Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 19. marraskuuta 2023

Mainos ja tie vievät.

Mainonta on luonnollinen asia toisille. Toiset taas kaihtavat kaupallista viestintää. Autoiluun liittyvä mainonta on alkujaan ollut matkailuun, vauhtiin ja niiden yhdisteeseen liittyvää. Tarkoitus on ollut viestiä asiaa tukevasti ja myyntiä edistävästi - luoden assosiaatioita ja mielikuvia.

"Advertising is the practice and techniques employed to bring attention to a product or service. Advertising aims to put a product or service in the spotlight in hopes of drawing it attention from consumers. It is typically used to promote a specific good or service, but there are wide range of uses, the most common being the commercial advertisement." Advertising - Wikipedia

Give me a Blue Silhouette Jordan - summer days - vacation hours - mountains
- landscape - far stretching plains - freedom - relaxation - moonlight on the open road
(Jordan Motor Car Company, September 1923)







































Autoilun alkuajat ovat olleet luovaa ja korkealaentoista mainonnan puolesta. Luotiinhan jotain ihan uutta. Toimijoita oli paljon, mainonta uusien mediamuotojen valossa kasvavaa. Auto oli jotain inhimillistäkin - ollen kuitenkin vain kone. Autoiluun liitettiin piirteitä, jotka loivat eroottista, rohkeaa ja urheilullista mielikuvaa. Niin meillä Suomessakin. Akseli Gallen-Kallela: juliste Bil-Bol, 1907 - Gallen-Kallelan Museo

Lemminkäinen autossa”. Autokauppias Yrjö Weilin tilasi Gallen-Kallelalta mainosjulisteen Tukholman autonäyttelyä varten. Tuloksena syntyi suomalaisen julistetaiteen klassikko Bil-Bol. 

"Appearing in the June, 1923 edition of the Saturday Evening Post, the ad promoted the Jordan Playboy, in art by Fred Cole, driven by a cloche hat wearing flapper hunkered down behind the wheel in abstract fashion, racing a cowboy and the clouds." Jordan Motor Car Company - Wikipedia

Jordan Playboy (Jordan Motor Car Company, June 1923)
Vauhti, autourheilu ja eri aikakausien korostuneet piirteet ovat luoneet mainonnasta aikansa historiakuvauksen ja kulttuurisen heijastepinnan. 

Menestyksen sytyttävää kipinää
(Champion Spark Plug Company, 1946)

Automatkailu oli myös alusta lähtien mainonnan keskiössä.

(Aventure Michelin) Guide to the Stars: A Potted History of the Michelin Guide - France Today
                                                                    
"Kun autokanta alkoi yleistyä, huomasivat Michelinin veljekset, että liikkuminen pitkin ja poikin Ranskaa ei ollutkaan niin helppoa. Paikasta toiseen kulkeminen vaati todella huolellista suunnittelua, koska karttoja saati tieviittoja ei yleisesti ollut." Michelinin historia: Renkaista matkaoppaisiin - Yritykset ja tapahtumat - Koneviesti

Autotarvikkeet ja palvelut assosioivat matkailuun ja tien päällä oloon. Nainen oli myös vahvassa roolissa. Alkuajoista vaatteet ja itsenäisyys puuttuivat. 1940-luvulla naiset kulkivat jo omia polkujaan.

Vahattua autoa tie vie 1940-luvulla (Simoniz USA, Inc.)

Oli aikakausi jolloin mentiin isosti (moottorit, teho ja teiden parantuminen nopeammiksi) ja pienesti (polttoaineen hinta).

Tehokas tapa nähdä maata - ja tietä - muskeliautolla (General Motors 1972)

Liikkuva kuva - sehän loi uutta lähestymistä - liikkuvaan elämäntapaan. Läpi vuosikymmenten.

Luovuusöveriä mainontaa - Ford ´67 (Ford Motor Company)
(494) ‘67 Fords Rode Hard! [1967 Classic Car Commercials] - YouTube

Hurriganes ja Shell Super Oil 
(494) Shell Super Oil mainosfilmi, esittää: Hurriganes - YouTube

Silloin kun mainoksessa on jokin syvä yhdiste, ja mainostajalla ymmärrystä ja rohkeutta - voi saada aikaan mielikuvitukseen (elokuvaan) perustuvaa todellisuutta (mainos). Take it easy...

Eaasy Rider (1969) Hopper, chopper ja Cougar (Ford Motor Company) 
(494) Ford Cougar (Dennis Hopper) - 1990's UK Advert - YouTube

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...