Destinaatiomatkaajat

maanantai 2. lokakuuta 2023

evo ja Klassiker - kerronnallista ajoviihdettä.

Prodrive P25

Mistä tietää koneromantiikan saaneen otteen itsestä? Tai bensalenkkari liikkeelle lähtemisen kutsun? Itselleni se on selvinnyt, kun seuraa perinteistä printtimediaa. Voi kuvitella olevansa mukana itse artikkelissa, kuulevansa moottorin hyrinän ja tuntevansa auton liike-energian. Sen vaan tuntee nahoissaan. Kun auto, ajaja ja tie ovat yhtä. Hyvää tarinaa ja kuvausta seuraa mielellään.

"Using the latest technologies and materials the Prodrive P25 pays homage to its roots and there will be little else able to match its performance on the open road. I therefore believe we have achieved our vision of creating our own modern interpretation of the most iconic Subaru Impreza ever." (David Richards, Prodrive Chairman) P25 | prodrive

Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään.

Kun jo tehokasta Subarua värkätään vieläkin täydellisemmäksi, sehän on Prodrive P25.

"Firing from a standstill in full launch control mode is absolutely outrageous."
(Sting like a b, Richard Meaden, evo #313, September 2023)

                                               kuvat evo #313, September 2023

#thedrillofdriving Official EVO Magazine #roadtrip #drivingfun #prodrivep25

Ja toinen muoto on tehdä sellainen matkakertomus, jossa päätähti kiitää reitin ja jonka varrella pysähdellään - koetaan road tripille ominaista tunnelmaa. Aika pysähtyy ainakin, ellei sitten siirrytä oikein kunnolla ajassa taakse päin. Koneromanttinen ihminen saa tämänkaltaisesta artikkelista irti rivien ja kuvien välistä aidon että oikean mielikuvan sekä fiiliksen - ennen kaikki oli paremmin.

Ja kuten rättisitikka-harrastajatkin nimeävät autonsa, niin Klassikerin matkakertomuksessa vihreä Granada on Grönada. Juttua lukiessa voi kuulla 2,6-litraisen V6-moottorin soundin maanteillä välillä Motala-Linköping-Norrköping.

"Grönada" eli Ford Granada 2,6 Coupé 1977 

"Grönada ligger stadigt pä vägen, gången är tyst och harmonisk och alla avläsbara värden är i ordingen. Vilken bil!" (Gröna vägen!, Carl Legelius, Klassiker 8/2023)

"Ford Granada oli Euroopan Fordin "lippulaiva" ja aluksi saatavana ainoastaan V6-moottorilla. Coupé-malleista luovuttiin vuoden 1977 lopussa kokonaan, kun Granada Mk1:n valmistus loppui." 

Aidon road trip -artikkelin tunnistaa siitä, että poiketaan enemmän
kuin kerran reitiltä ja siirrytään aikaan entiseen

Voi kuulla ja tuntea sitkeäksi sanotun 2,6-litraisen V6-moottorin menohalut
kesäisellä Ruotsi-reissulla (Sverigeresan)

kuvat Klassiker 8/2023

#klassiker Klassiker - Facebook #openroad #roadtrip #destinaatiomatkailu

sunnuntai 1. lokakuuta 2023

Mysteerikohteeseen.

Mysteerikohteeseen. Lauantaina 30.9.23 menin poikieni kanssa kohteeseen, josta he eivät tienneet etukäteen mitään. Eivät edes suuntaa mihin Hämeenlinnasta lähtisimme. Samoin olin valinnut ruokailupaikankin. Ei tarvitse pohdiskella kuka haluaa minnekin ja mitä syömään. Tämä on siis todellista mysteerimatkailua destinaatioon.

Itse asiassa selvitinkin itsellenikin vasta tätä 1.10.23 kirjoittaessani tapahtuman virallisen nimen: Koko perheen tapahtumaviikonloppu Bavaria Airportissa 29.-30.9. (Antareksentie 4, Vantaa).

Mysteerikohteeseen - mutta minne päin?

Mitä mysteerimatka oikein tarkoittaa? 

