Destinaatiomatkaajat

lauantai 19. heinäkuuta 2025

Liikenneruletti ajonautinnon tiellä.

Liikenteessä Suomessa on vallalla "hullut päivät", joten korostuu aika lailla villi meno. Syitä on monia. Viimeisen viiden vuoden aikana meno on tullut haasteelliseksi sillekin, joka ihan vaan nauttii liikenteessä olemisesta ja ajamisesta. Stressinsietokykyä ja hermojen hallintaa tarvitaan enemmän...

Mitä siis on tapahtunut?

Ensinnäkin dokumentaatiovälineet ovat lisääntyneet niin, että kuva- ja videomateriaalia esim. törkeistä ohituksista julkaistaan harva se päivä. Media osallistuu tähän "lukijoiden videoiden" kautta. Joskus poliisikin pääsee sanomaan sanansa - mitä tuosta seuraisi jos...

Hurja ohitus kolmostiellä - Ilta-Sanomat

Liikenne on yhteisöllistä tekemistä. Tai ainakin niin pitäisi olla. Mistä johtuu, että on siirrytty enemmänkin yksilölliseen ja itsekkääseen tekemiseen?

Hitaasti eteneviä on nykyisin enenevässä määrin teillämme

Valvonta on vähentynyt. Se johtaa lepsuuteen sääntöjen noudattamisen suhteen. Nykyisin on myös paikkakuntia, joissa ei ole poliisia päivystämässä - ainakaan koko viikkoa. 

Tunnetko liikennesäännöt - osaatko perusasiat, kuten ryhmittymissäännöt?

Destinaatiokuski on ajanut ajokortin vuonna 1985. Liikennesäännöt ja lait ovat muuttuneet paljonkin. Monia nykyisin yleisiä asioita ei ollut tuolloin. Luettelo asioista, joita pitää jostain vaan ottaa opiksi, olisi pitkä, mutta nostona vain muutama asia.

1. Taajama ja alueelliset nopeusrajoitukset!

2. Mopoautot, skuutit, sähköavusteiset pyörät, ruokarobotit...

3. Suojatiesäännöt esim. polkupyöräilijälle ja väistämiseen liittyvät asiat

4. Kiertoliittymät, stop ja pysäytysviiva...

Liikenteessä jatko-opiskelu on vapaaehtoista. Pitäisikö olla pakollista, autokoulun kertausharjoitus?

Milloin on aika luopua ajokortista - ikä vai ajokyky ratkaisevana tekijänä?

Tuntuu kuin byrokratia olisi laatinut sääntöjä - unohtaen ihmisten vapaaehtoisen oppimisen ja rajallisen ymmärtämisen. Ovatko "jokaiselle jotakin" ja päälle poikkeukset sekä syventävät muutokset vieneet liikennesäännöt liian vaikeiksi omaksua? Ihminen on saattanut vuosikymmeniä ajaa toisin (siis aikansa tavalla oikein).

"Erityisesti risteyksiä koskevien sääntöjen tulee olla jokaisen tiellä liikkujan hallussa."
(Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti)


Liukasta ajoa pitää harjoitella - säännöllisesti

Riittääkö simulaattorilla ajettu liukasajo tosielämässä?

Riittävätkö enää yhteiset pelisäännöt? Ajokulttuuri on monimuotoistunut, on liian monta "kansallista tapaa" ajaa liikenteessä. 

Ajotuntien määrä ja se mitä ehditään opettaa autokoulussa, on aivan liian vähäistä. Enää ei niinkään opeteta ajotaitoa tai syvällistä liikenteen ymmärtämistä, vaan kykyä selvitä ajokokeesta. Toisin sanoen valmennetaan ajotutkintoa varten. Jos vain alle 10 tuntia voi ajaa liikenteessä, ja kun simulaattorilla voi kuitata loput, niin aika seppä pitää olla omaksumaan sellaisen ajotaidon, jolla pärjää heti edes joten kuten sujuvasti. 

"Liikenteestä tiedottaminen ja valistaminen on päässyt vähenemään merkittävästi. Sekin, mitä tehdään, on hyvin hajanaista ja perustuu valtaosin sähköiseen tiedonvälitykseen.
Valistustyön ja liikennesääntöjen opetuksen lisäämiseen on suoranainen pakko. Tämä tarkoittaisi lasten vanhemmille suunnattua tiedotusta kotikasvatuksen lisäämiseksi.
Samalla koulun roolia liikennekasvattajana tullaan tehostamaan."
(Viimeiset kilometrit, Olavi Lempinen, Martti Merilinna, Bazar Kustannus, 2024)

Nuoret! Jotain tarttis tehdä. Ikäpoikkeus ja opetuslupaopetus vievät nuoria moninaisiin liikennesääntöjen tulkintoihin - opetuslupaopettajasta riippuen. Ja ennen kaikkea vakaviin onnettomuuksiin.

