Destinaatiomatkaajat

keskiviikko 17. huhtikuuta 2024

Reissussa vai reissun päällä?

Automatka alkaa aina alusta, niinhän se on. Lähdetkö liikkeelle vai liikenteeseen? Entäpä oletko reissussa vai reissun päällä?

"Liikenteessä olemisesta ja liikenteeseen lähtemisestä on tullut suosittu ilmaus. Ilmaus lähteä liikenteeseenolla liikenteessä on peräisin nuorisoslangista. Se on ilmeisesti alkuaan ollut tahallinen poikkeusmuoto, kielivitsi. 
Kaikki vitsit eivät kuitenkaan avaudu, ja ajan mittaanhan ne voivat muutenkin laimeta. Siksi joitakuita puhe liikenteeseen lähtemisestä ärsyttää suunnattomasti, ja joillekuille se on täysin asiallinen ilmaus." www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_%281996_2010%29/lahdetaanko_liikenteeseen

Lisää aiheesta: Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde: Liikkeelle vai liikenteeseen?

Reissu eli matka. Lähteä reissuun, lähteä matkalle. Tiellä tai tien päällä, mutta entäpä siis reissussa vai reissun päällä? 

Destinaatiokuski reissun päällä, taukojuoman kanssa











Auton ja tien museo Mobilia, Kangasalla, on nimennyt kauden 2024 näyttelyn osuvasti - Reissun päällä.

Facebookissa on julkaistu mystinen kutsu reissaamiseen. Pyydetään omista reissuista tägäämään #reissunpäällä.

"Kohta ollaan Reissun päällä Visalla! Tällä viikolla starttaa mysteerireissu maailmalle, pysy siis kanavalla! Seuraa reissuamme, ehkä saat samalla ideoita omaan tulevan kesän reissuusi." www.facebook.com/mobilia.fi

Mitä tämä reissaaminen oikein tarkoittaa? Reissun päällä ollaan moottoriajoneuvolla. Ollaanko menossa jonnekin? Vai mennäänkö vaan kuin oltaisiin road tripillä ikään?

Reissun päällä tässäkin ollaan White-puolitela-autolla

Autoilu yhdistyy reissun päällä oloon selkeästi 1960-luvun puolelta. Nykyään voidaan matkata matkailu- tai retkeilyautoilla.

"Varhaisvuosien matkailu 1900-luvun alussa koski lähinnä varakkainta väestöä. Ihmisten vapaa-aika ja varallisuus lisääntyivät 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin reissuun lähteminen tuli yhä useammalle mahdolliseksi. Autojen lukumäärän kasvaessa leirintämatkailu lisääntyi 1960-luvulla. Aluksi majoituttiin pääasiassa teltoissa. 1980-luvulla yöpymiset mökeissä, matkailuvaunuissa ja -autoissa yleistyivät." Reissun päällä - Mobilia

1960-lukua reissun päällä kukkeimmillaan (kuva Matti Poutvaara, Museovirasto)

Reissaaminen on ollut verissä mm. Presidentti Relanderilla. Hänhän sai lisänimensä juuri matkoiltaan.

"Relanderia kutsuttiin ”Reissu-Lasseksi”, koska hän matkusti aikansa mittapuun mukaan paljon."

"Reissu Ruoti alkoi kehittää vahvasti tilausliikennekalustoaan. Matkoja tehtiin niin ulkomaille kuin kotimaassakin useisiin eri kohteisiin. Matti Ruoti siirtyi kehittämään yrityksen tilausajokalustoa ja samassa halusi uudistaa yrityksen nimeä. Ky P. Ruoti uudistui ja yritys sai nykyisen nimensä: Reissu Ruoti." www.reissuruoti.fi/historia/

Uusikaupunkilaisen Tuokila Oy:n linja-auto Englannissa vuonna 1959. Taustalla Queen Mary -niminen höyrylaiva. Kuvattu Southamptonissa Ocean-terminaalin luona.

Tuokila Oy teki ryhmämatkoja Uudestakaupungista (Uudenkaupungin museo)

Reissun päällä tarkoittaa samaa kuin (olla) matkalla tai reissussa. Käsitteenä reissu on ehkä enemmän lomaan tai majoittumiseen sekä suunnitelmaan perustuvaa - varsinkin kun ollaan omillaan liikkeellä. Esimerkiksi pitää ehtiä esim. laivaan tai leirintäalueelle ajoissa. Road trip on ehkä käsitteenä rennomman tekemisen tai vapaa-ajan siirtymää. Jopa niin, että suunta on ehkä selvillä, mutta paikat tai pysähtymiset eivät.

Reissun päällä

Eipä sillä loppujen lopuksi ole mitään merkitystä, miksi kutsutaan mitäkin matkaa. On tärkeää ymmärtää, että mitä rennompi tai silkka vapaa-ajan matka on kyseessä - vapauden tunne on ilmeinen. Mitä koneromanttisempi ihminen on, sitä rakastetumpaa on kytkeä itsensä osaksi konetta.

Kun on mukavaa, ei sadekaan haittaa

sunnuntai 14. huhtikuuta 2024

Jeep Grand Cherokee - kuin tunnin junalla Turkuun.

Voisihan sitä kokeilla - uutta Jeep Grand Cherokeeta, American Car Show´sta 2024 tuttua.

Putsissa ja plankissa - uusi Jeep Grand Cherokee ensiesittelyssä Suomessa
American Car Show´ssa Messukeskuksessa Helsingissä pääsiäisenä 2024











    

              Jeep Grand Cherokee 4xe Overland AT8:ssa on 2-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Siis PHEV. Ja tietysti neliveto. Painaakin jotain 2000 kiloa. 

Riittääkö voima? Miten välittyy tiehen? Siis jaksaako viedä kolmea henkilöä Vantaalta Turkuun ja takaisin. Ja onko mukava - siinä on ilmajousitus. Saako yhden päivän aikana kuvan siitä onko Grand Cherokee todellinen premium-luokan SUV? Hinnankin pitäisi asettua kohtuulliseksi tässä luokassa.

Tunnelma sähköistyy - lähtö Vantaalta






















Maitse kulkeva, sitähän Overland-mallinimi tarkoittaa. Hyvinhän auto kulkee. Ohjaus on jopa rahtusen raskas käännöksissä ja hitailla vauhdeilla, korostuen keskivaiheilla. Auton kulku, kiihtyvyys ja mukavuus maantiellä ovat kyllä kuosissa. Auton ominta antia ovat mukavuus ja se, ettei vauhti tunnu oikein missään.

Destinaatiokuski avoimesti kysyy:
mihin tarvitaan tunnin junaa, kun on tälläisia takapenkkejä?















Mikään matkahan ei ole road trip, jos ei vähän edes poistuttaisi suoralta reitiltä. Turun moottoritieltä poistutaan exit 20 -opastintaulun kohdalla - Kasvihuoneilmiöön vanhan "ykköstien" tuntumaan. 

Valtatie 1 – Wikipedia

Kasvihuoneilmiö ei ole krääsäkauppa. Se on täynnä hassunhauskaa ja mielenkiintoista esineistöä. 

Kasvihuoneilmiössä ovea vahtii leijona

Surrounded by two pink dressed ladies

20 sentillä saa Pyhämaan kirkko -postikortin

Destinaatiokuski surrounded by test team
Turkuun jatkui matka. Tarkoitus oli mennä katsomaan CDLC:n -  "STREET'S CLOSED PIZZA BOY" - tapahtumaa Kärsämäentielle. Osa kadusta on suljettu, jotta ulkoilmanäyttely mahtuu alueelle.

Mutta tätä ennen liikennealan ammattilainen - Jeep-nainen Minna - kokeili miltä uudempi Jeep tuntuu luotto-Patriotiinsa verrattuna.

Patriot ja Grand Cherokee yhteispotretissa

Naisen kosketus löytää napeista uutta ja ihmeellistä

McIntoshin autohifi toimii - säätöjä ja kuuloaistia helliviä ominaisuuksia riittää

Turkulainen ei ole tosikko ainakaan tämän auton ratissa
- Grand Cherokee vetää suupieliä Hangon Keksin suuntaan





























Autodude ja CDLC.CO tekivät yhteistyössä näyttävän osaston pääsiäisenä 2024 American Car Show´ssa. Nyt tuli käytyä katsomaan kerhon talli- ja katutapahtumaa. Sade ja kylmä ilma eivät alkuun haitanneet, mutta jossain vaiheessa ilta kohtaa tuli vilu. Mutta nähtävää oli, ja ainutlaatuisen tapahtuman ainekset myös olivat olemassa.

