Destinaatiomatkaajat

lauantai 3. helmikuuta 2024

Oma laatuaika destinaatioon.

Viime vuonna MP-messujen blogi-päivityksen ajatus korostui yhteisestä laatuajasta. Tänä vuonna oma laatuaikani korostui, sillä sain olla kyydissä poikani ajaessa autoa. Ajokortti kun hänellä jo on. Matkalla Messukeskukseen kävimme kokeilemassa sporttista autoa hänelle - mahdollinen, muttei varma...

Kolmeen pekkaan sporttia kyydissä











Mikäpäs oli lauantaina 3.2.2024 ollessa, kun päivään mahtui kyytiläisen rooli. Messukeskuksen parkkitalo oli täynnä, joten sitä mentiin parkkiin Käpylän liikuntapuistoon. Ruuhkan tuntua.

Yhteinen laatuaika destinaatioon viime vuonna onnistui 3.2.2023.                

Destinaatiokuski - Kohteena matkakohde: Yhteinen laatuaika destinaatioon.

Jokaiselle jotakin kuvasi tänä vuonnakin hyvin messujen sisältöä. Moottoripyörien lisäksi oli esillä sähköisiä ja erikoisia kulkupelejä. Sähköpolkupyörät olivat isossa roolissa, ehkä liiaksikin.

Petrol Circus -osastolla oli vanhoja ja rakenneltuja helmiä. Yksityiskohdat, patina ja mielikuvitus kohtasivat koko rahan edestä. Nuorten rakentajien ajopelit korostuivat määrällisesti, mutta myös laadullisesti. Osastolla oli tunnelma ja hyvä henki. 

Nuorta väriä - Betan uusi kuosi

Venytetty pikkumopo - Monkey "Lang"

Toisaalla rakenneltujen isojen pyörien laatu oli hyvä, mutta osastot olivat vajaita. Oli näyttelykortteja, mutta kohteet puuttuivat. Miksi? Nämä pistivät silmiin, kun eräässäkin pilttuussa oli paikka kolmelle, mutta oli vain yksi kohde. Kolme korttia...

Uusien pyörien vihreä väri metallinhohtoisena tai helmiäisvärillä oli muotia aivan selvästi. Myös enduroiden määrä oli laaja merkillä kuin merkillä. Yksi mielenkiintoisista oli Royal Endfield Himalayan -enskapyörä. 

Sähköisyys näkyi myös, mutta erityisesti se korostui sähköisissä polkupyörissä. Näillä oli koeajorata, johon oli panostettu. Lasten ja nuorten ilo näkyi, kun eri laitteita kokeilivat. Niin poikanikin.

Taustalla pojat painavat menemään, ja minulla on lippis-narikan rooli vain...

Yksi mieleenpainuvista peleistä oli vakuuttavan näköinen ja isokokoinen Can-Am Maverick R - yli 50.000 euron nelipyöräinen maastoajoon tarkoitettu vekotin. 

Maverick R on villipeto 240 hevosvoiman Rotax turbo 999 -moottorilla

Muutama asia jäi Destinaatiokuskin mieleen.

Reissun päällä - on tour

Fanticin osastolla oli hauskoja pelejä - Caballero ihastutti

Rakennettujen aatelia - Jawa uniikilla tyylillä

Lähteminen takaisin tyhjällä vatsalla oli estettävä. Taas HPK tarjosi avun. HPK? Jääkiekkoa eli Hämeen parasta kiekkoa? Ei, vaan Haagan parasta kebabia. Haagan Pizza & Kebab - Helsinki - Online tilaus | 10% BONUS | Vanha Pizza Service (haaganpizzakebab.fi)

HPK - Haagan parasta kebabia

On mukava julkaista annoskuva blogiin. Kuinkas kävikään? Nälkä oli ja hieman annoksesta katosi, mutta kuva saatiin. Kebab on aina tuoretta, jogurtin maku kivan makeaa, ja salaattiakin on (toim. huom. oli).

HPK ja Iskender kebab - hieman aloitetussa annoskuvassa

sunnuntai 28. tammikuuta 2024

Viimeinen kuulutus automatkalle - V8-moottorilla.