Ei näin!
”Nuori mies oli saanut ajokortin kaksi viikkoa aiemmin. Nyt hän pääsi nauttimaan vauhdin hurmasta. Vieressä istuva vaaleahiuksinen, lähes samanikäinen nainen ei ollut varma, nauttiko hän kuljettajan tavasta kiihdytellä ja testata takavetoisen auton perän käyttäytymistä liukkaalla ja jäisellä tiellä.”
--
”Kaiken lisäksi auto oli ostettu pienellä ylläpitobudjetilla. Siksi Mersussa oli melko huonokuntoiset talvirenkaat, joissa oli urasyvyyttä juuri ja juuri katsastussääntöjen mukaan. Jäljellä olevien nastojen määrä ei olisi läpäissyt katsastusvaatimuksia. Kuljettaja painoi kaasua ja käänsi hieman rattia. Hän nautti siitä jännityksen tunteesta, jonka auton sivuluisuun joutuminen tuotti.”
--
”Kuskin ilo muuttui kuitenkin kauhuksi, kun hän tajusi, ettei auton kulkusuunta muuttunutkaan haluttuun tapaan. Kokematon kuski, isotehoinen moottori ja ajokeliin soveltumattomat sakkorenkaat olivat hengenvaarallinen yhdistelmä. Nuori mies ei saanut heittelehtimistä loppumaan. Törmäysnopeus on ollut Mersulla viitisenkymmentä kilsaa tunnissa, Peugeotilla neljäkymmentä.”
--
”Näkymä oli sykähdyttävä. Kumarruin turvavöissä silmät kiinni istuvaa kuljettajaa kohti. Hänen poskiluunsa olivat turvonneet, mustelmilla ja ruhjeilla. Hänellä oli takuuvarmasti aivovamma. Kypärälamppuni valokeila kohdistui vaaleahiuksiseen nuoreen naiseen, jonka hiukset olivat poninhännällä. Kasvot olivat lakananvalkoiset. En nähnyt mitään hengitysliikkeitä. Laitoin kämmeneni potilaan suun eteen. Ei ilmavirtausta. Sitten katsoin potilaan niskaa, joka näytti olevan kummallisessa asennossa. Painelin kaularankaa ja tunsin nitriilikäsineiden verhoamilla sormillani ikävän tuntuisia rutinoita. Niskan luut antoivat periksi. Hän oli kuollut välittömästi törmäyksessä.”
(Paul Eskelinen, Ensihoitajan silmin, Tammi 2025)

Vaan näin - harjoittelua suljetulla jää- tai moottoriradalla!

video Trafiikkimaikka.

Käyttäytyminen ja käytäntö muovautuvat uusien laitteiden kautta. Nuorille on tullut nyt tiukentavia sääntöjä skuutilla ajoon. Ymmärretäänkö erot laitekohtaisesti? Ovatko vanhemmatkaan kartalla?

Säännöt ovat nykyisin näin tarkat. Tietävätkö lapset?
"Voiko alle 15-vuotias ajaa sähköpotkulautaa, jonka maksiminopeus on 15 km/h? Jos sähköpotkulaudan rakenteellinen nopeus tehtaalta lähtiessään on max. 15 km/h ja teho enintään 1 kW, niin alle 15-vuotias saa ajaa sillä. Silloin se luetaan jalankulkua avustavaksi tai korvaavaksi liikkumisvälineeksi.
Vaikka esimerkiksi 25 km/h kulkevan laitteen rajoittaa kulkemaan alle 15 km/h, se ei muuta ajoneuvoluokkaa. Laitteen rakenteellisen nopeuden on oltava tehtaalta lähtiessään max. 15 km/h.
Ajoneuvoluokka määrää ikärajan. Ajoneuvoluokkaa ”sähköpotkulauta” ei ole olemassa, vaan se voi olla kevyt sähköajoneuvo (max.1 kW ja max. 25 km/h) tai jalankulkua avustava tai korvaava liikkumisväline (max. 1 kW ja max. 15 km/h)."
Valistusta skuuttien pysäköintiin tarvitaan

Huolestuttavaa on se, että esim. vilkun käyttämättömyys ja laiteräpläys ovat lisääntyneet niillä kuljettajilla, jotka ovat olleet "aikuisia" jo pitkään. Vilkun käyttö oli kansalaistaito, josta on liu´uttu pois hurjaa vauhtia. Miksi?

