Joskus ajateltu road trip -reissu muuttuu jostain syystä. Näin kävi tammikuisena lauantaina vuoden 2025 alussa. Ykköskohde meni puihin osittain. Kaksi varapläniä oli onneksi takataskussa.
Ajeltua tuli sovitusti Vantaalle sovittua idän ihmettä koeajamaan, mutta autoyksilö ei ollutkaan vielä rekisterissä! Ja yhteystietoni olivat kuulemma hävinneet. Oho! Joten tuntui, että tultiin turhaan. Vai tuntuiko sittenkään? Syntyikin kiva road trip -keikka kuitenkin.
Sitten varapläni: naapuriin kokeilemaan mikropatonkia - siis sähköistä Sitikka e-C3:a. Sillä tuli ajeltua - saaden selkoa ominaisuuksista lyhyellä koeajolla.
"Joo, mukavaa ajoa, muttei mitenkään erityistä tehoreserviä tasaisesti kiihtyvä auto tarjonnut. Kiihtyvyys ja näppäryys ovat riittäviä arkiajoon toki. Ajamisessa vaan ei syntynyt sitä perinteistä "French connectionia".
(Destinaatiokuski)
Takapenkillä istuinosan lyhyys jätti reidet tyhjän päälle ja polvet jännittyneeseen tilaan. Pikkuauto on pikkuauto. Sirpakka ja kätsy auto, kaupunkiin.
Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin.
Kojelauta on erikoinen pienine ratteineen. Tässä on ehkä se perinteisin citroënismi. Ikkunalasit olivat merkkiä Mopar!
Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!)”
"83 kW/113 hv sähkömoottori tuottaa sopivasti tehoa arkiajoihin, kun taas 44 kWh akusto tarjoaa jopa 320 km WLTP-toimintamatkaa."
![]() |
Ovien käsinojissa oli neljä erilaista hokemaa - tässä yksi |
Oli kolmaskin kohde. Kokeilla piti italosporttia tois puol kehäkolmosta. Autoa etsittiin myyjän kanssa hallista. Puhelulla selvitti sen olevan muualla kojelaudan korjauksessa, kun mikään valo ei ollut syttynyt. Sekin koeajoajatus meni sitten pipariksi... No lähdettiin Ikeaan lihapullille sitten!
(Destinaatiokuski koeajoi: Citroën e-C3 Full electric 113 Max 44 kWh Automaatti)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti