Destinaatiomatkaajat

perjantai 6. joulukuuta 2024

Itsenäisyyden ajan - ajaja ajanut Suomessa.

Automobiili saapui uuden vuosisadan alkuun Suomeen - otimme 1900-luvun alussa nopeasti itseliikkuvan ajoneuvon liikenteeseen. Itsenäisen Suomen aikana olemme autoistuneet, vallanneet autourheilussa maailman maineen ja kehittäneet mm. puolustustarpeisiin ainutlaatuisia ajoneuvoja. Toimiipa Suomessa henkilö- ja kuorma-autotehtaatkin.

"Autoilun historia alkoi maassamme vuonna 1900, jolloin Suomeen hankittiin ensimmäiset henkilöautot. Vuonna 1900 Suomeen tuotiin ensimmäiset autot: kamariherra Hjalmar Linderin Mercedes Simplex ja liikemies Victor Forseliuksen Benz Velo Comfortable. Ensimmäisen Suomessa myönnetyn ajokortin sai helsinkiläinen liikemies Yrjö Weilin vuonna 1907. Autot yleistyivät nopeasti suurimmissa kaupungeissa, ja 1920-luvun alussa maassamme oli jo noin 1 800 autoa ja 800 moottoripyörää."                   Tilastokeskus - Vuosisata suomalaista autoilua

Nykyisin myös autoja harrastetaan, ja niillä ajetaan - nauttien











              "Autoistuminen ei ole ollut mitenkään itsestään selvää - eikä suoraviivaista. Sota-aika verotti kalustoa huomattavasti - pakko-ottoina rintamalle eli ns. ottoautoina. Vuodesta 1945 lähtien henkilöautojen määrä alkoi jälleen kasvaa, vaikka maahantuonti olikin säännösteltyä ja tuonti luvanvaraista aina vuoteen 1962."

Tällaisestakin Fordista saatettin vielä korjaamossa tehdä kulkeva?
Ihantalan suunta 1944.07.16 (SA-kuva)



















Autoilu on Suomessa aina ollut haasteellista, jos ei kelien ja tiestön, niin myös valtiovallan erityisen huomion kohteena olemisen johdosta. Autoveroa, tilapäisiä käyttömaksuja ja käyttövoimaveroa, jota kateusveroksikin alettiin myöhemmin kutsua.

"Vuonna 1976 kokeiltiin myös erityistä auton käyttömaksua, joka määräytyi auton kokonaispainon perusteella. Käyttömaksu säädettiin lähinnä valtiontaloudellisista syistä, ja se jäikin vain vuoden pituiseksi väliaikaiseksi veroksi." 

Vuoden 1976 käyttömaksutarra ohjeistettiin liimaamaan tuulilasin alakulmaan oikealle
- punaisessa Rättärissä se on oikein, vihreässä väärin oikealla yläkulmassa (Aarne A. Mikonsaari 1976, Lappeenrannan museot)



























"Autoilun verottaminen tuli Suomessa ajankohtaiseksi ensimmäisen kerran vuonna 1922 johtuen autoilun suosion kasvusta 1900-luvun alussa ja ajoneuvojen määrän lisääntymisestä Suomen teillä. Veron tarkoituksena oli korvata autojen teille sekä silloille aiheuttamia lisääntyneitä ylläpitokustannuksia, ja sen määräytymisperusteissa pyrittiin huomioimaan eri ajoneuvojen teitä kuluttava vaikutus.
Ajoneuvojen käytön verotuksessa tuli jälleen tarve uudistukselle 1930-luvun lopulla, kun bensiiniä käyttävien autojen rinnalla alkoivat yleistyä dieselkäyttöiset ajoneuvot. Nämä ajoneuvot käyttivät alhaisen tulliverotuksen piirissä olevaa dieselöljyä, jota ei voitu kuitenkaan verottaa erikseen, koska dieselöljyä käytettiin myös muihin tarkoituksiin.
Tämän vuoksi 1940-luvun lopussa siirryttiin kiinteään lisäveroon, joka määräytyi eri ajoneuvotyyppien keskimääräisten ajokilometrien mukaan. Tämä lisävero oli siis nykyisen käyttövoimaveron eli niin kutsutun dieselveron edeltäjä. Tämä järjestelmä pysyi verrattain samanlaisena aina 1960-luvulle asti." 