Usein kuuleekin, että nuoret ja vanhukset ovat liikenteessä piikki lihassa. Joskus olisi hyvä pohtia omaa tekemistä - meneekö kaikki itsellä by the book?

Älä valita, vaan välitä!

Onneksi voi vielä nauttiakin ajamisesta - vaikkapa suljetuilla alueilla tai sellaisilla syrjäisillä teillä - josta (toivottavasti) puuttuvat cityhärpäkkeet ja ruokarobotit...

maanantai 14. heinäkuuta 2025

Kangasala on mukavaa seutua koneromantikolle.

Koneromantikolle Kangasalan vetovoima perustuu kahteen vahvaan museoon, Auton ja tien museo Mobiliaan - jonka yhteydessä on myös Rallimuseo sekä Vehoniemen Automuseoon.

"Automuseot, tapahtumat ja harrastajien kokoontumispaikat tekevät hevosvoimaisesta Kangasalasta autoista kiinnostuneen ykköskohteen."          (Matkailuopas 2025 Kangasala)

Destinaatiomatkailun historian suunnannäyttäjänä on Mobilian rooli korostunut auto- ja tieliikenteen valtakunnallisena vastuumuseona.

Vetonauloina on vuosittaiset teemat tai mielenkiintoiset ajoneuvot. Vuoden 2025 teemana on Mobiliassa "Miksi ihmeessä autoilemme?". Vehoniemen Automuseon tämän kesän päätähtenä on tähti Tabe Slioorin Chevrolet Corvette Sting Ray vm. 1964.

Käydessä museoissa voi törmätä esim. jonkin kerhon kokoontumiseen tai ainakin nähdä kävijöiden helmiä. Destinaatiokuski vieraili lauantaina 5.7.2025 Kangasalalla bensalenkkarien kesäisissä vaelluskohteissa.

Tabe Slioorin autokulttuurihistoriallinen kaunotar Vehoniemen Automuseossa

Volvo-kerhojen kesätapaaminen järjestettiin Mobiliassa lauantaina 5.7.2025. Paikalla oli mm. Liikkuvan poliisin ex-työkalu. Tämä Liikkuvan Poliisin uutena vuonna 1967 saatu Pyhimys-Volvo oli Niilo Tarvajärven järjestämän autokeräyksen ansiota.

Liikkuvan poliisin käytössä ollut Pyhimys.

Volvo Duett oli aikansa SUV, tila-auto ja minivan...

"Miksi ihmeessä me autoilemme? -näyttely käsittelee autoilun historiaa nykypäivään asti. Näyttelyssä selviää muun muassa miksi autoa pidettiin hevosta ympäristöystävällisempänä vaihtoehtona ja ketkä olivat ensimmäisiä autoilijoita.  Näyttelyssä pohditaan autoilun herättämiä tunteita ja syitä autoiluun."
Miksi autoilemme? - Mobilia

Suomessa riittää selkeitä syitä autoiluun

Auto - lannaton vaihtoehto

"Suomalaiset ovat tunnetusti rallikansaa: meillä on enemmän rallin maailmanmestareita kuin missään muualla maailmassa ja runsaasti perinteikkäitä ja arvostettuja kilpailuja. Suomalainen rallikansa sai oman museonsa auto- ja tieliikennemuseo Mobilian yhteyteen Kangasalle 17.6.2016. Jo olemassa oleva Rally Hall of Fame siirtyi Rallimuseon osaksi."

Tietäjät tietää... - Rallimuseon yksi kotimaisista helmistä

"Vehoniemen automuseo on kiehtova matkakohde, joka tarjoaa unohtumattoman sukelluksen menneiden vuosikymmenten ajoneuvojen maailmaan."
(Matkailuopas 2025 Kangasala)

Aina löytyy koneromanttista juttuseuraa.

Tämänkin lavallisen neliveto-Mersun ympärille
syntyi meitä neljä koneromantikkoa keskustelemaan Vehoniemenharjulla

Nykyaika on läsnä myös.

"Sähköautoilu on jo yhä useamman suomalaisen tapa matkustaa." 

Ja sitten ne tiet. Nopeat tiet vs. hitaat tiet. Vehoniemenharjulta pääsee ajelemaan monia vanhoja tieosuuksia pitkin. Kesäpäivä Kangasalla on todellisuutta.

Destinaatiokuskin kesäfiilis syntyy ajamalla Vanhaa Pälkäneentietä

Lisää Tabe Slioorin Covette Sting Raysta (Mobilisti):

sunnuntai 13. heinäkuuta 2025

Sijaisautoilu - tilapäistä pakollisuuttani tänä vuonna - 2025.

Taas tilapäisellä kulkuneuvolla mentiin... Sijaisauto - mitä se tarkoittaakaan?

"Auto, joka annetaan tilapäisesti käyttöön, kun oma auto on huollossa tai vaurioitunut."                                                                                         Sijaisauto

Sijaisauton saa joko veloituksetta riippuen huollosta tai vakuutuksesta. Se voi olla myös maksullinenkin.

Destinaatiokuskin kohdalla on tänä vuonna kuukauden välein ollut käytössä sijaisautoja. Mistä syystä? 

"Dieselautojen ureajärjestelmä vähentää päästöjä, mutta käy autoilijoille kalliiksi. Järjestelmät hajoavat pakkasissa ja korjaus maksaa poskettomasti."
(Pohjoinen painajainen, Ismo Virta, Tekniikan Maailma 8/2025)

Ammattiautoilijoilla on sama syy matkan jatkumattomuuteen.

"Korjauksissa seisovat autot ovat poissa liikenteestä, aiheuttaen korjauskustannusten lisäksi muutakin taloudellista vahinkoa."
(EU:ssakin on vihdoin havahduttu AdBlue-järjestelmän ongelmiin, Rahtarit 3/2025)

Sijaisautoja voi olla laidasta laitaan, käytettyjä, kohtuu-uusia tai ihan pakasta vedettyjä. Myös yksityisestä käytöstä voi "sijaisautoa" lainata.

Yleensä Destinaatiokuski jaksaa analysoida ja esitellä jopa sijaisautojaan. Nissan Qashqain kohdalla oli ajamisen tarve neljän päivän aikana niin intensiivistä, joten muutamaa asiaa ehti kommentoida.

"Kolmisen tuhatta kilometriä ajettu Nissan oli aivan tuore tapaus. Pintakova jousitus nypytti ikävästi hämeenlinnalaisella nupukivikadulla, mutta maantiellä auto oli omassa elementissään. Kaarreajo oli miellyttävän sporttista. Aluksi kiihdytyksessä CVT-automaatilla tuntu kuin olisi bensa-hybridi tai sähköauto. No, katsotaanpa rekisteriotteesta. Eipä ollut hanskalokerossa. Taisi olla bensa-turbo vain... Harvoin jää näin puutteelliseksi autoon tutustuminen. Mukava ajaa, mutta esim. valikon kautta näyttöruudulta kaistavahdin poistaminen oli sen verran vaivalloista, että kerran vain jaksoin paneutua. Miksi valinnaiset asiat tehdään vaikeiksi? Varsinkin kun kaistavahti käytössä tempaisi oikein kunnolla. Sen soisi sellaisen ajajan saavan poistetuksi helposti - joka haluaa nauttia ajamisesta. Eikös vain? Onko auto tehty niille, jotka vain ajavat ilman sitä oikeaa ja aitoa ajamisen tuntumaa?"
(Destinaatiokuski)

Nykyajan kauppa-"Datsuni" - sijaisauto oli kaupparatsuni...



















"Relluttelinkin hetken. Kymmenisen vuotta vanha automaattivaihteinen Renault Captur oli ihan omiaan moottoritiellä. Yksityisomisteisella yksilöllä oli mittarissa vähän yli 120.000 kilometriä. Ehkä peruutettaessa tuntui  "ampuvan liiankin äkisti". Lieneekö vain tottumiskysymys, ei, sillä se jumiutuminen on tyyppivika... Pysäköitäessä taskuparkkiin kadun varteen oli myös hieman kankea, ja näkemät rajoittivat tehokasta sompailua. Muutenhan pikku-katumaasturi oli mainio peli." 
(Destinaatiokuski)

Captured picture - Ranault Captur

Kevääseen mahtui kaksi muutakin sijaisautoa. Näitä ehdin analysoida tarkemmin. Skoda taisi olla kaksi viikkoa käytössäni. Taisi Kiakin olla ainakin viikon.

"Skodan kevythybridi-tekniikka on ollut Octaviassa käytössä muutaman vuoden. Käytännön ajossa siis jarrutusenergiaa kerätään talteen, jotta autolla "voi rullata" jalkaa nostamalla kaasupolkimelta. Samalla sammuu moottori. 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkin-automaattivaihteiston yhteydessä kuulostaa siis helpolta. Polttoainetta säästyi, se on vissi."
(Destinaatiokuski) 

Skoda - melkein ruudussa Akaan Lidlin parkkiksella

"Manuaali on katoava vaihteistotyyppi. Kian tapauksessa vääntöä on mukavasti 2-vaihteella, jolloin ajaminen on hauskaa kiihdytyksessä. 3-vaihteella maantiellä ohituksessa 80 km:n vauhdissa auto näytti kyntensä. Tehopiikki oli mukavan oloinen ja auton persoonallinen "vajaapyttyinen" soundikin toi sporttisävyä hetkiseksi... 6-vaihde on vain polttoaietaloutta ja maan- tai moottoritien isoa marssivauhtia varten."
(Destinaatiokuski)

Manuaalilla vaihteeksi - kepittämisen iloa ajamisessa Kialla

Jos nyt jotain hauskaa löytää sijaisauton käytöstä, on se, että saa kokeilla erilaisia autoja. Itselle jäi jokaisesta hauska tuntuma, vaikka toisaalta jokin muu ei miellytä. Oman heponi korjauskustannukset...

Skoda: 

Kia:


maanantai 30. kesäkuuta 2025

Koneromantikkojen Klassiker-lehti lakkasi ilmestymästä, sporttiajamisen evo porskuttaa vielä.

Ajat muuttuvat. Perinteinen printtimedia on muutoksen virrassa. Kirjoitin kahdesta laatulehdestä lokakuussa 2023.  Ruotsalainen Klassiker ei ilmesty enää, englantilainen evo vielä jaksaa porskuttaa.

Klassiker löytyy jatkossa netistä Bilarna var bättre förr | Klassiker





































"Den sista tidningen är tryckt och levererad, men online lever klassiker.nu vidare ett tag till med uppdateringar."

"Det är slut nu. Oli hyvä ja laadukas mobiiliajoneuvomedia tämä Klassiker. Yksi hienoin piirre lehdessä olivat artikkelit, joissa ajettiin jokin kiinnostava destinaatioreitti jollakin klassikkoautolla. Kuin Destinaatiokuskin oppikirjaesimerkki!"
(Destinaatikuski)

Adjö! (kuva www.klassiker.nu/kronikor/gravande-journalistik)





















Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään. Huomaa, että itse vanhenee, kun 1990-luku on jo nostalgiaa...

evo 335 July 2025

Renault Clio 16V kiitää maisema- ja mutkatiellä (evo 335 July 2025)

Aiempi kirjoitukseni evosta ja Klassikerista:
https://destinaatiokuski.blogspot.com/2023/10/evo-ja-klassiker-kerronnallista.html

Näitä matkajuttuja jää kaipaamaan...
"Grönada" eli Ford Granada 2,6 Coupé 1977 (Klassiker 8/2023)

#printtimedia #automedia #koneromantiikka #sporttiajaminen

lauantai 28. kesäkuuta 2025

Destinaatiokuski - 140. blogitekstini.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen. Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi julkaisujeni idea.


Koneromanttinen kun olen - ja vielä ajaminen jaksaa innostaa, toteutan mielelläni reissuja Destinaatiokuskina.

Käyn paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Destinaatiokuski siis toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee sisältöä - itselleen tai eri osapuolten käyttöön. 

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.

Kesäkuussa 2025 mentiin pitkin poikin länttä, Suomessa. Ja somessa.

Destinaatiokuski was here - kesäkuu 2025





























Tehtaan varjossa, tarkemmin autotehtaan testiradan varjossa - kesäkuu 2025

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

Koeajossa olevalla matkakumppanilla käytiin eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. Yhden päivän reissulla mentiin Uuteenkaupunkiin.

www.visituusikaupunki.fi
Kaffepaussi työn lomassa - Cafe Zakun Ranta, Uusikaupunki

Mennessä Uuteenkaupunkiin otettiin Forssassa virtaa autoon ja työtiimiin
- sähköä ja lounasta

"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan." (Destinaatiokuski)

Destinaatiokuski lähtee matkalle, jossa kohteesi ja brändisi on keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.
                                            
Juotavaa oli tarjolla
kylliksi Laitilassa
kesäkuussa 2025
  Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
 












Mapa Turistico de Kustavi - kännykkä pikkusitikan näyttönä

"Ihastuin auton näppäryyteen kaupunkipyörityksessä, joten vähän piti jäädä sompailemaan kaupungissa... Auton kuulee sähköiseksi hiljaisissa nopeuksissa. Matka-ajossa ei pysty sanomaan moottorityypistä mitään. Rengas- ja muut äänet peittävät taustat. Voimalinjassa riittää ohituskiihtyvyyttä, mutta myöskin kaupunkiajon jouheus on käsin kosketeltavaa. Ajo on ryhdikästä ja auto ei kallistele. Tästä osin ei myöskään 2CV!"
(Destinaatiokuski)

Ennen ja nyt - 2CV ja ë-C3 Turuntiellä Hämeenlinnassa

Alueiden ja paikkakuntien toimijat ovat keskeinen osa yhteistyökumppanuusverkkoa, ja samalla sitovat kohteet sekä niihin liittyvät yhdisteet keskiöön. Suomi on täynnä mielenkiintoisia paikkoja ja kohteita. Taustalla on mielettömän huikeita tarinoita. Esimerkiksi käy Automuseo | Visit Uusikaupunki.

Saab on Saabi tai Saappi

Visit sinne sun tänne ja takaisin...


Lisätietoja, ideoita ja matkaseuraa tarjoaa: 
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi
041 314 8109
www.trafiikkimaikka.fi

#destinaatiokuski #kohteenamatkakohde #matkanalustaloppuun #desstinaatiomatkailu #roadtrip #koneromantiikka #ajoneuvoentusiasmi #brandomaatti

lauantai 21. kesäkuuta 2025

Ratkiriemukasta retkeilyä uudella sähköisellä pikkusitikalla (Citroën ë-C3) - päivä 4

Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen. Se soveltuu pienen kokonsa ansiosta retkeilyautoksikin.

Retkeilyautoksi ja piknikki-tarpeisiin soveltuva kulkupeli 











"Uudella C3:lla on mukava mennä ahtaisiin paikkoihin, kun se on niin mahtuva. Tampereen liikenteessä 3. reissupäivänä pystyi ryhmittymistilanteissa löytämään suoraan ajavien vierestä helposti aukon, ja näin ollen päästä joustavammin kääntymään. Auto mahtuu myös kivasti retkeilytarpeissa pieneen tilaan. Maavaraa on myös. Se missä rättisitikka voittaa retkeilyautona suvereenisti, on siinä irroitettavat istuimet. Näin syntyy lattiapintaa vaikka nukkumiseen. C3 tarjoaa takaistuimen taittamisen jälkeen vain välttävän tilan - istumiseen."   (Destinaatiokuski)

Jos oikein miettii nykyaikaa, teltta ja muu majoitus ovat tätä päivää. Siksipä auton idea onkin viedä kohteeseen ihmiset ja tavarat. Kahden hengen pitkään matkaan auto on passelimmillaan. Neljä henkeä joutuu vähän miettimään mitä tavaraa mukaansa ottaa, koska Limited-perusmallissa takapenkki kaatuu vain yhdessä osassa.

Huumoria tarvitaan - mahdollinen istuintila esim. energiajuoman nauttimiseen
 
Mahtuva (C3-esitemateriaali)

Sininen hetki Sinin kanssa...

Kuvaus- ja retkeilysessiotamme tuli seuraamaan utelias keski-ikäinen pariskunta, kysyen onko tämä se ihan uusi malli. Pariskunnan mies oli käynyt katselemassa sähköautoja, ja C3 oli yksi kiinnostava malli. Avattiin konepelti, ja koeistuminenkin suotiin autosta kiinnostuneelle herrasmiehelle.

Kiinnostuneen herrasmiehen silhuetti piirtyy Monte Carlon siniseen maalipintaan

Täyssähköisen pikkusitikan avoimet ovet

Juhannusviikolla tuli koeajettua ja reissattua uudella Citroën ë-C3 Full Electric 113 You 44 kWh Limited -mallilla. Malliston perusmallin hinta on 23.390 €, jolla ansaitaan Suomen halvimman sähköauton titteli.

"Me and You" retkellä

#citroënëc3 #citroën #c3sini #destinaatiomatka

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...