Destinaatiomatkaajat

perjantai 3. lokakuuta 2025

Liikkuvuus on haaste - ja käyttäytyminen sekä osaaminen liikenteessä.

Liikenne ei muutu pelkästään käyttövoimien ansiosta. Liikkuvuus on sana, joka sisältää muutakin kuin perusautoilua - johon olemme tottuneet. Liikennesuunnittelua ohjaa mikroliikkuminen eli kaikille toteutetaan omia ja erityisiä väyliä ja ohjavia sääntöjä kaupunkimiljöissä. Jalankulku, kävely ja sähköiset liikkumisvälineet voittavat keskustoissa. Autoilu jäänee aina vaan ulommille kehille.

Liikennekäyttäytyminen on muuttunut yksilökeskeisemmäksi, ja liikenneopetus on muuttunut lyhytjänteisemmäksi. Oi niitä aikoja, kun kaikki oli niin seesteistä ja hyvää... Vai oliko?

Liikenneopetus oli aikoinaan aivan kansalaistaitojen ytimessä. Nykyään esim. vilkun käyttämättömyys tai viestintävälineillä leikittely autolla ajaessa on enemmän sääntö kuin poikkeus.

"Vuonna 1968 ajettiin ensimmäinen Suomi-ajo. Tuolloin Suomessa elettiin autourheilun kulta-aikaa. Suomi-ajolle oli sosiaalinen tilaus, sillä kaikki eivät halunneet osallistua kilpa-ajoihin suljetuilla tieosuuksilla. Toteutettiin siis liikenteessä liikenneaiheinen ajoreitti - suorastaan road trip - ja destinaatiomatkailukulttuurin lähtölaukaus Suomessa."

Kuinkahan monta erilaista liikennevälinettä voi kulkea tässä nykyaikaisessa risteyksessä?



















"Liikennettä on tutkittu vähän yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä. Ylipäänsä talouden ja tekniikan aiheet ovat olleet yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä vähemmän esillä kuin esimerkiksi yhteiskuntasuunnittelun ja päätöksenteon kannalta voisi toivoa. Melkein yhtä vähälle huomiolle ovat jääneet liikennetekniikan alaan kuuluvat kysymykset liikennesuunnittelusta."
(Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, LIIKENNE - TALOUS - IHMINEN, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)

Liikennevälineen kuljettaminen on yksi asia, toinen on hallinta ja looginen ajattelu. Tuntuu siltä, että jotain on jäänyt matkan varrelle, eikö?

Voisihan sitä jättää skuutin vähän turvallisempaan paikkaan, eikö?

Liikenteessä ei olla yksin, joten muutkin liikenteenkäyttäjät pitää huomioida

"Talvi tulee. Niin ikään liukkaus. Autot ovat aina vaan painavampia, ja käyttövoimat muuttavat ajamista. Hallitsetko sinä riittävästi ajamista talvikelillä? Milloin muuten viimeksi harjoittelit "livenä" liukasradalla?"

Liikenteessä Suomessa on vallalla "hullut päivät", joten korostuu aika lailla villi meno. Syitä on monia. Viimeisen viiden vuoden aikana meno on tullut haasteelliseksi sillekin, joka ihan vaan nauttii liikenteessä olemisesta ja ajamisesta. Stressinsietokykyä ja hermojen hallintaa tarvitaan enemmän...        https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/07/liikenneruletti-ajonautinnon-tiella.html

Mitä siis on tapahtunut?

Ensinnäkin dokumentaatiovälineet ovat lisääntyneet niin, että kuva- ja videomateriaalia esim. törkeistä ohituksista julkaistaan harva se päivä. Media osallistuu tähän "lukijoiden videoiden" kautta.

Liikenne on yhteisöllistä tekemistä. Tai ainakin niin pitäisi olla. Mistä johtuu, että on siirrytty enemmänkin yksilölliseen ja itsekkääseen tekemiseen?

Ajoneuvon voimavaroja tai ajo-ominaisuuksia voi testata suljetulla alueella - esim. ajoharjoitteluradalla

Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyvät liikenneköyhyyden tunnusmerkit.

"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa."        https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/12/liikennekoyhyys-ajamisen-ja-liikkumisen.html

Ennakointi, varautuminen ja osaaminen.
Niillä pärjää silloinkin, kun liikenne tarjoaa yllätyksellisiä tilanteita.

Jos sattuu onnettomuus, niin osaatko auttaa ja toimia oikein? (Paananen, Vellamo)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...