Kultainen 1960-luku, Volkkari ja hiekkatien tunnelma (Erkki Voutilainen 1962, Museovirasto)

"Auton käyttöönottoa alettiin verottaa vasta 1950-luvulla, kun vuodesta 1953 asti käytössä ollut hinnantasausmaksu korvattiin vuoden 1958 alusta lähtien auto- ja moottoripyöräverolla. Vero oli suoritettava ennen ajoneuvon rekisteröimistä, ja se oli aluksi 30 % ajoneuvon verotusarvosta." 

Autourheilu toi autoiluun uutta näkökulmaa - vauhdin hurmaa Hankirallissa
(Saarinen, UA, 1960, Museovirasto






































"Vuonna 1965 poistettiin moottoriajoneuvovero kokonaan bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta, ja samalla bensiinin valmisteveroa korotettiin. Täten varsinainen ajoneuvovero jäi koskemaan kaikkia ajoneuvoja, joiden polttoaineena käytettiin muuta kuin bensiiniä eli käytännössä vain dieselautoja. Tästä nimitys dieselvero sai alkunsa."

Dieselillä ajavat maksavat dieselveroa/käyttövoimaveroa
- kateusveroksikin kutsuttua (Oy Maan Auto Ab) 

"Ajoneuvoveroa peritään Suomessa liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Se jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon (dieselvero). Ajoneuvovero määräytyy päiväkohtaisesti. Bensiinikäyttöisestä autosta maksetaan vain perusveroa. Käyttövoimaveroa maksetaan muista kuin bensiinikäyttöisistä henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista."

"Autoverosta sanotaan, että se oli alun perin tarkoitettu vain vuoden mittaiseksi. Tilapäiseksi julistaminen oli kuitenkin temppu, jolla vero syksyllä 1957 saatiin läpi."
Autovero täyttää 60 – Kansan inhokki ei voi enää hyvin, mutta taitaa jatkaa vielä seuraavat 10 vuotta   | Yle

Ainakin kävi täällä -  Rolls-Royce Silver Cloud -autoa nostetaan nosturilla laivasta Sörnäisten satamassa - auto oli esillä Englannin messuilla (British Trade Fair & Exhibition) Helsingin Messuhallissa syyskuussa 1957 (Räshid Nasretdin 1957, Museovirasto)

Tiet olivat vuosisadan alussa "nimismiehen kiharoilla" olevia sorateitä. Bitumipäällystettä tehtiin ensimmäisen kerran 1920-luvulla koemielessä 16 kilometrin matkalle. Vuonna 1925 talviaurattuja teitä oli 40 kilometriä. Vuonna 1939 Suomen yhteensä 33 700 maantiekilometristä 11 000 kilometriä oli talviaurattuja. Vuoden 2007 alussa moottoriteitä oli 700 kilometriä ja maanteitä yhteensä 78 189 kilometriä. Maanteistä kestopäällystettyjä tai öljysorateitä on nykyisin 50 777 kilometriä ja sorateitä 27 412 kilometriä. Vuonna 1963 maahamme valmistui ensimmäinen 14 kilometrin mittainen moottoritieosuus, Helsingistä Turun suuntaan johtava Tarvontie.

Suomen ensimmäinen moottoritie (H.T. Lehmusto 1963, Museovirasto)

Autoilu ja ajaminen ovat mukavia asioita. Suomalainen on sisukas autoilija, vaikka kulut ja verot ovat korkealla. Autoa tarvitaan työn tai pitkien etäisyyksien vuoksi. Autolla huvitellaan. Autoja harrastetaan. Autolla saadaan leipä ansaittua monella tapaa. 

Destinaatiokuski hetken huilissa Sääksmäen sillan kupeessa

Mihin johtaa autoilun tulevaisuus? Verotuksen paineet, käyttövoimien murros ja taloudellinen tilanne ohjaavat nyt isolla kädellä autoilua. Ajamisen nautintoahan pitäisi edelleen kokea, niinhän? Kaikilla käyttövoimilla...

Ei siitä ole aikaakaan, kun vakavasti puhuttiin että pärjääkö sähköautolla talvella...


Lisää aiheesta:


tiistai 26. marraskuuta 2024

Kelien muuttuessa - autoilu talvella.

Kelien muuttuessa, on syytä huomioida muutama seikka. Talvihan se meitä kiusaa, kesä on helppoa destinaatiomatkailussa. Renkaat, pakkaskestävät jäähdytysneste ja tuulilasinpesuneste sekä näkyvyydestä huolehtiminen. Mitä vielä? Harja ja jääkaavin eli tutummin jääskrapa. 

Kolme pointtia:

1. Automatkailussa on varattava aikaa enemmän talvikelillä!

2. Renkaat kannattaa vaihtaa ennakkoon. Talvikelin yllättämät autoilijat ovat sääntö - eivätkä poikkeus.

3. Auton yleinen kunto, talviajan varustelu ja ajo-ominaisuuksiin tutustuminen.

Lapio on tarpeellinen talvivaruste!



















Renkaiden kuntoa on syytä tarkkailla talven aikana. Talvirenkaita saa eksoottiseenkin kalustoon nykyisin.

Kyllähän sitä pärjää talvella Lamborghini Aventadorillakin,
kun löytyy sopivat talvikumit (Nokian)




















Auton etenemiskyvystä riippuu mukavuuden lisäksi käytännön matkan teko.

Nelivedon mahdollistamaa kiipeämistä

Miten voi varautua matkareitin ja kohteen säätilaan?

Kelikamera auttaa. Nimensä mukaan liikennesääkuvia löytyy ympäri maan tietyistä kohdista tieverkostoamme. Sivustolla näkyvien kelikameroiden kuvat haetaan automaattisesti Finntraffic Oy:n kelikamerapalvelusta. Kelikameroiden kuvat päivittyvät n. 30-60 minuutin välein. www.kelikamerat.info

Joskus sitä kohtaa peilijään ja tiedostaa etteivät kitkat ole parhaimmillaan

Kelikamera-, tiekamera- ja sääkamerakuvien lisäksi sivustolta löytyy lähimmän tiesääaseman tiesäätiedot joita ovat mm. ilman lämpötila, tien lämpötila, tuulen suunta, ilmanpaine ja muita hyödyllisiä tiesäätietoja. Tietojen määrä vaihtelee hiukan tiesääaseman sijainnin mukaan. Kelikamerakuvien ja tiesäätietojen yhteydessä on esitetty milloin tiedot ovat päivitetty.    http://kelikamera.fi

Ei riitä, sillä nähdä pitää hyvin eikä vain osittain

Talviautoilun riemua offroadittain

Liikenteessäkin on joskus mukavaa, kun näkee ja sää on sees.

Talvista Hattelmalanharjua

Yöllä ja pimeässä ajettaessa pitää nähdä - myös valot ovat tärkeässä roolissa. 

perjantai 22. marraskuuta 2024

Ajamisen sekä autoilun meno ja meininki.

Automatka alkaa aina alusta, niinhän se on. Lähdetkö liikkeelle vai liikenteeseen? Entäpä oletko reissussa vai reissun päällä?

"Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehitetty. Mitäpä autolla tallissa tekisikään, liikkumaanhan on se luotu. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen."

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Saabilla tien päällä suuntana Keuruu




















Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Tärkeä elementti on juurikin tuon spontaanius. Voi mennä johonkin mikä löytyy matkan edetessä. Aina ei tarvitse olla edes kartalla. Riittää kun tietää suurin piirtein missä on. 

"Määränpää ei ole milloinkaan paikka, vaan uusi tapa nähdä asioita.”
(Henry Miller)

Hymyilyttää, kun soratieosuus on juuri ajettu...










                              Autoilu eli motoring on laaja käsite. Auto, sillä kulkevat tavarat ja ihmiset - niin arjessa kuin vapaa-ajalla. Vapaa-ajan ihannekulkuneuvo on ollut juurikin auto, jolla pääsee paikasta toiseen - vapaasti. Toisaalta - aivan hyvin mikä tahansa kulkuneuvo toimii road tripin tai matkakohteen arvoisena henkilökuljettimena. Ja ainahan sitä voi matkata myös joukkoliikennevälineelläkin.    

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Autoilu eli motoring on monipuolinen käsite.

Tien päällä oleminen nälättää. Mikäpä muu auttaa kuin tienvarsi-gourmet. Ennen kun päätiet halkoivat kyliä, kauppaloita ja kaupunkeja, sitä osui herkemmin ihan ruokaravintolaankin.

Black Grill & Cafen Foodtruck tarjoaa Malmin cruisingeissa apetta autoilijoille

 


















Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?


Kokoontumisissa ja tien päällä näkee yksityiskohtia, kuten Studebaker Avantin moottoritilan



lauantai 16. marraskuuta 2024

Destinaatiokuskin rakkaus autoiluun ja ajamiseen.

Kun jostakin pitää paljon, sehän on mukavaa - ja vaikka kävisi työstä, niin siitä vaan nauttii. Ajaminen on juurikin tätä - jos siitä, tekniikasta, koneromantiikasta ja maiseman vaihtumisesta pitää.

On monenlaisia motiiveja ajamiseen. Toiset ajavat työkseen, vapaa-aikana ja jotkut muuten vaan. Hyöty ja asioiden yhdistäminen kuuluvat myös ajomotiiveihin.

Kun arki vaihtuu viikonlopuksi, mitä tehdä rentoutumisen eteen. Voisihan sitä aina vaikka käydä olusella, kuntoilla, golfata, maastopyöräillä tai mökkeillä. Mutta on myös vaihtoehtoja. 

Yksi hauska ja iloisuutta vahvistava tekemisen muoto on huviajelu. Siis ihan vaan lähteä openroad ja bonuksena openroof. 

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Elämä on huviajelu.

Sattuikin: kesä, openroad ja openroof...
















             

              Autoilu on nautinto.

"Voiman tunne on jatkuvaa, kuin lentoonlähtöä odottaen. Rauhallisella, mutta päättäväisellä kiihdytyksellä 0-100 km/h pääsee johonkin kuuden sekunnin pintaan. Ilmoitettu kiihtyvyys on 4,9 sekuntia. Tämä on yksi piirre, jolla pääsee sellaiseen tunnetilaan, jota ei enää ole. Ääni ja voima - niissä piilee alkukantaista voimaa. Muskelia."
(Destinaatiokuski uudesta Ford Mustangista)


Autoilu on nautinto

  
Destinaationa tie itsessään - sehän jo riittää nauttimiseen

































Arjessa auton hankinta-aie, siirtoajo tai matkailu mahdollistavat erilaisten ajoneuvojen testaamisen tai käyttöominaisuuksien selvittämisen - lyhyesti tai pitemmästi. Perstuntuma on tärkeää kokea.


Perstuntuman testaaminen on tärkeää

Käyttövoimat puhuttavat. Fossiilisista siirrytään, mutta mihin? Sähkö, vety, hybriditeknologia - kyllä, nämä ovat ne joista puhutaan.

Autoilun kehittyminen on ollut aina nopeuteen ja tehokkuuteen perustuvaa. Hauskasti Hyundai Ioniq 5 N on yhdistämässä äänellä vanhaa, tekniikalla uutta.


Teknologian ja autoilun nautinto

lauantai 9. marraskuuta 2024

Ajofiiliksen ja perstuntuman kokee koeajolla.

Koeajo-termi on monipuolinen. Se liittyy teknisen laitteen tai ajoneuvon kokeilemiseen esim. ennen ostopäätöstä. Tai se on kokeilua ja ajofiilistelyä ihan muuten vaan.

Koe, testi tai koekäyttö toimivat synonyymeina ajotapahtumalle. Määritelläänpä lisää. Julkisuudessa ja mediassa käytetään koeajo-terminologiaa monella tavalla. Auto- ja liikennemediassa tulee mukaan eri käsitteitä, sen mukaan millainen on ajo, sen pituus tai ajoneuvon markkinointivaihe.

"Teemme koeajoista kahta erilasta juttutyyppiä: maistiainen ja koeajo. Näistä nopeatempoisempi juttutyyppi on maistiainen. Siinä kerromme automallista mahdollisimman paljon tietoa ja mukana on myös tiiviimpi kuvaus auton ajo-ominaisuuksista. Maistiainen on nopeampi juttutyyppi toteuttaa, jolloin saamme välitettyä autosta tietoa lukijoillemme mahdollisimman nopeasti."
Koeajot (moottori.fi) Autoliiton Moottori-lehden nettisivuilla taannoin mainittiin näin (nykyään eri teksti).

Arjessa auton hankinta-aie, siirtoajo tai matkailu mahdollistavat erilaisten ajoneuvojen testaamisen tai käyttöominaisuuksien selvittämisen - lyhyesti tai pitemmästi. Perstuntuma on tärkeää kokea.

Perstuntumaa hakemassa Rajasalmen sillalla (RAM 6,2-litrainen bensa V-8, Supercharged)



















Perstuntuman lisäksi on kiva löytää yhdisteitä tai muita kulttuurisia konteksteja. Ajaessa syntyy myös spontaaneja kohtaamisia ja kohteita. Liikkuminen sisältää aina kokemuksellista sisältöä elämään.

Joskus sattuu eteen mielenkiintoisia tai kuvauksellisia yhdisteitä.

Destinaatiokuskin rating: 
"Hauskaa oli ajaa urheiluautolla Keimolanmäen alueella ja osaltaan fiilistellä sekä kunnioittaa Keimolaa - olihan se vuotta vanhempana Ahvenistoa ja lähempänä Helsinkiä kova kansainvälinen kisakenttä. Kiva matkailukohde - bensalenkkarille. Tämän vantaalaisen matkakohteen ehtii nopeasti ja helposti koluta. Sopii vaikka luokkaretkikohteeksi nuoremmille polville."     

Ford Mustangilla nykyisin Ajolenkillä, joka on vanhan Keimolan radan osa,
aikoinaan Saunalenkki (kaarteen nimi, jossa oli makkaramainos) 


Joskus matkailu avartaa enemmän kuin oli suunnitelmissa
 - Ruotsissa Destinaatiokuski kokeili taannoin Xpengiä

Destinaatiokuskin koeajossa Ford Mustang Bullitt Henry Fordin kadulla (www.henryfordintalo.fi)

Koeajo mahdollistaa tutustumisen tekniikkaan ja teknologiaan.

Foto olisi kiva - tässä kulmaa paljastaa RAM sivukamerallaan


Huviksi tai hyödyksi - miten vaan. Joskus voi koeajaa toisen puolesta, kannattaako ostaa tai sopiiko tarvitsijalle.

Diesel-Mersu tämäkin - koeajossa potentiaaliselle ostajalle

Destinaatiokuski koeajoi aikoinaan (n. 34 vuotta sitten) Raisiossa Citroën XM:n, kun se oli tutustumiskierroksella piirimyyjillä. Ensimmäisen C5 X:n tulin koeajaneeksi niin ikään Raisiossa.

XM:stä C5 X:ään Raisiossa

Joskus vaan on ollut jotain erikoista ilmassa, kuten kevytautojen aiottu tuleminen. Niitä koeajatettiin HAMIn liikenneopettajaopiskeloiden toimesta  - tätä kirjoitettaessa - kuusi vuotta sitten (edellisessä!) Auto 2018 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksen yläparkissa. Keväällä on tulossa seuraava - Auto 2025.

Kuristettu Corsa lähtövalmiina Auto 2018 -tapahtumassa kuusi vuotta sitten (10.11.2018)

Talvella on hyvä kokeilla myös auton rajoja - liukasradalla.

Nokian liikenneturvallisuuskeskuksessa tuli Focuksen rajat vastaan - pyörähtihän se

Liikenteessä tarinoita syntyy aina, kun kohdataan.
Tässä pieni, mutta mieluisa kohtaaminen kesäkuussa 2022 Viialassa.
Destinaatiokuskin rating:
"Olipa kiva rupatella hetki Packard Clipper vm. 1956 -omistajan kanssa. Oli juuri ottanut Clipperin siirtoajoon Lahteen - vieden sen kunnostettavaksi tulevia kausia varten. Kutsui nyt lookia raggarimaiseksi. Itse pidän tästä kuosista."

Packardin polttoainetäydennys Viialassa matkalla Lahteen

#destinaatiokuski #destinaatiomatkailu #roadtrip #destinaatiokuskinrating

sunnuntai 27. lokakuuta 2024

Koeajokiertue on harvinaista herkkua - Hyundai.

Tämä tiedetään, että uusia autoja näkee autoliikkeissä. Ja koeajoakin voi kysyä. Uutukaisia esitellään ja kampanjoidaan. Piirimyyjä, dealeri, jälleenmyyjä tai autokauppias - paikallistason ytimessä toimitaan lokaalisti.

Messut tai jokin tapahtuma kokoaa yhteen nykyisinkin. Isossa mittakaavassa järjestettyjä myyntikiertueita on nykyisin enää harvassa. Tänä vuonna on silmiin pistänyt enemmän uusien kuorma-autojen kiertueet tai ns. säännölliset koeajopäivät sekä jälleenmyyjätason tekemiset. Mutta, että maahantuoja kiertäisi 30 paikkakuntaa autoineen ja asiantuntijoineen. Hyundai teki niin KOE X AJA - kiertueen puitteissa syksyllä 2024.

Ioniq 6 ja frunk (front trunk, etutavaratila)
















              "Koe kiertueella mm. Hyundain täyssähkömallit, ärhäkkä IONIQ 5 N, täysin uusi SANTA FE ja hienosti uudistunut TUCSON. Paikan päällä sinua palvelee Hyundai-automyyjät ja muut Hyundai-asiantuntijat!" 
KOE X AJA -kiertue - Hyundai

KOE X AJA -kiertue alkoi 13.9.2024 Lohjalta ja päättyi 26.10.2024 Vantaalle. Matkan varrella oli kaikkiaan 30 paikkakuntaa, maantieteellisesti laaja kirjo - esim. Maarianhamina, Lappeenranta ja Rovaniemi.

Destinaatiokuski ehti päätöspäivään kokeilemaan uutta ja perinteistä teknologiaa Auto Bassadonelle Vantaalle.

Peili 2.0 eli kamera - jonka kuvan näkee kojelaudan reunojen "peileistä" (Ioniq 6)











Destinaatiokuskille tuli vanhan ajan fiilikset, kun sai valita mitä haluaa koeajaa. Listalle päätyi kaksi sähköautoa ja yksi bensiini-hydridiauto.

  • Ioniq 6 AWD Ultimate (325 hv) sähkö
  • Ioniq 5 N (650 hv) sähkö
  • Bayon Cross 1.0 T-GDi 48V Hybrid 100 hv 7DCT automaatti (100 hv) bensiini-hybridi
Destinaatiokuskin miettein kolmen auton fiilikset.

LENTOKONE ILMAN SIIPIÄ
Ioniq 6 AWD Ultimate (325 hv) sähkö

"Muoltoilultaan auto on matala ja peräosaltaan persoonallisen kaareva. Hopeassa sävyssä auton perän muoto ei tuntunut niin futuristiselta kuin aiemmin on tullut huomioitua. Myyntipäällikkö Mika Savolaisen tärkein viesti oli huomioida peiliratkaisu, varsinkin vasen eli kuljettajan puoli."

Kamerakuvin katveeseen - peili on passé (Ioniq 6)

"Auto lipuu liikkeelle äänettömästi. Mukavaa ja leppoisaa menoa liikennevaloista toiselle. Maantieajossa auto oli hyvin kaksijakoinen, normaalitilassa ajo ja kiihtyvyys tuntuivat selvästi rajoitetuilta. Nopeita molemmin suuntaisia ohjausliikkeitä tehtäessä tuntui auto kallistelevan jonkun verran. Maksimitehoa käytettäessä tuntui tyypilliseltä sähköautolta - lähti kuin jänis makuulta eli saman tien kiihtyvyys "ylittää totutun" kiihtyvyyden. Auto oli muuttunut alustaltaan kovaksi ja sporttiseksi."

"Peilitoiminnon muuttuessa sisäkameroiksi kojelaudan reunoilla on nyt futuristista ajattelua. Silmä kyllä tapailee ikkunan läpi varsinkin vasenta puolta. Jotenkin tuntui, että auton kylkiä tai yhdessä kohtaa oikeata kuollutta kulmaa ei oikein nähnyt (tai ei heti hoksannut minne piti kääntää katse). Kysymykset, joihin ei pysty vastaamaan: mihin tarvitaan leppoisien ajo-ominaisuuksien lisäksi tämänkaltaisessa autossa tuota räjähtävää tehoa? Peilit aiheuttanevat tilanteita varsinkinkin kovemmilla nopeuksilla ja ruuhkassa? Mihin tarvitaan äänettömässä autossa erilaisia suhina- ja suihkukoneääniä? Varsinkin Kehä III:n kohdalla säikäytti, että meneekö reittilento läheltä vai mitä ihmettä... Äänet tuntuivat hassuilta."

Ioniq 6 näyttää ehkä futuriselta, toisaalta leppoisalta ja rauhalliselta ajopeliltä



















KIIHTYVYYDEN JULMA TUNNE   
Ioniq 5 N (650 hv) sähkö                                                                              

Lauantai on vielä nykyisinkin karkkipäivä! Teho 650 hv, vääntö 770 Nm (Ioniq 5 N)

"Toisen kerran viikon aikana N:n rattiin, ja nyt nopeammalle tieosuudelle Hyundai Finlandin brändilähettilään, Riku Tahkon, kanssa. Ioniq 5 N on sähköautona niin lähellä perinteisen ja sporttisen polttomoottoriauton fiilistä kuin vain voi. Lähinnä auton ulkomuoto tukee perinteisen golfgti-luokan lookia - ilman mitään spoilereita tai skuuppi-jekkuja. Clean is mean, sanotaan..."

"No joo, tämän verran pitää olla aerodynamiikkaa, että auto pysyy maassa" -
pakoputket puuttuvat (bensalenkkarin huomio) (Ioniq 5 N)

"Ajossa auto tekee heti selväksi sen, että kunnon kuppi-istuimet ja ratti nappuloineen ovat käytännön eivätkä vain näön vuoksi. Kuulon vuoksi autoon saa äänimaailman, jolla sähkö-loudless muuttuu bensa-loudnessiksi. Ja on muuten soundit ja kokemus aidon tuntuista, paukkeineen ja tehon ja väännön tuntuineen. Kuuluu muuten uloskin, kuulemma. Ajossa voi harjoittaa, kuin ennen vanhaan, vasemman jalan jarrutustekniikkaa. Tätä pitäisi kokeilla talvella ajoharjoitteluradalla."

Kuppi-istuimet tarvitaan, onhan auton teho Lambo-luokkaa...

"Auton sporttisuus on saatu mukavaksi. Vaikka auto liikkuu räjähtävästi tai ohituskiihtyvyyden ollessa reipasta, ei tunnu niinkään sähköisen repivältä. Toisaalta siksipä autossa on sporttipenkit, ettei liikkeen pitäisikään kohdistua niinkään kroppaan - vaan mieleen. Äänten kanssa tuntuu kuin ajaisi todella tehokasta polttis-sporttia. Ajo on yksinkertaisesti miellyttävää. Onko 82 000 euroa tästä mallista paljon vain vähän? Ehkä ajatus sitä vastaan on, että miksi sähkö, jos pitää matkia polttista? Toisaalta rahalla saa sähköauton, jolla voi toimivalla rekuperaatiolla ajaa joustavasti ihan vaan nostamalla kaasua (jolloin vauhti hidastuu) niin miellyttävästi mutkamaantietä, että oksat pois. Lähinnä bensalaenkkarin sähköunelmaa kuin nykytekniikalla voi toivoa."

Monipuolisia (hauskan) ajamisen tukimuotoja on yllin kyllin, mukaan lukien kierrosaikamittari

Fyysinen ajonhallinta - Riku Tahko vieressä...

SÄÄNNÖLLISEN ARJEN SÖPÖLIINI
Bayon Cross 1.0 T-GDi 48V Hybrid 100 hv 7DCT automaatti (100 hv) bensiini-hybridi

Bayon Cross - ristiin rastiin arkiajossa persoonallinen pikku-perushybridi

"Jos olisin perheenäiti, ja eläisin ruuhkavuosia tai ainakin säännöllistä kellon määrittämää perhearkea, toivoisin ehkäpä autolta hiukan yksilöllisyyttä. Pitäisin persoonallisemmasta ulkonäöstä ja automaatista.
Jos i20 tai i30 näyttävät tavallisilta, toisi Bayon hiukan väriä elämään. Auton mitat ovat leveydeltään ja akseliväliltään samat kuin i20-mallissa, mutta crossoverina tällä kyllä kelpaa hakea lapsi tarhasta. Hybridi tukee arvojani - perheenäidin unelma."

"Miesnäkökulmasta auto on ihan persoonallinen, kyllä...mutta ehkä tuota 100 hevosvoiman tuomaa teho-odotusta ei ole oikein kolmen henkilön kuormalla. Auto jaksaa kyllä vetää pirteästi, mutta välillä on viivettä kaasupolkimen painalluksessa. Hydridin tuoma katu-uskottavuus kiihdytyksen helpottajana on enemmän henkistä laatua. Autosta ja ajamisesta pitää kyllä normaalikäytössä - kaupunki- ja taajama-ajo ovat Bayonin parasta sarkaa."

"Erikoisia huomioita olivat mm. konepellin tuen sijoituspaikka. Sitä piti jonkin aikaa hakea. Samoin se kiinnitti huomion, että kaasujalan ollessa keskikonsoliin tuettuna, vaihteenvalitseminen t-muotoinen pää ottaa jalkaan kiinni, kun käsi on valmiudessa. Vääntöä sai parannettua siten, että kun otti käsivalitsintoiminnon käyttöön (+ ja -), niin vaihtamalla 2. nopeusalueelle ilman, että vedättäisi pitkään 1.llä - silloin kiihtyi auto tehokkaammin ja 3. nopeusalueella jaksoi heti jatkaa voimakkaammin."

Tuossahan se on: konepellin tuki!

Keppi on liki reittä

Perusautohan Bayon on, muotoilultaan dynaamisempi kuin i20 (Bayon)

"Jos olisin perheenäiti, toteaisin yksin tai lapsen kanssa ajettaessa tehoa olevan riittävästi, ja automaattivaihde on ihan kiva. Mikä plus ja miinus, en ole koskaan kokeillut. Tämä riittää minulle - ja autohan on punainen..."

Punainen auto - ihan kiva (Bayon)

#destinaatiomatkailu #koeajomatkailu #destinaatiokuskinrating

Copyright Destinaatiokuski 2024.




Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...