Turkulainen Grand Cherokee -herrasmies teki u-käännöksen
ja tuli tutustumaan "Jeep-osastoon" Destinaatiokuskin mielileipomon eteen 

CDLC.CO järjestää Lahdessa Sibeliustalolla kovan tason näyttelyn vuosittain #fittedfest

Muuten Firebird, perävalot vain Camarosta?

Autodude tarjosi vireyttä kehoon

Z ryhdissään

Amazon on paljon muutakin kuin verkkokauppa

Kustomoinnin ja tuningin tulevaisuus on sähkössä?

Takaisin koeajoon ja Jeep Grand Cherokeehen. Auto on matka-auto. Ison koonsa ansiosta on haastetta ehkä kaupunkiolosuhteissa. Pitkä keula ei pelota, vaan se, ettei näe etulokasuojien viereen. Tämä vitsaus on nyky-SUV-autojen "ominaisuus". 

"Pitää katsoa ennakkoon keulan vaatima tila. Vain arvioimalla saa varmuuden, missä mennään."
(Jeep-nainen Minna, liikenneopettaja)

Ennen amerikkalaista autoa kutsuttiin maantielaivaksi.

"Lisäisin tähän uuteen Grand Cherokeehen kyllä eurooppalaista näkemystä matkamukavuudesta ja luksuksen tunteesta. Jousitus, voima ja audio tuovat mieleen kyllä Euroopan - tai Japanin. Vain joissain tilanteissa ohjaus keventää isoissa nopeuksissa - että aistii sen mikä ennen vallitsi amerikkalaisessa autoilussa. Niitä sai ohjata, kun ohjaus "souti", ollen tunnoton. Siitäkö laiva-nimitys?"
(Destinaatiokuski, ajokoutsi Timo Nousiainen) 

Uusi Jeep Grand Cherokee kulkee vakaasti kuin juna. 

Ihmisen ryhti vanhetessaan menee kasaan vai...kasvavatko autot?

Olkoon janoinen, bensaa saa kortilla...

Takaisin Vantaalle matkatessa yksimielisesti testitiimi totesi: "jos vielä vähän ajettaisiin, ennen kuin palautettaisiin..." No, kierrettiin Myyrmäkeä ja Konalaa iltahämyssä.

Audion testausta Myyrmäen jäähallilla

Konala by night

Palautushetki Petikossa by night

lauantai 6. huhtikuuta 2024

Koeajo ja siirtoajo osana destinaatiokokemusta.

Koeajo. Termi on monipuolinen, liittyen teknisen laitteen tai ajoneuvon kokeilemiseen esim. ennen ostopäätöstä. Tai kokeilua ihan muuten vaan.

Koe, testi määrittelee synonyymit.fi koeajon lisäksi. Määritelläänpä lisää. Julkisuudessa ja mediassa käytetään koeajo-terminologiaa monella tavalla. Auto- ja liikennemediassa tulee mukaan eri käsitteitä, sen mukaan millainen on ajo, sen pituus tai ajoneuvon markkinointivaihe.

"Teemme koeajoista kahta erilasta juttutyyppiä: maistiainen ja koeajo. Näistä nopeatempoisempi juttutyyppi on maistiainen. Siinä kerromme automallista mahdollisimman paljon tietoa ja mukana on myös tiiviimpi kuvaus auton ajo-ominaisuuksista. Maistiainen on nopeampi juttutyyppi toteuttaa, jolloin saamme välitettyä autosta tietoa lukijoillemme mahdollisimman nopeasti."

"Autot-osiosta löydät koeajot, autotestit, vertailut, rengastestimme sekä ajankohtaiset autouutiset."

Arjessa auton hankinta-aie tai matkailu mahdollistavat erilaisten ajoneuvojen testaamisen tai käyttöominaisuuksien selvittämisen. 
Joskus sattuu eteen mielenkiintoisia tai kuvauksellisia yhdisteitä.

Destinaatiokuskin koeajossa Ford Mustang Henry Fordin kadulla (www.henryfordintalo.fi)
























Joskus matkailu avartaa enemmän kuin oli suunnitelmissa - Ruotsissa Destinaatiokuski kokeili Xpengiä

Tietokilpailun (ajokortittomalle) voittajalle viikonlopuksi avoauton siirtoajo























Testiajo tai vertailu on yleensä ammattimediassa koeajoa pitempikestoinen rupeama, jossa käydään ominaisuuksia läpi hyvinkin tarkasti. 

