Destinaatiomatkaajat

keskiviikko 22. lokakuuta 2025

Ei tippa tapa, eikä maineeseen huku.

Tipparellu (Renault 4) oli aikansa legenda (1961-1992). Kulutuksen pienuutta korostettiin sloganilla "Vain tippa bensaa". Siitä lempinimi juonsikin juurensa Suomessa. 

Nyt "R4" tulee uudestaan "4-etekkinä". Sähköisenä ja mukavasti vanhaa kunnioittaen muodoiltaan, ja mikä parasta niin myös hengeltään. 

Renault 4 E-Tech











Onhan tämä "4-etekki" mainio ajoltaan, mukavuudeltaan ja kolmella ajomoodilla saa urheilullisenkin menevyyden aikaan. Tätä ei vanhassa mallissa koskaan ollutkaan...

"Lyhyessä koeajossa Eco-asento on lähinnä vanhaa tippaa, (suhteutettuna) leppoisaa ja letkeää. Comfort tuo ranskalaista mukavuutta sekä pehmeyttä lisää, ja Hämeenlinnassa nupukivillä ja routaheitoissa auto menee mukavan äänettömästi. Sport-asento nyökkii ja on kovahko kaupungissa, mutta kun mennään lähialueen pikkuteillä mutkiin, on meno mukavan sporttista tiukassakin käännössä. Ei heilu, ei. Pysyy alusta tanassa, ja ohjaus on tarkka." (Destinaatiokuski)

Mukavuus on ominta Rellua, kun Comfort-asennolla ajaa

Ennen oli ennen, ja nyt on nyt

Kun sähköllä mennään, range on tärkeä muuttuja. Koeajossa oli Renault 4 E-Tech electric 150 hv comfort range techno (taas näitä pitkiä nimihirviöitä...). WLTP-range on valmistajan mukaan 407 km.*

"Auto oli latauksessa - ja näytti täyttä. Oliko ihan täynnä? Alle 300 km oli alussa, näyttäen täyttä. Koeajossa noin tunnin pyrähdyksessä autossa käytännön range kuormittaessa, testatessa ja kitkarenkailla tuntui vievän virtaa vähän. Tosin auto oli jonkin verran kuvauksissa paikoillaan. Noin 250 km oli vielä jäljellä palatessa. 

Niin tai näin, auto tuntuu elämäntapa-autolta, jolloin tärkeää onkin ajaminen ja siitä nauttiminen. Tuskin tulee tällaisella ajettua jatkuvasti kovaa. Ja luultavasti yhtenäiset matkat eivät ole pitkiä, vaikka auton potentiaali riittäisikin. Näin ollen lataamisen optimointi on hyvä pitää mielessä liikkuessa. Vaikea verrata nykyisin kulutusta, kun sähköautot kiihtyvät hurjasti ja niin paljon riippuu ajotavasta. Vaihtamista ja sen optimointia kun ei ole. Paljon riippuukin siitä, miten kuljettaja mukailee "vanhan ajan optimaalista vaihtamiskohtaa", kun sähköautolla ajaa."                                                                               (Destinaatiokuski)

Vanhan Tipparellun akseliväli oli 2,42 metriä, nyt se on 2,62 

Kiva Rellun ominaisuus on navi näkökentässä

Auto on kuvauksellinen joka kulmasta - persoonallinen muoto korostuu

"Rellu riittää perheautoksi hyvin. Itse voisin kuvitella "4-etekkiä" työajoihin Hämeenlinnasta 100 km:n säteellä aivan toimivaksi työmatka-autoksi. Hinnat ovat n. 30.000-39.000 euron välillä. Koeajoauton hintalappu oli n. 36.000 euroa. Hankintatapa lienee tärkeässä roolissa. Mitähän maksaisi, jos olisi polttomoottori? Alle 30.000...?"                                                            (Destinaatiokuski)

"Kuljettajan istuin olisi voinut olla pehmeämpi. Ajoasento istuimen säädöillä ei ollut aivan niin mukava, kun olisin odottanut. Sähköisen käsijarrun sijoitus tuntui hankalalta muotoillun liepeen katveessa. Täytyyhän sitä olla vähän "ranskalaista ergonomiaa". Auton sisäkatto oli hauskasti "huopamainen". (Destinaatiokuski)

Käsijarrun sijoitus on hankalahko, ollen keskikonsolissa muotoillun liepeen katveessa

"Kokonaisuus on kiva. Auto on hauskan ja nostalgisen oloinen niin paljon, kun vain voi nykyaikana olla. Renaultilla ei 4- ja 5-malleilla ole uskottavuusongelmaa nykyajassa. Päinvastoin onnistuminen on maailmanlaajuisesti huippua. Tarina ja nostalgia komppaavat varmasti myyntiä. Renault 4 vai 5? Kummankin tekninen konstruktio on sama, mutta muoto on eri. 1960-luvulla syntyneenä kallistun 4-mallin puoleen. 1970-luvulla syntyneet valitkoot 5:en. 4-mallin nettisivut ovat onnistuneet. Monipuolisuus, retrohenki ja auton ominaisuuksien kuvaus ovat todella hyvin onnistuneet."                                                            (Destinaatiokuski)

Vanhassa vara parempi? Maine ja valmistusvuosimäärät ainakin...  www.renault.fi/henkiloautot/r4/ Renault 4 E-Tech electric

Ilme on tuttu, moottori ei

Siirrytäänkö "Vain tippa bensaa" -sloganista  päivitettyyn "Vain milliampeeri sähkövirtaa"? Aika näyttää.


Lisäinfoa:

"Lempinimi symboloi aikoinaan sitä, että pieni auto kulutti vain tipan bensiiniä. Nyt kun uusi nelonen liikkuu sähköllä, lienee oikeutettua kutsua sitä tipattomaksi Relluksi."                                                                                 Koeajo: Renault 4 E-Tech Electric – ”Tipaton Rellu” on sisarmalliaan monipuolisempi

(Valmistajat mainitsevat aina spekulatiivinen perustelun teoreettiselle kulutukselle, tässä Renaultin teksti)

* Ilmoitetut kulutus- ja ajomatkalukemat ovat uuden WLTP-testin mukaisia tuloksia. Lukemat ovat painatushetkellä saatavilla olevien tyypitys- ja ennakkotietojen mukaisia. Varustelutasojen vakio- ja lisävarusteet vaikuttavat lukemiin, erityisesti vanteiden sekä renkaiden osalta. Ilmoitetut WLTP-lukemat ovat parhaimman tuloksen antavan version ja varustelun mukaiset (ei välttämättä saatavilla Suomessa). Lukemat vahvistuvat autoyksilökohtaisesti. WLTP-testi on uusi standardi autojen kulutuksen mittaamiseen. Laboratorio-olosuhteissa toteutetun testin tarkoituksena on antaa vertailukelpoisia tuloksia eri autonvalmistajien automallien välillä. Auton normaalikäytön kulutukseen ja ajomatkaan vaikuttavat lukuisat seikat, mm. ajonopeus, ajo-olosuhteet, lämpötilat, auton varustelu ja kuljettajan ajotapa eikä WLTP-testi huomioi kaikkia muuttujia. WLTP-testin arvoja pidä käsittää odotettavissa oleviksi arvoiksi. Sähköauton kohdalla ulkoilman lämpötila ja matkustamon lämmitys tai jäähdytys vaikuttaa selkeämmin energiankulutukseen ja ajomatkaan. Ajoakun kapasitetti pienenee ikääntymisen ja käytön myötä, joka vaikuttaa sähköajoon ja saavutettaviin ajomatkalukemiin. Lämpötilat vaikuttavat akun suorituskykyyn niin latauksen kuin ajamisenkin osalta. Ilmoitetut lataustehot ovat piikkitehoja ihanteellisessa tilanteessa akun tason ja lämpötilojen osalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...