Sierra ihan tavallinen hyötyauto? Ei. Se on samalla premium-tason kulkine, jolla on iso kuljetuskapasiteetti - ja laadukas, tilava ohjaamo ja matkustamo.

Work Carsin suulla: 
"Tässä on jenkkiauton tunnelmaa, näyttävyyttä sekä varustetta!
Auton ulkokuori on näyttävän mustan yksityiskohtia myöten. 
Tällä on huomio takuuvarmasti taattu eikä jätä varmastikaan kylmäksi!
Kattoikkuna
Kaistavahti
Pysäköintitutkat
Start-Stop
Sähköinen takaluukun aukaisin
Törmäysvaroitin
Penkinlämmittimissä mahdollista lämmittää vain selkänojaa
Ohjauspyöränlämmitin
Automaattiset pitkät
Vetotavan valitsin
Ajotavan valitsin
Trailer-Mode
Takalasi on aukeava
Kamera myös lavalle
Langaton lataus
Spray-On Bedliner lavalla
Takana kävelijän varoitin
Tyylikkään mustalla värillä varustettuna, joka sopii erittäinkin hienosti auton luonteeseen. Keulalla valaisee kirkkaat LED-valot jotka luovat hienon silauksen tyyliin, oli parkkivalot taikka ajovalot päällä, ei väliä kun kaikki on LEDiä. Alla pyörii alkuperäiset alumiinivanteet joka luo viimeisen silauksen ulkonäköön. Kyseessähän on kevytkuorma-auto joten auto sopii vallan loistavasti yrityksen taseeseen, kun nimettyä kuljettajaa ei tarvitse kevyt kuorma-autoissa olla. Käyttökustannukset myös vain 80€/vuosi ja auto on autoverovapaa eli saat 100% vähennettyä ALV! Tämän kaiken kruunaa 3.0-litrainen Duramax-moottori, jonka ansiosta keskikulutus on hyvinkin inhimillinen ja lompakkoystävällinen!
Äänentoistosta huolehtii Bosen Premium Sound System eli humppa soi tarvittaessa hyvinkin laadukkaasti! Autosta löytyy kosketusnäytöllinen soitin johon peilaantuu 360-asteinen kamera sekä myöskin mahdollista integroida älypuhelin langattomasti, löytyy siis Apple CarPlay sekä Android Auto! Kamerasta on myös mahdollista valikoida yksilöidysti jokin auton kameroista. Erittäin käytännöllinen varuste ahtaissa paikoissa sekä maastossa!
Sisustassa on ylellinen tunnelma. Auto on jo -24 vuodelle suunnattu jonka takia auton sisusta on kokenut kasvojen kohoituksen. Vaihdekeppikkin löytänyt nykyaikaisesti auton keskikonsoliin.
Matkustamista sekä mukavuutta varten löytyy tästä yksilöstä vielä seuraavat lisävarusteet:
Adaptiivinen vakionopeudensäädin."

Hankkiako hyötyauto taseeseen?



















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...