"Mikään ei ole mieltä kutkuttavampaa kuin ajatus yllätyksestä: mitä tapahtuu, mihin ollaan menossa, mitä ihania kokemuksia onkaan edessä?" Mysteerimatkat - Golden Sun

Mitä on mysteeriajaminen?

"Järjestämme mysteeriajamista ja asiakastapahtumia tai valmiita autoilukokemuksia, jotka ovat räätälöity tarpeidesi mukaisesti. 
Mysteeriajaminen on uniikki kombinaatio, jossa salaisuuden verho paljastuu sinulle matkan aikana tai mikäli haluat räätälöidyn kokonaisuuden, toteutamme sen sinulle." 

Toteutin siis poikieni kanssa mysteeriajamista kohteeseen, jonka tapahtumasisältö oli mysteerinen sekin. Olin menossa kutsusta juttelemaan OverPower-laitteista ja katsomaan pelikonttia. Se, että paikalla oli motorsport-painotteinen tapahtuma ja BMW Simcup by Bavaria sekä autojen koeajoja, ne yhdessä loivat mysteerisen yllätyspaketin.

Pelikonttia ihmettelemässä

"Finnish Sim Racing Association ry on mukana toteuttamassa BMW Simcup by Bavaria -simulaattorikilpailun finaalia lauantaina 30.9.23. Tapahtuma järjestetään yhdessä Sontek Racingin ja OverPowerin kanssa. Finaalin alustana toimii iRacing ja kisaratoina ovat Nürburgring tai Hockenheim." 

Niin, se varsinainen mysteerikohde pojille oli juurikin tämä kontin sisällä tapahtuva tekeminen.



Saatiin koeajaa BMW X5. Nykytyylin mukaan koko mallinimi on epäkaupallisen pitkä. Tässä tapauksessa X5:n perään tulee G05 xDrive50e A Charged Edition M Sport.


Eipä mysteerimatka olisi sananmukainen, jos se ruokapaikka olisi paljastunut ennen Mäkelänkadun hoodeja. 

"Annos vaikutti perunavoittoiselta. Annos oli kauniisti aseteltuna peltiseen tarjoilualustaan. Maku oli raikas kauttaaltaan, kastike sopivan mausteinen ja perunat olivat rapsakan makuisia. Kaikki meni alas, perunaakin oli sittenkin sopivasti." (Destinaatiokuski)



Itsellenikin oli mysteeri, että kävimme vielä kolmistaan (lue: miehet shoppailemassa) Mujissa Kampissa. Welcome to the MUJI Online Store. | MUJI

Paperipussillinen Mujia 

























"Automatka on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehitetty. Mitäpä autolla tallissa tekisikään, liikkumaanhan on se luotu. Automatkailu alkoi heti, ja myöhemmin syntyi käsite road trip.
Erottavatko nämä käsitteet matkatyypit toisistaan?
Mitä on destinaatiomatkailu?
Voiko näihin liittää mysteeriajaamisen elementtejä?"
(Destinaatiokuski)

Lisää kohdeajamisesta: Facebook -Destinaatiokuski.

Ai niin. Kiireessä muistin vain, että mennään BMW:n tilaisuuteen. Käytiin maahantuojan pihassa. Siinä vaiheessa itsekin jouduin mysteeriajamisen tilaan. Olin hutaissut muistiinpanona kohteen lehtiööni, mutta eipä ollut tuo mukana. Enpä tiennyt miten perustelisin pojille, etten tiedäkään mitä piti olla ja missä? Puhelinsoitto - ja ohjauduimme oikeaan osoitteeseen...

Äyritien hiljaisuus

Mysteerinen muistiinpano

#goldensuntravel #mysteerimatkat @mysterylife_events #mysteeriajaminen #destinaatiokuski #kohdeajaminen #bavariafinland #overpower #sontek



lauantai 23. syyskuuta 2023

Sataa tai paistaa — aina on Dacia-sää.

Aamulla satoi Hämeenlinnassa. Minkälainen keli on Espoossa, Nuuksiossa? Sadepäivänä lähtöä vähän funtsii vakavammin. Mutta hei, mieleen juolahti sananparsi: "sataa tai paistaa — aina on Dacia-sää". Vaikka lähes koko ajomatkan satoi, odotti raikas syyssää perillä. 

Dacian syyspäivä 23.9.2023 oli lajissaan ensimmäinen. Ohjelma ja sisältö olivat nivottu yhteen Dacian jokapäiväisen toimivuuden ja joka kelin brändiä tukevan aktiivisen toiminnan ympärille. 

Dacian syyspäivä Nuuksiossa





















Dacian syyspäivän ohjelman Suomen luontokeskus Haltiassa aloitti Mikko "Peltsi" Peltola kertomalla uudesta reissusta kuvaaja Korhosen kanssa Pohjois-Karjalaan. Reissultaan he saapuivat puolitoista viikkoa sitten. Fatbike-matkakokemus esitetään Peltsin toinen luonto -sarjan neljännellä kaudella.

Jaksot alkavat TV 2:lla ja Yle Areenassa 4.12.2023.
(Lähde: Mikko "Peltsi" Peltolan Facebook-sivu)


Hän - Mikko "Peltsi" Peltola

Aktiivinen tekeminen oli läsnä. Kenttäkeittiön palvilihahernekeiton jälkeen tuli kokeiltua sähköavusteista fatbikea ja heitettyä hernepussia ämpäriin. Autojen monipuolisuus tuli esille niin esittelykentällä kuin koeajoissakin.

Dacia Sandero Stepway kattokuormalla
Ämpärin saaminen on aina elämässä tärkeä juttu,
varsinkin kun sen voittaa taidolla (lue: tuurilla)

Pieni raparoiske selässä ei haittaa - tärkeintä on liike ja fättärillä ajon hauskuus

Dacia Jogger Hybridin koeajon yhteydessä toimimme mannekiinina kuvaajalle. Maantieajoa purkitettiin ulkokuvauksin. Ajoimme kahteen suuntaan mutkakohdassa. Kuvaaja matkasi kyydissä kolmannella penkkirivillä. Joggerin sisätilojen tilavuus tuli hyvin demonstroitua näin.

Kuvaaja "kersantin paikalla"

"Jogging"

4WD Lock päälle Dacia Dusterissa ja sitten kiipeämään mutaista rinnettä



Vaikka auto liukuu sivusuunnassa, niin kaasua vaan ja hiukan soralta pitoa 






































Maahantuojalle suuri kiitos siitä, että kaikki brändi- ja visuaaliset elementit olivat kokonaisuutena harkittu todella hyvin. Tapahtuman ja autojen värit sointuivat yhteen. Huomasi, ettei ollut pelkästä "viikonloppunäyttelystä" kyse.

Seuraavalle konseptipäivälle on selvä tilaus, niin oivallisesti vahvistui mielikuva Daciasta joka sään ajoneuvona. Kiitän myös omaa kuvausryhmääni - Viljamia ja Waltteria.

"Are you ready, hey, are you ready for this? Are you hanging on the edge of your seat?"
(Queen: Another One Bites the Dust)

Loistava konsepti - Dacian näköistä aktiivista tekemistä

tiistai 12. syyskuuta 2023

Automedia matkustaa artikkeleissaan - autolla.

Printtiautomedia tekee hienoja irtiottoja arjesta road tripien muodossa. Vai olisiko sittenkin niin, että ne ovatkin toimituksille arkipäivää. Jokainen uuden auton koeajo tai vastaava on tiematka sinänsä, mutta erityiskohteet tai matkareitti ovat se juttu - joka nostaa ne road trip -tasolle. Siis irti arjesta...

Maailmalla on tietysti laveampaa niin medioiden, matkojen kuin ideoidenkin suhteen. Mutta osaa sitä supisuomalainenkin media. Autoliiton Moottori on road trip -artikkeleissaan ylivoimainen.

"Loputtomasti vihreän sävyjä. lampaita, lisää lampaita. Toinen toistaan upeampia teitä, jotka kiemurtelevat kumpuilevassa maastossa käärmeen lailla vehreästä laaksosta toiseen. Tervetuloa Färsaarille." (Vesa Eskola: Koeajo maailman laidalla, Moottori 8/2023)

"Kyllä, siellä voi autoilla - ja kokemus on unohtumaton"












Samalla artikkeli on parhaimmillaan kehote lähteä tutustumaan. Todellista paikan ja maan markkinointia siis. Siinä sivussa tulee koeajetuksi uusi Audi Q6 e-tron.

Matkakertomus on tiekartan ja reitin tulema. Destinaatiomatka ja road trip ovat yhtä.
Octane magazine on tehnyt loistavan matkakertomuksen printtiin. Juttu kertoo kuinka nykyaikaisella sähköautolla - KIA EV6 GT - ajetaan legendaarista tietä - Route 66 - Kingmanin pieneen kaupunkiin Arizonaan - sähköautomuseoon.
"You can travel for miles without seeing another car."
(Mark Dixon, Route EV6, Octane, August 2023)

"The 60s Renault is an ultra-rare EV conversion: it,s been worth coming just to see this unicorn"

Octane destinaatiossa, Kingman, Arizona

Eteläafrikkalainen julkaisu Driven Magazine RoadTrip Magazine SA on media, joka kirjoittaa otsikolla Leisure Drive, auton ja matka- tai käyntikohteen kannalta fiilispohjaisia juttuja.
Pääpaino vapaa-ajan ajossa on kohde, ajaminen sinänsä ja vain vähän tekniikan kuvausta. Fiilis on ytimessä, tarina ja kuvaus kerronnallisena ykkösasiana.
Esim. Kia Sportage GT-Linella ajetaan Kruger National Parkiin.
"Average of fuel consumption of 7,2 l/100km, 1,510 km travelled, over 20 hours of driving, and memories to last a lifetime." (Nicky Furniss, Driven Magazine 1/2023)

Driven - January 2023

Kialla safarireissussa - Driven January 2023

Ja sitten on vielä nostalgisella ajopelillä ajo nostalgiseen destinaatioon. Tämä se on oikein mukavaa, onhan vanhassa vara parempi - niin reiteissä kuin autoissakin.
Klassiker on tehnyt loistavan reportaasin niin nettiin kuin printtiinkin. Kertomus ei ole hipaisu, vaan syvällinen kuvaus, joka vie mukanaan. Printtilehdessä on 14 sivua tarinaa Jowett Javelinin vm. 1951 matkasta - 480 km kahdessa päivässä.
"Vi har kört långt och fortfarande är Jowett Javelin vår vän."
(Språkresan, Björn Meyer, Klassiker 7/2023)

Klassiker 7/2023

Jowett Javelin - Klassiker 7/2023

#tarinallistaminen #storytelling #destinationtrip #destinationdriving #leisuredrive #destinationdriver #destinaatiomatka #automatkajuttu #automatkajournalismi #matkakertomus

perjantai 8. syyskuuta 2023

Mutkatie vai valtatie? Tarvitseeko aina edes tietää minne menee?

Kun lähtee road tripille, automatkalle tuntemattomaan tai ylipäätään valitsee tietyypin, niin tarvitseeko aina edes tietää minne menee? Road trip voi olla niin paljon, tietty valittu ja ajateltu reitti, se voi olla aikataulusidonnainen tai sitten ei mitään sovittua... Ehkä destinaatio on selvillä. Vapaus valita, nautinto ajaa ja käydä mukavissa kohteissa - siinä se juju onkin.

Destinaatiokuskin spontaani tauko GT Tiekartaston lehdellä 89 
                                                                                                                                                                                                                                                  

"Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Matkan voi tehdä siis spontaanisti tai suunnitellen. Road tripin henkeä saa myös minkä tahansa matkan yhteyteen. Työmatka on myös oivallinen tapa hyödyntää kulku sekä paikallaoloaika matka- ja viihtyvyyskohteiden parissa." (Destinaatiokuski)

Työajon maiseman kauneutta Parolannummella

"Parasta road tripillä, vaikka tietää kohteen ja aikataulun, eteen tulevat yllätykset. Nykyään esimerkiksi lossi on jo sellainen." (Destinaatiokuski) 

Arvinsalmen lossi

Tie vie - oli se sitten mutkatietä, valtatietä tai vaikka päällystämätöntä paikallista tieosuutta. Kun valitsee tuntemattoman, jopa arvoituksellisen reitin, matkaan voi tulla uutta tunnelmaa.

Soratie on suomalaisen tieliikenteen ydintä

Parhaimmillaan automatka on elämys. Sellainen, johon luovuudella ja yllätyksellisyydellä voi lisätä jotain spesiaalia. Rallikilpailun erikoiskokeelle meno on sitä itseään - valita mysteerireitti. Ja yrittää löytää kohteeseen...

Navigointia keskisuomalaisella tieuralla -  Secto Rally Finland



















Rallikilpailun jälkeen voi kokea ajettua kilpareittiä aivan uusin silmin.

Salinmäki - Tommin hypyllä

Hauska ja iloisuutta vahvistava tekemisen muoto on huviajelu. Jos elämä on huviajelu, niin autoilu ja automatkailu on elämää ylläpitävä liekki. Voiko automatka olla mysteeritapahtuma - ettet tiedäkään, kun kohteen tai välipisteet? Siis mysteeriajamista!

Destinaatiomatkailu on kohdeajamista (Destinaatiokuski)



#destinaatiokuski #destinaatiomatkailu #kohdeajaminen #automatkailu #mysteeriajaminen #roadtrip 

sunnuntai 3. syyskuuta 2023

Mänttä-Hämeenlinna pitkän kaavan kautta - road trip läpi maakuntien.

Mäntästä Hämeenlinnaan on matkaa noin 150 kilometriä. Out of the box -ajattelulla tuon siirtymän voi tehdä 837 kilometrin matkalla. Business and pleasure - sanoisi englantilainen. 

Päivän kulta-aurinkoista matkailua - tauko Heinäveden Nesteellä











Tuo pitempi matka tarvittiin, jotta eräs harrasteauto tuli nähtyä "Länsirannikon Lissun"  toimeksiantona Trafiikkimaikan ajoneuvonhankintapalveluna. Trafiikkimaikka - Ajoneuvon hankintapalvelu - Trafiikkimaikka

Ajoneuvon hankintapalvelu on apua, opastusta ja informaatiota - auton hankinnan ja ajamisen neuvonantoa sekä asiantuntemusta koeajolle tai autotyypille.

Se, mitä sivutuotteena syntyi - oli kauniina syyskuisena 
sunnuntaina aivan mielettömän mukava road trip. 

Tavoitteena oli käydä katsomassa harrasteajopeli Pohjois-Karjalassa. Kun aikaisin matkaan käy, niin illaksi ehtii kotiin. 

Mänttä-Hämeenlinna-välin voi siis toteuttaa 12 tunnissa ja 42 minuutissa.


Aamupala jäi haaveeksi - Kyläsepällä liian aikaisin
















Hankasalmella onnistui aamupala - Jari-Pekka
"Oikein maukas aamupala hintaan 11,90 euroa. Rasva puuttui, mikä oli mukava yllätys. Pekoni yleensä tursuaa suolaa ja rasvaa - tämä oli kivan kevyttä ja rapsakkaa. Mukavan makuyllätyksen toivat täytetyt uunitomaatit." (Destinaatiokuski)

Kummasti musiikki vaihtui Pohjois-Karjalaan tultaessa.

Jaakko Tepon matkassa

Liperin ydinkeskustaa

Ai niin, itse asia. Saa nähdä. Ensituntumalla ainakin tuntuu kipinöivän.

"Länsirannikon Lissun" uusi rakas?

Paluumatkalla satoikin välillä. Auto tuli joka tapauksessa pesetettyä Kerimäen St1-huoltoasemalla, kun soratie kurasi.

Kerimäen St1
Lopultakin Hämeenlinna!

#destinaatiomatkailu #destinaatiokuski #trafiikkimaikka #ajoneuvonhankintapalvelu #roadtrip #kohdejaja

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...