 

Chevrolet, Dodge ja Ford ovat perinteisiä amerikkalaisia autobrändejä. Ne tekevät perhe- ja hyötyautoja. Kohta ne eivät valmista enää amerikkalaiseen road trip -kulttuuriin kuuluvia matka- eli muskeliautoja. Historiassa on lukuisia muistoja virstanpylväistä, jotka nostivat ns. poniautoluokan (pony car) menestykseen. 

Ford Mustang on se klassikko, jota on kiittäminen kohta ehtyvästä 60-vuotisesta perinteestä. 1970-luvun öljykriisi kuoppasi hetkellisesti ajatuksen näistä äänekkäistä, tehokkaista ja nopeista V8-polttomoottorisista urheiluautoista. 

Nyt vain ollaan tultu viimeiselle virstanpylväälle. Nopeat viimeiset polttomoottori-Dodget ovat jo hupenemassa. Ford Mustang ja Chevrolet Camaro porskuttavat vielä - hetken.

Chevy Camaron kuudenteen mallisukupolveen päästiin
- sitten polttomoottori-muskeliautoilu jää historiaan (Chevrolet)


















Following the imminent demise of the (gas-powered, at least) Dodge Challenger and Charger, pony car aficionados will soon have one more reason to pour one out: Chevrolet has announced that 2024 will mark the final year for the iconic Camaro in its current form.

Destinaatiokuskin ensimmäinen muisto muskeliautosta on, kun pääsin kyytiin kesällä 1977 kymmenvuotiaana takapenkille kaverin isän - muistaakseni 1970-luvun alun (2. mallisukupolvi) - Camaroon. Leveän sivuikkunan ollessa auki, istuessani Matin isä-Eskon takana, koin Mäntän Kauppakadulla kiihdytyksessä henkeni salpautuvan. Ja siinä oli vain V6...Oliko turbo, siitä taidettiin puhuakin...?

Tunne tulee koneromantikolle väkisinkin pintaan, kun tällaisia aikakausia on päättymässä. Tai muuttumassa...sähköiseksi?

Last call. Yhdet vielä, ja sitten lasku. Ajat muuttuvat, tapahtuvat.
Termejä ja sanontoja on monia, yhteen asiaan. Vielä ehtisi, kun kohta on myöhäistä.
Auto Bildin aikakauden päätösmatka New Yorkista Washingtoniin. Dodge Challenger Swinger - viimeinen mahdollisuus Hemi-V8-polttomoottoriin.
"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa." (Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)
Ajaja menettää tulevaisuudessa historiansa tällaisten dinosaurusten kadotessa. Ikävähän jää, ääniä ja voimaa sekä asennetta...
Kaari Utrion mukaan (ja E. Hemingwayn romaanin nimi) Kenelle kellot soivat perustuu seuraavaan. Se on alunperin englantilaisen 1600-luvun kirjailijan John Donnen lause, jossa muistutetaan kuolevaisuudesta. Älä kysy, kenelle kellot soivat, sillä ne soivat sinulle.

Ajajan kellot soivat, kuuletko...?

Muisto vain jää (Auto Bild Suomi 1/2024)

Päivä kaunein sammuva on (Auto Bild Suomi 1/2024)


Mustang on entistäkin kovemmassa kiitolaukassa.

"The Dark Horse is a car you quickly feel at base with, and one that enjoys being driven quickly." (Dark star, James Taylor, evo #314)

Ajaminen radalla (evo #314 artikkelissa Charlotte "Roval", Pohjois-Carolina) ja maantiellä kuuluvat hyvään artikkeliin. Kovassa vauhdissa radalla ja nautinnollisella road tripillä maantiellä saa esiin vivahteita, joita auto tarjoaa ajajalleen. Taas kuva ja teksti kertovat...enemmän.

Ford Mustang Dark Horse laukkaa äänekkäästi (evo #314)




























Autovalmistajien sivuilta löytyvät nämä historialliset lauseet.

"Last Call will celebrate the end of an era with a few available appearance packages and some special models, inspired by some of the greatest releases over the years.” Welcome to Dodge Muscle | Updates, Social Media & More

2024 marks the last model year for the sixth-gen Camaro. To commemorate this milestone, Chevrolet is proud to introduce the Camaro Collector Edition. This once-in-a-generation package provides stand-out looks while paying tribute to the storied history of a legendary nameplate. 2024 Chevrolet Camaro Sports Car | Chevrolet Performance

"Whether you´re admiring its lines of living it up behind the wheel, the 2024 Mustang ® lineup is designed to raise your heart rate and keep it pounding." 2024 Ford Mustang® | Pricing, Photos, Specs & More | Ford.com

lauantai 27. tammikuuta 2024

Tien päällä matkustamisessa ja automatkailussa voi nähdä sekä kokea mitä vaan.

Suomessa on matkattu vuosisatoja. Tiet ja kulkureitit ovat käsitteellisesti määritelty jo ammoin. Hevosajasta siirryttäessä autoaikaan, on muuttunut vain tietyypit ja ajoneuvojen kulkutaso - nopeus.

Kehitys alkoi Suomessa 1200-luvulla. 1500-luvulla kehittyi majatalo- ja kievarikulttuuri.

"Koska matkustaminen oli hidasta joutui kulkija yleensä turvautumaan kestikievareiden palveluihin lyhyehköilläkin matkoilla. Maantie olikin maantie vasta kun kyyti- ja majoituspalveluiden verkko oli järjestetty." (Tien päällä, Uudenmaan liiton julkaisuja, E 132 - 2014)

Sattuu ja tapahtuu, aina kun on liikkeellä - tien päällä. Tietarinat ovat tärkeitä jokaisella aikakaudella, ja jokaiselle tiematkaajalle. 

Gransin kievari (KAMU Espoon kaupunginmuseo)


















"Eversti Carlstedt reklamoi Gransista tammikuussa 1871: ”Kyytihevonen Gransin kestikievarista tultaessa laiska ja äksy, minkä vuoksi jouduin viipymään matkalla yli laillisen ajan peninkulmaa kohden”."

Tien päällä kokee ja näkee Suomessa yhtäältä kummastelun aiheita, joskin myös kaikenlaisia mieleen painuvia elämyksiä. Joskus tie vie nostalgiaan, kaipuuseen menneeseen aikaan.

"Kotimatkalla poikkeamme Ähtäriin etsimään Mini-Suomen jäänteitä. Tunnetun eläintarhan rinnalla toimi 1980-luvulla aktiviteettipuisto, jonka erityisenä vetonaulana oli Suomen kokeminen pienoiskoossa. Ajelemme vuokra-autolla metsäisiin umpikujiin ympäri sliipattua golfkenttää. Löydämme kokonaisen hylätyn lännenkylän, mutta sekään ei saa meitä innostumaan. Ei jälkeäkään Mini-Suomesta. Pelkkiä viihtymisen muistoja, muodottomia, haihtuvia oloja..."                                                              (Joutoretki, Jantso Jokelin & Touko Hujanen, Like Kustannus 2022)

Joskus Destinaatiokuski käveli vanhoissa maisemissa työmatkan yhteydessä Uudessakaupungissa. Vanha opinahjo oli kadonnut...uuden rakennuskompleksin tieltä.

Nuorentavalle aikakaudelle - mielen paluu iltalukion aikaan 1988-1989...















Aina muistot eivät ole hyviä. Tien päällä voi varautua vaikka mihin.

"Jyväkylä. Joutsa. Tuttu ja tasainen nelostie. Kuski on hereillä, mutta muu joukkue on vajonnut ruoanjälkeiseen uneliaisuuteen. Kunnes. Jotain rysähtää ja kolahtaa auton alla. Tölkkimies (hippipaku Tölkin vastuullinen kuljettaja) kiroaa kovaa, hidastaa rajusti ja liu'uttaa auton nopealla liikkeellä tiensivuun. Ehdin nähdä, miten irrallinen rengas rullaa ohitsemme ja kaartaa penkkaan."                        (Aikuinen nainen ratissa, Noora Jokinen, Atena Kustannus Oy 2020)

Tien päällä kohtaa valitettavasti silloin tällöin onnettomuustilanteita ja matkanteon päätepisteitä raatoineen.

Ruttuiset malmikasat Malmilla, Helsingissä

"Tien päällä on tärkeää tietää, missä käydä tankkaamassa auto ja vatsat, mitä kohteita ei kannata jättää instagrammaamatta matkan varrella ja missä on pakko pysähtyä matkamuisto-ostoksille."    Roadtripillä Suomessa: 40 x parhaat taukopaikat | Matkamessut 17.-19.1.2025 (messukeskus.com)

(Kuva Readme.fi)
Elämyksiä ja yllättäviä löytöjä, niitä teiden varsilla on yllin kyllin - varsinkin kesä-Suomessa. Jotkut ovat auki talvellakin. Destinaatiokuski suosittelee Kasvihuoneilmiötä myös. Viimeksi taisi mukaan tarttua neuvostoliittolaisen kuorma-auton pienoismalli, saksalainen armeija-t-paita ja munkkeja...  KASVIHUONEILMIÖ (kasvihuoneilmio.fi)

"Jos satut autoilemaan kohti Saloa Helsingin suunnasta, pysähdy tässä uniikissa “elämysten ihmemaassa”, kuten paikka itseään kuvailee. Krääsää shoppailtavaksi on joka lähtöön – aivan joka lähtöön. Kokonaisuus ja miljöö on itse koettava. Myös kahvila." (Kasvihuoneilmiö, Palomäentie 2, Nummi) (Matkaopas - päiväretket, roadtripit, Tripsteri; Siru Valkeala & Paula Kultanen Ribas, Readme.fi 2023)

Joskus vaan sitä lähtee tien päälle kelillä kun kelillä. Tärkeä huomio tien päällä on se, että jokaiselta reissulta jää muistoja ja kokemuksia, kun oikein oivaltaa.

Tässäkin valmiutta on kohotettu - lähteä jonnekin Relluttelemaan 

Jo muinaiset kuorma-autoilijat...

Magirus-Deutzin dieselin ilmajäähdytys on pysyvästi huipussaan

Joskus vaan ei onnistu millään. Destinaatiokuski ei ole ollut koskaan oikeana hetkenä paikalla Lahdessa, kun Hartwallin vierailukeskus olisi ollut avoinna. www.hartwall.fi/ota-yhteytta/hartwall-oy/vierailukeskus-panimomyymala/
Saahan sitä matkamuistokuvan kohteessa käymättäkin (kuvassa tehdaskompleksi)

torstai 25. tammikuuta 2024

Tienpäällinen hyvinvointi vahvistaa road tripin elämyksellisyyttä.

Hyvinvointi-sanan merkityksiä synonyymit.fi-sivuston mukaan ovat: etu, hyötymukavuusiloinenonnellisuusterveyskukoistus

Voiko road trip olla hyvinvointimatka? Sisältyykö automatkaan ihanuutta ja autuutta?

Aurinko, pakkaspäivä ja tie vie


Hyvinvointia, iloa ja onnellisuutta on tarkasteltava subjektiivisesti. Autoilu ei kaikille välttämättä ole "the thing".  Ne, jotka automatkasta nauttivat, saanevat osansa mukavuudesta ja kukoistuksesta. Ja voihan tauko tai kohde luoda puitteet aidolle hyvinvoinnille ja terveydelle.

Hiljan eli vuoden 2023 alussa St1-ketju kehitti käsitteen tiehyvinvointi, tuoden hiihtomahdollisuuden ajoreitin varrelle tietyille taukopaikoille.

"St1:n asemaverkostoon kuuluvilla Shell Siilinjärvi-, Shell Äänekoski Hirvaskangas- ja Shell Kempele Zeppelin -asemilla on tehty asemien yhteyteen hiihtoladut, joiden ylläpidosta vastaavat paikalliset hiihtoseurat. Ideana on tukea erityisesti autoilijoiden tiehyvinvointia tarjoamalla tielläliikkujille virkistäytymismahdollisuuksia auton tankkauksen ja kahvitauon ohella. St1:n Ladulle tieltä -tempauksessa ovat mukana Suomen Hiihtoliitto sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry."
Tiehyvinvointia St1:n tapaan (kuva St1)

Itse ajaminen voi olla rauhoittavaa, ja maisemat kauniita. Silmä ja sielu lepäävät, kuten sanonta kuuluu.

Onko sillä edes väliä missä ollaan,
kun suomalainen maisema sykähdyttää?
(Taitaa olla kyllä Pirkkalassa Rajamäen silta)

Tauko on koko kehon vapaa-aikaa, ja kuljettaja matkustajineen voi huilia. Toisaalta kuljettajankin täytyy hyvinvointinsa vuoksi tankata.

King Kebab Mäkelänkatu, Helsinki
(salaatti kuljettajan hyvinvoinnin lisääjänä)

Joskus voi ottaa aikaa itselle. Kun on aikaa, voi pysähtyä ja olla hetki vain rauhallisessa paikassa.

Moottoritien vierestä voi löytää keskiyöllä taukopaikan matkalla lentokentälle,
ja samalla voi auton siivota vaikka roskista

Historia kertoo, milloin Suomessa automatkailusta tuli varteenotettavaa hyvinvointimatkailua.

"1970- ja 1980-luvuilla matkailu uudistuin yhä näkyvämmin. Oli saatava entistä suurempia elämyksiä: kylpylöitä, laskettelurinteitä, ohjelmapalveluita, ylellisyyttä." 
(Joutoretki, Jantso Jokelin & Touko Hujanen, Like Kustannus 2022)

Suomi on helppo matkailumaa (kuva Like Kustannus)

sunnuntai 21. tammikuuta 2024

Road trip on aina mahdollista, kun ollaan matkalla - tien päällä.

Road trip voidaan suomentaa sanoilla; ajomatka tai ajoreissu. Ollaan siis käsitteellisesti tien päällä. Tärkeää on ymmärtää, että reitti on juuri se, mitä ikinä keksiikin käydä katsomassa tai huomioida alun ja lopun välillä. 

Mikä on aito ja oikea road trip? Pitääkö ajoreissuun varautua tai ennakoida sitä kauan etukäteen? Vastaukset lyhyesti: road trip syntyy aina kun lähdet tien päälle. Oma aikataulu tai kohteet tuovat siihen luovuutta tai joustoa. Ajoreissuun voi valmistautua hyvinkin, jos se on pitkä ja vaikkapa seikkailun kaltainen. Toisaalta vaikkapa naapurikuntaan suunnattu työmatka tai muu kulkeminen voi olla loistelias road trip.

Hyvänä esimerkkinä käy työmatka, jonka yhteydessä Destinaatiokuski ehti vihdoinkin katsomaan osaa yhdestä Valkeakosken nähtävyydestä - Graffitiseinistä. 
"Graffitiseinät tarjoavat laillisen alustan kirjoitusten ja maalausten tekemiseen." Graffitiseinät Valkeakoskella - Nuortenkoski
Graffitiseinä Valkeakoskella Salmentiellä











Road trip voidaan kirjallisesti kiteyttää monella tavalla. Kaunis kuvaus tai muisto elämää suuremmasta reitistä, jota kuljet. Tai ihan vaan luovuuden puuskassa näkee asian isossa kuvassa, kuten Kaarina Silmunen.       

Kaarina Silmunen: Löytöretkellä Baltian luonnossa, Iloinen Gorgo 2023

Työ- tai vapaa-ajan matka on hyvinkin oivallinen tapa hyödyntää kulku sekä välipysähdykset tai paikallaolo matka- ja viihtyvyyskohteiden parissa. Eri paikkakuntien matkailu- ja visit-sivustot antavat osviittaa menemisen ja tekemisen tueksi. Myös ihan suunnitteluapuakin. Ja hyvä onkin huomioida se, että monelle paikkakunnalle on helpompi matkata nykyään omin kulkuneuvoin.

Muutama esimerkki.

"Taidekaupunkiin on helppo päästä autolla! Mänttä-Vilppula sijaitsee Ylä-Pirkanmaalla Tampereen ja Jyväskylän puolessa välissä kantatie 58 varrella ja henkilöautolla matkaan kuluu molempiin suuntiin tunnin verran. Voit tehdä tarkemman matkasuunnitelman karttapalvelun avulla."                  

Taidekaupunki häämöttää vasemmalle käännyttäessä












Kohde tai kohtaaminen voi olla satunnaista. Hetkellinen pysähtyminen voi johtaa uniikkeihin löytöihin tai makuihin.

Satunnainen kohtaaminen Tervakoskella















Päätin nauttia ja majoittua mukavasti taannoin ennen seuraavan päivän työpalaveria Uudessakaupungissa.

Valitsin arkeen luksusta - sitähän ei ole koskaan liikaa. Lisäksi kustannustehokas hinta tuntui yrittäjän arjessa miellyttävältä. Autonkin sai aivan viereen! www.hotelliaittaranta.fi

Motellifiilistä - auto ihan liki huonetta














"Sympaattiset puutalokorttelit, mielenkiintoiset nähtävyydet, upeat meri- ja luontokohteet sekä muu monipuolinen palvelutarjonta luovat puitteet onnistuneelle vierailulle." Etusivu | Visit Uusikaupunki

Alinenkatu löytyi jo, mutta missä on Ylinenkatu?

Usein matkalla kohtaa erikoisia palveluita ja kohteita, alueellisia erikoisuuksia ja persoonallisia makuja. Kokemus ja elämys voivat sisältää ihan arkisia juttujakin.

Mäntän Rengaspisteen kahvipiste

sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Riihimäki - suuri pikkukaupunki ja SM-ralli destinaationa.

Talviralliin on kiva mennä, kun on lunta. Tänä vuonna on. Peltoaukean viima seisomisessa kurittaa jäseniä, kun pakkasen tuntu on selvästi yli 10 ellei peräti yli 15 pakkasastetta. Silti on kivaa. Miksi?

Kyllä se vaan on niin, että automatka keskelle metsää, kymmenien muiden autoilijoiden kanssa pysäköinnit tien varteen, jutut ja tarinat, rallieväät sekä aivan uutena asiana - kuski omasta takaa - tämä kaikki on rentoa olemista irti arjesta. Niistä syntyi ainutkertainen destinaatiomatka SM Auto Sorsa Riihimäki-ralliin 13.1.2024.

Toyota Starlet vasemmalle
kääntyvässä kaarteessa
Auto Sorsa Riihimäki-rallisssa 2024







































Se mikä henkilökohtaisesti teki destinaatiomatkasta ainutkertaisen, oli se, ettei tarvinnut itse olla kuljettajana. Ikäpoikkeuksella hankittu kortti vanhemmalle pojalle mahdollisti matkustamisen - kyytiläisenä. Muistui mieleen oma ensimmäinen ralli, johon ajelin ajokortin saatuani äidin Fiestalla - Jyväskylän Suurajot 1985. Näin se aikakin kulkee. Destinaatiot ja vuosikymmenet vain vaihtuvat...

Ikä tekee tehtävänsä - pojalle ikäpoikkeuksella ajokortti, itselle ikä tuo leppoisuutta matkustamiseen

Rallin SM-sarja käynnistyi lumisessa Etelä-Suomessa. Mukana oli myös juniorien RSJM-sarja. 

Rallitunnelma on ainutkertaista. Kansallisesti merkittävä yhdessäolon muoto, ihan selkeästi.

"Kauden ensimmäinen SM-ralli toi odotetusti kansan Riihimäen keskustan kaduille. Ralli on koko kansan juhla, jossa on ihan oma tunnelma, sanoi ralliharrastaja." Rallitunnelma täytyy kokea paikan päällä – Riihimäen keskusta täyttyi rallifaneista | Kotimaa | Yle   
                                              
"Vaikka ralli on itselleni elämäntapa niin voittoa lähden kotikilpailustani ajamaan." (isä Juha Koljonen) "Tavoitteeni on ajaa tällä kaudella Nuorten SM-sarjan puolella järkeviä sijoituksia nuottikokemusta, ja Riihimäellä ensisijaisesti maaliin. Olemme ajaneet Sannan kanssa nuottitreeniä ja kehittäneet nuottiamme, se on tärkeintä tässä lajissa. Odotan tulevaa rallia jo innolla." (poika Max Koljonen)

Kilpailun rallilehdestä poimittua. Kumpikin Koljonen ajoi hienosti maaliin - isä oli tosin viides luokassaan.

Osa rallifiiliksistä tulee maisemista

Osa rallifiiliksistä tulee liikenteellisistä asioista
- saapumisesta ja siirtymisestä erikoiskokeelle

Osa rallifiiliksistä tulee liikenteellisistä asioista
- erikoiskokeelta lähdöstä



Osa rallifiiliksistä tulee olosuhteista
- metsään mennään kelillä kuin kelillä
(hileinen limppari)

Voittajafiilis - välillä maalipaikalle lämmittelemään ja sitten taas pätkälle


Kokonaisfiilis tulee tietysti itse rallista - vaikka kellon ympäri

Hienoa, kun toimijat ovat kokonaisvaltaisesti mukana toteuttamassa tapahtumaa.

"Sloganimme, Riihimäki – suuri pikkukaupunki eli kokoaan suurempi, rimmaa hyvin kansallisen rallitapahtuman järjestämisessä Riihimäellä."
(Riihimäen kaupunginjohtaja, Jouni Eho, SM Auto Sorsa Riihimäki-rallin suojelija kilpailun rallilehdessä)

#visitriihimäki #riihimäkiralli #riiua #autosorsa






perjantai 12. tammikuuta 2024

Destinaatiomatkailun pioneeri - Citroën.

Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2024. 

Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä.

"Kégresse-telasto on ajoneuvon telajärjestelmä, jolla ajoneuvo kykenee liikkumaan vaikeassa maastossa. Citroën sponsoroi retkikuntia, jotka käyttivät sen Kégresse-telastolla varustettuja autoja. Ensimmäinen huomattava matka kulki Saharan yli Timbuktuun vuodenvaihteessa 1922–23 3 viikossa (3200 km)." Kégresse-telasto – AutoWiki

Niilin lähteillä (Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)




















"Vuodet 1920-1930 olivat eksotiikan, tieteellisten löydösten ja koneellistumisen aikaa. Monet puolitelavaunut mahdollistivat nämä haastavat tehtävät 1900-luvun alussa."

"Much publicity was generated using Citroën Kégresse vehicles on a series of ambitious overland expeditions across Africa and Asia." 

Aikansa tosi-tv-seikkailu (Citroën)

"He olivat ihmisiä, jotka eräänä kauniina päivänä päättivät uskoa johonkin ideaan ja
puolustivat sitä loppuun saakka, usein kaikkia muita vastaan..."
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)

"The vehicle was used by the French, Polish and Belgian armies and a few captured by the Wehrmacht later." (Citroen-Kegresse P17 (1929) (truck-encyclopedia.com)

"The forerunner of modern off-road vehicles."
Citroën Kégresse - National Motor Museum

Suomessakin armeija käytti Kégressejä mm. tykin vetäjinä. Tiedossa ei ole yhtään säästynyttä yksilöä Suomessa.

Kuvalähde finna.fi, Oy Auto- Tractor Ab, Citroën "lumiauto", jossa ns. Kégresse-telaketjut
( Eric Sundström 1924, Helsingin kaupunginmuseo)

Loistava tarina, jossa avautuu André Citroënin ja Kégressen merkitys
(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon) 






















Hyviä taustamateriaaleja aiheesta:

Citroën PUOLITELAVAUNU TYPE P17 - Photos, détails et équipements - Citroën Origins (citroenorigins.fi)

kegresse-models.v1.jens-moller-nicolaisen.pdf (amicale-citroen.de)

Armour force / Panssaroitu voima : Citroën - Kegresse (maximietteita.blogspot.com)

Citroën Kégresse puolitela-autot – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

Armeijan ajokokeet Kannaksella 1930 – Mon Ami Citroën (monamicitroen.blog)

















Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...