Siirtoajo on tavallisesti tarpeeseen suunnattu ajoneuvon siirtäminen. Tämä tapahtuu usein ennalta määrätyn ajon, ajoreitin tai aikataulun mukaan. Se, mitä siitä saa irti destinaatiomatkailun mielessä, riippuu aivan edellä mainituista rajoitteista - tai mahdollisuuksista. 

Emmin Auto-Opiston Volvo siirtoajossa Sääksmäen sillan kupeessa www.nepunaisetkouluautot.com

Autojen siirto on kaupallistunut. Autoliikkeet ja yritykset ovat palvelujen lisääntyessä lisänneet tarvetta. 

"Meiltä saat siirroille aina luotettavat ja kokeneet kuljettajat. Palvelumme on turvallinen, luotettava ja nopea. Hoidamme myös kaupunkien sisäiset siirrot viikon jokaisena päivänä." 

Sosiaalinen media on lisännyt autojen koeajoja huomattavasti. On syntynyt eri kohderyhmiin vetoavia somettajia ja bloggaajia. Myöskin automaahantuojat ja liikkeet tekevät esim. vaikuttajien kanssa yhteistyötä. Puhutaan ehkä autokokeilusta - ja esittelystä. 

Toiset ovat uskottavampia (ajajia) kuin toiset...  

Krisse Aalto: uskottava. www.youtube.com/watch?v=iRb-ck4S5MQ

Myös erilaiset autonesittely- ja autonhankintapalvelut ovat lisääntyneet.

Audi palautui koeajon jälkeen liikkeeseen - kytkinremontti tulossa selvästi Kuka autoasi oikein ajaa? - Trafiikkimaikka

Matkailullinen ulottuvuus on koeajossa mahdollista toteuttaa. Yleensä reittiin on mahdollista liittää yhtä ja toista etukäteissuunnittelulla. 

Autoliiton kyselytutkimuksen mukaan kotimaan matkailukohteiden ei myöskään koeta olevan helposti saavutettavissa ilman autoa. Myös ulkomaille lähdetään usein autolla tai auto vuokrataan kohteessa.
Autoliiton teettämän barometrin mukaan 76 prosenttia suomalaisista käyttää vapaa-ajan matkoihinsa pääsääntöisesti omaa autoa. Tämän lisäksi seitsemän prosenttia yhdistää näillä matkoilla oman auton ja joukkoliikenteen käyttöä ja kolme prosenttia kulkee kimppakyydillä tai yhteiskäyttöautolla.

"Henkilöauton käyttöön on varmasti monia syitä. Se on usein nopein ja aina joustavin tapa matkustaa, eikä sille välttämättä ole edes todellista vaihtoehtoa. Voi sanoa, että henkilöautoilu yhdistää suomalaisia, olivatpa he sitten maalta tai kaupungista." (Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen)

Linna Cruisingiin menossa Vehoniemenharjulla












Tarvitseeko ajon olla pitkä, jotta siitä saa sisältymään edellä mainittuja elementtejä?  Tarvitseeko muuta kuin vähän vaan siirtää...? Ei tarvitse. Kaikki lasketaan!

keskiviikko 3. huhtikuuta 2024

Cruising on osa autoilun ihanuutta ja nautintoa.

Cruising elää vahvasti, ovathan auto- ja moottoriaiheiset tapaamiset kaikkinensa ihmiselle hyvästä.

"Cruisingiltaan kiteytyy monesti ihan omanlaistaan sähköä. Auto on pesty ja puunattu, matkaseuralaiset poimittu kyytiin ja poikettu huoltoasemalle täyttämään tankki, kenties eväskassikin.
"Cruisin´ Extra 2020, Viipalemediat Oy)

"Cruising is a social activity that primarily consists of driving a car. Cruising can be an expression of the freedom of possessing a driver´s license. Cruising is distinguished from regular driving by the social and recreational nature of the activity, which is characterized by an impulsively random, often aimless course." Cruising (driving) - Wikipedia


Tunkua Malmin tapaan



















Sosiaalinen aspekti harrastamisen lisäksi, tutustuminen uusiin ihmisiin ja itse ajoneuvosta nauttiminen on se juttu. Autotapaamisten renessanssiajat ovat alkaneet korona-ajan jälkeen.


