Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 28. heinäkuuta 2024

Autoilun varjopuoli - kuolema voi matkata kyydissä

Vaikka autoilun lähtökohta on olla mukavaa, matka voi toisinaan katketa ikävästi. Tekniikan pettämisen hyväksyy, mutta vääjäämätöntä ei hevin - siis kuolemaa automatkalla, liikenteessä, kilparadalla tai ammatissa. 

Tuonelan varjo voi kuitenkin väijyä monin tavoin autoilijaa tai matkustajaa, vaikka muutoin automatka tai sen tarkoitus olisi iloista ja odotettua - destinaatioon kulkemista.

Jotkut onnettomuudet saavat palstatilaa silloin, kun tunnettu ja julkisuuden henkilö on uhrina. Mercedes-Benz-malli (W140) tunnetaan myöskin Diana-Mercedeksenä.

"Shortly after midnight, their Mercedes-Benz S-Class crashed into the righthand wall of the Pont de l’Alma tunnel entrance. Traveling over 60 mph, the S-280 limousine swerved into a pillar and then spun. The rear of the car smashed into one of the tunnel’s walls before crashing to a halt. They were only two miles from the Ritz."

"Dream as if you´ll live forever. Live as if you´ll die today."
(James Dean)

Ennen oli ennen, nyt on nyt - näinhän itsestään selvästi sanotaan. Aiemmin ei ollut itsestään selvää ajoneuvojen kunto, varusteet ja turvallisuus. Silti mentiin vain aikataulut ja kohteet edellä.

Viimeinen kuva James Deanista ennen kohtaloaan
- eteen kääntyvän opiskelijan Fordin kanssa?
(postikorttikuva)





















(Orange County Register)

Vuoden 1970 tienoilla Suomessa alkoi vasta kunnon keskustelu yleisen nopeusrajoituksen saamiseksi maahan. Sitä ennen...mentiin vaikka millä tilannenopeudella. Matalalentoa eli historiallista destinaatiomatkailua.

"Mediassa käynnistyi ennen näkemätön kampanja nopeusrajoituksia vastaan. Eräät kirjoittajat esittivät, että jokaisen pitää saada päättää omasta ajonopeudestaan. Erikoista oli, että asialla olivat monet julkkistoimittajat. Seurauksena oli, että nopeusrajoitukset siirtyivät vielä muutamalla vuodella. 1973 Presidentti Kekkonen kysyi uudenvuoden puheessaan, ”onko liikenneoloissamme jotakin vialla, kun meillä ei ole vieläkään yleisiä nopeusrajoituksia”. www.suomenmaa.fi/mielipide/vapaa-nopeus-historian-pahin-virhe/

Ainakin tuolloin road trip -ajamista ja destinaatiomatkailua siivittivät jatkuvat riskit ja onnettomuusuhat.

Nykyään Suomessa liikenteessä kuolleiden trendi on ollut laskeva. Joskus oli hurjaa, kun oli vapaat nopeudet.

"Vuonna 2023 tapahtui ennakkotietojen mukaan 2 927 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 183 ja loukkaantui 3 626 ihmistä."

Joskus kuitenkin sattuu se pahin mahdollinen. 

Matka katkeaa. Lopullisesti. Kuten valtatiellä 13. Enää ei ollut "aina kiire jonnekin". 

"Lauantai-ilta, 28. huhtikuuta 1973. Rantasaunasta Äänekosken Hietamalla nousee savu. Kiimasjärvestä Naarajärveeen laskeva Suojoki höyryää, sillä ilta on jäähtynyt. Räntääkin tihuuttaa. Rannalla ollaan jo miinuksen puolella. 300 metrin päässä alajuoksulla joen ylittää valtatie 13. Kylmä hohkaa vaneripintaiselle Suojoen sillalle, mutta Veikko Sandelin, 39, ei kanna siitä murhetta. Ravimies nauttii perheineen vapaaillasta kotitilallaan. 

Kello on muutamaa minuuttia vaille yhdeksän, ja ilta alkaa hämärtää. Veikko lopettelee saunomista ja lähtee nousemaan kolmen vähän yli kymmenvuotiaan poikansa kanssa saunapolkua ylös. Joenuoma kantaa ääniä tieltä päin maaseudun hiljaisuudessa. Yhtäkkiä kuuluu jotain, johon Veikko kiinnittää huomiota.  

"Ensin kuului pohinaa ja hetken päästä rysähti, Veikko muistelee nyt, 40 vuotta vanhempana. Pohina tuli kovaa vauhtia ajaneesta autosta. Ja se rysähdys. Sandelin ymmärtää heti, että Saarijärven suuntaan johtavan sillan tuntumassa on tapahtunut paha onnettomuus."  www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html

Sammy Babitzin ja kaksi muuta kuolivat tuossa onnettomuudessa. Se oli monen asian summa, mutta tuolloin mentiin kovaa - niin elämässä kuin liikenteessä. Kohtalon ivaa, mutta tuosta tragediasta (ja jasta) muistuttaa legendaardiseen maineeseen noussut Sammyn Syksyn Sävel -voittokappale.

"Daa daa daa-da daa-da
Kiitää alla autostrada
Aina kiire, kiire jonnekin on, on, on
Daa daa daa-da daa-da
Hiki pintaan täytyy saada
Pojat antaa mennä siitä vain näin! "
(Sammy Babitzin: Daa-da daa-da)

www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html

Kilpa-autoilu kasvattaa luonnollisesti vammautumisen ja kuoleman riskiä. Nopeus, tekniikka, olosuhteet ja kilpailutilanne ovat syistä ne keskeisimmät onnettomuuksiin.

