Joskus ajateltu road trip -reissu muuttuu jostain syystä. Näin kävi tammikuisena lauantaina vuoden 2025 alussa. Ykköskohde meni puihin osittain. Kaksi varapläniä oli onneksi takataskussa.
![]() |
Ovien käsinojissa oli neljä erilaista hokemaa - tässä yksi |
Joskus ajateltu road trip -reissu muuttuu jostain syystä. Näin kävi tammikuisena lauantaina vuoden 2025 alussa. Ykköskohde meni puihin osittain. Kaksi varapläniä oli onneksi takataskussa.
![]() |
Ovien käsinojissa oli neljä erilaista hokemaa - tässä yksi |
![]() |
FHRA järjestää 46. Original American Car Show´n tänä vuonna |
![]() |
Pihalla käy kova hyörinä - paljon nähtävää (Original American Car Show) |
2. Tampere: Huhtikuun lopulla tulee valo ja kesän odotus...
"Hot Rod & Rock Show on tapahtuma, jossa riittää katsottavaa ja koettavaa. Kahden päivän näyttely kokoaa yhteen kansainvälistä ja kotimaista huippukalustoa ja toimijoita.""Hot Rod & Rock Show 2025 järjestetään 26.-27.4.2025 Tampereen Pirkkahallissa. Näyttely on vakiinnuttanut paikkansa ajokauden alkaessa jo yli 40 vuoden ajan." Ajankohtaista – Hot Rod & Rock Show
![]() |
Rodit ovat katsomisen kestäviä silmäkarkkeja (Hot Rod & Rock Show) |
3. Lahti: Kesä ja kärpäset saavat tulla!
"Ajoneuvonostalgiasta kiinnostuneiden oma näyttely kokoaa yhteen alan kalustoa ja toimijoita – mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita ja oheisohjelmaa."Vuoden 2025 teema on 80-luku – Classic Motorshow
![]() |
Nämäkin "Tuntsat" ovat tulevan teeman mukaista 1980-luvun nostalgiaa (Lahti Motorshow) |
Classic Motorshow järjestetään Lahdessa 3.-4.5.2025. Lahden jälkeen ollaan kesässä - ajokausi on korkattu käyntiin.
![]() | |
|
![]() |
Destinaatiokuskin olemuksessa on jo väriä (Hot Rod & Rock Show) |
![]() |
Destinaatiokuski on uskaltaunut jo ulos, ja tiiminsä kanssa bongasi Buick Park Avenuen, jolla onkin joskus ajeltu Kanta-Hämeessä (Classic Motorshow) |
Hassua, kun oikein ajattelee kuinka paljon ajoneuvo onkaan mukana elokuvakerronnassa. Roolissa, sanon minä.
Road movie - mitä se on oikeastaan? Se on fiktiota. Se on viihdettä. Suomeksi ei käännetä: tie-elokuva. On vaan road movie. Road movien elementtejä on dokumenteissakin käytössä: ajetaan jotain reittejä destinaatioon ja kerrotaan mitä tapahtuu pisteiden a ja b välillä. Elokuvatyyppinä road movie on siis fiktiivinen ajomatka, road trip.
Suomalaisessa elokuvassa on tähtien lisäksi "bilikoita pörrännyt" myös. Maailmalta tutut thelmatjalouiset tai bullittit eivät ole ainoita...
![]() |
Volga (ANJ-906) kirjasta Arvottomat, Mikko Mattila ja Raija Talvio, Aviador 2024 |
![]() |
Tämä elokuva-auto on tunnettu tähti Suomessa (Arvottomat-kirja) |
![]() |
Tämä elokuva-auto on tunnettu tähti Suomessa (Arvottomat-kirja) |
Eri vuosikymmeninä on suomalaisessa elokuvassa vilahdellut autoja. Jos tuotanto on tarvinnut autoa, se on saatettu saada ilman suurempaa vastinetta näkyvyyden lisäksi. Äärimmilleen vietynä näkyvyys on harkitun kaupallista. Muu näkyvyys, kampanjointi ja markkinointi on toteutettu suunnitelmallisesti. Myös omaa kalustoa on käytetty.
Suomen tunnetuin Mustang? Speden oma ASU-1.
![]() |
Pähkähullu Suomi vuodelta 1967 (Filmituotanto Spede Pasanen Oy) |
Parhaiten onnistuu elokuva saamaan puolelleen katsojan, kun juoni on intensiivinen ja auto soljuu luontevasti mukana juonen kanssa. Veikko Huovisen Lampaansyöjät elokuvana - ja Saab autona - on toteutettu mukavasti kuin käteen istuvalla tuotesijoittelun silkkihansikkaalla. Ei ole päälle liimatun makua.
