Destinaatiomatkaajat

maanantai 2. lokakuuta 2023

evo ja Klassiker - kerronnallista ajoviihdettä.

Prodrive P25

Mistä tietää koneromantiikan saaneen otteen itsestä? Tai bensalenkkari liikkeelle lähtemisen kutsun? Itselleni se on selvinnyt, kun seuraa perinteistä printtimediaa. Voi kuvitella olevansa mukana itse artikkelissa, kuulevansa moottorin hyrinän ja tuntevansa auton liike-energian. Sen vaan tuntee nahoissaan. Kun auto, ajaja ja tie ovat yhtä. Hyvää tarinaa ja kuvausta seuraa mielellään.

"Using the latest technologies and materials the Prodrive P25 pays homage to its roots and there will be little else able to match its performance on the open road. I therefore believe we have achieved our vision of creating our own modern interpretation of the most iconic Subaru Impreza ever." (David Richards, Prodrive Chairman) P25 | prodrive

Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään.

Kun jo tehokasta Subarua värkätään vieläkin täydellisemmäksi, sehän on Prodrive P25.

"Firing from a standstill in full launch control mode is absolutely outrageous."
(Sting like a b, Richard Meaden, evo #313, September 2023)

                                               kuvat evo #313, September 2023

#thedrillofdriving Official EVO Magazine #roadtrip #drivingfun #prodrivep25

Ja toinen muoto on tehdä sellainen matkakertomus, jossa päätähti kiitää reitin ja jonka varrella pysähdellään - koetaan road tripille ominaista tunnelmaa. Aika pysähtyy ainakin, ellei sitten siirrytä oikein kunnolla ajassa taakse päin. Koneromanttinen ihminen saa tämänkaltaisesta artikkelista irti rivien ja kuvien välistä aidon että oikean mielikuvan sekä fiiliksen - ennen kaikki oli paremmin.

Ja kuten rättisitikka-harrastajatkin nimeävät autonsa, niin Klassikerin matkakertomuksessa vihreä Granada on Grönada. Juttua lukiessa voi kuulla 2,6-litraisen V6-moottorin soundin maanteillä välillä Motala-Linköping-Norrköping.

"Grönada" eli Ford Granada 2,6 Coupé 1977 

"Grönada ligger stadigt pä vägen, gången är tyst och harmonisk och alla avläsbara värden är i ordingen. Vilken bil!" (Gröna vägen!, Carl Legelius, Klassiker 8/2023)

"Ford Granada oli Euroopan Fordin "lippulaiva" ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Coupé-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Granada Mk1:n valmistus loppui." 

Aidon road trip -artikkelin tunnistaa siitä, että poiketaan enemmän
kuin kerran reitiltä ja siirrytään aikaan entiseen

Voi kuulla ja tuntea sitkeäksi sanotun 2,6-litraisen V6-moottorin menohalut
kesäisellä Ruotsi-reissulla (Sverigeresan)

kuvat Klassiker 8/2023

#klassiker Klassiker - Facebook #openroad #roadtrip #destinaatiomatkailu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...