Destinaatiomatkaajat

perjantai 9. elokuuta 2024

Viimeinen matka - jokin menee lopullisesti pieleen silmänräpäyksessä.

Autoilun lähtökohtana on toteuttaa mukavaa matkantekoa, mutta se voi toisinaan katketa ikävästi - lopullisesti. Liikenneturvallisuus - sen pitäisi olla itsestään selvää kaikkien liikkuvien keskuudessa, mutta liikennekuolemat ovat selkeä mittari kertomaan toisin. 

Miksi vakavia onnettomuuksia tapahtuu? Miksi tapahtuu sellaisia onnettomuuksia, joita voitaisiin paljolti välttää? Siis sellaisia, joissa tarkkaavaisuus tai arviointikyky pettää tai joissa mennään käytännön järjen ulkopuolella. 

"Kaikkein oikeimman mutta samalla ikävimmän kuvan tilanteesta saa onnettomuuksissa kuolleiden määrästä."                                                    (Viimeiset kilometrit, Olavi Lempinen, Martti Merilinna, Bazar Kustannus, 2024)

"Onnettomuuteen johtanut näennäinen syy on selvä: huomiointivirhe"
(Kuukauden shokki, Altti Rankka, Tuulilasi 7/1976)










         

        "Virheitä tekevien ihmisten muuttaminen ei ole helppoa. Ihmisten tiedoilla, taidoilla ja asenteilla on perustavanlaatuinen merkityksensä."            (Viimeiset kilometrit, Olavi Lempinen, Martti Merilinna, Bazar Kustannus, 2024)

"Nuoruuteen on aina kuulunut kasvamista aikuisuuteen. Vanhoja arvoja kyseenalaistetaan, elämän riskit tuntuvat jotenkin kiehtovilta, todellista vaaraa ei tunnisteta, on halua "näyttää" niin muille kuin itselleen." (Viimeiset kilometrit, Olavi Lempinen, Martti Merilinna, Bazar Kustannus, 2024)

"Nuoria on kuollut ja loukkaantunut tieliikenteessä aikaisempina vuosina niin paljon, että hyvä kehitys ei vielä riitä."
(Päätoimittaja, Eila Parviainen, Moottori 8/2022, Pääkirjoitus)

"Fiat luisui poikittain asfaltilla. Renkaat ulvoivat. Ne piirsivät mustaa savuavaa janaa asfalttiin. Sitten ulina loppui."
(Viimeiset kilometrit, Bazar Kustannus 2024)


















Ennen valistettiin shokki-efektin kautta.

Destinaatiokuski luki autolehtiä tiiviisti jo lapsena. Lapsuudesta on jäänyt mieleen onnettomuuksien kerronta mm. Kuukauden shokki -artikkeleista Tuulilasi-lehdistä. Aihealue oli kuolemaan johtaneet onnettomuudet, joista yksi nostettiin artikkeliksi kuukausittain.
Jutut olivat analyyttisiä, kerronnallisia ja Raimo Sallisen oivallisesti piirroskuvittamia. Usein oli valokuviakin onnettomuudesta ja onnettomuuspaikasta. Nyt kun niitä katsoo, ovat ne nimien, ikien, ammattien ja autojen tunnisteiden valossa hyvin yksilöiviä - ja siten vielä rankempia lukea. Nykyiset tietosuojarajoitukset eivät puolla tuota esitystapaa.

Nykyisin Autoliiton Moottori kertoo kuolemaan johtaneista onnettomuuksista koontitiivistelmänä tutkijalautanäkökulman perustelevalla suosituksella (mitä voidaan yksittäisestä tapauksesta oppia).
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.
"Piittaamattomuus mukana lähes kaikissa kolareissa" (elokuu 2022), Moottori 8/2023

Olipa sitten syy kiireessä, kokeilunhalussa tai silkassa huolimattomuudessa, niin kyllä kohtalokas ajaminen on monien virheiden sanelemaa. Kuitenkin kuljettaja voi vaikuttaa omaan tekemiseensä.

Ohessa on pätkä Tuulilasin Kuukauden shokkia, jonka mukaan leikkaava ajolinja oli ainakin isossa osassa onnettomuuden syntyyn alkoholin ja renkaiden huonon kunnon vuoksi.
(Kuukauden shokki, Neljä kuoli keskitien törmäyksessä, Altti Rankka, Tuulilasi 10/1976)















Mitä paremmin olet varautunut onnettomuuden mahdollisuuteen, sitä helpompi sinun on toimia
rauhallisesti sekä säilyttää toimintakykysi.
Huomioi antaessasi ensiapua liikenneonnettomuudessa muun liikenteen aiheuttama lisävahinkojen riski. Ensiapuohjeet - Punainen Risti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...