![]() |
Lampaansyöjät - ajankuvaa ja suomalaista reippailutarinaa (Filmi-Ässä Oy 1972) |
![]() |
Rumble 2002 (Silva Mysterium Oy) |
![]() |
Tie Pohjoiseen 2012 (FS Film Oy) |
![]() |
Katsastus 1988 (Yleisradio) |
![]() |
Kätkäläinen 1980 (Oy Mainos-TV-Reklam Ab) |
Rakkaus on monitahoinen käsite. Koneromanttisessa mielessä se on kiintymystä autoon tai autoiluun. Ehkä johonkin joskus omistamaansa tai myöhemmin hankittuun. Tai autoreissuun jossain ja joskus muinoin. Mutta auto ja autoilu voivat myös liittyä ihastumiseen ja rakastumiseen - ihan ihmiseenkin.
"Ensiautoni kortillisena oli vuodelta 1965, merkiltään Mercury ja malliltaan Comet. Tuolla autolla tulin kerran vieneeksi koulusta kotiin erään luokallani olleen Maaritin, josta oli tuleva vaimoni muutamia vuosia myöhemmin. Mercuryn kyyti ei varsinaisesti vaikutusta tehnyt, enkä oikein tiedä, mikä teki, mutta muutaman myöhemmän vuoden aivopesun tuloksena Maaritista kehittyi varsin kelpo amerikanautoilija." (Kaikki isäni autot, Tero Ilola, Alfamer 2008)
Romantic Road - Rakkauden Road Trip on hyvä tulkinta nuoruuden, rakkauden ja road tripin voimasta. Sen kaiken voi kokea uudelleen, vaikka vuoden 1936 Rolls-Roycella.
Dokumentissa seurataan englantilaista asianajajaa ja hänen vaimoaan, jotka verestävät nuoruusmuistojaan ajamalla Intian ja Bangladeshin halki vuoden 1936 Rolls-Roycellaan. Greyn pariskunta tekee rohkeaa siirtymää, kuten heillä on ollut tapana tyttärensäkin mukaan.
Auto on toisille tunneasia. Jopa niin, että sen jonkin muistaa vuosien päästäkin. Sen, johon liittyy rakkautta, vapautta, omistamisen tai ajamisen iloa. Ensimmäisen auton yleensä muistaa.
"Oma ensimmäinen autoni oli Citroën CX 2000 vm. 1975. Omistukseeni tullessa se oli 10-vuotias ja korjauksia vaativa - oli ajettu asuntovaunua vedettäessä takakelkka linttaan. Korjaus, kunnostus ja modifiointi tuli tehtyä. Ja maksettua... Oli kaiken kaikkiaan niin rakas, että vieläkin muistaa mukavan kyydin ja ajamisen nautinnon. Se vähentää ajatusta rahasummasta, joka auton laittaamiseen meni. Kaasunestejousitus oli pehmeän kyydin salaisuus. Ei ollut ohjaustehostinta, ja talviajossa jäällä piti opetella Stig Blomqvistin tyylillä suuri vastaheitto, jolla raskaan etuvetoisen keulan sai juuri oikein kaarteeseen. CX on ollut selkeästi rakkain...autoni." (Destinaatiokuski)
![]() |
CX - suuri rakkauteni vielä aikalailla hankintakuntoisena talvella 1986 Jyväskylässä |
![]() |
Automerkkirakkautta Renuun |
Lisää aiheesta:
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Faktan, tunteen ja fiktion road trip.
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Hääautolla yhdessä rakkauden destinaatioon.
Nykyisin on tapana ottaa kuva samassa paikassa tai samasta kohteesta kuin vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Myöskin on tapana kuvata ja huomioida ajankulku jossain maisemassa tai miltä näyttää vaikkapa jokin leffalokaatio nykyisin.
Tilanteen tai hetken uudelleen kuvaaminen on hauska harrastus. Eniten otetaan hassuja ja henkilökohtaisia muistoja sisältäviä kuvia ihmisistä - mutta entäpä koneromanttisista muistoista? Kyllä. Niitä kuvataan paljon, ja maisemien tilalla voi olla esim. jokin tien pätkä jostain tietystä elokuvasta.
Mahtavia kuvapareja ovet sellaiset, missä on nuoruuden ajoneuvo ja tausta - ja sitten uusi kuva, mutta vuosikymmenten tarina välissä. Sama talo tai maisema sekä ajoneuvo ihmisineen luo mielikuvan ajan kulusta, mutta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ajoneuvo on myös mahdollista "nykyaikaistaa".
Sosiaalinen media on tuonut lähelle arkipäiväistäen ihmisten ja sukujen koneromanttiset tarinat. Facebookissa on paljon randomina näitä kuvapareja. Sinänsä maisemat ovat helppoja löytää, jos sellaisen paikallistaa kuvan tai paikkatiedon avulla. Elokuvalokaatioissa täytyy saada selville kuvauspaikat.
Duel (Kauhun kilometrit) on yksi jännittävimmistä ja mystisimmistä car chase - eli autojahtauselokuvista. Siksi sen lokaatiot ovat mielenkiintoisia.
Then & Now Movie Locations: Duel
Film Locations - Then and Now (Facebook, Claudio Bazzani) Duel (1971) / Soledad Canyon Rd, CA (2008) / The location of the scene where the tank truck is waiting for Mann |
![]() |
Toyotat 1982 ja 2022 - www.boredpanda.com/old-photos-then-vs-now-in-real-life/ |
![]() |
(Facebook - Kjellesgarage) 1971 Buick GSX 455 |
![]() |
Keimolan torni silloin joskus (B. Möller, Museovirasto) |
![]() |
Keimolan torni syyskuussa 2024 |
Destinaatiokuski on aikanaan sattunut - ihan muuten vaan - kuvaamaan kolme Chrysleriä samassa paikassa. Neonin ja hieman Sebringin aikana tuli asuttua Nastolassa, joten siitä se kai lähti. Kun ensimmäinen tuli kuvattua, niin sitten toinenkin. PT Cruiserin aikana tuli asuttua jo Hämeenlinnassa, mutta työkuviot pitivät Lahdessa - joten tämän kuvaaminen vielä siksi oli ymmärrettävää. Ihan satunnaisen auton koeajon aikana tuli ajettua Lahdesta Nastolaan - ja eikun kuvaamaan 20-vuotiskuva auton kanssa (vaikkei oma ollutkaan/omaksi tullutkaan)...
![]() |
Neon Nastolassa Mönjätiellä 1/2002 |
![]() |
Sebring Nastolassa Mönjätiellä 6/2003 |
![]() |
PT Cruiser Nastolassa Mönjätiellä 8/2005 |
![]() |
Golfilla 20-vuotiskuva Nastolan Mönjätieltä 29.10.2023 |
Minkälaista oli automainonta 1980-luvulla? Mainonta on luonnollinen asia toisille. Toiset taas kaihtavat kaupallista viestintää. Autoiluun liittyvä mainonta on alkujaan ollut matkailuun, vauhtiin ja niiden yhdisteeseen liittyvää. Tarkoitus on ollut viestiä asiaa tukevasti ja myyntiä edistävästi - luoden assosiaatioita ja mielikuvia.
![]() |
Unelmasta tuli pannukakku (DeLorean 1982) |
![]() |
Legendaarinen Audi quattro -mainos Kaipolasta (Audi 1986) |
![]() |
Fiat ei onnistunut tuomaan uskottavasti esille sukulaisuuttaan petoihin (1985) |
![]() |
Saab Ruotsista tai Suomesta - turbolla tai ilman 1980-luvun alussa |
![]() |
Daihatsu dieselöityi myös (1985) |
![]() |
Halpojen hintojen ja vanhan tekniikan sukua 1980-luvun alusta |
![]() |
Luksus-Toyota eli Lexus (1989) |
![]() |
Takamoottorinen Skoda oli perheautoissa väistyvän moottorin sijoituksen viimeinen mohikaani Volkswagenin kuplan kanssa - Skoda aloitti takamoottorisen ajan vuonna 1964 |
Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyy liikenneköyhyyden tunnusmerkit.
"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa.
Suomessa oma auto on monille työssäkäyville välttämättömyys. Työmatkojen keskipituus on kasvanut kaikkialla Suomessa vuosina 1990–2015.
![]() |
Kun ei onnikka enää vie, ja auton käyttö on mahdotonta - silloin puhutaan liikenneköyhyydestä |
![]() |
Näin on vielä hyvä, kun on auto ja jaksaa ajaa (Kari Rainer Pulkkinen 1973, Museovirasto) |
"Joka paikassa esimerkiksi joukkoliikenne ei tietenkään toimi yhtä hyvin. Välttämättä sitä ei ole ollenkaan. Liikennepalvelut ovat hyvin erilaisia erilaisilla alueilla, ja lisäksi maaseudulla välimatkat ovat pitkiä. Kaikkialla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia liikkumiseen." (VTT:n johtava tutkija Jenni Vestinen) Köyhyys liikenteessä | Liikenneköyhyys kasvava ongelma Suomessa | Tuulilasi
![]() |
1980-luku oli vielä toimivien yhteyksien aikaa (Anja Halla 1986, Museovirasto) |
![]() |
Liikenneköyhyys on kasvava ongelma Suomessa, Lauri Tarkiainen, Tuulilasi 12/2024 |
![]() |
Liikenneköyhyys on kasvava ongelma Suomessa, Lauri Tarkiainen, Tuulilasi 12/2024 |
![]() |
Miten päästä kylille, kun ajaminen ei enää onnistu? |
![]() |
Alkujaan mopoautot (mm. kolmipyöräiset Amicat) tulivat auttamaan maaseudulla ns. pappatunturimiehiä (kuvassa nykymuotoinen katettu senioriskootteri vanhusväestölle) |
#liikenneköyhyys
Lisää aiheesta:
Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...