Nürburgring 30.5.1970 ja 1000 km:n ajon harjoituspäivä. Teknisen ja inhimillisen sattuman kautta traaginen onnettomuus, jossa Hans "Hasse" Laine menehtyi.
"Hans Laineesta olisi tullut ensimmäinen suomalaiskuski formula ykkösissä ellei muutama pieni yksityiskohta olisi mennyt pieleen Nürburgringin pahamaineisella radalla."
Kohtalo puuttui peliin nopean suomalaisen kohdalla. Hasse osasi ajaa autoa kuin autoa - ja pinnalla kuin pinnalla. Vuonna 1969 oli Jyväskylän Suurajojen voitto hyppysissä, kunnes tekniikka petti alta...
"Van Lennepin harjoitusvuorolla auton etuspoileri oli hajonnut vasemmasta etusiivestä, kun kulma oli osunut radalla johonkin. Se piti korjata, mutta hollantilaisen tullessa varikolle Porschen mekaanikot olivat muualla töissä. Kun Hasse hyppäsi yllättäen autoon ja lähti sillä vielä radalle, hajonnut spoileri oli ehditty irrottaa, mutta uusi oli jäänyt asentamatta koriin. Nyppylällä vastatuuli pääsi sitten auton alle ja nosti sen kohtalokkaasti ilmaan. Nürburgring oli vaatinut taas yhden uhrin."
"Kilpa-ajajalla ei ole aikaa pelätä. On vain ajettava niin lujaa kuin voi."
(Hans Laine, Sebring 12 tunnin ajot, tammikuussa vuonna 1970)
Lainaukset yllä ja kuva alla: Ilta-Sanomat, Bensaa suonissa -erikoislehti, Hyppy kuolemaan, Petri Lahti, 2019

Hans Laine oli nopea asfaltilla ja myös soratiellä

Liikenne vaatii huomiota - jatkuvasti - ja keskittymistä. Ihan selvinkin päin. Jos ajat, et ota.

Lainaus, joka kertoo elämän arvaamattomuudesta. Ehdoton stoppi, jos varoitusmerkkejä on ilmassa kuljettajan ajokyvyn suhteen.
"Ystäväni sanoi heille, että eivät nousisi Jeren kyytiin. Hän oli huomannut, että Jere on sekavan oloinen ja humalassa, joten kyyti ei olisi turvallista. Ensimmäisellä kerralla he eivät nousseet kyytiin.
Naisen mukaan pienen vauvan vanhemmat ja heidän seurassaan ollut nuori mies olivat yrittäneet saada muuta kyytiä pois mökiltä, mutta tämä ei ollut kuitenkaan onnistunut. Lopulta turmakuski oli palannut mökille ja hakenut heidät kyytiinsä varhain lauantaiaamuna hieman ennen kello kuutta."

Tahallista äkkipysäystä ei voi oikein ennakoida.

"Poliisi uskoo, että nuori mies ajoi eilen tarkoituksella päin vastaantulevaa autoa. Poliisi oli etsinyt nuorta miestä jo aiemmin, koska hänen halustaan ajaa kolari oli tehty ilmoitus. Miestä ei kuitenkaan tavoitettu."

Äkkipysäys voi tulla yllättäen. Ammattiautoilijallekin.

"Ilta jatkui Katajanokan Kasinolla. Myöhemmin muisteltiin, että Risto Jarva vaikutti illan aikana tyytyväiseltä ja onnelliselta. Seuraavana aamuna tuli järkyttävä tieto: Risto Jarva oli kuollut yöllä taksissa, joka murskaantui kuljetusauton alle. Hän oli kuollessaan vain 43-vuotias.

Myös taksinkuljettaja kuoli. Ajokeli oli ollut vaarallisen liukas.

Sitten tuli odotettu ensi-ilta. Kukaan tuskin aavisti, että kohta juhlittua ohjaajaa ei enää ole.

Risto Jarva ei ehtinyt nähdä elokuvansa hyviä arvosteluita. Jäniksen vuosi myytiin moneen maahan ja sitä ylistettiin kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla."

www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005483121.html

On myös mahdollista, että viimeinen matka voi alkaa nousemalla väärän auton kyytiin... On vaikea sanoa mysteereiksi jääneissä katoamistapauksissa mitä on tapahtunut, mutta mutta matkakyyti voi olla kuolemaksi.

"Merja kulki liftaamalla myös työmatkat. Vielä 1980-luvulla kyseessä oli tyypillinen maaseudun nuorten tapa liikkua. Vaikka oli tiedossa, että liftarit saattoivat päätyä joskus tilanteisiin, jotka olivat vaarallisia etenkin nuorille naisille, vaaraa ei vielä pidetty niin todennäköisenä, että tavasta olisi yleisemmin luovuttu. Liftareita myös otettiin herkemmin kyytiin kuin nykyisin. Jotenkinhan maaseudun nuorten oli päästävä kaupunkiin, eikä vanhemmilla ollut aikaa tai rahaa päivittäiseen kuskaamiseen."

(Kotiinsa liftannut Merja Vaara ei koskaan päässyt perille - kirjasta Väärän auton kyytiin, Päivi Hannula, Tammi 2024)


Lainaus kirjasta: "Miehellä oli japanilaistyylinen, vaalea auto"


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...