Cruising ja kokoontumisajot eivät ole amerikkalaisten autojen etuoikeus



















Näinä aikoina on pääkaupunkiseudulla haastetta löytää kunnon paikkoja cruisingiin. Ruotsissa ilmiö on laajenmassa - tämänkin lajin naapuri vie 6-0.

Ruotsissa Solvallan raviradalla: Haastetta on järjestää autotapaaminen pääkaupunkiseudulle (Tukholma). Se ei ole pikkujuttu löytää paikka, jonne kaikki mahtuvat lähialueelta ja kauempaakin.

"Så det blev en välbesökt tillställning med solsken som blänkte i lack och krom på alla de 1100 bilar som fyllde arenan." (Wheels 11/2022)


Ahveniston moottoriradan kesäkaudella maanantaisin riittää juttua ja nähtävää
 - tässä koneromantikot Leo Belikin Studebaker Avantin ympärillä

Onko suunta aina oltava selvillä, kun lähtee cruisaamaan tai road tripille? Kunnon road trip sisältää aina jotain sellaista, mitä ei alun perin ajateltukaan kokea tai nähdä.

Destinaatiokuski yhytti joskus mielenkiintoisen autoilutapahtuman Scandic Rosendahlin alueella

"A popular route (or "strip") is often the focus of cruising." Cruising (driving) - Wikipedia


Matkalla. Tien päällä. Sitäkin matkailu on cruisingin näkökulmasta.

"Olemme yllättävän vähässä ajassa kasvaneet siihen, että auton ulkopuolinen maailma ruokkii uteliaisuuttamme ja saa meidät haluamaan lisää. Me olemme tottuneet siihen, ettemme tiedä, mitä eteemme aukeaa seuraavan mutkan takaa."
(Aino Huilaja, Pakumatkalla, Otava 2021)


Cruisailun ihanuutta Pyynikillä




sunnuntai 31. maaliskuuta 2024

Nimi on enne - vuorenkokoinen GMC Sierra koeajossa.

Joskus auton nimi sopii hyvin ajoneuvon ominaisuuden tai muun yhdisteen kanssa. GMC Sierra on iso auto - vuorenkokoinen suorastaan. Ja nelivedollakin varmaan vuorelle pääsisi.

GM on brändännyt jo ammoin hyötyautonsa nimellä GMC. Suomessa niinkään merkki ei ole ollut esillä. Nyttemmin, kun autoja tuodaan paljon eri tarkoituksiin, hyötyautorintamalle ja suoratuontina, se alkaa olla tunnetumpi.

"GMC currently makes SUVspickup trucks, vans, and light-duty trucks."
GMC (automobile) - Wikipedia

Work Cars Oy:n Tuusulan toimipisteeltä oli siirtoajossa American Car Show´hun uusi 2024 vuosimallin GMC Sierra Elevation 3.0 Duramax -malli. Moottori on hiljainen, kuten suunnittelun lähtökohta on ollutkin.

"The Duramax engineers had a blank slate from which to develop the new 3.0-liter inline-six. So they added advanced technology including a stop/start feature to boost fuel economy, performance, and efficiency. Another focus was minimizing noise and vibration."

GMC Sierra on rekisteröity Suomessa verotussyistä kuorma-autoksi. Saman auton kävi Jyväskylässä koeajamassa myös autobloggaaja Mikko Kilkki. 

Mikon huomioita:
"Nyt ajoon lähtenyt GMC Sierra 1500 on kolmelitraisella dieselkoneella. Vetotapa on neliveto, ja vaihteisto automaatti. Ohjaamossa istuimet löytyy viidelle. Ulkoisesti auto on melkoinen ilmestys. "

Auto on tosiaan melkoinen ilmestys. Se on korkea ja leveä. Jyhkeä keula ja perä tekevät tosiaan vaikutelman kuorma-autosta.

Destinaatiokuski peittyy vuoren taa.



















Ajossa auto on pääpiirteittäin rauhallinen menijä. Tietystikin rajoitin tulee vastaan, kuorma-auto kun on - vaikka tehoa olisikin riittävästi. Ajotuntuma oli kuin perinteisen saksalaisen ison suoran 6-sylinterisen ja turboahdetun moottorilla varustetun auton. Kun kiihdyttää, teho tulee rouhean äänen lisääntyessä tasaisesti. Vähän niin kuin, että kuljettaja tekisi osan "työstä". 

Ohjaus hakee hieman, siitä tuntee auton amerikkalaiseksi. Ohjus on kevyt. Ja ohjauspyörän sormituntuma ohuehkolla ratilla voisi olla hieman tehokkaampi. Auto on toimiva kokonaisuus kuitenkin. Rajoitinta vastaan ajamisessa joutui jalalla tekemään töitä, joten pitkällä matkalla voi tossu puutuakin.

Vuorenvarmaa etenemistä kohteeseen

Ruutuun pysäköinti on suhteellista. Leveyttä tarvitaan - ja apusilmiä


Talviliikenteessä Tampereella tämän vuoden helmikuussa Destinaatiokuski bongasi vanhan "Gemssun". 

Urhea talviliikkuja 1960-luvun alkupuolelta - jälkituontiauto tämäkin?

GMC tunnettiin meillä sodan jälkeen tuonti-hyötyautona myös. 

Onko GMC Sierra ihan tavallinen hyötyauto? Ei. Se on samalla premium-tason kulkine, jolla on iso kuljetuskapasiteetti - ja laadukas, tilava ohjaamo ja matkustamo.

Work Carsin suulla: 
"Tässä on jenkkiauton tunnelmaa, näyttävyyttä sekä varustetta!
Auton ulkokuori on näyttävän mustan yksityiskohtia myöten. 
Tällä on huomio takuuvarmasti taattu eikä jätä varmastikaan kylmäksi!
Kattoikkuna
Kaistavahti
Pysäköintitutkat
Start-Stop
Sähköinen takaluukun aukaisin
Törmäysvaroitin
Penkinlämmittimissä mahdollista lämmittää vain selkänojaa
Ohjauspyöränlämmitin
Automaattiset pitkät
Vetotavan valitsin
Ajotavan valitsin
Trailer-Mode
Takalasi on aukeava
Kamera myös lavalle
Langaton lataus
Spray-On Bedliner lavalla
Takana kävelijän varoitin
Tyylikkään mustalla värillä varustettuna, joka sopii erittäinkin hienosti auton luonteeseen. Keulalla valaisee kirkkaat LED-valot jotka luovat hienon silauksen tyyliin, oli parkkivalot taikka ajovalot päällä, ei väliä kun kaikki on LEDiä. Alla pyörii alkuperäiset alumiinivanteet joka luo viimeisen silauksen ulkonäköön. Kyseessähän on kevytkuorma-auto joten auto sopii vallan loistavasti yrityksen taseeseen, kun nimettyä kuljettajaa ei tarvitse kevyt kuorma-autoissa olla. Käyttökustannukset myös vain 80€/vuosi ja auto on autoverovapaa eli saat 100% vähennettyä ALV! Tämän kaiken kruunaa 3.0-litrainen Duramax-moottori, jonka ansiosta keskikulutus on hyvinkin inhimillinen ja lompakkoystävällinen!
Äänentoistosta huolehtii Bosen Premium Sound System eli humppa soi tarvittaessa hyvinkin laadukkaasti! Autosta löytyy kosketusnäytöllinen soitin johon peilaantuu 360-asteinen kamera sekä myöskin mahdollista integroida älypuhelin langattomasti, löytyy siis Apple CarPlay sekä Android Auto! Kamerasta on myös mahdollista valikoida yksilöidysti jokin auton kameroista. Erittäin käytännöllinen varuste ahtaissa paikoissa sekä maastossa!
Sisustassa on ylellinen tunnelma. Auto on jo -24 vuodelle suunnattu jonka takia auton sisusta on kokenut kasvojen kohoituksen. Vaihdekeppikkin löytänyt nykyaikaisesti auton keskikonsoliin.
Matkustamista sekä mukavuutta varten löytyy tästä yksilöstä vielä seuraavat lisävarusteet:
Adaptiivinen vakionopeudensäädin."

Hankkiako hyötyauto taseeseen?



















perjantai 29. maaliskuuta 2024

Tyrannosaurus ajassamme - tien päällä.

Hieman alkuun historiaa. 

"Koska T. rex oli suurin petodinosaurus, jos tarkastellaan painoa, T. rex oli myös kaikkien aikojen suurin maapeto. Yhdessäkään muussa eläinryhmässä ei ole kehittynyt maalla elävää petoa, joka olisi lähelläkään T. rexin kokoa."

Ja sitten nykyisyyttä.

"After the unveiling of the concept at the 2016 Texas State Fair, multiple online media published positive reactions: For now, all we can do is dream about owning one of these beasts as it is still just a concept vehicle. 

Ram should use this golden opportunity to put an insane, over-powered off-roading truck into production, because it will surely sell quickly, is relatively easy to build, and would be in a segment that only has one other competitor . . . It's time for Ram to build the TRX. Back in the day, 

Dodge put a Viper engine in a Ram pickup truck . . . since those glory days, there hasn’t been a true high performance truck from the car company with horns. That needs to change, and now is the time. 

Ram 1500 TRX is equipped with a supercharged 6.2-liter (380 cu in) Chrysler Hellcat Hemi, which produces 702 horsepower (523 kW) and 650 pound force-feet (881 N⋅m) of torque. Ram 1500 TRX - Wikipedia

Destinaatiokuskilla oli siirtoajossa kevytkuorma-auto, jossa tyrannosauruksen kaltaisen olemuksen aisti hyvinkin osuvasti. 
Vuosímallin 2024 Ram TRX Lunar Special Edition ei ole pieni eikä vaatimaton ajoneuvo oikeastaan millään muotoa. Auto oli menossa Work Carsin osastolle American Car Show´hun.
Mikä on itse asiassa kevytkuorma-auto? Kolme pointtia ohessa.
Suomessa kevytkuorma-autoiksi rekisteröidään kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnia ja enintään 7,5 tonnia painavat ajoneuvot. 
Kevytkuorma-autojen etuna verrattuna vastaaviin pickup-pakettiautoihin on kevyempi verotus. 
Yritysten näkökulmasta tärkeä asia on myös se, että kevytkuorma-autosta saa täysimääräisen alv-vähennysoikeuden koko kauppasummasta.    www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1c1559dc-62fe-4ead-99e7-2044ff725d53
Koeajoyksilö oli ajamaton, hintapyyntö 174 900 €, (ALV väh.kelp.). 
Tähän autoon kyllä mahtuu perhekin, onhan siinä tuplahytti ja tilaa ohjaamossa                                 yllin kyllin. 
Auto kiihtyy vaivattomasti ja nopeasti, painaen 2880 kg. 6,2-litrainen bensa-V8 hoitaa sen homman vaivattomasti. 
Auto on järkäle, kun akselivälikin 3686 mm.
Hyötyautokin voi olla dollarihymy



























Onko autossa mitään järkeä? On ja ei. Auto edustaa kuin muskeliautot aikanaan, rajoittamatonta vapautta ja liikkumisen nautintoa parhaimmillaan. Se on mahtava osoitus nykyajassa, että autoilusta voi nauttia. Jos vaan hyväksyy kulutuksen. 

Iso on TRX - ja korkea

Kuorma-auton kyseessä ollen, rajoittuu nopeus 80 km/h. Rajoitinta vasten ajamisessa oli hyvä tunto, mutta hassu ajatus on se, että TRX kiihtyy kuin ohjus, mutta vasten rajoitinta nopeus hyytyy. Vaikea on ajatella, kun olisi potentiaalia ja vääntöä, muttei oikein Tuusulanväylällä pääse liikennevirrassa välttämättä ohi. Käynti Ruskasannan kautta pienemmällä tiellä ajo tuntui paljon leppoisammalta. Ja remmiahtimen ja moottorin äänetkin pääsivät osaksi nautinnollista siirtoajokokemusta.

Dodgella oli urheiluauto nimeltään Viper (kyy), mutta
tämä esihistoriasta lainattu nimi on osuva myös

Bilsteinin iskunvaimennus ja TRX:n jousitus tuovat sitikkamaista pehmeyttä ajoon
hyvin keskittävän ohjauksen kanssa

Destinaatiokuskin ajatus tässä kohtaa, kun Messukeskus jo taustalla häämöttää, on että elä hetkessä

Work Cars Oy oli mukana 29.-31.3.2024 järjestettävässä 45. American Car Show´ssa. Näyttelytapahtuma on suunnattu kaikille, jotka arvostavat harrasteajoneuvojen ja moottoriurheilun monimuotoisuutta, laatua ja elämyksellisyyttä. 

www.americancarshow.fi 

Uudet ja käytetyt hyötyajoneuvot ja työautot - Work Cars Oy





Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...