Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 11. toukokuuta 2025

Suomen Chicagon motorsporttia - Chicago Drift.

Minne menisi käymään? Lähtisikö Chicagoon - siis Suomen Chicagoon? Lahteen siis! Chicago Drift järjestettiin toisen kerran - 9.-10.5.2025.

Miksi Lahti on Chicago suomalaisittain? Aiempi mainevertaus ja nyttemmin autokilpailu pitävät tuota mielleyhtymää esillä.

I let the dog out heading to (Suomen) Chicago



















"Viittaus Suomen Chicagoon johtuu ehkä siitä, että sekä Chicago että Lahti olivat aikaisemmin teurastamokaupunkeja. Kun Chicagossa tapahtui paljon väkivalta- ja henkirikoksia, se kenties sitä kautta alettiin yhdistää myös Lahteen." (Rikosylikomisario Martti Hirvonen)

Idea Chicago Driftiin syntyi Pelicansin kotipelissä. Tapahtuman isä Niko Pesonen sai talvella 2023 Pelicansin kotipelissä huikean idean, nimittäin toteuttaa Lahteen suuri autourheilutapahtuma. Kuukausien työn jälkeen Lahden kaupunki myönsikin ensimmäistä kertaa luvan järjestää virallisen Drift SM Finjector PRO -sarjan osakilpailun messuhallin asfalttikentälle vuonna 2024. Chicago Drift on syntynyt.

"Mut jos mä lähden Lahteen, joudun Mäntsälään", lauloi Kake Singers aikoinaan - Destinaatiokuski kyllä pääsi Lahteen




















"Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingin idea on ajaa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006."

Jos ralli on rattoa, niin mitä se drifting sitten on, pitäisi kai
kysyä driftingiin vaihtaneelta rallikuski Teemu Asunmaalta

Lähtötulet

Faneille on aikaa Euroopan mestarilta - Lauri Heinoselta

Mustaa savua puskeva Black Smoke -diesel-Mersu

Finn-drift-tiimin kalustoa

"Lahdessa on luovuutta. Finn-driftin Niko Pesosella on lisäksi kekseliäisyyttä ja kaupallista silmää. Lajina drifting on yleisön mieleen, sen vaatiman areenamaisen radan saa tiiviiseen tilaan. Lahdessa se on hyvällä paikalla. Messu- ja urheilukeskus on logistisesti helposti saavutettavissa ja asutus ei ole kuitenkaan ihan vieressä. Välitön tunnelma on lajille ominaista. Lahdessa on niin ikään leppoisa tunnelma. Alue on toki rajallinen, katsojia saisi varmasti lisääkin - jos tila myötäisi. Tänä vuonna oli 9000 katsojaa kaksipäiväisessä tapahtumassa (lajittelut perjantaina, kilpailukaavio lauantaina). Väitän, että Lahti on saanut jäädäkseen uuden moottoriurheilutapahtuman, jonka brändiarvo suurempi kuin yleisömäärästä voisi päätellä. Lahti osaa hiihtää, nyt myös sivukiitää."
(Destinaatiokuski)

Leppoisa meininki Ville Kaukosella - kuinkas muuten?

Jonossa kuin pienen talon porsaat

Maailma on kauniimpi tällä "doupilla" (DOP3)

Yleisö on aivan vieressä, joten äänen, savun ja fiiliksen saa aivan
varmasti tarttumaan - kuten kuminpalat hiuksiin...

Ziko´s Racingin Niko Peltola palaa varikolle Corvettellaan

Savun seassa kumin paloja - mustaa hilsettä hiuksiin...

"Kaupunkiimme on lyhyen historian saatossa liitetty amerikkalaisuuteen liittyviä tunnusmerkkejä. On puhuttu jopa Suomen amerikkalaisimmasta kaupungista, sekä hyvässä että pahassa."

"Tule Lahteen, Suomen Chicagoon, täällä jännää on", lauloi lahtelainen Amulet-bändi vuonna 1976 kappaleessa Suomen Chicago. Siitäkö lähti - tämä Lahti-maine?

Suomen Chicagoon pääsee myös Riku´s Motorin johdatuksella.

"Tämä Rikun järjestämä tour on alueellisen destinaatiomatkailun todellista haltuunottoa - omalla vastuulla."
(Destinaatiokuski)

lauantai 10. toukokuuta 2025

Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla.

Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi sisältötekemisen ydinidea. Destinaatiokuski toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee siitä sisältöä. Kiteyttäen esitellään ja nostetaan esiin mielenkiintoista aihetta. Sisältöön kuuluu luontaisesti ajaminen, matkan varrella tehdyt käynnit ja matkakohteen hehkutus.

Kohteena matkakohde.

Matkan alusta loppuun.

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?

Vuosittainen Mad Meet Konalassa






















"Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, mutta dokumentaarinen road trip kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain."                      
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Dokumentaarinen road trip - kertomus tien päältä.

Matka voi olla erityinen vaikka lähialueella. Joskus sen voi teemoittaakin, ja edetä sen mukaan.

"Lähialuematkalla Ruotsissa teemaksi hahmottui tutustua sähköautoiluun. Ja keskittyminen sellaisiin kiinalaisiin merkkeihin, joita ei Suomessa vielä ole. Move your way!"

Mustang 60 vuotta - Ahveniston moottoriradan varikolla syksyllä 2024

Destinaatioon ajo on koeajo, jossa ajetaan ja mennään joko kohteeseen tai ainakin ajetaan jokin ajoreitti. BYD Han oli vuonna 2023 koeajossa Tampereella. Kokemus synnytti syvällistä pohdintaakin.

Hän on Han - Byd Han Tampereella Tullintorin kupeessa

Tapahtumissa on aina kiva käydä. Näkee ja kokee monenlaista.

"Jämsässä - Keski-Suomessa - on äijätapahtuma metsässä. Raskaan sarjan koneromantiikkaa. Se on koettava."

Joskus vaan on hauskaa, kun saa ajaa lenkki ja edetä vaan menemään 

"Jeep Grand Cherokee 4xe Overland AT8:ssa on 2-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Siis PHEV. Ja tietysti neliveto. Painaakin jotain 2000 kiloa. 

Riittääkö voima? Miten välittyy tiehen? Siis jaksaako viedä kolmea henkilöä Vantaalta Turkuun ja takaisin. Ja onko mukava - siinä on ilmajousitus. Saako yhden päivän aikana kuvan siitä onko Grand Cherokee todellinen premium-luokan SUV? Hinnankin pitäisi asettua kohtuulliseksi tässä luokassa."      Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Jeep Grand Cherokee - kuin tunnin junalla Turkuun.

Matkalla pitää syödä, joten sitten syödään!

Yksin tai työryhmällä - aina maistuu, kuten tässä King Kebab Vallilassa

"Annos vaikutti perunavoittoiselta. Annos oli kauniisti aseteltuna peltiseen tarjoilualustaan. Maku oli raikas kauttaaltaan, kastike sopivan mausteinen ja perunat olivat rapsakan makuisia. Kaikki meni alas, perunaakin oli sittenkin sopivasti." (Destinaatiokuski)



#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip

keskiviikko 7. toukokuuta 2025

Destinaatiokuski - matkan alusta loppuun.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi julkaisujeni idea.





Bemarilla Kalvolan hautausmaan portilla kesällä 2023





Juupajoella, kantatiellä 58













































Koneromanttinen kun olen - ja vielä ajaminen jaksaa innostaa, toteutan mielelläni reissuja Destinaatiokuskina.

Käyn paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Destinaatiokuski siis toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee sisältöä - itselleen tai eri osapuolten käyttöön. 

Kohteena Sibeliustalo

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.

"Kun on kerran lähtenyt tien päälle, sinnehän halajaa aina uudestaan kelillä kuin kelillä" (Destinaatiokuski)




"Kun on kerran lähtenyt pois tieltä, sinnehän halajaa aina uudestaan" (Destinaatiokuski)

Alueiden ja paikkakuntien toimijat ovat keskeinen osa yhteistyökumppanuusverkkoa, ja samalla sitovat kohteet sekä niihin liittyvät yhdisteet keskiöön. Suomi on täynnä mielenkiintoisia paikkoja ja kohteita. Taustalla on mielettömän huikeita tarinoita. Esimerkkinä www.classicgaragejamsa.fi.

Jämsässä harraste kehittyi V8-Magazinen numerosta 1/1980 museoksi saakka

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohde ja brändi voi olla keskiössä

Joskus ei vaan onnistu päästä kohteeseen - aukioloajat eivät stemmaa (Hartsu Lahes)

Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde.

Lisätietoja, ideoita ja matkaseuraa tarjoaa: 
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi
041 314 8109
www.trafiikkimaikka.fi

#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip #koneromantiikka #ajoneuvoentusiasmi #brandomaatti

maanantai 5. toukokuuta 2025

Autolla me vaan liikumme.

Ihmisellä on autoilun myötä syntynyt tarve liikkua. Miksi juuri autolla? Onko Suomessa erityisesti syy autoilla - joko vapaaehtoisesti tai muuten? Onko auto välttämätön hyve vai turhakkeen kaltainen pahe?

"Henkilöautolla on vahva asema suomalaisessa liikkumisessa ja ihmisten arjessa.  Monelle autoilu on välttämättömyys liikkumiselle, mutta monille auto merkitsee myös paljon enemmän kuin pelkkää liikkumista. Auto voi olla harrastus tai vaikkapa yksityinen tila, jossa voi hetken järjestellä ajatuksiaan."

Auton ja tien museo Mobilia pohtii kausinäyttelyssään tätä autoilukysymystä käytännön filosofisesti ajalla 21.3.-19.12.2025.

Kukapa ei haluaisi ajaa kuin sohvalla istuen - pehmeästi ja mukavasti?


















Lähtökohtana autoilulle on tarve tai muu syy. Ilman teitä ei mennä minnekään. Tie vie siis jonnekin. Alkaen jostakin. Tie vie perille. Ennenkin mentiin - eikä meinattu. Mystiset moottorimarssijat matkasivat kuin road trip -aatteen oppikirjasta. Oli niin, että vain varakkaat saivat mahdollisuuden automobiiliin.

 Neljä naista seisomassa tien vieressä aidan edessä, taustalla ehkä Laatokan rantaa? Toinen oikealta on Greta Turkama, keskeisesti kuvassa oikealla apteekkari Väinö Turkaman (Durchman) perheen auto, Packard, Viipurin läänin rekisterinumerolla V-2745 (Pohjois-Karjalan museo)

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt.

Autoilun vuosisatainen kuva on hienosti kiteytetty Mobilia uutiset 2025 -lehdessä viiteen otsikkoon.
                                
                              1. Yksityinen henkilöauto oli harvinainen (1920-1930-luku)
                              2. Kasvu jatkuu ja jatkuu (1950-luku ja 1970-luku)
                              3. Ei pelkkä liikenneväline
                              4. Huoli ympäristöstä (1960-luku-)
                              5. Välttämättömyys

Mitä välttämättömämpi auto on, sen perustellumpaa sen käyttö on. Pitää päästä liikkumaan. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyy liikenneköyhyyden tunnusmerkit.

"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa. 

Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990–2015. 

Yhdyskuntarakenteen uudistukset ovat lisänneet autoriippuvuutta: palveluja on keskitetty ja palveluverkkoa on harvennettu."                        Liikenneköyhyys – mitä se on ja kuinka se vähenisi?

Tie ehkä vielä vie - vaan ei onnikka tai juna

Silti. Autoilu on iso juttu toisille. Sydänrakas asia. Vakavaa viihdettä. Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Pirkanmaa jää taakse, Keski-Suomi edessä kantatie 58:lla

"Autoa ei voi pitää yksinomaan liikennevälineenä, vaan monille auto ja autoilu merkitsee paljon enemmän. Auto on harrastus, yksityinen kodin jatke tai tila, jossa voi rentoutua tai järjestellä ajatuksiaan."
(Mobilia Uutiset 2025)

Koko keholla autoilua - siitä saa kicksejä ja nautintoa

Teknologia vie nautinnon? Ehkä sähköistyminen tuo toisenlaista näkökulmaa. Äänet se vie ja osittain ajamisen särmän (vaihtaminen, moottorijarrutus ja ajotyylit). Tiedä häntä...

Sähkö tulee - menisikö tämä hybridi-urheiluauto peräti 19 km pelkällä sähköllä...

tiistai 29. huhtikuuta 2025

Road trip onnistuu vaikka liftaamalla, mopolla tai polkupyörällä.

Mitä on destinaatiomatkailu? Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä. Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Yksin tai yhdessä, miten vain saa syntymään tunnelman ja matkafiiliksen.

Jingcheng Monkey matkataipaleella










                  Polkupyörä on oivallinen road trip -kulkuneuvo destinaatiomatkailuun. Road trip pyöräillen - lähteestä (hostellit.fi)
Tämän Kronanin tarina on itsessään jo sea trip -matkakertomus
- voitettu Radio Novan mediaristeilyllä Riianlahden edustalla
ahtojäissä vuonna 2002
Koneromantiikka voittaa road tripillä. Matkaa tehdään kuin ystävän kanssa. Maanläheinen tunne syntyy.

Mopolla Suomeen sananmukaisesti (Mopolla Suomeen)

"Pappa-Tunturi on yksi näistä klassikkotuotteista, konepajateollisuuden helmi. Aloittaessani vaellusta Lapissa näin Utsjoen kaupan ilmoitustaululla lappusen, jossa sellaista tarjottiin ostettavaksi. Vaellus vaihtui mopomatkaksi kohti etelää. Moposta tuli luotettava retkikumppani. Kun polkaisin sitä käyntiin, tokaisin kuin juhdalle: eiköhän painuta taas tien päälle." (Mopolla Suomeen, Juhani Seppovaara, Otava 2007)


Moottoriajoneuvolla pääsee etenemään vapaasti, kun on itse ohjaajana tai tiiviin ryhmän mukana.

Ryhmän mukana Helsingin Kauppatorilta kohti Espoota - ei road trip vaan sea cruise

Ryhmämatkailussa on vain osanen matkan kulkua - varsinkin jos ei itse aja. Joukkoliikenne on tämänkaltaista.

Ryhmässä on oma tunnelmansa, varsinkin jos linja-autolla mennään. Ja ulkomailla - vapaamman moraalin liikenteessä.
"Tiukoissa mutkissa bussin sileät renkaat antavat periksi ja kaikki tuntevat miten auton perä liukuu parikymmentä senttiä sivuun, mutta onneksi pysähtyy siihen. Matkustajat ovat pelosta valkoisia.
--
Neljän tunnin jälkeen olemme ylittäneet vuoret ja laskeudumme Albanian tasaiselle maaperälle. Kuljettaja kiihdyttää yli sallittujen rajoitusten ja pysähtyy ensimmäisellä huoltoasemalla.
Kaikki menevät baariin ja tilaavat tuplapaukkuja, myös molemmat kuljettajista. Halaamme toisiamme ranskalaisen diplomaatin kanssa. Selviytymisen tunne yhdistää kaikkia matkustajia."
(Ville Hytönen & Ville-Juhani Sutinen, Ismailiitti ja lännenmies, Savukeidas 2015)

Liftaaminen on klassikko liikkumistapana. Kansainvälinen ja ulkomailla käyttökelpoinen tapa kustannusten säästäjänä, jossa varmasti tutustuu erilaisiin ihmisiin.

"Selkäkipu hävisi kuin taikaiskusta ja kiipesin ilahtuneena ylös rekan hyttiin. Hymyillen kättelin ratin takana olevan keski-ikäisen hieman vatsakkaan miehen ja esittelin itseni."
(Asfalttivolgaa etelään, Emma Vepsä, Atena Kustannus 2018)

Kirjan motto: "Paras tapa saada selville voitko luottaa ihmiseen on luottaa häneen"
(Ernest Hemingway) (Atena Kustannus Oy)

sunnuntai 27. huhtikuuta 2025

Vanhuus vauhdissa.

Ajokortteja on Suomessa paljon. Autoilijoiden määrää kasvaa ikäautoilijoiden eli seniorikuljettajien keskuudessa.

"Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yli 3,8 miljoonaa voimassa olevaa ajokorttia, joista suurin osa, yli 3,7 miljoonaa, sisältää B-luokan eli henkilöauton ajo-oikeuden. Viime vuosina yli 70-vuotiaiden ajokortillisten osuus on noussut tasaisesti - nyt lähes 16 prosenttia kaikista henkilöauton kuljettajista on yli 70-vuotiaita." Ajokortillisten määrä kasvaa Suomessa – erityisesti seniorikansalaiset aktiivisia kuljettajia | Traficom

Seniorikuljettajilla on merkittävä rooli tieliikenteessä. Monelle auton käyttö on välttämättömyys. Osa Suomea on vailla riittäviä julkisia liikennöintipalveluita. Suomessa on myös auton käyttöön totuttu jo sukupolvien ajan, ja siksi siitä on tullut aivan normaalia päivärutiinia - mitä tulee liikkumiseen.
"Vuoden 2023 lopussa lähes 600 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella oli henkilöauton ajokortti. Tämä kattaa noin 61 prosenttia koko ikäluokasta. Erityisen huomionarvoista on, että yli 70-vuotiaista miehistä lähes 80 prosentilla ja naisista 47 prosentilla on voimassa oleva henkilöauton ajokortti.  Yli 80-vuotiaita B-kortin haltijoita oli hieman yli 130 000 ja yli 90-vuotiaita 7 100." Ajokortillisten määrä kasvaa Suomessa – erityisesti seniorikansalaiset aktiivisia kuljettajia | Traficom
Ikä on toisille autoileville vain numeroita (Auto Bild Suomi 11/2020)





























Onko ikä vain numeroita? On ja ei. Ihmisen vanheneminen kun on niin yksilöllistä. Liikenne on vilkastunut, muuttunut yleisesti nopeammaksi ja aggressiivisemmaksi. Toisin sanoen refleksien, perstuntuman ja reagoinnin merkitys on kasvanut. Joskus kun näkee hitaasti ajavan auton tai tekevän liikennesäännön vastaisesti outoja muuveja - on ratin takana usein seniori. Ei aina, mutta kärjistäen näin on.

Siispä, kun liikenne on yhteispeliä, niin vastakkainasettelu vain kasvaa. Eikö vain?

Uskaltaako ikäautoilijan kyytiin hypätä? Destinaatiokuski nousi Volgan "rattaille" taannoin Salmin matkalla Karjalassa

"Tilastot kertovat selkeää kieltään siitä, että suomalaiset arvostavat ajokorttia ja liikkumisen vapautta, erityisesti seniori-ikäluokassa. Alueelliset erot kertovat siitä, miten olosuhteet ja tarpeet vaikuttavat etenkin iäkkäiden liikkumiseen. Ajokortin tärkeys on noussut esiin myös Traficomin iäkkäiden autoilijoiden kyselytutkimuksen tuloksissa. Kyselyyn vastanneet pitivät autoa edelleen tärkeimpänä kulkumuotona omalla asuinseudulla tehdyissä matkoissa. Valtaosa vastaajista piti omaa ajokorttia erittäin tärkeänä asiana päivittäisten asioiden hoitamisen kannalta ja yli puolet vastaajista kertoi ajavansa päivittäin tai lähes päivittäin (Henna Antila, Traficom) Ajokortillisten määrä kasvaa Suomessa – erityisesti seniorikansalaiset aktiivisia kuljettajia | Traficom

Autot muuttuvat. Autotekniikka muuttuu. Turvallisuus lisääntyy. Käyttövoimat muuttuvat. Usein kuitenkin senioriautoilija haluaa ajaa sillä "tutun ja (oletuksena) turvallisen" autonsa loppuun saakka. Eläkeiän ylitettyään ihmiset ostavat uusia autoja harvemmin.

"Tämä hidastaa turvallisempien turvallisempien autojen yleistymistä iäkkäämpien autoilijoiden keskuudessa. Liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa 65-74-vuotiaat ovat aiheuttajina keskimäärin vuoden nuoreimmilla autoilla kuin 75-vuotiaat ja sitä vanhemmat." (Esa Räty, Onnettomuusinstituutti) (Vanha auto riski iäkkäälle, Ilpo Salonen, Tekniikan Maailma 6/2020)

"Eläkeiän kieppeillä ihmiset ostavat kyllä paljon uusia autoja, mutta tahti hidastuu, mitä kauemmas eläkeiästä mennään. Hyvä puoli on, että ikääntyvät ajavat yleensä varoen, ja kokemusta on kertynyt monenlaisista tilanteista." (Vanha auto riski iäkkäälle, Ilpo Salonen, Tekniikan Maailma 6/2020)

Kuvanottohetkellä Rambler Hornet on ollut uudehko, mutta jos sillä on ajettu ajokortin voimassaolon loppuun asti, tekniikka ja autot ovat takuulla muuttuneet (Kari Riner Pulkkinen, 1973 (Museovirasto)

Faktat senioreista pöytään! 

"Heillä voi kuitenkin olla kankeutta liikkumisessa, vähemmän lihasvoimaa, vaikeampi nähdä pimeällä ja jonkun verran hidastumista muuttuneiden tilanteiden seuraamisessa." (Mia Koski, Liikenneturva)
(Vanha auto riski iäkkäälle, Ilpo Salonen, Tekniikan Maailma 6/2020)

Nykyään autoa vaihtaessa on ns. elinikäinen oppiminen arvossaan.

"Mitä uudempi auto, sitä enemmän aktiivista turvatekniikkaa, ja ikäihmisen mahdollisuudet selviytymiseen liikenteessä kasvavat. auto reagoi, ellei kuski niin tee. Tekniikasta voi olla myös haittaa, jos sen käyttö on vierasta."
(Iäkäs hyötyy turvatekniikasta, Ilpo Salonen, Tekniikan Maailma 6/2020)

Vanha vitsi, mutta niin osuva: Mitä annettaisiin isoisälle lahjaksi, kun hän ei oikein näe eikä kuule. Siispä televisiota tai radiota ei voi hankkia... Hei, ostetaan hänelle mopo! (Patrick Oras, 1966-1970, Helsingin Museovirasto)

Turvallisuus on pitkälti terveydestä kiinni.

"Ongelma on, että ikäihmisellä alkaa olla monenlaista kremppaa, aistivikaa ja hidasta reagointia. Ei tietenkään voi yleistää. Ikävuodet kohtelevat ihmistä eri tavalla. Pitää ajatella, millä on liikenteessä merkitystä". (Osaston ylilääkäri, geriatri Minna Löppönen, Raision sairaala) ((Iäkäs hyötyy turvatekniikasta, Ilpo Salonen, Tekniikan Maailma 6/2020)

"Lääkärin ilmoitusvelvollisuus ajokykyyn vaikuttavista sairauksista on ollut voimassa jo niin pitkään, että se pitäisi olla kaikkien lääkäreiden tiedossa. Silti ajoterveys jää arvioimatta tai pahimmillaan lääkäri ei noudata ilmoitusvelvollisuuttaan edes selkeissä tiedossaan olevissa tapauksissa."
(Pääkirjoitus: Lääkärin merkitys kasvaa, Eila Parviainen, Moottori 11/2019)

Niin matkan pää kuin ikäkin on siis destinaatio.

Kohde saavutettu tällä kertaa näin (Erkki Voutilainen, 1961, Museovirasto)

#ikäautoilija #senioriautoilija #ajokyky

keskiviikko 23. huhtikuuta 2025

Autosijainen - yks´ tavallinen Kia.

Piti uusimani "luonnollisen työryhmän" kanssa koneromanttinen road trip Ruotsiin pääsiäisenä. Tätä jo ennakoinkin tekeväni Euro 6 -dieselilläni. Kaikki oli valmiina Jönköpingin autotapahtumaa varten - laivaa ja majoitusta myöten... Yritykseksi jäi kuitenkin. Sanotaan nyt vaikka niin, ettei adblue-järjestelmä saa enää minulta pienintäkään ymmärrystä autoilun (motoring) kannalta... Futuuriolettamaksi siis destinaatio jäi...

No, sain sijaisauton työviikkoa varten käyttööni - ihan tavallisen harmaahkon perhefarkku-Kian. Työmatkani suuntautui pääsiäisen jälkeen Ylä-Pirkanmaalle. Sijaisautollahan mennään vaan, eikä fiilistellä tai ainakaan siihen ihastuta, vai kuinka? Hei, tämä autosijainen olikin ihan hauska tapaus.

Destinaatiokuski ja Kia kelirikkotiellä





Kia maastoutuu petäjän helmaan eikä suuremmin harmaasta maisemasta erotu - ajaessa enemmän...

Kia Ceed 1,0 -bensiinillä lähdin ajamaan siirtymän kohti keskistä Suomea, ja eräässä ohitustilanteessa kantatiellä huomasin, että kolme sylinteriä antoivatkin kunnon potkun. Avattuani konepellin, katsoin turboa silmiin. Tätä autoahan pitää ajaa monipuolisilla teillä. Onneksi erääseen kohteeseen pääsi myös ajamaan siirtymän soralla. Routatie toi esiin hauskuutta ajamisessa.

Ajamisessa innosti ohjauksen täsmällisyys ja auton jousituksen mukavuus routateillä. Vetoa ja kiihtyvyyttä oli ajamisen mukavuus säilyttäen. Ei nykimistä, sutimista eikä vetelyä. Jarru oli herkkä vain asfaltilla, jossa toinen etupyörä tuntui lukittuvan erääseen risteykseen hitaassa vauhdissa irtosorakohtaan pysähdyttäessä.

Konttoripuolella saa kiitosta manuaali - silläpä on kiva kuljettaa Korean rautaa soralla

Manuaali on katoava vaihteistotyyppi. Kian tapauksessa vääntöä on mukavasti 2-vaihteella, jolloin ajaminen on hauskaa kiihdytyksessä. 3-vaihteella maantiellä ohituksessa 80 km:n vauhdissa auto näytti kyntensä. Tehopiikki oli mukavan oloinen ja auton persoonallinen "vajaapyttyinen" soundikin toi sporttisävyä hetkiseksi... 6-vaihde on vain polttoaietaloutta ja maan- tai moottoritien isoa marssivauhtia varten.

Hassuakin oli. Autoa käynnistettäessä kojelaudasta tulee oma soundi, ja värikirjo näyttää, että "järjestelmää tarkastetaan". Pari kertaa hölmistyneenä seurasin seremoniaa, ja sen loputtua mietin voiko jo käynnistää vai "hehkutetaanko" vielä... Kun saavuin haja-asutusalueella kohteeseeni ja sammutin (ihan avaimella) auton, kojelautaan tuli teksti "takapenkki tarkastettava." Tyhjäähän täynnä se oli, kun hölmistyneenä kehotusta tottelin.

Tyhjää täynnä oli, kun tarkastin...

Ketterästi liepeelle taittuu tämä Kia Ceed.

"En ehkä tälläistä ostaisi, mutta mielelläni ajaisin."                        
(Destinaatiokuski)
- - - -- 
Tästä piti alun kirjoittamani ja teemajatkumon realisoitua. Vuonna 2022 tuli pohdittua yhdistämistä - ja toteutettua hybridiloma. Autoilun ja loman voi kivasti yhdistää. Nyt siis jäi odottamaan...
"Loman voi viettää autoilemalla. Ja osan matkasta voi liittää autoiluun. Lyhyen irtioton voi hyödyntää yksilöllisemmin autolla matkaten."           
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Lomamatka autoiluun tutustuen - road trip?

Ehkä sitten joskus taas...

#destinaatiokuski #destinaatiomatka #ajaminen

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...