Destinaatiomatkaajat

keskiviikko 21. toukokuuta 2025

Halvalla Nammi Boxilla Halvalle hakemaan namiboksia.

Sähköautot halpenevat. Halpuus on suhteellinen käsite. Alle 30.000 eurolla saa pieniä sähköautoja. Tuleeko nyt pienuus muotiin myyntivalttina sähköisyyden saralla? Muistammehan polttomoottoriajalta esimerkiksi pikkufiiut ja kuplavolkkarit...

Kiinasta tulee nyt pientä ja halpaa. Dongfeng on merkki ja malli on Nammi Box. Auto on kompaktin pieni. Siinä on muotoilullisia ja materiaalisia vaikutteita Euroopasta. Ulkonäössä on jotain Miniä ja Smartia, sisustuksessa vaikkapa DS:ää. 

Pitihän Destinaatiokuskin tätä "karkkilaatikkoa" tyypittää Vantaalla Wetteriltä. Nyt auto oli liikennekelpoinen. Aiemmin keväällä ei ollut, vaikka olikin mahdollista "koeajaa"... Nyt oli ohjelmistoja päivitetty. 

Uudet kiinalaiset merkit ja mallit tulevat niin nopealla syklillä, ettei brändin rakentamiseen jää oikein aikaa. Pitäisi vain saada kauppaa ja sitä kautta markkinavarmuutta. 

Oheisessa linkissä on kaksi tapaa kirjoittaa Dongfengin malli... Täyssähköinen Dongfeng Nammi box - Wetteri

Halvalla Nammi Boxilla Halvalle hakemaan namiboksia

















"Ajaminen Nammi Boxilla on hauskaa sinänsä. Ajossa hieman rengasäänet kantautuvat eri tienpintojen ja vauhdin mukaan. Tuulinen sää heilahdutti autoa hieman. Muuten on kyllä astetta isomman auton ajamisen iloa. Rekuperaatiossa on hyvä ote, sillä on mukava hallita liike-energiaa pysähtymättäkin esimerkiksi liikennevaloihin - pystyen hyvin säätelemään ennakoimalla menoa." (Destinaatiokuski)

Wanli on rengasmerkki - tuntematon suuruus itselle

Sähkö tulee isosti pikkuautoluokkaankin - onko 25.000 euroa kuitenkaan halpa hinta?
   
Chic, sanoisi ranskalainen. Bella macchina, sanoisi italialainen. Sanoisiko kiinalainen, fengshui?

Fengshui?

Kojelaudassa on "käsilaukkumaisen" tuntuinen fiilis. Maisemakonttorissa on kuin "läppärinmentävä työtila". Käytännöllinen hanskalokero?

Osuuko polviin tai kehoon? Kyllä!

Integroitu käsilaukku?

Minimäisen karmiton ovi, BYDmäinen (Build Your Dreams) slogan

Viiksessä vasemalla puolella on valoa, pyyhkijää ja vilkkua...

Kumpaan luottaisi etäisyyden suhteen, tuulilasin vai näytön kautta?

Kumpi?

Kampi?

Holhoaminen tuntuu X-sukupolven edustajana, Destinaatiokuskista, naurettavalta. Aika herkästi, kun päätä kääntää sivuun, naisääni alkaa nalkuttaa turvallisesta ajamisesta... Poikamiehen painajainen? Samoin kaistavahti hiukan tahtoo "nakella niskojaan" eli tempoilla terävästi (lue: häiritsevästi). 

Jos edessä on maisemakonttori, niin takana on...c-pilari

No, myönnetään, että on hauska ajaa tämä "karkkilaatikko"

Sukupolvikysymys: mitä näillä tekee - radiota sitä kaipaisi...

"Jos näkee asiat hauskasti, eikä huolta huomisesta, on tämä pikkuinen ja uutukainen kiituri kaupunkiin varmaankin ihan sovelias peli. Olisiko hiukan outo lintu maaseudulla? Radio on siellä hyödyllisempi kuin "värisuoravalaistukset". Jarruttaessa vähän voimakkaammin, tuntui kummallinen värinä ratissa ja renkaissa. Säätöä vaille vai ominaisuus? Leasing-hintoja odotellessa näkee olisiko tästä pieneen ajoon ja pyöritykseen makea kulkine. Nyt tarjottiin rahoituksella alle 400 euroa kuussa. Mihin vertaisi? Miten arvottaa brändiä, jota ei tällä hetkellä kukaan juurikaan tunne?"
(Destinaatiokuski)

#dongfeng #nammibox #wetteri #destinaatiokuskikoejaa

sunnuntai 11. toukokuuta 2025

Suomen Chicagon motorsporttia - Chicago Drift.

Minne menisi käymään? Lähtisikö Chicagoon - siis Suomen Chicagoon? Lahteen siis! Chicago Drift järjestettiin toisen kerran - 9.-10.5.2025.

Miksi Lahti on Chicago suomalaisittain? Aiempi mainevertaus ja nyttemmin autokilpailu pitävät tuota mielleyhtymää esillä.

I let the dog out heading to (Suomen) Chicago



















"Viittaus Suomen Chicagoon johtuu ehkä siitä, että sekä Chicago että Lahti olivat aikaisemmin teurastamokaupunkeja. Kun Chicagossa tapahtui paljon väkivalta- ja henkirikoksia, se kenties sitä kautta alettiin yhdistää myös Lahteen." (Rikosylikomisario Martti Hirvonen)

Idea Chicago Driftiin syntyi Pelicansin kotipelissä. Tapahtuman isä Niko Pesonen sai talvella 2023 Pelicansin kotipelissä huikean idean, nimittäin toteuttaa Lahteen suuri autourheilutapahtuma. Kuukausien työn jälkeen Lahden kaupunki myönsikin ensimmäistä kertaa luvan järjestää virallisen Drift SM Finjector PRO -sarjan osakilpailun messuhallin asfalttikentälle vuonna 2024. Chicago Drift on syntynyt.

"Mut jos mä lähden Lahteen, joudun Mäntsälään", lauloi Kake Singers aikoinaan - Destinaatiokuski kyllä pääsi Lahteen




















"Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingin idea on ajaa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006."

Jos ralli on rattoa, niin mitä se drifting sitten on, pitäisi kai
kysyä driftingiin vaihtaneelta rallikuski Teemu Asunmaalta

Lähtötulet

Faneille on aikaa Euroopan mestarilta - Lauri Heinoselta

Mustaa savua puskeva Black Smoke -diesel-Mersu

Finn-drift-tiimin kalustoa

"Lahdessa on luovuutta. Finn-driftin Niko Pesosella on lisäksi kekseliäisyyttä ja kaupallista silmää. Lajina drifting on yleisön mieleen, sen vaatiman areenamaisen radan saa tiiviiseen tilaan. Lahdessa se on hyvällä paikalla. Messu- ja urheilukeskus on logistisesti helposti saavutettavissa ja asutus ei ole kuitenkaan ihan vieressä. Välitön tunnelma on lajille ominaista. Lahdessa on niin ikään leppoisa tunnelma. Alue on toki rajallinen, katsojia saisi varmasti lisääkin - jos tila myötäisi. Tänä vuonna oli 9000 katsojaa kaksipäiväisessä tapahtumassa (lajittelut perjantaina, kilpailukaavio lauantaina). Väitän, että Lahti on saanut jäädäkseen uuden moottoriurheilutapahtuman, jonka brändiarvo suurempi kuin yleisömäärästä voisi päätellä. Lahti osaa hiihtää, nyt myös sivukiitää."
(Destinaatiokuski)

Leppoisa meininki Ville Kaukosella - kuinkas muuten?

Jonossa kuin pienen talon porsaat

Maailma on kauniimpi tällä "doupilla" (DOP3)

Yleisö on aivan vieressä, joten äänen, savun ja fiiliksen saa aivan
varmasti tarttumaan - kuten kuminpalat hiuksiin...

Ziko´s Racingin Niko Peltola palaa varikolle Corvettellaan

Savun seassa kumin paloja - mustaa hilsettä hiuksiin...

"Kaupunkiimme on lyhyen historian saatossa liitetty amerikkalaisuuteen liittyviä tunnusmerkkejä. On puhuttu jopa Suomen amerikkalaisimmasta kaupungista, sekä hyvässä että pahassa."

"Tule Lahteen, Suomen Chicagoon, täällä jännää on", lauloi lahtelainen Amulet-bändi vuonna 1976 kappaleessa Suomen Chicago. Siitäkö lähti - tämä Lahti-maine?

Suomen Chicagoon pääsee myös Riku´s Motorin johdatuksella.

"Tämä Rikun järjestämä tour on alueellisen destinaatiomatkailun todellista haltuunottoa - omalla vastuulla."
(Destinaatiokuski)

lauantai 10. toukokuuta 2025

Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla.

Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi sisältötekemisen ydinidea. Destinaatiokuski toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee siitä sisältöä. Kiteyttäen esitellään ja nostetaan esiin mielenkiintoista aihetta. Sisältöön kuuluu luontaisesti ajaminen, matkan varrella tehdyt käynnit ja matkakohteen hehkutus.

Kohteena matkakohde.

Matkan alusta loppuun.

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?

Vuosittainen Mad Meet Konalassa






















"Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, mutta dokumentaarinen road trip kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain."                      
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Dokumentaarinen road trip - kertomus tien päältä.

Matka voi olla erityinen vaikka lähialueella. Joskus sen voi teemoittaakin, ja edetä sen mukaan.

"Lähialuematkalla Ruotsissa teemaksi hahmottui tutustua sähköautoiluun. Ja keskittyminen sellaisiin kiinalaisiin merkkeihin, joita ei Suomessa vielä ole. Move your way!"

Mustang 60 vuotta - Ahveniston moottoriradan varikolla syksyllä 2024

Destinaatioon ajo on koeajo, jossa ajetaan ja mennään joko kohteeseen tai ainakin ajetaan jokin ajoreitti. BYD Han oli vuonna 2023 koeajossa Tampereella. Kokemus synnytti syvällistä pohdintaakin.

Hän on Han - Byd Han Tampereella Tullintorin kupeessa

Tapahtumissa on aina kiva käydä. Näkee ja kokee monenlaista.

"Jämsässä - Keski-Suomessa - on äijätapahtuma metsässä. Raskaan sarjan koneromantiikkaa. Se on koettava."

Joskus vaan on hauskaa, kun saa ajaa lenkki ja edetä vaan menemään 

"Jeep Grand Cherokee 4xe Overland AT8:ssa on 2-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori. Siis PHEV. Ja tietysti neliveto. Painaakin jotain 2000 kiloa. 

Riittääkö voima? Miten välittyy tiehen? Siis jaksaako viedä kolmea henkilöä Vantaalta Turkuun ja takaisin. Ja onko mukava - siinä on ilmajousitus. Saako yhden päivän aikana kuvan siitä onko Grand Cherokee todellinen premium-luokan SUV? Hinnankin pitäisi asettua kohtuulliseksi tässä luokassa."      Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Jeep Grand Cherokee - kuin tunnin junalla Turkuun.

Matkalla pitää syödä, joten sitten syödään!

Yksin tai työryhmällä - aina maistuu, kuten tässä King Kebab Vallilassa

"Annos vaikutti perunavoittoiselta. Annos oli kauniisti aseteltuna peltiseen tarjoilualustaan. Maku oli raikas kauttaaltaan, kastike sopivan mausteinen ja perunat olivat rapsakan makuisia. Kaikki meni alas, perunaakin oli sittenkin sopivasti." (Destinaatiokuski)



#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip

keskiviikko 7. toukokuuta 2025

Destinaatiokuski - matkan alusta loppuun.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi julkaisujeni idea.





Bemarilla Kalvolan hautausmaan portilla kesällä 2023





Juupajoella, kantatiellä 58













































Koneromanttinen kun olen - ja vielä ajaminen jaksaa innostaa, toteutan mielelläni reissuja Destinaatiokuskina.

Käyn paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Destinaatiokuski siis toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee sisältöä - itselleen tai eri osapuolten käyttöön. 

Kohteena Sibeliustalo

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.

"Kun on kerran lähtenyt tien päälle, sinnehän halajaa aina uudestaan kelillä kuin kelillä" (Destinaatiokuski)




"Kun on kerran lähtenyt pois tieltä, sinnehän halajaa aina uudestaan" (Destinaatiokuski)

Alueiden ja paikkakuntien toimijat ovat keskeinen osa yhteistyökumppanuusverkkoa, ja samalla sitovat kohteet sekä niihin liittyvät yhdisteet keskiöön. Suomi on täynnä mielenkiintoisia paikkoja ja kohteita. Taustalla on mielettömän huikeita tarinoita. Esimerkkinä www.classicgaragejamsa.fi.

Jämsässä harraste kehittyi V8-Magazinen numerosta 1/1980 museoksi saakka

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohde ja brändi voi olla keskiössä

Joskus ei vaan onnistu päästä kohteeseen - aukioloajat eivät stemmaa (Hartsu Lahes)

Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde.

Lisätietoja, ideoita ja matkaseuraa tarjoaa: 
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi
041 314 8109
www.trafiikkimaikka.fi

#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip #koneromantiikka #ajoneuvoentusiasmi #brandomaatti

maanantai 5. toukokuuta 2025

Autolla me vaan liikumme.

Ihmisellä on autoilun myötä syntynyt tarve liikkua. Miksi juuri autolla? Onko Suomessa erityisesti syy autoilla - joko vapaaehtoisesti tai muuten? Onko auto välttämätön hyve vai turhakkeen kaltainen pahe?

"Henkilöautolla on vahva asema suomalaisessa liikkumisessa ja ihmisten arjessa.  Monelle autoilu on välttämättömyys liikkumiselle, mutta monille auto merkitsee myös paljon enemmän kuin pelkkää liikkumista. Auto voi olla harrastus tai vaikkapa yksityinen tila, jossa voi hetken järjestellä ajatuksiaan."

Auton ja tien museo Mobilia pohtii kausinäyttelyssään tätä autoilukysymystä käytännön filosofisesti ajalla 21.3.-19.12.2025.

Kukapa ei haluaisi ajaa kuin sohvalla istuen - pehmeästi ja mukavasti?


















Lähtökohtana autoilulle on tarve tai muu syy. Ilman teitä ei mennä minnekään. Tie vie siis jonnekin. Alkaen jostakin. Tie vie perille. Ennenkin mentiin - eikä meinattu. Mystiset moottorimarssijat matkasivat kuin road trip -aatteen oppikirjasta. Oli niin, että vain varakkaat saivat mahdollisuuden automobiiliin.

 Neljä naista seisomassa tien vieressä aidan edessä, taustalla ehkä Laatokan rantaa? Toinen oikealta on Greta Turkama, keskeisesti kuvassa oikealla apteekkari Väinö Turkaman (Durchman) perheen auto, Packard, Viipurin läänin rekisterinumerolla V-2745 (Pohjois-Karjalan museo)

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt.

Autoilun vuosisatainen kuva on hienosti kiteytetty Mobilia uutiset 2025 -lehdessä viiteen otsikkoon.
                                
                              1. Yksityinen henkilöauto oli harvinainen (1920-1930-luku)
                              2. Kasvu jatkuu ja jatkuu (1950-luku ja 1970-luku)
                              3. Ei pelkkä liikenneväline
                              4. Huoli ympäristöstä (1960-luku-)
                              5. Välttämättömyys

Mitä välttämättömämpi auto on, sen perustellumpaa sen käyttö on. Pitää päästä liikkumaan. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyy liikenneköyhyyden tunnusmerkit.

"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa. 

Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990–2015. 

Yhdyskuntarakenteen uudistukset ovat lisänneet autoriippuvuutta: palveluja on keskitetty ja palveluverkkoa on harvennettu."                        Liikenneköyhyys – mitä se on ja kuinka se vähenisi?

Tie ehkä vielä vie - vaan ei onnikka tai juna

Silti. Autoilu on iso juttu toisille. Sydänrakas asia. Vakavaa viihdettä. Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Pirkanmaa jää taakse, Keski-Suomi edessä kantatie 58:lla

"Autoa ei voi pitää yksinomaan liikennevälineenä, vaan monille auto ja autoilu merkitsee paljon enemmän. Auto on harrastus, yksityinen kodin jatke tai tila, jossa voi rentoutua tai järjestellä ajatuksiaan."
(Mobilia Uutiset 2025)

Koko keholla autoilua - siitä saa kicksejä ja nautintoa

Teknologia vie nautinnon? Ehkä sähköistyminen tuo toisenlaista näkökulmaa. Äänet se vie ja osittain ajamisen särmän (vaihtaminen, moottorijarrutus ja ajotyylit). Tiedä häntä...

Sähkö tulee - menisikö tämä hybridi-urheiluauto peräti 19 km pelkällä sähköllä...

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...