Sivuluisu, sivukiito, linkuttaminen - nämä sanat riittävät kuvaamaan takavetoisen auton perän saamista liukuun asfaltin pinnalla. Ehkäpä erilaisin näkökulma muihin autourheilumuotoihin on se, että pelkkä nopeus ei riitä sijoituksiin.
Drifting - mitä se on?
"Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingin idea on ajaa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006." Drifting on saanut Suomessakin ennennäkemättömän lajibuumin. Kilpailupaikkakuntia on useita, ja ratoja on toteutettu luovasti.
Myöskin EM-sarjan osakilpailu on saatu Suomeen - Alahärmään. Ja vuonna 2026 Hämeenlinnaan, Ahveniston moottoriradalle!
Ja mikä hienointa, laji on katsojaystävällinen. Ja katsojia riittää. Tehoa ja ääntä myös.
"In a scene reminiscent of an intense, professional league football match, Warsaw’s Olympic PGE Narodowy Stadium came alive as 58 of the top drifters from Europe and beyond battled it out in front of over 53,000 spectators."
Ai niin, suomalaisethan menestyvät kansainvälisesti tässäkin autourheilulajissa. Lauri Heinonen Porista oli toinen ja Juha Rintanen Hämeenlinnasta oli kolmas.
Lauri Heinonen, ykkönen vuonna 2024.
 |
| Näin ropattiin ammattitasolla vuonna 2025. Tervetuloa Eurooppa Ahvenistolle vuonna 2026! |
"Kilpailemisessa ei ratkaise kierrosaika tai maaliin saapumisen järjestys vaan voittajan ratkaisee tuomaristo. Tuomaristo tarkastelee neljää kriteeriä: nopeus ja sulavuus, luistokulma, ajolinjan valinta ja tyyli. Nopeus yksistään ei ratkaise, mutta suuremmalla nopeudella ajaneella on etu tuomariston päätöksessä." Drifting – Wikipedia  | | Sivukiitoa ja kansanhuvia Ahvenistolla 7.9.2024 |
 |
Suolenkillä sivukiidossa Ahveniston moottoriradalla vuonna 2022
|
Vuonna 2017 oli Ahveniston suolenkillä jo isoa menoa ja kovaa meininkiä.
"Kilpailun kovimman vastuksen suomalaisille huippukuljettajille tulevat tarjoamaan virolaiset ja latvialaiset drifting-kuljettajat."
 |
| Ahveniston moottoriradalla on testattu jo aikoinaan sitä, miten saadaan perä irti pääsuoran päässä |
"Karsinta-ajossa kilpailijat ajavat yksin, jolloin voi saada enintään sata pistettä. Ajolinjasta voi saada 60 pistettä, jonka lisäksi enintään 20 pistettä tulee ajokulmasta ja 20 pistettä tyylistä. Tähän vaikuttaa kolme seikkaa: aloittaminen, sulavuus ja päättäväisyys. Varsinainen kilpailu ajetaan pareittain, jossa kilpailijapari vuorottelee johtoauton ja seuraajan rooleissa. Johtoauto pyrkii toistamaan täydellisen karsinta-ajon, mutta ei saa haitata seuraajaa. Seuraajan on matkittava johtoauton liikkeitä täsmällisesti ja mahdollisimman lähellä."
Seuraaja ja seurattava. Jahdattava ja jahtaaja. Lead car and chase car...
 |
| Volvo jahtaa suolenkillä 2022 |
 |
Nissan jahtaa suolenkillä 2022
|
.jpeg) |
| Bemmi linkussa Ahveniston uuden drifting-radan testipäivässä 10.8.2024 |
 |
Perää jäähdytellään varikolla Ahveniston uuden drifting-radan testipäivässä 10.8.2024
|
 |
Ylen Varikkounelmia-sarjastakin tuttu Elena Helme kävi testaamassa Ahveniston uutta drifting-rataa testipäivässä 10.8.2024 |
Laji on tarjonnut uusia mahdollisuuksia, mm. Ahveniston moottoriradalle. Tunnelmaa on riittänyt katsomossakin kuin Tähtien kisassa 1980-luvulla.
 |
| Väenpaljoutta syksyllä 2024 - ei kultaisella 1980-luvulla |
Vuosituhannen ennätysyleisö Ahvenistolla todisti hämeenlinnalaisjuhlia driftingfinaalissa: "Kannatti tulla" (hameensanomat.fi, 7.9.2024 19:25)
Lisätietoa ja lähteitä driftingistä:
Ahveniston drifting-radasta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti