Mitä pitempi matka on kyseessä, saa selville siirrettävän auton ominaisuuksista yhtä ja toista. Talvi kertoo omaa tarinaansa.
Tuli siirtoajettua Kanta-Hämeestä Satakunnan suuntaan pari vuotta vanha ja vähän ajettu Hyundai Kona Hybrid. Reissussa sai muodostettua kuvan autosta ja sen ominaispiirteistä.
Talvikeli oli tullut. Alkupäästä loskaisena, ja Nokialta muuttuneena talvisemmaksi. Talvi on hyvä vuodenaika saada selville nykyajan rasitteet - nuo varoittimet ja muut itsestään selvät asiat.
"Autossa oli väkevä holhousmentaliteetti. Kaksi kertaa se ehdotti kahvitaukoa. Ensimmäisellä kerralla oli kahvimuki kädessäni! Pidin kyllä taukoja, ja aina kun lähdin, en saanut kaistavahtia pois. Ilmeisesti se pitää poistaa auton ollessa paikoillaan. Kun valtatie 11:llä oli luminen valli keskellä, tempaisi auto äkisti pariin otteeseen vasempaan. Muutoinkin vahti teki ajosta stressaavaa. Tutka meni alkupäässä loskaantuessaan pois päältä, niin varoitusta tuli toisensa perään. Katseesta huomautettiin. Nopeudet näytettiin usein väärin. Kesäteränopeuksia tuli niin 120 kuin 100 km/h, vaikka talvirajoitukset olivat voimassa. Kerran oli näytössä 90 km/h..." (Destinaatiokuski)
![]() |
| Niin kesä- kuin talvinopeusrajoitukset samaan aikaan taulussa |
Hyundain korealainen ergonomia tuli esiin hassulla tavalla, kun ohjauspyörän takaa ei näe oikealla puolella vaihteenvalitsinta tai start/stop-nappia. Varsinkin ohjauksen ollessa hieman kääntyneenä oikealle, ei näe mitään.
![]() |
| Tästä kulmasta vaihteenvalitsin ja start/stop näkyvät - vaan ei oikein kuljettajan puolelta |
![]() |
| Etuovi on kapea - nousukulma autosta tahtoo tehdä kuljettajalle tepposet noustessa liukkaalla pinnalla |
"Jotenkin vaan ajo ei ollut niin nautinnollista, kun autoilun ymmärrän. Härpäkkeiden ja piippausten takia ajoon ei voinut täysin keskittyä. Rentous puuttui. Vanhassa vara parempi, autoilun ydin katoaa mielestäni näillä neuvonta-avustimilla. Haluan karttaa piipitysvuosimalleja. Pitääkö palata vanhoihin hyviin aikoihin eli hankkia autoiluun ja sen nautinnollisuuteen soveltuva ajopeli?" (Destinaatiokuski)
![]() |
| Autot nykyisin tarkkailevat, piipittävät ja saivartelevat |
Onko siirtoajaminen uusi juttu? Mistä se on lähtöisin? Pitkien etäisyyksien maasta eli Amerikasta on muu maailma ammentanut siirtokulttuuria. On Suomessakin aikoinaan tuotu esimerkiksi Hangon satama-alueelta diilereille autoja siirtoajamisen tavoin eli siirtokuljettajien ajamina. 1960-luvulla tämä oli normaalia tointa, mutta kehityshän kehittyy. Siirryttiin autonkuljetusautoihin.
![]() |
| Tässä kohtaa ajajan kannalta näytti mukavalta, saisi ajaa höyrylaivaan - vaan valet tuli ja hoiti sen... (Destinaatiokuski vuonna 2003, Ludington, MI, S.S. Badger) |





.jpg)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti