Destinaatiomatkaajat

lauantai 24. helmikuuta 2024

Ääni kuuluu osaksi autolla ajamisen nautintoa.

Autoilun, moottorien sekä pakoputkiston äänet ovat merkinneet autoilussa suurta osaa siitä nautinnosta, jota ajaminen tarjoaa.

Autoilun kehitys on ollut mekaanisten voimanlähteiden riemuvoittoa. Kehitys on johtanut eri teknologioiden kautta polttomoottoreihin. Nyttemmin on sähkö tullut aikakautemme puheenaiheeksi.

Tähän mennessä ääni on kuulunut autoiluun, ja on koneromantikkojen yhtenä nautinnon keskeisenä elementtinä edelleen. Ääntä suitsitaan vaimentimin, mutta tekniikan sekä pakoäänien kuuntelu on ollut osa kokemusta - äänestä tunnistaa jopa eri automerkkejä ja -malleja. 

Isot pakoputket isomman virtauksen mahdollistajana
- ja isompien äänien myös...



















Eri aikakausien äänimaailma liikenteessä, automatkailussa, autokilpailuissa sekä yleensäkin auton kiihtyvyyden ja väännön hyödyntämisessä - on historiaa ja kulttuuriperintöä, jota pitää taltioida. 

Onhan sitä YLEllä luontoiltoja ja vastaavia, mutta Äänien illoista on helppo nostaa ihana pätkä Zetorin dieselmoottorin säksätyksestä (podcastin alussa). Äänien ilta 11: Miltä matkailu kuulostaa? | Yle Areena

Grumblo tarjoaa autojen ääntä videoiden muodossa.
"Building the largest social network for Car Sound Video enthusiasts." Facebook 

Ajat muuttuvat sähköautoilun kasvun myötä. Persoonattomuus on osa tulevaisuutta äänimaailman suhteen. Siksi on hyvä nauttia historiasta ja nostalgiasta sekä autojen harrastamisen jatkuvuudesta - ihan korvakuulolla.

Aikansa hirviöt autourheilussa olivat B-ryhmän ralliautot 1980-luvulla. Vauhti, teho ja äänet... Itseoikeutetusti neljästä kulmasta raapiva Audi Quattro on se vauhdikas öhkömönkiäinen, joka jää historiankirjoihin (silloisen) uuden ajan luojana rallipoluilla.

"Pakoputkista iskevät tulenlieskat, muhkeat moottoriäänet ja huikea kiihtyvyys ovat monen mielestä edelleen parasta, mitä ralliautoilu on pystynyt ajajille ja katsojille tarjoamaan."  
(Kimmo Taskinen–Veikko Lautsi–Markus Itkonen: Ratojen ja rallien valiot. Suomen historiallisia kilpa-autoja. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2018)

Destinaatiokuski yhtyy oheisen videon alkutekstiin Jyväskylän Suurajojen osalta. "In mid 80s the forests were populated by monsters." The story of Audi Sport Quattro S1 E2 - YouTube

Autotapahtumissa on mielenkiintoista tehdä yksityiskohtaisia ääni- ja tekniikkahavaintoja. Kulttuurihistoriallista ja mukaansatempaavaa.



"Miksi V8-moottori kuulostaa niin hyvältä? V8-moottorit ovat hieman epärytmisiä ja tyypillisesti melko hitailla kierroksilla käyviä, ne tuovat alitajuisesti mieleen petojen äänet. Jo tyhjäkäynti muistuttaa jonkin ison pedon murahtelua – olet ehkä kuullutkin jossain leijonan rohisevaa murinaa – ja kierrosten noustessa ääni on hyvinkin kuin tiikerin karjuntaa. Sen karhean muhkea kumu pienillä kierroksilla on hyvin juhlavaa kuunneltavaa. Jotkut tykkäävät myös korkeiden kierroksien rääkäisystä. Jos et ole vielä koskaan ollut lähellä V8-moottoria, joka on edes tyhjäkäynnillä, et ole vielä koskaan oikeasti kuullut auton moottorin ääntä – nykyiset sähköautot eivät ole mitään perinteiseen V8-moottoriin ja sen ääniin verrattuna." Miksi V8-moottorit ovat tehokkaita ja niin kiinnostavia – kuten Hellcatit? - CityCar

Destinaatiokuskin kooste V8-moottorien äänistä, joita kohtaa, kun koluaa autotapahtumia. 

Rodi Malmilla 

Pontiac Lahdessa 

Corvette Jämsässä

Liikenteessä ja automatkoilla auton käynti- ja pakoäänet, hyrinä ja vauhdin mukaan syntyvät äänimaailmat ovat olleet yhtä lailla keskeisiä nautinnon tuojia. Yksi kaikkien aikojen matkaäänistä ja -tyyleistä yhdistyy Rättisitikkaan eli Citroën 2CV.hen. Citroen 2CV AZ 1959: Ankurbeln und Fahren (youtube.com)

Autoihin liittyy tietysti myös sisätilojen audiomaailma - autohifi. Onhan osa autoilua myös nautinnollista niin, että mekaaniset ja muut äänet jätetään huomiotta. 

"Vehicle audio is equipment installed in a car or other vehicle to provide in-car entertainment and information for the occupants." Vehicle audio - Wikipedia

Keskeistä autohifissä ovat samat lainalaisuudet kuin kuuntelussa yleensäkin. 

"Kuuleminen, ja oikeastaan vielä enemmän kuunteleminen on paljon muutakin kuin äänen havaitsemista." (Teppo Hirvikunnas, Mitä ääni on - ja kuinka sen kuulemme?, AutoSound-lehti 1/2022)

Joskus on turvauduttava nykyaikaan harrasteauton kohdalla. 

"Klassikkoauton kruunaa valmistusajan henkeä noudattava autosoitin. Alkuperäistä ei ole välttämättä saatavilla, tai sen ominaisuudet eivät tyydytä." (Joni Nikkola, Hifiä klassikkoautoihin, AutoSound-lehti 1/2022)

Joskus hifistely vie mukaan. Audio täyttää tilan

Lisää aiheesta:

https://www.facebook.com/Grumblo/

Kohdeajaja (@destinaatiokuski) | TikTok

Vehicle audio - Wikipedia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...