Destinaatiomatkaajat

maanantai 6. lokakuuta 2025

Vanhat automatkat - seikkailua ja kokemuksia.

Ihmisellä on autoilun myötä syntynyt tarve liikkua. Miksi juuri autolla? Ennenkin mentiin - eikä meinattu. Mystiset moottorimarssijat matkasivat kuin road trip -aatteen oppikirjasta.

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt. Toisaalta maailma on muuttunut - esimerkiksi klassisen Petsamon tai Neuvostoliiton matkailu on historiaa. Mahdotonta kokea enää...

"Letukalla Murmanskiin -elokuva kertoo koomissävytteisen tarinan kahden miehen automatkasta neuvostoliittolaiseen sotilaskohteeseen, laivastokaupunki Murmanskiin 1968. Isokyröläinen valokuvaaja K.J. Mielty ja laihialainen kollegansa Esko Luoma kuvasivat matkansa 8mm-filmille. Elokuvassa nähdään harvinaista kuvamateriaalia neuvostoliittolaisesta varuskuntakaupungista, sillä vaikka elettiin kylmänsodan aikaa, vaikuttaa siltä, että miehet saivat liikkua vapaasti. K.J. ja Esko taittoivat matkaansa amerikanraudalla, Chevroletilla, joka sai paikallisilta ihmettelyä osakseen. Tämä dokumenttielokuva kertoo tuosta kylmän sodan ajasta ja ihmettelee samalla, miten kahden eteläpohjalaisen miehen matka yhteen tärkeimmistä neuvostoliittolaisista sotilaskohteista oli mahdollista?"
Letukalla Murmanskissa (<-YouTube-video)

Letkalla Murmanskiin - Suomesta vuonna 1968... (Futuri filmi)

Myöhemmin rajan yli pääsi helposti itänaapuriin. Nyt on taas tiukka linja.

Entinen matkakoti Karjala Sortavalassa n. 1990-luvun alussa (Pohjois-Karjalan museo)



























Eri automerkkien ja tehtaiden toteuttamat matkat ovat historiallisia destinaatiomatkailun urotekoja.

"Klassikko! Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2025. Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä."

Aikansa tosi-tv-seikkailu (Citroën)


Jossain määrin riitti kuvaus missä ollaan tai mitä kuvassa näkyy. Ajoneuvo ja ihmiset olivat usein maiseman ja destinaation ohella pääroolissa. Aikansa matkaselfieitä nämä olivat.

Neljä naista seisomassa tien vieressä
aidan edessä, taustalla ehkä Laatokan rantaa?
Toinen oikealta on Greta Turkama, keskeisesti kuvassa oikealla
apteekkari Väinö Turkaman (Durchman) perheen auto, Packard,
Viipurin läänin rekisterinumerolla V-2745 (Pohjois-Karjalan museo)

"1930-luvun alkua leimasi suuri lama, joka koetteli nuorta Tšekkoslovakian tasavaltaa. Talouden taantuessa työttömyys kasvoi räjähdysmäisesti: pahimmillaan lähes miljoona ihmistä oli ilman työtä ja työttömyysaste yli 20 prosenttia. Ei ole yllättävää, että näiden vaikeiden vuosien jälkeen ihmiset kaipasivat iloa ja seikkailuja. Škoda Auton arkistossa säilytetty valokuva-albumi kertoo neljästä nuoresta miehestä, jotka lähtivät vuonna 1936 Prahasta Škoda Rapidilla kohti napapiiriä. Paluumatkalla he osallistuivat Berliinin kesäolympialaisiin liittyneeseen rallitapahtumaan."


Miehistö poseerasi Liinahamarissa juhlapuvuissaan  (Škoda Auto)

"Japanilaiseen uuteen automerkkiin ei aluksi oikein luotettu, minkä takia Teekkarien Autokerho tempaisi ajamalla yhdellä Bluebirdillä yötä päivää. Suunnitelmissa oli ajaa 50 000 kilometriä, mutta kun auto kesti mainiosti, matkaa jatkettiin. Kolmessa kuukaudessa matkamittariin kertyi 100 645 kilometriä. On hyvä muistaa, että kuusi vuosikymmentä sitten tiet olivat aika lailla kehnompia kuin nykyisin."

Idea pitää olla, jos aikoo tehdä erityisen ja ehkäpä hyvinkin poikkeuksellisen road tripin. Tekniikan Maailman legendaarinen Pikkuautolla Bangkok-Helsinki -reissu vuonna 1979 on juurikin tällainen. Aika oli erilainen. Liikenne oli erilainen. Miehet olivat yllytyshullumpia kuin nykyisin?
Datsun Cherry - Datsun kestää...

Suuri TM-safari: Pikkuautolla Bangkok-Helsinki, Ensio Mikander ja Jarmo Sukava, Tekniikan Maailma 5/1979

"Vuonna 1968 ajettiin ensimmäinen Suomi-ajo. Tuolloin Suomessa elettiin autourheilun kulta-aikaa. Suomi-ajolle oli sosiaalinen tilaus, sillä kaikki eivät halunneet osallistua kilpa-ajoihin suljetuilla tieosuuksilla. Toteutettiin siis liikenteessä liikenneaiheinen ajoreitti - suorastaan road trip - ja destinaatiomatkailukulttuurin lähtölaukaus Suomessa."
(Destinaatiokuski)

Suomi-ajosta juttua Klassikot 7/2010 -numerossa ja Suomen Autourheilijat -kirjassa (1989)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...