Destinaatiomatkaajat

lauantai 22. marraskuuta 2025

Siirtoajossakin saa selkoa autosta ja sen ominaisuuksista.

Mitä pitempi matka on kyseessä, saa selville siirrettävän auton ominaisuuksista yhtä ja toista. Talvi kertoo omaa tarinaansa.

"Siirtoajo on lisääntyvä ajamisen ja automatkailun muoto. Se on suorastaan uutta nykyajan autoilukulttuuria. Arjesta irti - niinhän sanotaan. Siirtoajo voi olla hauska ja vaativakin seikkailu. Varsinkin jos et tiedä minkä kuntoista autoa lähdet siirtämään. Lähtökohta on tietysti se, että siirrettävän kulkupelin pitää täyttää liikennekelpoisuuden vaatimukset."
(Destinaatiokuski)

Kona matkan alkupäässä - vielä puhtaana










    

            Tuli siirtoajettua Kanta-Hämeestä Satakunnan suuntaan pari vuotta vanha ja vähän ajettu Hyundai Kona Hybrid. Reissussa sai muodostettua kuvan autosta ja sen ominaispiirteistä.

Talvikeli oli tullut. Alkupäästä loskaisena, ja Nokialta muuttuneena talvisemmaksi. Talvi on hyvä vuodenaika saada selville nykyajan rasitteet - nuo varoittimet ja muut itsestään selvät asiat.

"Autossa oli väkevä holhousmentaliteetti. Kaksi kertaa se ehdotti kahvitaukoa. Ensimmäisellä kerralla oli kahvimuki kädessäni! Pidin kyllä taukoja, ja aina kun lähdin, en saanut kaistavahtia pois. Ilmeisesti se pitää poistaa auton ollessa paikoillaan. Kun valtatie 11:llä oli luminen valli keskellä, tempaisi auto äkisti pariin otteeseen vasempaan. Muutoinkin vahti teki ajosta stressaavaa. Tutka meni alkupäässä loskaantuessaan pois päältä, niin varoitusta tuli toisensa perään. Katseesta huomautettiin. Nopeudet näytettiin usein väärin. Kesäteränopeuksia tuli niin 120 kuin 100 km/h, vaikka talvirajoitukset olivat voimassa. Kerran oli näytössä 90 km/h..."                                            (Destinaatiokuski)

Niin kesä- kuin talvinopeusrajoitukset samaan aikaan taulussa

Hyundain korealainen ergonomia tuli esiin hassulla tavalla, kun ohjauspyörän takaa ei näe oikealla puolella vaihteenvalitsinta tai start/stop-nappia. Varsinkin ohjauksen ollessa hieman kääntyneenä oikealle, ei näe mitään. 

Tästä kulmasta vaihteenvalitsin ja start/stop näkyvät - vaan ei oikein kuljettajan puolelta

"Auto on aivan mainio ajettava. Hyvillä nastarenkailla pitoa riitti. Matkantekoon riittää voima, auton luonteen ollessa kuitenkin leppoisaan etenemiseen tehty. Jostain syytä radiokanavat eivät oikein kuuluneet puhtaasti. Autosta nousun kulma ja oven lyhyys istuimen takaosan kohdalla johtivat pari kertaa liukasteluun autosta noustessa. SUV-autoissa tämä on turvallisempaa... Ohjauspyörän lapoja käytettäessä ei tiennyt mikä nopeusalue on käytössä. Ei normaali-D-asentokaan niitä myöskään näyttänyt." 
(Destinaatiokuski)

Etuovi on kapea - nousukulma autosta tahtoo tehdä kuljettajalle tepposet noustessa liukkaalla pinnalla

"Jotenkin vaan ajo ei ollut niin nautinnollista, kun autoilun ymmärrän. Härpäkkeiden ja piippausten takia ajoon ei voinut täysin keskittyä. Rentous puuttui. Vanhassa vara parempi, autoilun ydin katoaa mielestäni näillä neuvonta-avustimilla. Haluan karttaa piipitysvuosimalleja. Pitääkö palata vanhoihin hyviin aikoihin eli hankkia autoiluun ja sen nautinnollisuuteen soveltuva ajopeli?" (Destinaatiokuski)

Autot nykyisin tarkkailevat, piipittävät ja saivartelevat

Onko siirtoajaminen uusi juttu? Mistä se on lähtöisin? Pitkien etäisyyksien maasta eli Amerikasta on muu maailma ammentanut siirtokulttuuria. On Suomessakin aikoinaan tuotu esimerkiksi Hangon satama-alueelta diilereille autoja siirtoajamisen tavoin eli siirtokuljettajien ajamina. 1960-luvulla tämä oli normaalia tointa, mutta kehityshän kehittyy. Siirryttiin autonkuljetusautoihin.

Maailman sivu on ollut pysäköinti- ja oheispalveluja pysäköinnissä. Amerikkalaiset elokuvat ovat täynnä pysäköintiavustajia.

Tässä kohtaa ajajan kannalta näytti mukavalta,
saisi ajaa höyrylaivaan - vaan valet tuli ja hoiti sen...
(Destinaatiokuski vuonna 2003, Ludington, MI, S.S. Badger)













Siirtoajaminen on mukavaa, hauskaa ja täyttää hyvin ajatuksen destinaatiomatkailun perusideasta. Siirrytään kohteeseen, jopa lyhyellä aikataululla. Kun on kokenut kuljettaja, ja haluaa ajaa, niin mikäpä siinä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...